Liker du Brahms?

Liker du Brahms?


  • Totalt antall stemmer
    18

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    kbwh

    Gjest
    Vi trenger avstemninger som ikke er politiske.
    Dette er et klassisk spørsmål (faktisk!) som er vidunderlig on-topic. Så stem i vei.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja så til de grader. Var nettopp og så Harmonien/Litton med Marc-Andre Hamelin (en av tidens store klavervirtuoser) i hans andre klaverkonsert. FOR et sug!

    Har vel en 80-90 CDer med Brahms og bidrar gjerne mer i tråden; min egen favoritt er kammermusikken men fyren skrev signifikant musikk i de fleste sjangre unntatt opera; men nå er jeg på jobb og må løpe!
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Ja så til de grader. Var nettopp og så Harmonien/Litton med Marc-Andre Hamelin (en av tidens store klavervirtuoser) i hans andre klaverkonsert. FOR et sug!
    Du også? Jeg må trekke tilbake de tvil jeg hadde i en annen tråd her. Hamelin kan virkelig spille Brahms. Og Brahms 2. konsert er kanskje min favoritt i klaverkonsertrepertoaret, sammen med Beethovens 4.

    Men tilbake til komponisten: Tok meg en stund å like og forstå Brahms. Men nå er han på plass, og han har kommet for å bli.
     

    LPA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Innlegg
    269
    Antall liker
    4
    Brahms er efterhvert blitt en av favorittkomponistene. Men det var en lang vei - jeg var nok nærmere 30 innen jeg så lyset.

    Noen som liker sangene?

    Leif the second
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja. von Otters plate på DG er suveren, var så heldig å få kjøpt den på sommertilbudet på aktivklassisk, 89 (?) kr. Sangene med bratsj er noe av det flotteste som er skrevet.

    EMI sin Gemini dobbel med Fi-Di og Schwarzkopf med folkesangarrangementene er også gedigen til nesten ingen penger, ingen tekster dessverre men de kan hentes ned og printes på nett.

    40 CDers boksen med Brahms på Brilliant inneholder 6 CDer med historiske innspillinger av hans sanger med en assortert miks fabelaktige sangere (Erna Berger osv om jeg ikke husker feil), for de av oss som setter sangkunst høyere enn susfrihet er boksen verdt pengene bare for disse 6 CDene (boksen var tilgjengelig for 299 på smartklubb en gang i tiden , er vel nå en hundrelapp eller to dyrer - en del ujevnt men mye fint, feks ferske innspillinger av kormusikken osv).
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Var faktisk en veldig bra førstesymfoni med siste BBC Music denne måned.. jeg ble imponert; så transparent og poengtert.

    Mvh Vidar P
     

    LPA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Innlegg
    269
    Antall liker
    4
    40 CDers boksen med Brahms på Brilliant inneholder 6 CDer med historiske innspillinger av hans sanger med en assortert miks fabelaktige sangere (Erna Berger osv om jeg ikke husker feil),
    Takk for tipset erato - denne boksen har jeg ikke fått med meg.

    Leif the second
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke et førstevalg når det gjelder en del sentrale verker som symfoniene og konsertene, men en fin måte å orientere seg på. En del av kammermusikkinnspillingen er absolutt bra (selv om mitt førstevalg er billigboksen med Amadeuskvartetten med venner på DG; er normalt ikke overdrevet glad i Amadeus men til akkurat Brahms passer deres søtladne og lett sentimentale spillestil svært bra).

    Gode, moderne innspillinger av kormusikken, Håkon Austbø og Hellene Grimaud bla i klavermusikken og så som sagt epokeingjørende innspillnger av sangene fra tiden rundt andre verdenskrig med legendariske sangere som feks Werna Berger, Elisabeth Schwarzkopf, Walter Ludwig osv

    Tracklisten er her (beklager ingen tinyurl):

    http://www.joanrecords.com/epages/j...420681/Cartridge/sl126403e5/ProductInfo/92392
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Jeg liker Brahms, men har så alt for lite: Ungarske danser, Pianokonsertene (Gilels), Symfoni nr.4 (Kleiber selvfølgelig) og Fiolinkonserten (Mutter).
    Jeg er glad i kammermusikk, og Klarinettkvintetten (Shifrin og Emerson) er bestilt.

    Men jeg må ha mer, og foretrekker å kjøpe "riktig" første gang, for det er så hyggelig å vende tilbake til sine gode kjøp (som f.eks Mullova i Bachs fiolinkonserter, for å spore av, og det skal man jo).

    Hva bør man ha og med hvem da?
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Har aldri hatt sansen for musikken til Brahms.
    Men det betyr jo ingenting....


    ;)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ingen kan eller skal like alt. Livet er kort, og det finnes mye god musikk. Men bortsett fra at jeg tente tidlig på kammermusikken, særlig de vidunderlige strykesekstettene og -kvintettene, tok Brahms tid. Liker du klavermusikk, prøv de stille og reflekterende sene småstykkene fra op 116, 119 osv; noe helt annet enn den storslagne, offentlige Brahms vi vanligvis hører.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Start med dette du så blir du en lykkelig mann:

    BRAHMS Piano Quartets No.1 Op.25, No.2 Op.26, No. 3. Op.60. Emanuel Ax, Isaac Stern, Jaime Laredo, Yo-Yo Ma. Sony 2cds

    BRAHMS Piano Trios 1-3, Cello Sonata No.2 Julius Katchen, Josef Suk, Janos Starker Decca 2cds

    BRAHMS Piano Concerto No.1, Piano Sonata No.3, Rhapsodies Op.79, Piano Pieces Opp.117-119. Radu Lupu. Decca 3cds

    BRAHMS Lieder Anne Sofie von Otter, Bengt Forsberg DG

    Ingen av disse går over 200 grensa på feks www.mdt.co.uk

    Så gå du til din lokale platebutikk eller aktivklassisk og ber de skaffe deg

    BRAHMS Complete String Quartets, Quintets, Sextet Amadeus Quartet DG 5cds

    Mulig aktiv klassisk fortsatt har liederplaten til von Otter rimelig.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Amadeus settet på 5 CDer er NETTOPP lansert på kampanje på mdt.co.uk (se under Special Offers - under Universal Big Deal) for litt over 13 pund!
     

    kjetinho

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Innlegg
    788
    Antall liker
    22
    Har lyst til å sjekke ut noko Brahms, og ser det er kampanje på EMI Great Recordings of the Century på MDT

    Nokon som har noko å sei om t.d.
    • Violin Concerto. Itzhak Perlman, Chicago Symphony Orchestra / Carlo Maria Giulini
    • Cello Sonatas. Daniel Barenboim, Jacqueline du Pre
    • Symphonies Nos. 1-4, Variations on a Theme by Haydn, Academic Festival & Tragic Overtures. Christa Ludwig, Philharmonia Orchestra / Otto Klemperer
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Se det var gammeltråden sin det!
    -mye godt i gamle tråder, og jeg kom igang på HFS så seint

    Mitt svar er selvfølgelig et rungende JA!
    Og Brahms vokser for meg jo mer jeg hører.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Jeg har en glimrende innspilling av Ein Deutches Requiem med Chicago SO + Levine.
    Potent fremførelse, spesielt messingen imponerer.

    Jeg har også Karajans versjon med Schwartzkopf og Wienerne. Ikke så viril, men lødigere, varmere, kanskje kjedeligere?
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Har alt for lite klassisk og tid/fokus til å gi slik musikk den oppmerksomhet den fortjener. Brahms er en av de jeg må lytte litt til innimellom. Har en veldig mangfoldig produksjon. Alt fra "småting" til store, tunge ting som var med å gi romantikken skyv. Av hans "enklere" ting synes jeg dette er veldig artig:



    Godt håndtverk dette, fra både komponist og pianist

    Mvh
    Sniff
     

    Vedlegg

    P

    Parelius

    Gjest
    oddgeir skrev:
    Jeg har også Karajans versjon med Schwartzkopf og Wienerne. Ikke så viril, men lødigere, varmere, kanskje kjedeligere?
    Schwartzkopf kjedeligere, mindre viril? Om orkestret sov og Karajan poserte, så blir ikke fru S. kjedelig. Dette sagt uten å ha hørt den nevnte innspilling…
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.757
    Antall liker
    21.634
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Legge's bombshell blonde soprano wife skrev Lebrecht om jeg husker det ordrett. Tok noen C'er for Flagstad også, men ikke i Brahms.

    Strykesekstettene er deilige. Jeg kjøpte nye Talich +2 og angrer ikke.
    Og Emerson gjør ingen skam på kvartettene, og dem med Fleischer i kvintetten plukkes oftere fram enn Pollini/Italiano her, min santen.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Parelius skrev:
    oddgeir skrev:
    Jeg har også Karajans versjon med Schwartzkopf og Wienerne. Ikke så viril, men lødigere, varmere, kanskje kjedeligere?
    Schwartzkopf kjedeligere, mindre viril? Om orkestret sov og Karajan poserte, så blir ikke fru S. kjedelig. Dette sagt uten å ha hørt den nevnte innspilling…
    Ja, hun var vakker.


