linn lp 12/ariston

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
42.426
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
heisann

mulig jeg trår i et minefelt nå men har studert og diskutert dette med andre og jeg lurer på hvor stor eller hva er forskjellen på en lp 12 og en ariston rd IIs?
i mine øyne ser jo disse spillerene nesten helt like ut,når det gjelder oppbygging rent mekanisk,kabinett osv.
ser også at deler passer om hverandre.

synes det er rart at den ene er å betrakte som religion og den andre(ariston) er nesten som skrot.

kunne vært litt moro å høre hva dere mener uten å lage en krangletråd :)

mvh

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
42.426
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
er det virkelig ikke noen i Linn menigheten som har noe på hjertet i denne saken :-\
eller er det kanskje et ømtålig emne?

mvh

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.382
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er veldig lenge sidan eg prøvde ein ariston rd IIs, og det var ikkje i eige anlegg. Linn kan eg seie veldig mykje pent om, sjølv om det også finnest betre spelarar. Aristonen er neppe slik....då hadde eg hugsa det, også frå butikkbesøk.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Enig med Arve. Ariston er fin, det er LP12 også. Linn'en låter mye bedre. Hvis ikke hadde nok mine studielånkroner gått til Ariston istedet. Jeg vil tippe, gjette på, at det fins minst èn god grunn til det.

Mvh Vidar P

bia

9% Slip
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
3.882
Torget vurderinger
9
Jeg har vel ikke rett til å uttale meg om lyden i disse spillerene da jeg ikke har eid noen av dem, men likheten er jo påfallende... Det hadde ikke overrasket meg om forskjellene i ytelse var et resultat av subjektive meninger og inntrykk.

Mvh
Bia

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvis du tenker på likhetene i utseende... så god helg.

Mvh Vidar P

bia

9% Slip
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
3.882
Torget vurderinger
9
Like deler lik lyd? ;)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.681
Torget vurderinger
2
Blir det lagd Ariston spillere nå ?

B

break_out

Gjest
Dette temaet har vært oppe flere ganger så jeg antar at dette er en av grunnene til lite feedback. Ta et søk på dette forumet eller på nettet så får du sikker er nyansert bilde ;).

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
rolfozzy skrev:
Blir det lagd Ariston spillere nå ?
Vet ikke om det kanskje finnes noen rebrandede dj-spillere med Ariston-navnet. Men Systemdek var en direkte avlegger fra Ariston, hvis jeg har forstått det jeg har lest riktig. Systemdek finnes ikke lenger, men Audio-Note produserer som kjent platespillere med utgangspunkt i Systemdek IIX 900.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
42.426
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
vel,ser ikke ut som at dette emnet lar seg disskutere og spørsmålet ikke blir besvart.
jeg er jo villig til å tro at disse 2 spillerne er i samme gate rent lydmessig,de er jo indentiske.
samme spiller 2 navn?

men det er kanskje best å la det ligge ser det ut som ;)

mvh

J

jukes

Gjest
motoren skrev:
vel,ser ikke ut som at dette emnet lar seg disskutere og spørsmålet ikke blir besvart.
jeg er jo villig til å tro at disse 2 spillerne er i samme gate rent lydmessig,de er jo indentiske.
samme spiller 2 navn?

men det er kanskje best å la det ligge ser det ut som ;)

mvh
:)

Ut fra bilder så er de nok nesten helt like,men på Linn er det nok gjort litt mere med. Kan bare være senterspindelen eller spindellageret som er litt forskjellig.
Var også av den oppfatning at Linn var lik flere spillere og var sikkert ikke bedre lydmessig,men har erfart at små detaljer kan gjøre mye lydmessig.
Har hørt en av de små Linn spillerne og jeg ble imponert over hvor god den var. Har ikke hørt Lp12 enda. :)

Mvh Roar

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Websiden som Pink_Panther linket til hadde jo en del interessante opplysninger. Ariston RD II var i produksjon i 1971, Linn Sondek LP 12 kom i -73 og Ariston RD II s kom etter dette igjen. Ivor og faren hans var tilknyttet Ariston den første perioden, Ivor startet Linn og begynte å produsere LP 12 med utgangspunkt i RD II. Hvorvidt disse opplysningene er helt korrekte, skal jeg ikke si noe om.
Ariston hadde uansett hatt hele 6 år på seg til å studere Thorens TD 150 og "forbedre" det konseptet. Linn tok det muligens enda litt videre.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
42.426
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
takker så mye for svar,nyskjerrigheten min roet seg ned noen hakk nå ;)

mvh

Topp Bunn