Spør en av ingeniørene til Linn, ikke de som snakker med BBC.Espen R skrev:Q til målemafiaen: Hva er den tekniske forklaringa på dette, hvis alt annet er likt i en CD spiller og hard disc, borsett fra laseroptikken?
Jeg betvile ikke dette, finner det absolutt sannsynlig. Har lest at flere hører det.nb skrev:Spør en av ingeniørene til Linn, ikke de som snakker med BBC.Espen R skrev:Q til målemafiaen: Hva er den tekniske forklaringa på dette, hvis alt annet er likt i en CD spiller og hard disc, borsett fra laseroptikken?
Du må jo ikke glemme hvem du er...da må jeg minne deg på det. ;Dvredensgnag skrev:Målemafia - et ord jeg ikke har sett på en stund.
Jeg skal derimot la være å minne deg om hvem du er ... ;DEspen R skrev:Du må jo ikke glemme hvem du er...da må jeg minne deg på det. ;Dvredensgnag skrev:Målemafia - et ord jeg ikke har sett på en stund.
For min del må de gjerne droppe DRM. Sony electronics vil sikkert også droppe DRM, men det er Sony Music og partnere som ikke vil.vredensgnag skrev:Jeg skal derimot la være å minne deg om hvem du er ... ;DEspen R skrev:Du må jo ikke glemme hvem du er...da må jeg minne deg på det. ;Dvredensgnag skrev:Målemafia - et ord jeg ikke har sett på en stund.
SONY kan bare droppe DRM på dsd - så legger vi det på harddisk og har det riktig fint, selv om jeg personlig foretrekker alternativene i High-res. Men det er fint med valgmuligheter.
Fra et miljøsynspunkt er det simpelthen briljant å bli kvitt disse sølvskivene.
Du er inne på det der.Espen R skrev:"The company reckons that the CD format will continue to be useful as a way of recording and storing music. It claims that a CD recorded onto a hard disk can achieve a higher quality than one played on a CD player."
Q til målemafiaen: Hva er den tekniske forklaringa på dette, hvis alt annet er likt i en CD spiller og hard disc, borsett fra drivverk/laseroptikken?
Tja, å lese av en CD feilfritt er en trivialitet. Ditto med å lese av en harddisk. Feilkorrigeringssakene på en CD-spiller er temmelig robuste og har vist seg å funke fint i praksis - det er delvis pga de at en CD som har ligget og slengt i flere år sannsynligvis lar seg spille av uten problemer til tross for riper og merker på undersiden. Blir skadene for store, feiler feilkorrigeringen, det hører man gjerne ved at lyden muter, et klikk eller lignende. Så lenge korrigeringen fungerer er det ikke noe element av gjetting eller interpolering involvert. For musikk hadde dette ikke vært verdens undergang, men det er kritisk f.eks for programvare distribuert på CD, den vil feile om en eneste bit er korrupt. Data-CD (yellow book) har et ekstra lag feilkorrigering, men det er i praksis visstnok så godt som aldri i bruk.Trond_B skrev:Du er inne på det der.
Her må du vurdere hvordan CDer produseres. Det lages en støpemaster som CDene presses mot, og man forutsetter at denne masteren er korrekt, den sjekkes mot originalfilen.Espen R skrev:"The company reckons that the CD format will continue to be useful as a way of recording and storing music. It claims that a CD recorded onto a hard disk can achieve a higher quality than one played on a CD player."
Q til målemafiaen: Hva er den tekniske forklaringa på dette, hvis alt annet er likt i en CD spiller og hard disc, borsett fra drivverk/laseroptikken?
Fantastisk bra allegori, og jeg er selvsagt hjertens enig i betraktningenetintoretto skrev:... Jeg sitter like sjeldent og lytter etter den "kullsorte" bakgrunnen som jeg stirrer ut i tussmørket. Da er jeg mer interessert i alt det spennende som jeg faktisk kan se...
Jeg må jo lene meg til annenhåndsoppfatninger. Men jeg har blant annet blitt fortalt at Klimax DS overgår den langt dyrere CD555. Og det er interessat at prisforskjellen imellom dem er omtrent det samme som en CDS3 headunit. Storskalaproduksjon har sine fordeler. En hardisk til 500,- er jo ikke egentlig det. Den har jo egentlig kostet milliarder i utviklingskostnader.Vidar P skrev:Det kan jo hende at en liten lytt til kredible alternativer ville ha endret en smule på oppfatningen av den teorien. Selv om den er plausibel i teorien, og i enkelte tilfeller ogsp i praksis. Uten at jeg skal vite så veldig mye om det, som ikke har så mange harddisker.
Takk for mye nyttig info! Hva koster det egentlig å streame over 3G ?Imperial skrev:...
Jeg vil bare si at jeg har telenor mobilnett, som jeg fikk meg for en mnd siden. En sånn 3g/Edge sak. (4G er på vei, 2-3 år tror jeg unna)
Jeg har tenkt å begynne å teste dette, snarlig! Dette er dritfett!!!
I øyeblikket har man vel... 0.5Mb hatighet, så det betyr at man kan kjøre flac som letteste filformat... Waw tar for mye data/sec.
...
Kikket litt på Netcom sine priser, og med "Mobilt Bredbånd Hele Tiden", som koster kr.249,-/mnd, har man ubegrenset bruk opp til 4 GB/mnd.Imperial skrev:Vel. det er jo bare snakk om å ha ett mobilabonemang med internettkobling da. Det er jo ett fett fra hvem!
Det kan være ett offentlig wifi-nett, samma det!!!
[...]
Eller nesten én hel plate i hirez-format hver eneste måned. Juhuu.... fremtiden er her! Det blir vel en leveringshastighet tilsvarende å få rodd en og en plate fra Shetland med gummibåt. "Ubegrenset bruk" får en helt ny betydning hos Netcomnissene.coolbiz skrev:Kikket litt på Netcom sine priser, og med "Mobilt Bredbånd Hele Tiden", som koster kr.249,-/mnd, har man ubegrenset bruk opp til 4 GB/mnd.Imperial skrev:Vel. det er jo bare snakk om å ha ett mobilabonemang med internettkobling da. Det er jo ett fett fra hvem!
Det kan være ett offentlig wifi-nett, samma det!!!
[...]
Ikke så verst det. 3 FLAC-låter om dagen. ;D