    Hun døde i 2006, 91 år gammel.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    At fru Legge var "viril" tillater jeg meg å tvile på, men at Karajan alltid sov mens han dirigerte - og først våknet etterpå for å la seg fotografere - det vet vel alle historisk informerte og bevisste mennesker. Jeg har hørt fra flere at han ikke kunne noter, heller, så det er nok helt sant. Hvis du skulle gjøre den feil å lytte til en Brahms-innspilling med Karajan, vil du umiddelbart falle i søvn, en spesielt ondartet form for hypnose, og bare være opptatt av å posere resten av livet med en gang du våkner igjen. Dette fenomenet omtales i faglitteraturen som "the Karajan Irreparable Narcissistic Syndrom", og er langt alvorligere enn noen har klart å forestille seg til nå.Det var den selvutslettende og eiegode engelske dirigenten Gardiner som opplyste om dette på en pressekonferanse i forbindelse med lanseringen av hans innspillinger av Brahms' symfonier.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    awe skrev:
    Hvis du skulle gjøre den feil å lytte til en Brahms-innspilling med Karajan, vil du umiddelbart falle i søvn, en spesielt ondartet form for hypnose, og bare være opptatt av å posere resten av livet med en gang du våkner igjen. Dette fenomenet omtales i faglitteraturen som "the Karajan Irreparable Narcissistic Syndrom", og er langt alvorligere enn noen har klart å forestille seg til nå.
    Hehe, ja jeg har vært litt søvnig i dag. ;D
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    He he. Tør ikke.
    Brahms er herrrlig. Dette er en av mine favoritter

     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.757
    Antall liker
    21.634
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    awe skrev:
    den selvutslettende og eiegode engelske dirigenten Gardiner
    Om noen skulle tro at SDG som er navnet på Gardiners eget plateselskap (og for det meste gir ut nå 10 år gamle Bachkantateinnspillinger) skulle stå for "Soli Deo Gloria" kan jeg opplyse om at det er en forkortelse for Sod DG.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    awe skrev:
    ............... Hvis du skulle gjøre den feil å lytte til en Brahms-innspilling med Karajan, vil du umiddelbart falle i søvn, en spesielt ondartet form for hypnose, og bare være opptatt av å posere resten av livet med en gang du våkner igjen. Dette fenomenet omtales i faglitteraturen som "the Karajan Irreparable Narcissistic Syndrom", og er langt alvorligere enn noen har klart å forestille seg til nå.............
    Ah, det er gjerne derfor jeg har blitt så underlig vakker i det siste. 8)
    Jeg har nemlig begynt å like dette
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.757
    Antall liker
    21.634
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vanvittig stilig cover. Må ha! (Om den finnes med det coveret da, jeg finner bare kjipt Twoofercover og ikke fullt så kjipt bilde fra stuen til HvK.)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Vanvittig stilig cover. Må ha! (Om den finnes med det coveret da, jeg finner bare kjipt Twoofercover og ikke fullt så kjipt bilde fra stuen til HvK.)
    Tror du skal slite litt. Dette er bilde av min vinyl-boks.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Jøgga har de fine 60-tallsinnspillingene i førsteutgave, kan det se ut som. Har ikke sett den boksen før. Tyske presninger er best i dette tilfellet, og det kan være lydlige forskjeller på ulike editions av de tyske. Felles for dem er at de låter supert. Jeg lærte tolkningene å kjenne i engelske presninger fra 70-tallet, og det var besnærende saker for et ungt og bevegelig sinn. Har ikke hørt cd-utgaver, men poserer gjerne med dem hvis dere vil.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Ok. Er det '78-settet eller tidligere?
    Må nok vente noen timer før jeg kan sjekke akkurat det, har desverre ikke vinylspiller på 'kontoret' :-[
    -det kunne forresten tatt seg greit med ut et vinyl-slagskip i åpent landskap...

    PS: ser at det kan være som jeg håpte og trodde, de første DG-innspillingene, men er ikke sikker. Boksen er rett og slett vakker, kjøpt brukt av en 'lokal HFSer'
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jo, for svingende, her er jo LP-boksen til salgs:
    Link

    Ikke helt uten slitasje


    PRESS STOP: Eller her i en enda større boks fra Tyskland med fiolinkonserten, Haydn-variasjonene og Deutches Requiem !!
    Link

    Visstnok i topp stand
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.757
    Antall liker
    21.634
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bump! Denne trådens forrige innlegg er fra da drodleDipolene var på ruteark...
    Er på symfonijakt. Alle 4 i én boks. Hjelp!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23

    Flott Brahms boks med 46 CD
    Donert av en vinylentusiast 😎

    20240131_122810.jpg

    20240131_122923.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: oal

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.946
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    For meg - i nevnte rekkefølge;
    Klemperer/Philharmonia Orch.
    Solti/Chicago
    Wand/NDR (1. syklus)
    von Dohnányi/Cleveland
    etc.
    etc.
    etc.

    Edit;
    Må legge til at jeg ikke har hørt èn eneste syklus fra samme dirigent/orkester, der jeg har falt pladask for alle fire symfoniene på èn gang..... ;)
    Og det er jo litt av moroa med dette vi nerder holder på med.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn