Line Array, er det løsningen?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Kanonbra åpningsinnlegg Snickers.

Jeg kjente til det meste fra før men du skrev det så enkelt at jeg fikk satt alt i kontekst.

En ting som jeg liker med linjekilder er det lekre designet. En hornrigg på sin side har et plasseringsuvennlig brutalistisk formspråk.

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Dette må vel være de flotteste linjekildene på Hifisentralen:

EA7F9B21-47DB-4BDE-97EF-7FD2C8A4F66C.jpeg

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.406
    Torget vurderinger
    75
    fordi tekton benytter seg av absurde ideer uten rot i virkeligheten. å styre spredning med et lass av elementer i tilsynelatende vilkårlig plassering istedenfor med en waveguide er helt idiotisk. flere diskanter gir heller ikke nødvendigvis økt volum og kapasitet, da de faser ut i hytt og gevær.
    og du har satt deg inn i hvordanTekton klysa med diskanter er satt opp og fungerer? Tror ikke det

• Liker
    Reaksjoner: KMR

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    og du har satt deg inn i hvordanTekton klysa med diskanter er satt opp og fungerer? Tror ikke det
    Tekton bruker gjerne bare en av diskantene til å gjengi diskantområdet, mens de øvrige gjengir mellomtoneområdet. Hovedtanken skal være å holde bevegelig masse lav og helst mindre enn vekten på instrumentet som genererte lyden i utgangspunktet. Det forekommer underlig at patentet ble innvilget da det finnes mange høyttalere med lavere bevegelig masse.
    Til tider er patentet til Tekton direkte sprøyt, se eksempelet nedenfor: «As a specific example, the vibrating and resonating moving mass of the open E string (41 Hz) on an electric bass might have a string mass of 20.9 grams (a length of 34.5″) and produce a 41 Hz fundamental tone with all its related overtones. When played, the string produces a specific resultant wave with certain overtones.
    When that resultant audio wave is recorded and then fed through a loudspeaker with just twice the moving mass of the original string mass, attenuation of the fundamental frequency and of the overtones is observed.» Bare i denne lille teksten er set en haug med temaer å ta tak i, feks 1) hvor mange hører på en elektrisk bass som IKKE gjengis av en høyttaler, 2) Frekvensrespons er ikke en funksjon av bevegelig masse alene. Ja, jeg bruker ikke mer tid på det der.

Sist redigert:

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.406
    Torget vurderinger
    75
    Jeg har lest at ´klysa er satt opp i 3 seksjoner, der midt tweeter spiller høy, over og under spiller´midt´ og de 4 på kantene spiller siste del ned mot 400hz? Husker ikke, synes konseptet ser litt spenende ut.
    Disse høytalerne har jo tross alt kult status i visse kretser, andre synes det låter ´tynt´ noe det jo må gjøre når 4 tweetere spiller så lavt, likevel et utradisjonelt konsept som ikke er mer borte en andre kompromisser, slik TS betegner enhver høytaler.
    Nei ikke bruk tid på det hvis du syns det er idioti, off axis responsen skal visstnok være helt toppers:)

Sist redigert:

alfegutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Østfold
    Flott tema om interessant konsept. Etter en god del HT bygging så kommer jeg stadig tilbake og lurer på å bygge en Linesource, men Snickers er inne på noe hvor jeg har problem, inkonsistent spredningsmønster:
    Det spesielle med delvis line array er altså at noen frekvenser taper bare 3dB pr avstandsdobling mens andre taper 6dB. Dette påvirker både frekvensrespons vs avstand, og den samlede energien vs frekvens i rommet.
    Griffin (2003) sitt paper gir mange gode forklaringer, formler og grafer på dette tema. Altså hvordan vi går fra "nearfield, 3db" til "farfield, 6db" for en linje, og hvordan dette avhenger av: frekvens, linjelengde og lytteavstand, se grafen under (Griffin, 2003):
    transition.png

La oss ta en toveis linje på 1.5m med en diskant XO 4000 hz, og lytteavstand 3m. Kurven viser at i lytteposisjon har vi:
    * Farfield opp til ca. 800 hz.
    * Nearfield fra 800 til 4000 hz
    * Så tar diskanten over, og vi er igjen i Farfield 4000 hz -- 20 khz

Denne inkonsistente oppførselen ser jeg endel begrenser ved å lage linjen meget høy, samt å ikke bruke diskant, da får vi kun en slik overgang. Selv funderer jeg litt på å lage en linjeløsning hvor overgang mellom "nearfield/farfield" skjer i god tid før lytteposisjon, slik at jeg alltid er i "farfield".

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har lest at ´klysa er satt opp i 3 seksjoner, der midt tweeter spiller høy, over og under spiller´midt´ og det 4 på kantene spiller siste del ned mot 400hz? Husker ikke, synes konseptet ser fornuftig og mart ut.
    Disse høytalerne har jo tross alt kult status i visse kretser, andre synes det låter ´tynt´ noe det jo må gjøre når 4 tweetere spiller så lavt, likevel et spennende utradisjonelt konsept som ikke er helt borte
    Det kan godt tenkes at det låter knallbra. Den tanken har heller ikke jeg slått fra meg selv om mye av teksten i patentet var lite faglig korrekt. (Det er to helt forskjellige ting.) Jeg liker selv godt Line-array høyttalere (mange små og lette elementer), bånd diskanter, magnetostater og lignende.

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.406
    Torget vurderinger
    75
    Det kan godt tenkes at det låter knallbra. Den tanken har heller ikke jeg slått fra meg selv om mye av teksten i patentet var lite faglig korrekt. (Det er to helt forskjellige ting.) Jeg liker selv godt Line-array høyttalere (mange små og lette elementer), bånd diskanter, magnetostater og lignende.
    ja, hvem liker ikke det
    derfor tror jeg kanskje ´klysa´ eller sirkelen med tweetere kanskje er en smartere måte å sette lette membraner opp en en strak lengre linje.

alfegutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Østfold
    derfor tror jeg kanskje ´klysa´ eller sirkelen med tweetere kanskje er en smartere måte å sette lette membraner opp en en strak lengre linje.
    Ja jeg er ikke helt fremmed for at dette kan fungere, artig konsept

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.329
    Sted
    Østfold
    Gutter, det finnes en egen Tectonic-tråd.

Flott tema om interessant konsept. Etter en god del HT bygging så kommer jeg stadig tilbake og lurer på å bygge en Linesource, men Snickers er inne på noe hvor jeg har problem, inkonsistent spredningsmønster:

Griffin (2003) sitt paper gir mange gode forklaringer, formler og grafer på dette tema. Altså hvordan vi går fra "nearfield, 3db" til "farfield, 6db" for en linje, og hvordan dette avhenger av: frekvens, linjelengde og lytteavstand, se grafen under (Griffin, 2003): Vis vedlegget 799268
    La oss ta en toveis linje på 1.5m med en diskant XO 4000 hz, og lytteavstand 3m. Kurven viser at i lytteposisjon har vi:
    * Farfield opp til ca. 800 hz.
    * Nearfield fra 800 til 4000 hz
    * Så tar diskanten over, og vi er igjen i Farfield 4000 hz -- 20 khz

Denne inkonsistente oppførselen ser jeg endel begrenser ved å lage linjen meget høy, samt å ikke bruke diskant, da får vi kun en slik overgang. Selv funderer jeg litt på å lage en linjeløsning hvor overgang mellom "nearfield/farfield" skjer i god tid før lytteposisjon, slik at jeg alltid er i "farfield".
    Se der ja, det med avstandskoeffisient er interessant. Det sier en hel del om hvilket område man har transisjon på ved en gitt avstand fra arrayet. Tror jeg har mast høl i huet på ganske mange om akkurat det der tidligere.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Gutter, det finnes en egen Tectonic-tråd.

Se der ja, det med avstandskoeffisient er interessant. Det sier en hel del om hvilket område man har transisjon på ved en gitt avstand fra arrayet. Tror jeg har mast høl i huet på ganske mange om akkurat det der tidligere.
    Som også kan være en grunn for å dele de nederste og øverste elementene ved en frekvens omkring området hvor man går fra -3dB til -6dB ved dobling av avstand. Så booster man responsen der den ellers begynner å falle, samtidig som man tar bort en del av den negative kamfiltereffekten oppover i frekvens.

