steinost
Æresmedlem
Satan dette blir fint.
Hvilket element skal inn i disse?
Kjenner att det klør i fingrene nå
Steinar.
Steinar.
Ikke et problem i seg selv men du fjerner deg fra å ha en ren linjekilde siden diskanten da blir såkalt point source. (som en tradisjonell høyttaler)1 - Kan der ikke opstå nogle problemer med at have en diskant i midten til at bryde array'et?
Jeg bruker samme type elementer som Halair bruker, TC9FD18, da vet jeg hva jeg får. Men det blir (etter at Halair delte noen av sine tanker for en v2 versjon) ett noe større kabinett, med 20cm flexi-a plater i bakre halvdel.Satan dette blir fint.
Steinar.
jeg har brukt ferdig skåret 16mm mdf og deretter finert dem selv, men det vanlige sølet det medfører.Du kom meg rett i forkjøpet her Kalla Klovn.
Hvilke plater bruker du
Steinar.
Vet ikke hvem du spurte, men mine er 23,6cm dype pluss finer tykkelsen. 11 cm breie.Inspirerende å følge med på alle disse prosjektene. Hvor dype er de?
Utvendige mål er ca 39cm dype og 12cm brede herVet ikke hvem du spurte, men mine er 23,6cm dype pluss finer tykkelsen. 11 cm breie.Inspirerende å følge med på alle disse prosjektene. Hvor dype er de?
Tilsvarende tall er 1,79ltr hos meg.Mine har et volum/element = 2l brutto. Minus avstivere,elementer etc. Dette er fra meg kun basert på tilsvarende FR-prosjekter med TC9.
Ca 2,5 liter pr element netto, etter anbefaling fra forhandler.Tilsvarende tall er 1,79ltr hos meg.Mine har et volum/element = 2l brutto. Minus avstivere,elementer etc. Dette er fra meg kun basert på tilsvarende FR-prosjekter med TC9.
For mine v2 så øker jeg tilsvarende.Ca 2,5 liter pr element netto, etter anbefaling fra forhandler.Tilsvarende tall er 1,79ltr hos meg.Mine har et volum/element = 2l brutto. Minus avstivere,elementer etc. Dette er fra meg kun basert på tilsvarende FR-prosjekter med TC9.
anbefalingen som jeg fant hos Tymphany var 1-2 liter for TG9 - jeg har valgt samme volum som Adyton.Ca 2,5 liter pr element netto, etter anbefaling fra forhandler.Tilsvarende tall er 1,79ltr hos meg.Mine har et volum/element = 2l brutto. Minus avstivere,elementer etc. Dette er fra meg kun basert på tilsvarende FR-prosjekter med TC9.
Samler litt teknisk data for mine v1:takk Var åpent spørsmål til alle som bygger.
Blir spennende å lese inntrykkene når det begynner å bli lyd.
Til TC9 anbefales det litt større volum en de andre elementene jeg så på, når jeg regnet på det så er det egentlig drøyt 2,8 liter som anbefales (0,1cu fot). Så jeg har egentlig litt mindre enn anbefaltanbefalingen som jeg fant hos Tymphany var 1-2 liter for TG9 - jeg har valgt samme volum som Adyton.Ca 2,5 liter pr element netto, etter anbefaling fra forhandler.Tilsvarende tall er 1,79ltr hos meg.Mine har et volum/element = 2l brutto. Minus avstivere,elementer etc. Dette er fra meg kun basert på tilsvarende FR-prosjekter med TC9.
Tror jeg kommer til å fylle opp med 20cm flexi-a, mine er ca 34cm dype på innsiden så da blir de snaut 2/3 fyllt.Litt for lite volum kan vel kompenseres med litt mer fyll i kassa.
Steinar.
Trenger jo ikke opp til 20 000 når man ser dette.Tror jeg kommer til å fylle opp med 20cm flexi-a, mine er ca 34cm dype på innsiden så da blir de snaut 2/3 fyllt.Litt for lite volum kan vel kompenseres med litt mer fyll i kassa.
Steinar.
Ellers er delefrekvensen ett veldig interessant tema. Først var planen å måle LA så dele rett over punktet de starter å falle, og jeg også så for meg 100-150Hz. Men siden den gang har jeg bestillt bass elementer som kan spille (i følge produsenten) opp til 4kHz, og som jeg tror vil ha en betydelig høyere følsomhet enn LA'ene. 4 stk 15" med følsomhet på 99dB pr stk i bass refleks, pr side. Så det skal nok forskes litt her før dette spikres.
Det finnes masse versjoner av den type figur som linkes til under her på nett, og det har blitt lagt ut noen versjoner her på sentralen også tidligere, som ihvertfall jeg syntes er interessant å ha ett forhold i den sammenhengen
Vis vedlegget 339313
Lest deler av den til nå, på side 18 så kom jeg til å tenke på noe som ble diskutert på første siden, spl. Hvis beregningen på side 18 kan brukes "rått" så blir spl på dine (og mine) ca 97.5dB med 83.5dB 1W/1m pr element som utgangspunkt koblet til 6,4 ohm, enig?Jim Griffins "White Paper" for Line Source/Array. Obligatorisk lesning for de som er nysgjerrige på konseptet - http://www.audioroundtable.com/misc/nflawp.pdf
Jeg tror ikke teorien holder helt vann da feks 1000 elementer skulle gi en effektivitetsøkning på 30dB, 100 elementer ville gitt 20dB og 10 elementer 10dB. 1000 elementer gir en line array på 84 meter. Da er du så langt fra noen av elementene at du i praksis ikke hører dem. Da vil de heller ikke bidra til en effektivitetsøkning. Modellen gjelder altså innenfor rimelighetens grenser før den gradvis overvurderer den reelle effektivitetsgevinsten.Lest deler av den til nå, på side 18 så kom jeg til å tenke på noe som ble diskutert på første siden, spl. Hvis beregningen på side 18 kan brukes "rått" så blir spl på dine (og mine) ca 97.5dB med 83.5dB 1W/1m pr element som utgangspunkt koblet til 6,4 ohm, enig?Jim Griffins "White Paper" for Line Source/Array. Obligatorisk lesning for de som er nysgjerrige på konseptet - http://www.audioroundtable.com/misc/nflawp.pdf
Hehe, den dagen vi lager Line Arrays med 1000 elementer får vi heller se om vi finner en ny/annen måte å beregne spl påJeg tror ikke teorien holder helt vann da feks 1000 elementer skulle gi en effektivitetsøkning på 30dB, 100 elementer ville gitt 20dB og 10 elementer 10dB. 1000 elementer gir en line array på 84 meter. Da er du så langt fra noen av elementene at du i praksis ikke hører dem. Da vil de heller ikke bidra til en effektivitetsøkning. Modellen gjelder altså innenfor rimelighetens grenser før den gradvis overvurderer den reelle effektivitetsgevinsten.Lest deler av den til nå, på side 18 så kom jeg til å tenke på noe som ble diskutert på første siden, spl. Hvis beregningen på side 18 kan brukes "rått" så blir spl på dine (og mine) ca 97.5dB med 83.5dB 1W/1m pr element som utgangspunkt koblet til 6,4 ohm, enig?Jim Griffins "White Paper" for Line Source/Array. Obligatorisk lesning for de som er nysgjerrige på konseptet - http://www.audioroundtable.com/misc/nflawp.pdf