Lineær strømforsyning til Ruter og tilgangspunkt?

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Antall liker
309
Torget vurderinger
1
Hei hifi frender,

Jeg har tenkt å bytte ut strømforsyninger til trådløs ruter og tilgangspunkt. Ser de får strøm fra to 12v switchmode padder nå. Overfører signal trådløst til streamer Auralic Aries G2.1, har lydmessig hatt best erfaring trådløst.

Noen som har gjort dette? Erfaringer? Eventuelt andre oppgraderinger i internettracket?

Tenkte i utgangspunktet å bestille ei lineær strømforsyning fra Aliekspress for eksempel ei sånn:
1737494855065.png

Link: https://www.aliexpress.com/item/1005008371477230.html?sourceType=1&spm=a2g0o.wish-manage-home.0.0

Bedre tips mottaes med takk?

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.529
Torget vurderinger
1
Hva tenker du skal bli bedre av å bytte PSU på nettverksutstyr egentlig? Alt av nettverksutstyr som brukes fra før og inn til huset ditt går garantert på SMPS det også, det samme med både servere og nettverksutstyr hos tjeneste tilbydere som Spotify, Tidal og alle andre.. Det finnes faktisk ingen logikk i å bytte, i tillegg så bruker du trådløst så man har galvanisk skille. Dette PSU og audiofil greiene når stadig nye høyder av.....

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Antall liker
309
Torget vurderinger
1
Låter det best trådløst synes du? Merkelige greier.
Ja, prøvde med ethernet og trådløst flere ganger. Mange erfarer det samme på Auralic forumet også. Får jo ett galvanisk skille fra nettverksutstyr.

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Antall liker
309
Torget vurderinger
1
Hva tenker du skal bli bedre av å bytte PSU på nettverksutstyr egentlig? Alt av nettverksutstyr som brukes fra før og inn til huset ditt går garantert på SMPS det også, det samme med både servere og nettverksutstyr hos tjeneste tilbydere som Spotify, Tidal og alle andre.. Det finnes faktisk ingen logikk i å bytte, i tillegg så bruker du trådløst så man har galvanisk skille. Dette PSU og audiofil greiene når stadig nye høyder av.....
Min erfaring er at jo bedre arbeidsbetingelser du gir nært utstyret, jo bedre låter det.

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Antall liker
7.714
Sted
Under stjernene
Mola Mola Tambaqui DAC, Roon Nucleus+ og Mano Ultra 3,5 streamer krever LAN tilkobling.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.980
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
ok men det har vel ikke noe mer spørsmålene til TS å gjøre?

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.529
Torget vurderinger
1
Min erfaring er at jo bedre arbeidsbetingelser du gir nært utstyret, jo bedre låter det.
Begrunn dypere på denne. Arbeidsbetingelse på hva, og på hvilken måte? En trafo som brummer på 50Hz og er elektromagnetisk som fy er bedre enn en liten boks som ikke er det og som jobber langt over hørbart område? Trafoen både sender ut støy og tar imot støy og omdanner den til lav frekvens som er lett hørbar, det er også mye lekkasjer til og fra trafoen av vindingene på andre frekvenser enn 50Hz av krypstrømmer. Det er mye enklere å dempe støy høyt i frekvens som på en SMPS som jobber på 300KHz..
Nettverksutstyr går på endel MHz, det er heller ikke veldig hørbart..

Det du mener er gode arbeidsbetingelser gir ingen mening.

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Antall liker
309
Torget vurderinger
1
Begrunn dypere på denne. Arbeidsbetingelse på hva, og på hvilken måte? En trafo som brummer på 50Hz og er elektromagnetisk som fy er bedre enn en liten boks som ikke er det og som jobber langt over hørbart område? Trafoen både sender ut støy og tar imot støy og omdanner den til lav frekvens som er lett hørbar, det er også mye lekkasjer til og fra trafoen av vindingene på andre frekvenser enn 50Hz av krypstrømmer. Det er mye enklere å dempe støy høyt i frekvens som på en SMPS som jobber på 300KHz..
Nettverksutstyr går på endel MHz, det er heller ikke veldig hørbart..

Det du mener er gode arbeidsbetingelser gir ingen mening.
Hørt dette i 30 år som hifi entusiast... Vær så snill å ikke prøve å motbevise oss troende. Vi er uansett fortapt.

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Antall liker
309
Torget vurderinger
1
Alt teller - amen 😊

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
1.927
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg får helt sikkert på puklen..., men jeg synes, at jeg vil svare på dit spørgsmål alligevel!
Jeg har erfaring i strømforsyning til routeren og til miniDSP Flex Digital og Ballanceret.
Jeg har ikke erfaring med trådløst.
Jeg har her i år gået over til Fibernet, og det har givet en del bedre lyd. Hvorfor ved jeg ikke! Skyldes det Fibernet eller den Roter fra Telenor?

20250114_194522.jpg

Min erfaring med min tidligere router fra Yousee er den, at en strømforsyning 12 volt giver et markant løft. Jeg bruger AfterDark strømforsyning 12 volt. Se min tråd om Switch. Jeg kan kun anbefale en fra AfterDark. Samt deres USB kabler og Ethernet kabel.
Nogle mennesker kan høre forskel og nogle kan ikke. Det kan være habile lyttere, som kan have nogle blokeringer. Nogle mennesker er forudindtaget og det er et handikap for at komme videre. Jeg har fantastisk lyd og jeg er lykkelig. 😀🎶
Min erfaring er at den Yousee Router blev forbedret af mange ting. Strømkablet er så vigtigt. Jeg bruger LessLoss Prime strømkabel. Det er LessLoss billigste. Der er to dyrere og vil formodentlig forbedre det en del.
På Routeren er der også monteret et LessLoss Firewall C-MARC 640x. Det er dyrt og godt.
Hvad Routeren står på, har også betydning. Jeg har prøvet bløde fødder og hårde fra Ansuz. De bedste er fra LessLoss og hedder Bindbreaker. Deres nyeste er for dyre dertil.
Strømforsyning fra AfterDark er flyttet over på den nye Router samt Fiberboks. Jeg prøvede den medfølgende, men AfterDark strømforsyning er bedre.
En Switch lyder forskelligt. Jeg bruger en AfterDark switch med fiber kabel som adskillelse. Igen med LessLoss strømkabler, men her det dyreste LessLoss Stellar Entropic samt Firewall C-MARC 640x . Det bruger jeg på resten. Rigtig dyrt, men lyden er fantastisk. Samme niveau som en dyr cd afspillere.
Se mine andre tråde under kabler og akustik evt.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.484
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Sliter med hvordan en switch eller annen nettverksystem kan påvirke lyden. Gikk fra internett via coax-kabel til fiberkabel for noen år siden. Hørte ikke noe forskjell, sønnen som spiller Fortnite han merket forskjell. Men til musikkstreaming... Neppe.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
1.927
Sted
Sjælland. Danmark.
skyldes nok placebo
Den mulighed er der altid, som jeg prøver at undgå. Men kan da blive snydt.
Jeg var forbløffet over, hvad det gav med strømforsyning til Routeren.
De store ting bør altid være på plads først. Placering af Lytte stol og højttalerne. Gode højttalere og forstærkere.
Bagefter kommer cd afspiller og streamer. Kabler mm. her mener jeg, at man bør begynde ved begyndelsen cd afspiller og streamer. Min erfaring er den, at for at få streaming til at lyde godt, kræves en del.

oen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2010
Antall liker
3.145
Sted
Portugal
Det nytter ikke, de vil ikke lære.
Selvføgelig bra for de som selger dyre kabler og suspekte bokser.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.529
Torget vurderinger
1
Min erfaring er den, at for at få streaming til at lyde godt, kræves en del.
Min erfaring er at det kreves en slags streamer!
En PC for den del fungerer også glimrende. Aldri hatt noen problemer med å få til streaming til å høres godt.

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
7.884
Sted
Kongsberg
Den strømforsyningen er bra ut. De har brukt gode komponenter og ikke noe superbillige kina-kondensatorer osv.

At man kan få 120W 12V med såpass skikkelig kvalitet til den prisen ferdig i en fin boks med ringkjerne, bryter, sikring, kontakter og ledninger er et varp. Det er ikke stort mer enn deleprisen.
Når ting ikke koster mer enn det der synes jeg ikke man skal holde seg tilbake selv om det garantert ikke påvirker ytelsen til nettverket.

Det er imidlertid en ting som *kan* ha en effekt. Når man fjerner en SMPS fra strømnettet, så kan det faktisk under de rette omstendighetene føre til bedre lyd hvis noe annet i audiokjeden lar seg påvirke av støy på nettet. Dette er bare en teoretisk mulighet, og normalt sett skal ikke SMPS fra seriøse leverandører av routere og switcher lage slike problemer.

Å kaste bort ti-tusenvis på andre remedier til svindelfirma som Anus og Afterdark er en helt annen histore.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.529
Torget vurderinger
1
Den strømforsyningen er bra ut. De har brukt gode komponenter og ikke noe superbillige kina-kondensatorer osv.

At man kan få 120W 12V med såpass skikkelig kvalitet til den prisen ferdig i en fin boks med ringkjerne, bryter, sikring, kontakter og ledninger er et varp. Det er ikke stort mer enn deleprisen.
Når ting ikke koster mer enn det der synes jeg ikke man skal holde seg tilbake selv om det garantert ikke påvirker ytelsen til nettverket.

Det er imidlertid en ting som *kan* ha en effekt. Når man fjerner en SMPS fra strømnettet, så kan det faktisk under de rette omstendighetene føre til bedre lyd hvis noe annet i audiokjeden lar seg påvirke av støy på nettet. Dette er bare en teoretisk mulighet, og normalt sett skal ikke SMPS fra seriøse leverandører av routere og switcher lage slike problemer.

Å kaste bort ti-tusenvis på andre remedier til svindelfirma som Anus og Afterdark er en helt annen histore.
Det er jo enklere å flytte router/wifi/switch til en annen kurs enn å ha den rett ved hifien, om man skulle ha slike problemer.
At det er brukt gode komponenter, ville jeg ikke vært helt sikker på fra Aliexpress da de er kjent for å selge halvdårlige kopier av det meste av komponenter der dessverre og ikke alt er helt det som det utgir seg for. Selv om det står Rubycon på kondensatorene, så er det ikke sikkert at det er det. Noen seriøse kan det allikevel være på Aliexpress, men da betaler man ofte det samme som andre steder er min erfaring og selv med høyere pris har man heller ingen garanti for at det er ekte vare. Alibaba har vel noen policier på kopier og prøver å banne alle som selger kopier der, men det har ikke Aliexpress (selv om det er den samme "kjeden").

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Antall liker
309
Torget vurderinger
1
Jeg får helt sikkert på puklen..., men jeg synes, at jeg vil svare på dit spørgsmål alligevel!
Jeg har erfaring i strømforsyning til routeren og til miniDSP Flex Digital og Ballanceret.
Jeg har ikke erfaring med trådløst.
Jeg har her i år gået over til Fibernet, og det har givet en del bedre lyd. Hvorfor ved jeg ikke! Skyldes det Fibernet eller den Roter fra Telenor?

Vis vedlegget 1091163

Min erfaring med min tidligere router fra Yousee er den, at en strømforsyning 12 volt giver et markant løft. Jeg bruger AfterDark strømforsyning 12 volt. Se min tråd om Switch. Jeg kan kun anbefale en fra AfterDark. Samt deres USB kabler og Ethernet kabel.
Nogle mennesker kan høre forskel og nogle kan ikke. Det kan være habile lyttere, som kan have nogle blokeringer. Nogle mennesker er forudindtaget og det er et handikap for at komme videre. Jeg har fantastisk lyd og jeg er lykkelig. 😀🎶
Min erfaring er at den Yousee Router blev forbedret af mange ting. Strømkablet er så vigtigt. Jeg bruger LessLoss Prime strømkabel. Det er LessLoss billigste. Der er to dyrere og vil formodentlig forbedre det en del.
På Routeren er der også monteret et LessLoss Firewall C-MARC 640x. Det er dyrt og godt.
Hvad Routeren står på, har også betydning. Jeg har prøvet bløde fødder og hårde fra Ansuz. De bedste er fra LessLoss og hedder Bindbreaker. Deres nyeste er for dyre dertil.
Strømforsyning fra AfterDark er flyttet over på den nye Router samt Fiberboks. Jeg prøvede den medfølgende, men AfterDark strømforsyning er bedre.
En Switch lyder forskelligt. Jeg bruger en AfterDark switch med fiber kabel som adskillelse. Igen med LessLoss strømkabler, men her det dyreste LessLoss Stellar Entropic samt Firewall C-MARC 640x . Det bruger jeg på resten. Rigtig dyrt, men lyden er fantastisk. Samme niveau som en dyr cd afspillere.
Se mine andre tråde under kabler og akustik evt.
Takk for svar Sven, veldig interresant, skal forsøke å oppgradere litt i internett racket. Kostet litt de afterdark PSU, men er kanskje verd det? Hva mener du jeg bør begynne med å oppgradere? Er det strømforsyning som er viktigst?
Capture.JPG

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Antall liker
309
Torget vurderinger
1
Det er jo enklere å flytte router/wifi/switch til en annen kurs enn å ha den rett ved hifien, om man skulle ha slike problemer.
At det er brukt gode komponenter, ville jeg ikke vært helt sikker på fra Aliexpress da de er kjent for å selge halvdårlige kopier av det meste av komponenter der dessverre og ikke alt er helt det som det utgir seg for. Selv om det står Rubycon på kondensatorene, så er det ikke sikkert at det er det. Noen seriøse kan det allikevel være på Aliexpress, men da betaler man ofte det samme som andre steder er min erfaring og selv med høyere pris har man heller ingen garanti for at det er ekte vare. Alibaba har vel noen policier på kopier og prøver å banne alle som selger kopier der, men det har ikke Aliexpress (selv om det er den samme "kjeden").
Takker for tips, kjedelig om det er noe begredelige kopi greier. Hvis det dukker opp noe anerkjent 12v på brukten er kanskje det det beste.

Link med tips mottaes gjerne. Har kjøpt bafang elsykkelmotor på Aliexpress, det har virket fint.

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Antall liker
309
Torget vurderinger
1

Lurer på å kjøpe en bare for å måle med scoopet vårt på jobb å sjekke kvaliteten. Har ei grisedyrstrømforsyning til MSB dacen som jeg kan sammeligne med.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.529
Torget vurderinger
1
Takker for tips, kjedelig om det er noe begredelige kopi greier. Hvis det dukker opp noe anerkjent 12v på brukten er kanskje det det beste.

Link med tips mottaes gjerne. Har kjøpt bafang elsykkelmotor på Aliexpress, det har virket fint.
Man kan være heldig, men det er bare greit å vite om at alt er ikke som det kan se ut som på Aliexpress og dårlige kopier er det i fleng der men de fungerer jo gjerne allikevel. Jeg har vært heldig med noen kjøp der jeg også, men også uheldig noen ganger. Heldigvis bare småpenger tapt på elendig produkt og andre ganger elendig innpakking.
Aliexpress har god kundeservice om pakker blir ødelagt eller annet skal sies, så butikken i seg selv er jo fin den.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
1.927
Sted
Sjælland. Danmark.
3586 d.kr. koster den 12 volt strømforsyningen fra AfterDark, Plus noget igennem tolden. Det er meget billigt og man får et klart løft i lyden. Rigig god til miniDSP og Router.

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
7.884
Sted
Kongsberg
Lurer på å kjøpe en bare for å måle med scoopet vårt på jobb å sjekke kvaliteten. Har ei grisedyrstrømforsyning til MSB dacen som jeg kan sammeligne med.
Det er større kondensatorbank i den billige du linket til enn i den fra afterdark. 10mF vs 7mF. Begge bruker rubycon kondiser.
Tviler på at den billige bruker fake rubycon kondiser. De koster tross alt ikke mer enn 20 kr/stk. på Mouser. Akkurat den kondensatormodellen de bruker (YXG)er på vei ut, og de har sikkert fått den på tilbud fra et restlager til 5kr/stk eller noe. Prisene på gode komponenter er latterlig lave hvis man kjøper i bulk fra andre enn de store leverandørene som Digikey, Mouser, RS etc.
Det spiller uansett ikke noen rolle hvilken type det er så lenge de virker. Poenget er bare å holde spenningen opp slik at regulatoren får gjort jobben sin. Enten blir det stabil 12V ut, eller så blir det ikke, og det er lett å måle. Men det er viktig at du har belastning på når du måler. Siden den skal levere 120W skulle du egentlig hatt en motstand på 1,2 Ohm slik at det går 10A. Det tilsvarer 120W.
Dette er jo litt omfattende å få til uten at man har tilgang til litt utstyr, men sørg i hvert fall for at du som minimum kobler til det som den skal drive.

Hvor mye strøm trekker routeren din? Typisk så følger det med en 2A SMPS på slike produkter, og det er dermed 24W når de er 12V.
Det er litt overkill å bruke en 120W strømforsyning, men det gjør jo ikke noe.

Og please: Ikke begynn å snakk om "kvaliteten" til en 12V spenning som forsyner en router. Da er vi virkelig over i "tin-foil-hat" og "hekser og troll" land. Det første som skjer inni selve routeren er at denne 12V spenningen blir maltraktert i fillebiter av switchetransistorer som lager 5V og 3.3V.
Det er få som liker å lage strømforsyninger med lav støy like godt som meg, men dette er ikke et RIIA trinn....

Sist redigert:

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
1.927
Sted
Sjælland. Danmark.
Takk for svar Sven, veldig interresant, skal forsøke å oppgradere litt i internett racket. Kostet litt de afterdark PSU, men er kanskje verd det? Hva mener du jeg bør begynne med å oppgradere? Er det strømforsyning som er viktigst? Vis vedlegget 1092235
Min mening er strømforsyningen er vigtigst! Det gælder strømkabel og det gælder strømforsyningen.
Den viste AfterDark strømforsyningen, her har det tynde kabel også en del at sige. Det medfølgende tynde strømkabel til 12 volt fra AfterDark, er formodentlig bedre end det der fulgte med din nye strømforsyning. Jeg har skiftet mit kabel til miniDSP Flex med et i sølv. Duelund fra AfterDark. Lidt bedre lyd der også. Ikke stort, men hørbart bedre.
Det vigtigste strømkabel er til Dacen, og de andre ting tidligt i kæden, efter devisen. Hvad der er ødelagt kommer ikke tilbage!
Min erfaring er med hensyn til "internettet racket" er en god streamer først, og med et godt strømkabel. Klart bedre. Jeg anbefaler LessLoss. Det dyreste og bedste hedder Stella Entropic og er suverænt godt. Jeg bruger det overalt, men routeren får kun det billigste LessLoss Prime. Samt en 640X. Igen tydelig forbedring hos mig. Hvad de står på, betyder også noget. Min router står på LessLoss Bindbreaker. Har købt de nye dyre, og så blev den tidligere model fri til andre steder. Men se mine andre tråde.

phaselineær

Medlem
Ble medlem
16.01.2025
Antall liker
19
Sted
Sjælland
Jeg kan godt blive lidt træt og også irriteret over at Sven P skal blive ved med at poste ting som alle med lidt hjerne ved ikke kan lade sig gøre.
De fleste apparater som router, switch, MiniDSP og mange andre har deres egen SMPS internt på printet som gør at det er fuldstændigt ligegyldigt om man kører med lineær strømforsyning, SMPS eller batteri forsyning før denne og ligeså ligegyldigt hvilke kaler der bruges.
Hører man en forskel så er det 100% sikkert indbildning pga påvirkning.
Jeg har lavet test hvor folk skulle høre forskel på en tlf lader (SMPS) og en batteriforsyning på en mini dsp og 0% kunne høre en forskel.
Ydermere er det ren og skær data der farer igennem en router/switch og andre fødder under sådan en, kan overhovedet ikke kan gøre en forskel, udover i ens eget hoved.
Jeg troede og håbede på at hifi og hifi debat gik ud på at få bedst muligt reelt resultat og ikke hvad man bliver påvirket til at bilde sig selv ind.

Sist redigert:
Topp Bunn