Line Array (Fulltone)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    8.533
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Satan dette blir fint.
    Hvilket element skal inn i disse?
    Kjenner att det klør i fingrene nå;)

    Steinar.
     

    daniels

    Medlem
    Ble medlem
    17.06.2005
    Innlegg
    37
    Antall liker
    33
    Jeg har fulgt spændt med i tråden :)

    Kan der ikke opstå nogle problemer med at have en diskant i midten til at bryde array'et?

    Jeg har selv gået med samme ide med en bånddiskant i midten, for det vil løse en del af udfordringerne ved at finde en fuldtone som kan gå fint op i toppen.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.618
    Antall liker
    1.746
    Sted
    Sandefjord
    1 - Kan der ikke opstå nogle problemer med at have en diskant i midten til at bryde array'et?
    Ikke et problem i seg selv men du fjerner deg fra å ha en ren linjekilde siden diskanten da blir såkalt point source. (som en tradisjonell høyttaler)


    Dette medfører noen problemstillinger/kompromissområder:
    Sweet spot snevres inn
    SPL faller av raskere ved avstand kontra linjekilden gjør (-6dB for point Source, -3dB for linjekilden)
    Fordelen er at frekvensrespons i øvre ende av skalaen blir gjengitt enklere enn via en fulltone alene.
    En annen ting er at med egen diskant så kan en slippe å benytte EQ for å løfte fulltonene i øvre register. (dog har ingen som har hørt mine opplevd manglende gjengivelse av de øvre hørbare frekvenser)
    Siden linjekilden normalt oppnår høyere følsomhet må diskant også være følsom for å kunne holde følge.


    For akkurat mitt byggeprosjekt så valgte jeg av KISS-grunner å holde meg til et rent linjeoppsett. Med EQ for å løfte bunn/topp som pga linjebidraget faller naturlig av i øvre/nedre frekvensområde.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.129
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Satan dette blir fint.
    Hvilket element skal inn i disse?
    Kjenner att det klør i fingrene nå;)

    Steinar.
    Jeg bruker samme type elementer som Halair bruker, TC9FD18, da vet jeg hva jeg får. Men det blir (etter at Halair delte noen av sine tanker for en v2 versjon) ett noe større kabinett, med 20cm flexi-a plater i bakre halvdel.

    Det er bare å sette i gang, er givende å se resultatene etter hver økt :)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.663
    Antall liker
    3.289
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Flotte plater du bruker mfufu. Kan du fortelle nøyaktig hva det er?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    8.533
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Du kom meg rett i forkjøpet her Kalla Klovn.
    Hvilke plater bruker du;)

    Steinar.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.663
    Antall liker
    3.289
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    ...og pass for øvrig godt på å få nok avstivning av sideflatene da de blir fanske store gitt dybden du har lagt til grunn.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.129
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Takk for tips Kalle Klovn, jeg har brukt 4 plater for avstiving, hadde håpet det skal holde? Er 18mm tykk kryssfiner med 11 lag (hvis de ytterste lagene teller).

    Dere spør godt forrresten, ifm type kryssfinner. Måtte se i kvitteringen, godt å ha orden i sysakene :rolleyes: Det er Fritzøe som er produsent, og det er av typen "Ubehandlet - Red Temperate". Det var den klart peneste av de jeg så hos byggevaren, og passer til møbler etc.

    Kan sees her: KRYSSFINER UBEHANDLET - Fritz?e Engros
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    5.155
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Inspirerende å følge med på alle disse prosjektene. Hvor dype er de?
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    5.155
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    takk :) Var åpent spørsmål til alle som bygger.

    Blir spennende å lese inntrykkene når det begynner å bli lyd.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    8.533
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo stor forskjell på volum på kassene deres, hvor stor betydning har dette?
    Jeg spør om alt mulig, bli klokere av det;)

    Steinar.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.618
    Antall liker
    1.746
    Sted
    Sandefjord
    Mine har et volum/element = 2l brutto. Minus avstivere,elementer etc. Dette er fra meg kun basert på tilsvarende FR-prosjekter med TC9.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.618
    Antall liker
    1.746
    Sted
    Sandefjord

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.663
    Antall liker
    3.289
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.618
    Antall liker
    1.746
    Sted
    Sandefjord
    takk :) Var åpent spørsmål til alle som bygger.

    Blir spennende å lese inntrykkene når det begynner å bli lyd.
    Samler litt teknisk data for mine v1:
    Innvendig volum per element = 2l brutto. Minus avstivere,elementer etc. Dette er fra meg kun basert på tilsvarende FR-prosjekter med TC9.
    Innvendige mål, bredde og dybde, er 90x225mm (hadde planlagt dypere med målte feil ved kapping og lot det være å gjøre det på nytt ;) )
    Vekt 15-20kg inkludert elementene, minus sokkel.

