Lilleborg lyd- og spasérklubb.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    350
    Antall liker
    318
    Hva skjer? Jo, en hel del. Jeg gjenoppdaget hvor gode Kii BTX-ene er. De duger til sub-bass og LFE som bare det. Så bra at jeg selger ut alle subbene. Det hadde ikke trodd for noen måneder siden. Begge Velodyne DD10+ er solgt, den siste hentes til uka. I dag la jeg ut Perlisten-subben ut for salg.

    Lillesubben bak stolen er også ute. Ingenting feil med den, men litt "hum" fra balansert til ubalansert til trådløs. Inn bak stolen kom en sub fra Sigberg Audio. Den har nok en enkel jobb med 80 Hz ned for surround og bakre Atmos-høyttalere, samt LFE sammen med BTX-ene. Den gjør bassjobben veldig bra samtidig som den ikke annonserer hvor den står

    Et nytt prosjekt er underveis. Hvordan dempe rommet optimalt? Holder på å lære meg REW, og har sendt filer for GIK Accoustics for vurdering.

    IMG_0408.jpeg
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.280
    Antall liker
    17.216
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer! Alltid moro når nedskalering blir oppgradering.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    350
    Antall liker
    318
    Over til prosjekt rombehandling. Det startet allerede den gang en kamerat hørte anlegget, og ba meg hente dyna og et par tepper. Wow, bedre definert lydbilde og mer bass. Mer bass var det jo ikke, med demping gjorde at bassen ble mer definert. Etter dette ble det kjøpt inn dempeplater, her skulle det dempes. Hvilket resulterte i at lydhjørnet ble som cockpiten i et fly. Overdempet deluxe. Overlimte dempeplater er et herk å ta ned, det så ut aom en krigssone etterpå. Da da var det like godt å pusse opp og få trukket en del skjulte kabler og ekstra kurser.

    IMG_1348.jpeg
    IMG_1349.jpeg





    Etter oppussing var det langt mer moderat bruk av dempeplater som gjalt. Slik har det vært et par år. Men jeg har aldri gjort jobben skikkelig. Det er på tide. Lærer meg REW litt etthvert, rådfører meg med GIK Accoustics og tar gjerne imot tips.

    Slik ser rommet ut. Se bort fra rotet, det måles, testes og det bygges ny server.
    IMG_0330.jpeg
    IMG_0332.jpeg


    Nest innlegg blir med REW-målinger, jakten på refleksjoner.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.301
    Antall liker
    7.072
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Noen REW målinger pluss maleriske beskrivelser av hva du opplever som bra og mindre bra gjør det lettere å gi råd og tips :)

    Du sitter ganske nærme, så potensialet for stor andel direktelyd burde jo være til stede. Så det er kanskje mest i bassen det evt trengs hjelp? Med Trinnov også så burde det vel være mulig å få det ganske jevnt i sweetspot?
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    350
    Antall liker
    318
    Noen REW-målinger.

    Screenshot 2023-07-30 at 15.43.13.png

    Screenshot 2023-07-30 at 15.43.13.png

    Screenshot 2023-07-30 at 15.47.15.png
    Screenshot 2023-07-30 at 15.46.57.png
    Screenshot 2023-07-30 at 15.46.30.png


    Jeg leter etter refleksjonene på de store utslagene. For å beregne avstanden har jeg forstått det slik at man må legge til tiden fra høyttaler til målepunkt til tiden for utslaget. Stemmer det? Jeg finner at at for L høyttaler er utslaget på ca, 15 og 17 ms h.h.v. bokreolen på høyre side og veggen/vindu på venstre side. Utslaget på ca. 10ms blir jeg ikke klok på. Altså 10 ms + tid til lytteposisjonen = 10,55ms= 3,51 meter. Med så kraftig utslag antar jeg det er direkte var en (1) vegg og ikke via flere. Halvparten er 1,76 m, mulig det er taket. Via gulvet er for kort.

    For R høyttaller er jeg mer i tvil. H.h.v. 5,3 og 6,9 meter for utsalgene 15,45ms og 20,25ms. Venstre side er 4,8 m unna, og høyre kun 80 cm unna.

    Om noer ser feil i resonnementet ellr har forslag, fyr løs.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    350
    Antall liker
    318
    Noen REW målinger pluss maleriske beskrivelser av hva du opplever som bra og mindre bra gjør det lettere å gi råd og tips :)

    Du sitter ganske nærme, så potensialet for stor andel direktelyd burde jo være til stede. Så det er kanskje mest i bassen det evt trengs hjelp? Med Trinnov også så burde det vel være mulig å få det ganske jevnt i sweetspot?
    Ja, Kii-ene er i tillegg "retningorienterte".
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    350
    Antall liker
    318
    Så hva prøver du å løse? Hvilke problemer opplever du praktisk når du lytter?
    Det kan være vanskelig å beskrive det man aldri har hørt. Generelt er en del av drivkraften å lete etter det optimale. Så konkret jeg kan. Bass under ca. 100 Hz synes jeg er bra. Vokalen sitter som et skudd i senter. Instrumentene til siden for senter har en tendens til å komme fra "selve høyttaleren", om du forstår hva jeg mener. Oppløsningen i mellomtonen tror jeg kan bli bedre. Ved musikk med mye energi, kunne jeg tenke meg et bedre oppløst lydbilde med tydeligere definisjon av instrumentene. Gir dette mening?

    // Frode
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.301
    Antall liker
    7.072
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det kan være vanskelig å beskrive det man aldri har hørt. Generelt er en del av drivkraften å lete etter det optimale. Så konkret jeg kan. Bass under ca. 100 Hz synes jeg er bra. Vokalen sitter som et skudd i senter. Instrumentene til siden for senter har en tendens til å komme fra "selve høyttaleren", om du forstår hva jeg mener. Oppløsningen i mellomtonen tror jeg kan bli bedre. Ved musikk med mye energi, kunne jeg tenke meg et bedre oppløst lydbilde med tydeligere definisjon av instrumentene. Gir dette mening?

    // Frode
    Høres ut som du mangler litt bredde / stereoperspektiv / "holografi" da kanskje. Har du prøvd å eksperimentere med vinkling / toe-in? Hva gjelder oppløsning / tydeligere definisjon kan jo rommet påvirke når du drar på litt, men skulle tro det meste du hører er selve høyttalerne på moderat nivå, gitt hvor nærme du sitter.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    350
    Antall liker
    318
    Jeg satt lytteplassen 15 cm nærmere høyttalerne. Men lot høyttalerne stå på samme sted. Det låter et knepp bedre, bedre soundstage. Tror nullen ble litt mindre, skal sjekke med REW i morgen.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.301
    Antall liker
    7.072
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg satt lytteplassen 15 cm nærmere høyttalerne. Men lot høyttalerne stå på samme sted. Det låter et knepp bedre, bedre soundstage. Tror nullen ble litt mindre, skal sjekke med REW i morgen.
    Plassering i bredden går det jo an å eksperimentere med også. @alphamale opplevde nettopp å få bedre perspektiv når han satt de litt smalere (tettere sammen). Ofte er det jo motsatt, men det er ingen fasit på tvers av rom så det er nesten bare å prøve seg frem :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.960
    Antall liker
    4.665
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Og grunnen til det tilskriver jeg i denne omgangen mindre refleksjoner i et lite behandlet rom.
    Mer direktelyd får konsekvenser for stereobildet, og opplevd dybde og bredde står ikke tilbake for hvordan det sto før jeg flyttet på det.
    Nå står det også ukalibrert, men oppleves bedre.
    Alt av korreksjon og eq er fjernet.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    350
    Antall liker
    318
    Jeg la ut 3 subber for salg, 2 x Velodyne DD10+ og Perlisten D212S. Jeg trodde det ville ta tid med Velodyne og Perlisten skulle ryke ut døra. Der tok jeg feil. DD-ene gikk raskt, mens D212S har blit stående. Jeg trodde 48K for en nesten ny skulle være ganske riktig priset. Jeg takket nei til 40K, nå står den til 38K. Noen ganger gjør man feil. Det virker som markedet er ganske dødt, ikke så rart med økte renter og økte priser. Så det får ta den tiden det tar.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    350
    Antall liker
    318
    Det kom en hyggelig kar fra Gøteborg og hentet Perlisten-subben for en veldig god pris, for han. o_O Siden btx-ene gjør LFE veldig godt sammen med Incognito baksub, tenkte jeg at nå det bra. Nå har jeg nok bass. Joda, men hva med Trinnov WaveForming, er det noe for meg? Kanskje. Så nå har jeg bestilt 3 x Incognito 12, totalt blir det 4. Jeg har ikke plass nok til WaveForming, men gjør et forsøk likevel. Til å begynne blir det 2 subber foran, og 2 subber bak. Om det smaker fugl, så blir det kanskje 4 til.

    IMG_0716.jpeg
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.227
    Antall liker
    13.405
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kii er lekre talere, og jeg tipper dem egner seg godt for den korte lytteavstand du har.
    Omtrent samme avstand som hos meg kanskje? ...1,5 meter
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    350
    Antall liker
    318
    Kii er lekre talere, og jeg tipper dem egner seg godt for den korte lytteavstand du har.
    Omtrent samme avstand som hos meg kanskje? ...1,5 meter
    Jeg har knappe 2 meter til lytteposisjonen. Lydbildet er ikke laid-back, vokalen sitter støpt foran en, med bredde og dybde.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    350
    Antall liker
    318
    Bak stolen står Incognito 12 og tar jobben under 80 Hz for surround og bakre Atmos-høyttalere. Pluss LFE sammen med frontene. Sub 80 Hz for framre Atmos-høyttalere rutes til frontene i Trinnov.

    IMG_0717.jpeg
    IMG_0718.jpeg
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    350
    Antall liker
    318
    Hør noen i salen hørt denne?


    Inntrykk?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.227
    Antall liker
    13.405
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hørte dem i en kåk på Majorstua for et drøyt år siden.
    Spiller med bra trøkk og dynamikk ift. tradisjonelle kasse høyttalere, men 350 k er noe drøyt synes jeg.

    Jeg har noe som ligner litt, men det er DIY, så det blir noe urettferdig pris/ytelse sammenligning, og har kostet meg under det halve av det de forlanger på asylet i dronning mauds gate.

    Likevel trur jeg min hønn rigg låter dobbelt så bra. 🤫
    (kan lyttes til i en kjeller ikke langt fra Torshov)

    😛
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    350
    Antall liker
    318
    Hørte dem i en kåk på Majorstua for et drøyt år siden.
    Spiller med bra trøkk og dynamikk ift. tradisjonelle kasse høyttalere, men 350 k er noe drøyt synes jeg.

    Jeg har noe som ligner litt, men det er DIY, så det blir noe urettferdig pris/ytelse sammenligning, og har kostet meg under det halve av det de forlanger på asylet i dronning mauds gate.

    Likevel trur jeg min hønn rigg låter dobbelt så bra. 🤫
    (kan lyttes til i en kjeller ikke langt fra Torshov)

    😛
    Om jeg skulle vurdert bytte, så kunne det blitt noe som det her:


    Men bygget/valgt egne subber. Satelitter uten delefilter. Om det blir behov for det, har jeg muligheten i Altitide.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.702
    Antall liker
    10.101
    Torget vurderinger
    2
    Nei, ikke Voxativ, det når ikke opp mot du har i det hele tatt.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.702
    Antall liker
    10.101
    Torget vurderinger
    2
    Begge deler, se målingene i Stereophile som er en katastrofe.

    Morsom tittel du har forresten, hadde jeg vært bedre til å spaserer hadde jeg kunne gått en tur Til Lilleborg
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    350
    Antall liker
    318
    Begge deler, se målingene i Stereophile som er en katastrofe.

    Morsom tittel du har forresten, hadde jeg vært bedre til å spaserer hadde jeg kunne gått en tur Til Lilleborg
    Før jeg dro på meg en kronisk sykdom var jeg veldig til "å spasere" i skog og mark, på ski og sykkel. På en god dag, etter å ha fått i gang 4 subber, kunne vi tatt en samling.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.227
    Antall liker
    13.405
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Voxativ drivere er i luksus klassen, og låter sikkert veldig bra, men ift pris?
    ..da tror jeg andre alternativ som eks. diverse Supravox gir mere vellyd for penga.

    49367138846_4c6907f8f6_c.jpg
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    350
    Antall liker
    318
    Da kan jeg like gjerne lufte den andre idéen. Disse


    eller et ligende selvbygg (ikke bokstavelig, noen måtte designet og bygget for meg). Som står på hver sin subwoofer, 2 x 2 sidemonterte 10".
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.227
    Antall liker
    13.405
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Sikkert bra, men bedre enn kii med bxt?
    ...har mine tvil. Riktignok uten å ha hørt.

    Du har jo Trinnov, hvorfor ikke heller kjøpe noen ultra slemme drivere og lime sammen noe greier?
    Min erfaring er at det kan låte ganske bra, til tross for fargevalg. 🤭

    1000005188.jpg


    Her er lytteavstand 1,5 meter, og det funker ok.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    350
    Antall liker
    318
    Men slike subber i ei blokk, får du i det hele tatt brukt dem?
    Det går fint, naboene hører ikke hvor bassen kommer fra. De vet at her bor det halvgammal gubbe, så han kan det ikke være.

    Jeg guffer ikke på til ukristelige tidspunkter. Har ikke hatt et eneste spørsmål så langt. Kommer vel et i morgen nå da.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.848
    Antall liker
    2.428
    Torget vurderinger
    2
    Hør noen i salen hørt denne?


    Inntrykk?
    Ikke hørt denne hjemme, men har et par Uno XD. De synes jeg er skikkelig bra. Skikkelig trøkk og dynamikk, men likevel veldig oppløst og fin tone med riktig forsterker. Uno SD er dyre, men i forhold til det man får for samme pris av andre nye høyttalere idag er de bortimot et røverkjøp etter min mening.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    350
    Antall liker
    318
    Ikke hørt denne hjemme, men har et par Uno XD. De synes jeg er skikkelig bra. Skikkelig trøkk og dynamikk, men likevel veldig oppløst og fin tone med riktig forsterker. Uno SD er dyre, men i forhold til det man får for samme pris av andre nye høyttalere idag er de bortimot et røverkjøp etter min mening.
    Jeg er nysgjerrig på hva horn gi av dynamikk og åpenhet. Samtidig er jeg tilnærmet bassaholic, allergisk mot passive delefilter og har ikke plass til separate forsterkere. Da er det ikke mye å velge i. Ikke at jeg har tenkt å bytte Kii-ene. Det blir hva, hvis..... Hvilket i seg selv er en farlig sport.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.848
    Antall liker
    2.428
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er nysgjerrig på hva horn gi av dynamikk og åpenhet. Samtidig er jeg tilnærmet bassaholic, allergisk mot passive delefilter og har ikke plass til separate forsterkere. Da er det ikke mye å velge i. Ikke at jeg har tenkt å bytte Kii-ene. Det blir hva, hvis..... Hvilket i seg selv er en farlig sport.
    Avantgarde med integrert iTRON forsterkere kan være en god ide i så fall. Jeg tror det er noe av det beste som finnes der ute, nesten uansett pris. Hørte det nye Trio systemet med iTRON for et par år siden, jeg har aldri hørt i maken til det noen gang.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    350
    Antall liker
    318
    I serien høyttalere jeg ikke skal ha, men kunne tenkt å ha, finnes for tiden 3 typer.

    1) Avantgarde Uno SD.

    2) Meridian DSP 9

    3) Slemme drivere og lime sammen noe greier sjæl (fritt etter @Bergfinn)

    • En basskasse med 4 x 10" med innebygget 4 x 500W forsterker. Gjerne sidemonterte drivere.
    • En diskant/mid/midbass boks med coax punktkilde og 2 x 8" midbass.
    • Trinnov Aplitude 16 forsterker. For 4 Atmos, 1 senter og 8 til toppen, totalt 13 kanaler.
    • Tro hva det hadde vært mulig å få til av kvalitetsbygg med totalramme 250K (+ Amplitude16)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.227
    Antall liker
    13.405
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Den kommende Sigberg taleren har vel mye av det du beskriver over her.

     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    350
    Antall liker
    318
    Den kommende Sigberg taleren har vel mye av det du beskriver over her.

    Ja, ikke langt unna. Skulle gjerne hatt et par 10-ere sidemontert i et lukket kabinett.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    350
    Antall liker
    318
    Kalibreringer og finjusteringer. Stereobalansen vokal ligger ørlite mot venste. Målingen nednfor viser at venstre kanal ligger litt høyere mellom 60 og 200 Hz. Jeg har dempet 1,4 dB i dette området, da ble balensen litt bedre. (ikke målt dette ennå). Ikke langt unna nå. Hvordan forstå fra 2k Hz og oppover? Fra 2,5 k til 4 k er L+R lavere enn L og R separat. Faser kanalene ut hverandre? Skulle det ikke viser som fasefeil da? Tilsvarende, men med motsatt fortegn fra 4 k til 10 k HZ. Låter fint gjør det.


    Screenshot 2024-05-10 at 17.26.02.png


    Screenshot 2024-05-10 at 17.34.50.png


    Screenshot 2024-05-10 at 17.34.32.png
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    350
    Antall liker
    318
    Hva er bedre enn 1 sub?

    Svaret ble .....4! Trivelige Thorbjørn Sigberg rullet inn 3 stk. Incognito 12. Med den ene jeg hadde fra før, blir det 4 totalt. Som du ser er det trangt om plassen, en stund i går lurte jeg på hva jeg hadde gitt meg ut på. Etter kalibrering og litt lytting forsvant tvilen. Her ble det oppløst og god bass i mengder. Veldig bra. Jeg har ikke tenkt å si noe til naboene. Jeg bor "midt i blokka", så naboene har ikke peiling på hvor lyden kommer fra. ;)

    Etterhvert skal subbene opp på veggen. Tv og rack må flyttes litt til høyre, to høyttalere i taket og høyre surround likeså.

    IMG_0725.jpeg


    IMG_0724.jpeg



    Frekvansresponsen i henhold til Trinnov.Noen filtre er lagt til, det synes ikke på grafene.

    Screenshot 2024-05-21 at 14.17.55.png




    Sånn ser det ut fra REW. Den store dippen rundt 10k Hz har jeg ikke funnet ut av Det er kalibreringen i Trinnov som sier at ubehandlet så er det en forsterkning som den jsueterer for. Jeg fikk et tips om at det kan være interferens og dermed feil måling. Jeg skal undersøke det etterhvert. Bass først.

    Screenshot 2024-05-21 at 14.28.01.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn