Lindb. Lyd med europas første DXD innsp.(bilder)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.584
DXD = Digital eXtreme Definition, et superhøyoppløselig digitalformat på 32bit/358kHz samplefrekvens. Utviklet av Philips og teknisk sies å være en slags mellomting mellom et multibit (PCM) og singelbit (ala DSD) system. Målet med DXD er komme svært tett på den analoge virkeligheta.

Lindberg Lyd AS og platemerket 2L holder til i Oslo og er ledende på multikanalsinnspillinger. Selvfølgelig utgis nesten alt nytt materiale på hybride SACD plater.

Musikken er Marianne Thorsen og Trondheimsolistene som spiller Mozarts fiolinkonserter.
DXD innspillingen på CD/SACD kommer ut i September. Gjett om jeg skal teste denne ut!  ;)

Link med bilder av plateinnspillinga.
http://www.lindberg.no/norsk/artikler/007.htm

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
Re: Lindb. Lyd med europas første DXD innsp.(bilde

Hvordan spiller man av noe sånt?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.584

Det er klart at best resultat får man ved å spille musikken via en SACD spiller, enten 2 kanals eller 5.1. Men også CD sjiktet vil profitere på høyere oppløsning, simpelthen fordi jo høyere oppløsning i utgangspunktet gir bedre lyd selv på 16bit/44.1kHz. (Tenk på et svært godt analogopptak avspilt på CD :) )

DXD er kun et innspillings/mastering format. Kan konverteres til alle typer sluttformater, som CD, SACD, DVD Audio osv.

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
114
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1

september er lagt inn på kalenderen :D
jakr

T

theStig

Gjest

DPA mikker over hele fjøla ser jeg. Lover godt!

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.584

Var litt i tvil om jeg skulle plassere denne tråden under "Tech hjørnet", musikk, HiFi generelt eller hva. Det er opp til høvdingen om han vil flytte tråden.

Vil bare si at både musikkvalg og innspillingslokale virker veldig spennende. Håper dette blir en "show off" for DXD !

L

Lydtekniker

Gjest

Fantastiske musikere og eventyrlig musikk i et vakkert rom -> DPA 130V mikrofoner -> Millennia Media mikrofonforsterkere -> SPHYNX2 konverter -> PYRAMIX arbeidsstasjon.

Tror denne konstellasjonen vil låte bra uansett medium ;)

Det hadde vært interessant om noen hadde utført en direkte sammenligning mellom opptak i 24-bit / 48kHz linjær PCM og dette DXD-formatet.

T

theStig

Gjest

Det er i første enden av kjeden godlyden skapes! God musikk, gode musikere og et godt rom er en forutsetning. Ta opp dette med gode mikrofoner riktig plassert, så låter det godt nesten uansett hva man lagrer det på.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.584

Litt om dette presseskrivet fra Lindberg Lyd. Her skriver de litt om den kritikken digital lyd historisk har blitt tilegnet, blant annet fra HiFi freakene. Men at diskusjonen om at digital matcher analog endelig nå vil stilne, nå som vi har fått DXD.

Heh...her er det greit å ha hukommelsen i orden. Da digitale innspillinger med 44.1/16bit og 48/16 bit kom, ble vi endelig fortalt om fortreffligheta til digital. Og selvfølgelig kunne 16/44.1 fullt ut gjenskape en analog virkelighet (noe annet ville jo vært sykt, ikke sant ? ;) )

Men så kom da 24/96, og den skulle da endelig realisere den analoge virkeligheta, der hvor 44.1/16 ikke leverte. Så nå hadde vi endelig "mastertapekvalitet", og et digitalformat som er toppen av toppen! ;)

Men så gjentar historien seg nok en gang. Nå er plutselig ikke 24/96 godt nok (som Lindberg har benyttet i flere år), nå får vi DXD som endelig skal levere den varmen som gode analoginnspillinger har. Det perfekte har blitt ennå mer perfekt. ;)

Da er det godt å ha perspektiv på sakene... ;)

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
39.429
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20

Den enkleste måten å sammeligne CD/SACD er hvis man kan svitsje mellom de to lagene på en hybridplate med fjernkontrollen.
Må si jeg ikke har testet ut dette noe særlig enda, selv om jeg har muligheten. (For opptatt med å nyte musikken!)
Uansett, alle nye formater ønskes velkommen, så lenge de fører til bedre lyd:)
Får sjekke ut plata når den kommer.

T

theStig

Gjest

Hvis DXD er ment for å levere "analog varme" er det definitivt et tilbakeskritt spør du meg....

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.584

...et fremskritt spør du meg. Jeg har noen av de senere hybrid CD/SACD fra Lindberg, og selv om de balansemessig er meget gode opptak, så matcher de ikke gode analoginnspillinger på lydkvalitet, når analogt er som best.

Hva hører jeg det på ? Kormusikk innspilt i et levende rom er en utfordring. Ikke bare innspillingsmessig, men sannelig for avspilling på et stereoanlegg. Hvis jeg f. eks. sammenligner med en analog korinnspilling "Cantate Domino", innspilt og utgitt på proprius i 1976, utgitt på hybrid SACD i 2003. 24/96 digitalinnspillingene av "Immortal Nystedt" og "Magnum Mysterium" på 2L  høres svakt "digital" ut i klangen, svakt anemisk og klangfattig, og litt "tynt" for å si det slik. Til sammenligning høres Cantate Domino langt mer organisk og levende ut i klangen. Men først og fremst har solister og kor betydelig mer "kropp" (kjøtt og blod for å si det slik). Også i opplevelsen av dynamikk er analoginnspillingen best.

Og når begge (2 digitale og 1 analog) innspillingene er kormusikk, innspilt i kirkerom, og er "state of the art" i sine respektive analoge og digitale kategorier, er denne sammenligningen ganske "fair", syns jeg. Det som er litt pinlig for digitalinnspillingene sin del er at det er 30 år mellom dem, i 2L's favør !

Men jeg har absolutt forventninger til DXD, så fremst de klarer å holde kvaliteten gjennom hele kjeden, at ikke lyden blir "digital" mellom DXD maskineriet, og SACD plata.  :)

T

theStig

Gjest

Jeg mener nå at analog på sitt beste er lyd UTEN såkalt "varme"... Har ikke hørt så mange Lindberg innspillinger, så jeg kan ikke kommentere de konkret. Cantate Domino har jeg... den er ok, men moderne digitale innspillinger av kor f.eks fra Simax, ECM, Harmonia Mundi med flere er et hav bedre på alle områder synes jeg.

L

Lydtekniker

Gjest

Men så gjentar historien seg nok en gang. Nå er plutselig ikke 24/96 godt nok (som Lindberg har benyttet i flere år), nå får vi DXD som endelig skal levere den varmen som gode analoginnspillinger har. Det perfekte har blitt ennå mer perfekt. ;)
Den analogen "varmen" kommer som resultat av forvrengning i kretser, samt forvrengning og båndkompresjon under innspilling på analoge magnetbånd. Dette er imidlertid pen, harmonisk forvrengning som låter bra i det menneskelige øret. Dette vil aldri skje under rene digitale innspillinger. Digitale innspillinger har langt bedre "renhet" og presisjon når det kommer til plassering i lydbildet, men det er ikke alltid disse egenskapene det traktes etter.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
678

Den tid jeg likte Acoustic Research hadde de en god analogi i sine brosjyrer: Musikkgjengivelse skal være nøyaktig. De sammenliknet det med å lage en fargekopi av van Goghs solsikker, en trenger ikke å like fargevalget i originalen, men kopien bør være lik. Hvis en ikke liker det gulgrønne fargeskjæret i originalen bør en ikke kompensere med rødt (les varme) i kopimaskinen for å få det mer likandes. Da er en på ville veier. Samme med det forbaskede sprøytet om moderne kretser, gjerne digitale, som en får til å lyde "analogt" med farging og forvrengning. Jeg gremmes!!!

L

Lydtekniker

Gjest

Vel, alt til sitt bruk. Riktig bruk av forvrengning kan gi visse typer musikk mer trøkk og "baller", mens andre musikktyper igjen nyter best av "presis" bearbeiding og gjengivelse.

Er det noe som virkelig nyter godt av førsteklasses digitale innspillinger, så er det vel akustisk og klassisk musikk.

T

theStig

Gjest

Helt enig med deg Espen. På klassisk musikk foretrekker jeg den ekstreme renheten som kun digitale opptak kan gi. På andre musikkformer er det som regel en fordel å fete opp lyden litt. Da kan overstyring av analoge bånd, rør-kompressorer o.l. være til stor hjelp.....

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0

Har dere lest den interessante artikkelen i HiFi-News fra noen år tilbake der de spilte inn analogt og digitalt på samme tid, med flere prominente lydfolk til stede? Ved avspillingen flippet de tilstedeværende helt ut da det viste seg at det analoge medie var klart overlegent.
Jeg husker spesielt en setning (var det produsenten, tro?) som sier vantro: "But this flies in the face of science!"
Jeg mener dette eksempelet også er utgitt på CD

Honkey

K

kbwh

Gjest

Har ikke lest den artikkelen Honkey. Hva slags musikk var det de spilte inn?

Jeg er fullstendig enig med dere som mener at digital signalbehandling er veien å gå for bedre gjengivelse. Denne varmen som er så ettertraktet besørges hjemme hos meg av mine lydmakere.

Gratulerer med 3k innlegg, theStig!

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0

De spilte inn solo flygel. Var det Tony Faulkner som var involvert, tro? Poenget var at alle som var til stede, hørte pianoet live, og deretter hørte de to opptakene var 100% enige i at det analoge var klart mest likt originalen (altså flygelet).

Honkey

EDIT: Mer info her:
http://www.audaud.com/article.php?ArticleID=129

T

theStig

Gjest

De spilte inn solo flygel. Var det Tony Faulkner som var involvert, tro? Poenget var at alle som var til stede, hørte pianoet live, og deretter hørte de to opptakene var 100% enige i at det analoge var klart mest likt originalen (altså flygelet).
Det er vel flere faktorer ute og går her. En slik sammeligning er søkt når de som lyttet live neppe satt der opptaksmikkene sto, og dessuten hører ørene våre annerledes enn et par mikker vil gjøre.

Skal man virkelig sammenligne to opptaksmedier, må man sammeligne monitorfeeden direkte fra mikkene med de forskjellige opptakene, noe annet er og blir poengløst.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.584

Det er vel flere faktorer ute og går her. En slik sammeligning er søkt når de som lyttet live neppe satt der opptaksmikkene sto, og dessuten hører ørene våre annerledes enn et par mikker vil gjøre.

Skal man virkelig sammenligne to opptaksmedier, må man sammeligne monitorfeeden direkte fra mikkene med de forskjellige opptakene, noe annet er og blir poengløst.
the Stig, jeg syns dette på en måte er en utidig kvervulering.
Kort og godt: For de som har fulgt med i den profesjonelle lydverden så vil en vite at Tony Faulkner er en pioneer innen digital. Han var blant de første som innspilte i 48/16 og 24/96. Han har alltid hatt "the latest and greatest" innen digital, inkl. A/D og D/A konvertere. Tony var dessuten involvert i DSD, Sony/Philips benyttet hans ekspertise i utviklinga av DSD.

For et år eller to tilbake, gikk Tony ut med et "statement" om at digital dessverre ikke innfrir helt, og at det virker som om digital på en måte har "møtt veggen" lydmessig, når en snakker om ultimate lydkvalitet.

Så et spørsmål til Stig, Espen LT osv : Gjør det ikke inntrykk på dere når en mann som Tony Faulkner, som virkelig har referansene i orden når det gjelder digitale og analoge innspillinger sier at når det er ultimativ lydkvalitet som er målet, da er det analogt som gjelder ?
Er det Tony som ikke har referansene i orden, eller er det dere ?

K

kbwh

Gjest

Dersom analogt gir den ultimative lydkvalitet er det helt greit formeg, men hvordan ønsker du å mangfoldiggjøre dette opptaket i analog form uten å tape denne kvaliteten, Espen R? Og hva skal jeg spille det av på? Studioets analogopptaker eller min onkels (akk så solgte) TD20A?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.584

Har ikke lest den artikkelen Honkey. Hva slags musikk var det de spilte inn?

Jeg er fullstendig enig med dere som mener at digital signalbehandling er veien å gå for bedre gjengivelse. Denne varmen som er så ettertraktet besørges hjemme hos meg av mine lydmakere.

Gratulerer med 3k innlegg, theStig!
Dette med en "falsk varme" fra analoge innspillinger : Min mening er at dette er tull og tøv. Enkelte gamle innspillinger med noe rørbasert utstyr i signalveien, og mulig en del harmonisk forvrengning låter unaturlig varmt. Men det er IKKE fordi det er en analog innspilling !
Det som kjennetegner analogt, når analogt er som best, er en ekstrem grad av resolution, oppløsning, og en lyd som er fri for øretrettende forvrengningskomponenter. Noe digital lyd slett ikke alltid er.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.584

Dersom analogt gir den ultimative lydkvalitet er det helt greit formeg, men hvordan ønsker du å mangfoldiggjøre dette opptaket i analog form uten å tape denne kvaliteten, Espen R? Og hva skal jeg spille det av på? Studioets analogopptaker eller min onkels (akk så solgte) TD20A?
Det holder lang vei med et analogopptak som er digitalisert via de beste A/D konvertere i dag, til f. eks. SACD. Man får ikke riktig alt fra mastertapen, men relativt tett på.
Ja, selv CD profiterer klart på at den opprinnelig masteren er av høyest mulig lydlig oppløsning. Og jeg er rett og slett ganske imponert over den lydkvaliteten som i dag er mulig å oppnå på CD ved digitalisering av en analogt mastertape ved bruk av de beste A/D konvertere som er tilgjengelig i dag!

K

kbwh

Gjest

Hva er teknisk mulig mhp dynamikkområde på analogt opptaksutstyr i dag?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.584

Vil bare si at piano/klaver innspilt i et levende rom er glimrende for å demonstrere eventuelle forskjeller mellom analogt og digital. For dette er akkurat det samme (som Honkey referer til) som jeg selv erfarer hvor forskjellene er mest påfallende mellom analogt og digital.
Stikkord:
- dynamikken i tagentanslagene
- utklinging og "ambience" rundt instrumentet.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.584

Bra at du spurte om akkurat dette!
Jeg vet ikke. Men det er i opplevelsen av dynamikken i musikken og de ørsmå dynamiske variasjoner i musikken at jeg opplever analogt som konge.
Digitalt kan sikkert "eksplodere" dynamisk på en test CD, hvor tog kommer kjørende, et fly tar av, kinaputteksplosjoner etc. Jeg har en sånn CD.

K

kbwh

Gjest

Espen R, nå driver vi med synsing, og det er forsåvidt greit (vi er ikke i tech-hjørnet). Min opplevelse er at desto mindre analog signalbehandling klaverlyd utsettes for desto mer likner det virkeligheten. Samme for sopranstemmer, forresten.

Men selvfølgelig, en god remaster av et Philipsopptak fra 1975 lyder som oftest vidunderlig.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.584

Espen R, nå driver vi med synsing, og det er forsåvidt greit (vi er ikke i tech-hjørnet). Min opplevelse er at desto mindre analog signalbehandling klaverlyd utsettes for desto mer likner det virkeligheten. Samme for sopranstemmer, forresten.

Men selvfølgelig, en god remaster av et Philipsopptak fra 1975 lyder som oftest vidunderlig.
Du mener at jeg driver med synsing på samme måte som Tony faulkner gjør det ? HALLO!! HALLO!! ::)
Hadde Tony kun hørt på hva inkompetente menn i hvite frakker kunne fremlegge av overveldende tekniske dokumentasjon på hva som låt best av digital og analog, ja da hadde Tony Faulkner fremdeles innspilt i 48/16 !

K

kbwh

Gjest

Jeg har problemer med å forstå at digitalisering er greit så lenge mastertapen er analog men at det er ugreit å digitalisere før mastertapen.

Bakgrunnen for  Tony Faulkners uttalelse kjenner jeg kun fra ditt referat i denne tråden, Espen R. Kan du linke ut til den?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.584

Jeg har problemer med å forstå at digitalisering er greit så lenge mastertapen er analog.
Jeg har ikke sagt at det er greit. Men det er faktisk ganske greit. Fordi en holder signalet analogt så lenge som mulig før det konverteres til digital, dvs. at en beholder høy oppløsning tidlig i kjeden.

Bakgrunnen for  Tony Faulkners uttalelse kjenner jeg kun fra ditt referat i denne tråden, Espen R. Kan du linke ut til den?
Har stått skrevet i et Stereophile. Jeg har det sikkert en eller annen plass.

K

kbwh

Gjest

Jeg trenger en teknisk redegjørelse før jeg kan skjønne dette her.
De mest livaktige opptakene jeg har hørt er digitaliser så tidlig som overhode mulig med 96/24 (trur eg det var) og spilt av med 44,1/16.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.584

Jeg trenger en teknisk redegjørelse før jeg kan skjønne dette her.
De mest livaktige opptakene jeg har hørt er digitaliser så tidlig som overhode mulig med 96/24 (trur eg det var) og spilt av med 44,1/16.
Du trenger ingen teknisk redegjørelse. Alt du trenger er å bruke ørene dine opp mot et referansepunkt, som bør være levende akustisk musikk spilt i et levende rom.

At 96/24 PCM digital til fulle møter dette referansepunktet hos deg, er bra for deg. Og da er det også godt nok for deg. Dette er du vel enig i ? :)

K

kbwh

Gjest

Slik jeg leser det du skriver kommer man altså nærmere dette referansepunktet dersom lyden har vært lagret analogt før digitalisering, men det kan kun høres og ikke måles som bedre. Jøss. Lytter du mye på kabler?

Digitalkonvertering tidligst mulig er godt nok for meg. Gi meg så en DAC som gir 400W i 4 ohm...

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3

Lyngdorf TDA2200 gir 350, kbwh ;)

Ellers enig i at analogbånd virker som en omvei om musikken allikevel skal digitaliseres. Kan kanskje bringe deg like mye nærmere originalopptaket som en ekstra rørpreamp i anlegget ditt kan? ;D

K

kbwh

Gjest

Men du gir den vel ikke bort, styx? Forresten er den for liten. Husk at digitale watt er mye mindre enn rørwatt.

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3

Hehe, sant. Nei, hadde jeg hatt en hadde jeg nok ikke gitt den bort med det første om jeg hadde hatt en. Ikke har jeg råd heller! *sukk*

L

Lydtekniker

Gjest

Så et spørsmål til Stig, Espen LT osv : Gjør det ikke inntrykk på dere når en mann som Tony Faulkner, som virkelig har referansene i orden når det gjelder digitale og analoge innspillinger sier at når det er ultimativ lydkvalitet som er målet, da er det analogt som gjelder ?
Er det Tony som ikke har referansene i orden, eller er det dere ?
Tony Faulkner er én av utallige teknikere som har en mening om emnet. Charles Dye er en annen, som hardnakket forfekter digitale innspillinger og mikser, han har sågar laget en instruksjonsvideo hvor han mikser en låt utelukkende ITB ("In The Box" - signalet forlater aldri den digitale arbeidsstasjonen)). Noen liker å gjøre det analogt, andre digitalt. Mange kombinerer ved å kjøre ting ned på analogbånd før det igjen overføres til en digital arbeidsstasjon.

En ting som jeg synes er litt interessant å merke seg, er at yngre teknikere/produsenter ofte har mer sansen for digitalt enn den eldre garde som er vokst opp med analogt utstyr. Jeg mistenker at det har bittelittegrann med en tillært preferanse å gjøre.

Jeg synes det er litt rart å påstå at det ene låter bedre enn det andre - jeg ville heller sagt at de låter forskjellig, og så får man heller velge hva man ønsker å bruke til forskjellige prosjekter.

Forøvrig kan forskjellene være meget subtile. Jeg hadde to lydfiler hvor signalet fra mikkene var splittet og sendt til en to-tomms maskin og Pro Tools, forskjellene var marginale - den analoge var ørlitegrann mykere i diskanten på cymbaler og hi-hat, ellers låt de ganske likt. Skal se om jeg finner de.

Gode bånd på en velholdt og kalibrert båndmaskin kan nærme seg CD'ens teoretiske dynamikkområde.

Topp Bunn