    Hele prosjektet mitt ble tuftet på KISS, dvs enkelt bygget i tilgjengelige materialer. 14mm parkett heltre brukt som kabinettsider, 12mm MDF foran/bak.
    Biltema 8mm filtmatte brukt som innvendig dempematte samt veggisolasjon fra Byggmax som fyllmasse. Ca 12g isolasjon per liter volum brukt. (450g/kabinett) Stein/Skifer som sokkel.

    Til tross for simple materialer så fungerer dette aldeles glimrende 8)
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.129
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Mine har et volum/element = 2l brutto. Minus avstivere,elementer etc. Dette er fra meg kun basert på tilsvarende FR-prosjekter med TC9.
    Tilsvarende tall er 1,79ltr hos meg.
    Ca 2,5 liter pr element netto, etter anbefaling fra forhandler.
    anbefalingen som jeg fant hos Tymphany var 1-2 liter for TG9 - jeg har valgt samme volum som Adyton.
    Til TC9 anbefales det litt større volum en de andre elementene jeg så på, når jeg regnet på det så er det egentlig drøyt 2,8 liter som anbefales (0,1cu fot). Så jeg har egentlig litt mindre enn anbefalt :)

    Var det slik at du hadde TG9 til front og TC9 til surround, eller surrer jeg nå? Hadde vært interessant å hørt inntrykk rundt forskjeller på disse (hvis du skal teste det). Det kommer sikkert en dag i fremtiden hvor v2 eller oppgradering skal vurderes her (ikke at det ligger høyt på prioriteringen akkurat nå) :rolleyes:
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.663
    Antall liker
    3.289
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Volumet kommer selvsagt litt an på hva som er målet. Jeg ser for meg å ha aktiv deling en plass mellom 100hz og 150hz. Da har jeg ikke behov for å få lavert mulig -3dB punkt.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.129
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Litt for lite volum kan vel kompenseres med litt mer fyll i kassa.

    Steinar.
    Tror jeg kommer til å fylle opp med 20cm flexi-a, mine er ca 34cm dype på innsiden så da blir de snaut 2/3 fyllt.

    Ellers er delefrekvensen ett veldig interessant tema. Først var planen å måle LA så dele rett over punktet de starter å falle, og jeg også så for meg 100-150Hz. Men siden den gang har jeg bestillt bass elementer som kan spille (i følge produsenten) opp til 4kHz, og som jeg tror vil ha en betydelig høyere følsomhet enn LA'ene. 4 stk 15" med følsomhet på 99dB pr stk i bass refleks, pr side. Så det skal nok forskes litt her før dette spikres.

    Det finnes masse versjoner av den type figur som linkes til under her på nett, og det har blitt lagt ut noen versjoner her på sentralen også tidligere, som ihvertfall jeg syntes er interessant å ha ett forhold i den sammenhengen :)
    the-frequency-spectrum-instrument-ranges-and-eq-tips.jpg
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.618
    Antall liker
    1.746
    Sted
    Sandefjord
    Jeg kommer nok til å kjøre en stund til uten sub så et lavt -3dB-punkt prioriteres her ;). Derfor planlegger jeg å øke en del på volum kontra der jeg er i dag. Med EQ og <6dB løft i bunn holder mine seg pent ned til 20hz :) Ingen så langt som har klaget på bassen ;). Med et kabinett som kan hjelpe til enda mer i bunn tror jeg kan gi ytterligere et løft.

    v2 blir trolig nå omkonfigurert til 24 elementer per side, i to adskilte grupper à 3S4P slik at jeg kan bi-ampe. Har 3 ubrukte kanaler i effektforsterkeren => 20% økning i membranareal og dobling av tilgjengelig effekt :D
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.663
    Antall liker
    3.289
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg bruker pt deling på 150hz på adyton. Det reduserer klart synlig membranvandring i fulltone elementene samtidig som det ikke er så langt opp i frekvens at det bør inntreffe kamfiltereffekt i bass seksjonen.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    8.533
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Litt for lite volum kan vel kompenseres med litt mer fyll i kassa.

    Steinar.
    Tror jeg kommer til å fylle opp med 20cm flexi-a, mine er ca 34cm dype på innsiden så da blir de snaut 2/3 fyllt.

    Ellers er delefrekvensen ett veldig interessant tema. Først var planen å måle LA så dele rett over punktet de starter å falle, og jeg også så for meg 100-150Hz. Men siden den gang har jeg bestillt bass elementer som kan spille (i følge produsenten) opp til 4kHz, og som jeg tror vil ha en betydelig høyere følsomhet enn LA'ene. 4 stk 15" med følsomhet på 99dB pr stk i bass refleks, pr side. Så det skal nok forskes litt her før dette spikres.

    Det finnes masse versjoner av den type figur som linkes til under her på nett, og det har blitt lagt ut noen versjoner her på sentralen også tidligere, som ihvertfall jeg syntes er interessant å ha ett forhold i den sammenhengen :)
    Vis vedlegget 339313
    Trenger jo ikke opp til 20 000 når man ser dette.

