LINEÆR STRØMFORSYNING TIL MUSIKKSERVER

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Antall liker
7
Sted
Rogaland
Dette er for meg litt interessant da jeg vurderer en mini-itx pc basert transport. (Har allerede atx pc i svært htpc kabinett, men den kan ikke brukes i nærheten av forsterker/dac pga. støy, både elektrisk og akustisk)

Jeg ser for meg det vil være lettere å lage strømforsyning til mini-itx, trenger ikke være mer en 65-80W. F.eks. så er mini-itx forsyningene delt opp i to; Èn power-brick på ca. 12v 5A og et lite kort inni kabinettet med +12 +5 +3,3 osv

Hvis jeg skulle ha byttet ut den power-brick'en med en passende trafo + strømforsyning modul fra en eller annen DIY-side, ville dette blitt en forbedring?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.669
audiolyd,

Det kommer jo helt an på kvaliteten til både den ene og den andre forsyningen. En eventuell effekt av strømforsyningsoppgradering er også sterkt avhengig av hvor følsomt lydkortet du skal benytte er for dårlig strøm. Det er store variasjoner ute og går.

Jeg har selv hørt en del nykker fra komponenter med lineære strømforsyninger - og mye godlyd fra switch mode etterhvert. Selvsagt omvendt også. Men jeg foretrekker det siste, fordi da er man mye mindre avhengig av dagsformen til lysnettet.

Et annet moment man skal huske på er at det kan oppstå dårlige synergier om man blander switch mode og linære forsyninger i anlegget. Switch-mode er lite følsome for dårlig lysnett. Det er en av deres store styrker. Samtidig genererer de mye støy. Støy som kan degradere lydkvaliteten i andre komponenter i anlegget som går på lineære forsyninger.

Topp Bunn