Audiogear.no

Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Min erfaring med linjekilder er at det både kan låte bra og dårlig. Akkurat som alle andre høyttalere... Anbefaler definitivt å ta en lytt hos noen som har en god DIY-løsning.

Utfordringer til tross, så har man en ikke-uvesentlig faktor til - hvordan skal man ellers matche dynamikken og "konsertopplevelsen" med samme fotavtrykk som et par linjekilder? Så vidt jeg vet, er det ikke mulig.

"Korte linjekilder" syns jeg forresten også burde bli en greie, selv om det er en teoretisk vederstyggelighet. Det var mye enklere å få til å låte bra i en vanlig stue etter min erfaring. Man kan selvsagt diskutere hvor mye "linjekilde" det er, men konseptet funker faktisk veldig bra i praksis.

9 billige 3" fulltoner og en ringradiator med førsteordens høypassfilter brukte jeg første gang... Jeg tenkte da å utnytte avrullinga linjekilden gir, uten å korrigere den, og heller fylle ut med diskanten i toppen. I min stue målte det litt høyt nivå fra 1-2kHz (ca 2dB), ellers temmelig flatt. Det låt bra, men litt "frampå". Før korreksjon satt jeg dem opp i stua til en bekjent, og der var ingen akustiske tiltak utenom tekstilmøbler og gulvteppe, men rommet hadde en helt annen form. Hos han målte det så å si helt flatt, og låt kanon også.

Ikke bare ser slike høyttalere veldig nette og elegante ut, men man kan også få vesentlig bedre elementer til samme pris når man trenger 16-18 stk istedenfor 48-50. Eller så kan man rett og slett gjøre det mye rimeligere enn man først tenkte...

Jeg har vurdert å gå opp et hakk på størrelsen til driverne når man uansett ikke skal la dem spille helt opp, noe som igjen betyr at man kanskje kan eliminere behovet for subwoofer helt... Det blir neste eksperiment her i gården.

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.941
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Joe d'Appolito presenterte et line array kit for fordums Zalytron med 12 bassmellomtoner og bånddiskant(Focal + Raven).
    Dette hadde shading på 2,4,6. Iflg deres tilbakemeldinger fra kunder var dette et stort løft i forhold til 4,4,4.
    Shading har som kjent størst effekt på mindre LS.

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Vil du forklare shading for dummies?

Lag gjerne en illustrasjon med en kort linjekilde med f eks 4 tommere og diskant.

(Jeg har fått med meg at det innebærer en gradvis demping av drivere i grupper)

Halair

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Antall liker
    1.810
    Sted
    Sandefjord
    Vil du forklare shading for dummies?
    Kort forklart, forskjellig "styrke" eller samlet følsomhet fra de forskjellige gruppene med elementer.
    F.eks sterkest i topp og avtakende nedover søylen, eller symmetrisk shading som det Willy tegnet opp ovenfor. Brukes for å tilpasse linjen til rommet....tror jeg ;)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Har jeg forstått det rett her hvis driverne er på 4 Ohm?

Og da er lyden kraftigst i midten og avtar mot topp og bunn. Forklar effekten med «bølgene» her?

(Da blir totalen 4,8 Ohm som er ganske pent)

B725D37E-7DF5-472E-870C-2752F532EC2C.jpeg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Hvordan vil en 12 driveres i lukket kabinett med shading funke? Og da uten subwoofer?

Dette må jo bli en B&O søylehøyttaler killer?

cbarth1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Antall liker
    2.519
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Har prøvd meg på ett linjekilde prosjekt, men det begynner å bli noen år siden nå. (Når jeg tenker etter så har jeg vel ca 60stk Dayton ND90 liggende på loftet ett sted)
    Inspirert av denne tråden her satte jeg igang https://trueaudio.com/array/MCLA_project_details.htm

Men jeg fant fort ut at den sinnsykt smale spredningen oppover I frekvens ble en deal-killier for meg. Prøvde med diskant i midten, men som Snickers skriver så har den ett helt annet spredningsmønster. Linjekilder låter best på litt avstand IMO, og da "drukner" diskanten jo høyere man spiller. Vurderte 2 veis linjekilde ala Bill Fitzmaurice SLA/TLAH, men la alt på hylla da. Men én lærerik erfaring var det jo 😄

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.329
    Sted
    Østfold
    Man kan også shade et array ved å time-shade. Man kobler for eksempel sammen øverste og nederste driver, nest øverste og nest nederste... osv. Så har man spoler i serie med hvert par. Størst spole på øverste og nederste. Da vil både linja øke i lengde med frekvens, og man får en "forward shape" på bølgen som gjør at man får en moderat punkteffekt ut av arrayet.

Halair

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Antall liker
    1.810
    Sted
    Sandefjord
    Man kan også shade et array ved å time-shade.
    Snickers, kan du utdype litt rundt formål for shading, enten via effekt eller via tidsdomenet?
    Er det primært for å håndtere delefrekvenser samt utstråling/refleksjon eller er det noe annet?

Mine to linjekildesystem er fulltone og dekker fra 25/30hz og opp til ca 17khz (F3) og fulltoneoppsett ble valgt for å holde det enkelt.
    Jeg har et langt praktisk forhold til linjekildene mine men ikke et dypt teknisk forhold til alt rundt :)
    Oppsett er som vist på bildet under, og min ramme for lytterom.

Vedlegg

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.329
    Sted
    Østfold
    Med time-shading får man en filtereffekt som demper endene på arrayet mer jo høyere i frekvens man kommer. Det betyr at man får kortere array oppover i frekvens. Riktig utført unngår man utfordringer med avstandskoeffisient siden arrayet er kort nok til å unngå dette for alle frekvenser over Schrøder.

Forøvrig er ideen ganske lik som prinsippet man finner i Quad 63.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.146
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Driver og leser om shading her og tenker jeg skal skrive at det er jo akkurat som på Qua…

🤣

Fine greier, Snickers!

Sist redigert:

cbarth1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Antall liker
    2.519
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Skulle jeg gått på ett prosjekt i dag igjen med fulltone linjekilde så ville jeg valgt en driver med litt stigende respons oppover i frekvens, da elementene kobler akustisk bedre lengre ned i frekvens. Man ser det godt i noen av målingene i linken jeg linket til i forrige innlegg.
    Så med litt smart "kobling" og power-shading så kan det være man kunne kommet veldig langt med veldig enkle midler. Hmmm..... Nei, faen jeg har altfor prosjekter!!! 🤣

alfegutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Østfold
    Med time-shading får man en filtereffekt som demper endene på arrayet mer jo høyere i frekvens man kommer. Det betyr at man får kortere array oppover i frekvens
    Nettopp ja, det var noe slikt jeg så for meg også. Tenkte i utgangspunktet å lage linjen slik at den virtuelt blir kort nok til å produsere "farfield" overgang et sted mellom høyttaler og lytteposisjon. På den måten tenkte jeg at det er enklere og mer konsistent å kalibrere med DSP på lytteposisjonsavstand. Men jeg har jo ikke kasta meg uti det ennå, spørs om jeg tør da:)

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Hvis jeg skulle laget et enveis morroprosjekt som også kunne brukes på hytta.

Hva med 12 eller 16 sånne uten diskant med shading.

Ser at VAS og fs er lav med brukbar xmax.

B2DC3190-8B71-43A6-A3D5-04A4276F6AE0.jpeg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Og kan man sette sånne på baksiden?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Hva med følgende:

Seas DXT delt passivt ved 8-10K:

1F0D0513-151A-4B4D-BE55-AC4BD55D095E.jpeg

Mot Dayton driverne:

B86215B3-90B3-4881-BFB7-08D25414106E.jpeg

Rosinen i pølsa blir en identisk array bak delt aktivt med MiniDSP Flex og en god 4 kanals forsterker. Så tidsforsinkes fronten. Baksiden får reversert polaritet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn