K
kbwh
Gjest
Re: Lindb. Lyd med europas første DXD innsp.(bilde
Gratulerer med nytt navn, og takk for vettugt innlegg!
Gratulerer med nytt navn, og takk for vettugt innlegg!
|
Sikkert mye riktig i det.Det er ikke de digitale formatene som legger begrensninger på lydkvaliteten nå for tiden. Det hjelper lite med 32 bit oppløsning når man hele tiden pendler mellom -6 og 0dB. Trenger ikke 32 bits til det. Trenger ikke 16 bits en gang. Selv en byte er mer enn tilstrekkelig. Vi kan godt få et format med en million bits,.Produsentene vil allikevel sørge for at de 99997 mest signifikante bitene er påslått nesten hele veien.
Det vi trenger for god lydkvalitet er et produsentledd som kan styre unna den ekstreme komprimering vi ser nå for tiden.
Amen, et meget sentralt poeng. Når det gjelder dynamikkområde, er 16-bit idag godt nok på et avspillingsmedium, men som du poengterer, er det så godt som ingen som bruker mer enn de øverste bit'ene. Det finnes til og med mange teknikere som kjører converterne sine i klipping for å få det til å låte så høyt (og masete) som mulig. Ønsket om god lyd ble tydeligvis satt på toget til Sibir for lenge siden.Det er ikke de digitale formatene som legger begrensninger på lydkvaliteten nå for tiden. Det hjelper lite med 32 bit oppløsning når man hele tiden pendler mellom -6 og 0dB. Trenger ikke 32 bits til det. Trenger ikke 16 bits en gang. Selv en byte er mer enn tilstrekkelig. Vi kan godt få et format med en million bits,.Produsentene vil allikevel sørge for at de 99997 mest signifikante bitene er påslått nesten hele veien.
Det vi trenger for god lydkvalitet er et produsentledd som kan styre unna den ekstreme komprimering vi ser nå for tiden.
Hvorfor det, tro? "Ingen" mikrofoner eller høyttalere går til 200 kHz, så hvorfor i huleste skulle man bry seg om en så høy samplefrekvens? Trykkgradientmikrofoner har også en veldig grisete respons over 20 kHz, så vi skal i grunn være glad for at vi ikke kan høre så høyt.Sikkert mye riktig i det.
Men Tim de Paravichini sa allerede på åttitallet, at skulle digital kunne matche analog i lydkvalitet så trengte vi en samplefrekvens på 400 kHz.