    Steinar.

    S
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    15-16 burde holde for de fleste :)
    Emim bånda går fra 150-14000, så de er meget brukanes til line array
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Får melde meg på jeg også. Har vel holdt på med disse i over et år. Inspirert av denne tråden i det siste, er det vel på tide å fullføre :) Ser jo nesten ut til å bli den nye trenden dette.
    Har 25 TG som skal brukes til senter og TC til fronter. Skal bli spennende å høre om det er noen forskjell.



    IMG_0413.jpg

    Mye hull å borre ut
    IMG_0414.jpg

    Hadde en gammel mal fra et CNC prosjekt, hjalp mye.
    IMG_0415.jpg

    Fres må til
    IMG_0797.jpg

    Lim og tvinger
    IMG_0798.jpg


    IMG_1200.jpg

    Svarte svaner

    IMG_1198.jpg


    IMG_1201.jpg

    Dobbelt lag. Klomuttere limt godt.

    Edit: Her kom det både sidelengs og dobbelt opp. Vel, bilder uansett.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.129
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Jim Griffins "White Paper" for Line Source/Array. Obligatorisk lesning for de som er nysgjerrige på konseptet - http://www.audioroundtable.com/misc/nflawp.pdf
    Lest deler av den til nå, på side 18 så kom jeg til å tenke på noe som ble diskutert på første siden, spl. Hvis beregningen på side 18 kan brukes "rått" så blir spl på dine (og mine) ca 97.5dB med 83.5dB 1W/1m pr element som utgangspunkt koblet til 6,4 ohm, enig?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.663
    Antall liker
    3.289
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jim Griffins "White Paper" for Line Source/Array. Obligatorisk lesning for de som er nysgjerrige på konseptet - http://www.audioroundtable.com/misc/nflawp.pdf
    Lest deler av den til nå, på side 18 så kom jeg til å tenke på noe som ble diskutert på første siden, spl. Hvis beregningen på side 18 kan brukes "rått" så blir spl på dine (og mine) ca 97.5dB med 83.5dB 1W/1m pr element som utgangspunkt koblet til 6,4 ohm, enig?
    Jeg tror ikke teorien holder helt vann da feks 1000 elementer skulle gi en effektivitetsøkning på 30dB, 100 elementer ville gitt 20dB og 10 elementer 10dB. 1000 elementer gir en line array på 84 meter. Da er du så langt fra noen av elementene at du i praksis ikke hører dem. Da vil de heller ikke bidra til en effektivitetsøkning. Modellen gjelder altså innenfor rimelighetens grenser før den gradvis overvurderer den reelle effektivitetsgevinsten.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.618
    Antall liker
    1.746
    Sted
    Sandefjord
    Gitt normale husrom KK tror jeg vi fint holder oss innenfor rimelighetens grenser ;) men du har nok rett altså ;)

    Line Source har en effektivitetsfordel til vs Point Source og det er SPL/avstand.
    Innenfor nærfelt så vil SPL falle av med -3dB kontra -6dB for PS. Med en lytteavstand =3m vil LS med 20elementer ha en +17dB hevning kontra et enslig et :)
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    261
    Antall liker
    373
    Torget vurderinger
    2
    Har lest i Griffins whitepaper jeg også, dette med c-c avstand for runde elementer (side 12-13) er interessant i forhold til 3,5" fulltone-elementene. Denne bør jo være 34,4mm hvis man bruker full bølgelengde for 10Khz som utgangspkt, og egentlig burde det enda være bare en halv bølgelende, som anbefales for nearfield LA.
    Hvis jeg forsto det rett.
    Blir jo et stort sprik i forhold til c-c med 3,5 tommerne, men som i praksis kanskje ikke har all verdens betydning?
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.129
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Jim Griffins "White Paper" for Line Source/Array. Obligatorisk lesning for de som er nysgjerrige på konseptet - http://www.audioroundtable.com/misc/nflawp.pdf
    Lest deler av den til nå, på side 18 så kom jeg til å tenke på noe som ble diskutert på første siden, spl. Hvis beregningen på side 18 kan brukes "rått" så blir spl på dine (og mine) ca 97.5dB med 83.5dB 1W/1m pr element som utgangspunkt koblet til 6,4 ohm, enig?
    Jeg tror ikke teorien holder helt vann da feks 1000 elementer skulle gi en effektivitetsøkning på 30dB, 100 elementer ville gitt 20dB og 10 elementer 10dB. 1000 elementer gir en line array på 84 meter. Da er du så langt fra noen av elementene at du i praksis ikke hører dem. Da vil de heller ikke bidra til en effektivitetsøkning. Modellen gjelder altså innenfor rimelighetens grenser før den gradvis overvurderer den reelle effektivitetsgevinsten.
    Hehe, den dagen vi lager Line Arrays med 1000 elementer får vi heller se om vi finner en ny/annen måte å beregne spl på ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn