Linn Sondek LP 12

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.569
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
jeg skjønner den har gjennomgått en gradvis forbedring og tweaking, men den er jo allment kjent som et markedsførings-under innen moderne industriell design
at man har klart å beholde "det opprinnelige " samtidig som den imøtegår en mere moderne kravspek
genialt fra det perspektivet
DET skal de ha
mvh
Leif

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Anonym skrev:
Jeg kunne tenkt meg en LP12, rent estetisk er den i mine øyne kanskje den peneste spilleren på markedet.
+1
Synes den er riktig pen

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
73
Torget vurderinger
1
toriamos skrev:
Nå er det kun tre fjærer som skal justeres da. Om du da ikke tenker på stifttrykk, VTA og Azimuth - men det gjelder jo de fleste platespillere. VTA er jo noe herk å justere på en Rega?
Hjelper ikke at det bare er tre skurer og noen fjærer når det er såpass vanskelig å få de justert rett. Jeg tror det var de årene nettopp du brukte på å justere spilleren din og fikk god hjelp på forumet her at jeg la fra meg drømmen om en LP12. Det frister ikke noe mer når man leser FZ som mener at man må få en kar flydd over fra Skottland som må bo hos deg en hel helg for å få justert spilleren noenlunde optimalt. (Det er sikkert ikke nødvendig, men det sier samtidig noe om hvor mye skruing og mekking man kan gjøre på en LP12.) Det er rett og slett ikke spilleren for meg. Jeg liker å høre på musikk. Ikke skru.

Ikke akkurat "on-the-fly" justering av VTA på en REGA, men det funker greit med noen skiver. Dog, man har bare et begrenset antall VTA-justering før hele fjøla går i oppløsning. Ingen perfekt platespiller, men funker fint for meg.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
109.090
Torget vurderinger
23
Er det riktig at den i dag skal koste 160.000,-?? Stemmer dette?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
LMC skrev:
jeg skjønner den har gjennomgått en gradvis forbedring og tweaking,.....
Det er ingen deler i den opprinnelige LP12 som ikke er forbedret, og mange av dem flere ganger, så her har det vært en gjennomgående evolusjon og noen revolusjoner, som Keel og Radikal.....

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
pengesluk skrev:
Er det riktig at den i dag skal koste 160.000,-?? Stemmer dette?
Med alt stæsjet, ja.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.569
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
inkl RIAA da mann! ::)

mvh
Leif

S

Stereo_Mono

Gjest
toriamos skrev:
Nå er det kun tre fjærer som skal justeres da. Om du da ikke tenker på stifttrykk, VTA og Azimuth - men det gjelder jo de fleste platespillere. VTA er jo noe herk å justere på en Rega?
Kommer an på hvilken type PU du vil bruke. Holder du deg innen det Rega vil du skal bruke er det ingen justeringer og det nærmeste plug & play du kommer. Alternativt er det 14mm høyde som er Rega default. Bruker du høyere PU er det inn med skiver. Ikke store jobben og gjøres vel bare engang i løpet av ca 2000 timer avspilling?

Beklager min fullstendige avsporing fra LP12 :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
109.090
Torget vurderinger
23
janomdahl skrev:
Leser deg dithen at du synes det var for mye om pris i artikkelen, Sluket? På papir var tittelen "Rillenes herre", men på nett tenker man litt mer på hva som skaper klikk. Det viktgste for meg er at folk faktisk går inn og leser saken. Og når en dagsavis først velger å omtale et produkt i denne klassen, er det like greit å fronte hvor dyrt det er, reaksjonene på prisnivået kommer uansett i kommentarfeltet sammen med maset om "placebo".
Jo, jeg skjønner at jobben din er å bli sett/lest, men det var da som faen også... ;D ;D Det er sånn HVER gang, uansett hobby, og alle blir idiotforklart uansett.

Personlig er jeg totalt uinteressert i folks betraktninger rundt min mentale helse hva hobby angår, men jeg er redd for at slike vinklinger kan ha uheldige følger for interessen i det brede lag.

At kjerringer flyr rundt med en sølde 1,5 karats diamantring til 3-400.000,- løfter ikke et øyenbryn engang, ei heller Louis Pyton vesker til 40.000,- eller Kalwin Swine t-skjorte til 1.200,- Sånn skal det bare være. Selv om kvinnfolka er stygge som nøkken.

leon

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
187
Sted
Trondheim
Har hatt min lp12 i 2år, justert 1 gang. Sikkert ikke 100%, men hva er 100% ?
Jeg er veldig fornøyd med den :) Jeg så på lp12 som en invistering, dette er
en platespiller jeg kan ha livet ut, jeg liker den tanken.
Angående justering,så er det flere her som har hatt lp12 i en år rekke som justerer
denne selv. Jeg tror f.eks. ikke at Vidar P hadde slått seg til ro med en
ca platespiller i sitt system ;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
Wergeland skrev:
Det frister ikke noe mer når man leser FZ som mener at man må få en kar flydd over fra Skottland som må bo hos deg en hel helg for å få justert spilleren noenlunde optimalt.
Han kommer fra Leicester og vi gjorde flere ting enn å skru LP12. Det var forøvrig 4 LP12'ere, mine 3 og min søsters som ble skrudd helt fra hverandre og satt sammen igjen. Og det ble ikke "noenlunde optimalt", det ble så bra det er mulig å få dem.....

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Antall liker
49
Torget vurderinger
17
FZ skrev:
Wergeland skrev:
Det frister ikke noe mer når man leser FZ som mener at man må få en kar flydd over fra Skottland som må bo hos deg en hel helg for å få justert spilleren noenlunde optimalt.
Han kommer fra Leicester og vi gjorde flere ting enn å skru LP12. Det var forøvrig 4 LP12'ere, mine 3 og min søsters som ble skrudd helt fra hverandre og satt sammen igjen. Og det ble ikke "noenlunde optimalt", det ble så bra det er mulig å få dem.....
Og det var sikkert hyggelig og sosialt ut over justeringen av spillerene, akkurat som det er hyggelig å diskutere og dele erfaringer med LP12, audio, musikk og andre off topic emner på forumet til Linn og Naim. Men her blir det med en gang uhyggelig om noen nevner LP12; da kommer monstrene ut av skapet og bare si sin mening om filtmatter og fjærer. Det patetiske er at flesteparten ikke har førstehåndserfaring med spilleren og de andre baserer sine utsagn på erfaringer gjort for lenge, lenge siden.

De aller fleste audiomerker/produkter har sine "guruer", være seg Nordost, Avantgarde, 300B eller Rega. Vi som eier LP12 er veldig heldige som har Peter som eier bytikken Cymbiosis i Leicester. Det betyr ikke at vi ikke får god lyd ut av spilleren uten råd fra ham, men han er en stor ressurs som villig deler sine erfaringer.

Angpående justeringer så har jeg selv montert Keel, arm, Lingo, Pu og justert fjærene på min LP12. Det tar ikke lang tid og det er morsomt og tilfredstillende arbeid. Og den spiller bedre en noen annen kilde jeg har hørt, dette inkluderer de andre grammofonene jeg har eid fra Rega, Clearaudio, Thorens og DPS. Mye bedre.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Stjerne i boka til Omdahl som faktisk skriver om hifi i en dagsavis! Det er å betrakte som en stor prestasjon i seg selv. Artikkelen var fin den, Jan. Dessuten virker du genuin i din fascinasjon, og tør å være subjektiv. Sånt står det respekt av.

Jeg har hatt to LP12 selv, og husker fremdeles følelsen av ærefrykt da min 1980- modell med Grace 707 og Supex pickup ble koblet til. Det spilte bedre enn mye av det andre jeg hadde hatt i hus, men jeg følte likevel ikke at jeg var i mål. Noen år senere kom det en ny versjon inn døra, denne gangen med Stax UA 7cf-arm og Stax kondensatorpickup. Den hadde nok vært i hendene på en kar som hadde helt egne ideer om altfor mye, og ble aldri helt friskmeldt. Dengang var det Nimbus Audio som hadde Linn, og Rune gav i alle fall opp.Spilleren ble returnert til forrige klfingrede eier, og arm og pickup ble flyttet over på en Micell Gyrodeck. Det var i 1983. Det har vært mange platespillere i hus siden dengang.

Vendepunktet for min del hva LP12 angår, kom da jeg lyttet til den over flere dager hos redaktøren for å si noe om den i Fidelity. Det var en ganske sjokkerende positiv opplevelse, noe jeg håper kom tydelig fram av det følgende nummeret. Jeg må si jeg ikke har et problem i verden med å forstå hverken prisen eller dere som har tatt skrittet helt ut og investert i en. Jeg skulle gjerne gjort det selv!

Dessuten er den rett og slett vakker! Ikke så cool som min egen WB ACT, men likevel... ;)

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
73
Torget vurderinger
1
Kim skrev:
FZ skrev:
Wergeland skrev:
Og det var sikkert hyggelig og sosialt ut over justeringen av spillerene, akkurat som det er hyggelig å diskutere og dele erfaringer med LP12, audio, musikk og andre off topic emner på forumet til Linn og Naim. Men her blir det med en gang uhyggelig om noen nevner LP12; da kommer monstrene ut av skapet og bare si sin mening om filtmatter og fjærer. Det patetiske er at flesteparten ikke har førstehåndserfaring med spilleren og de andre baserer sine utsagn på erfaringer gjort for lenge, lenge siden.

De aller fleste audiomerker/produkter har sine "guruer", være seg Nordost, Avantgarde, 300B eller Rega. Vi som eier LP12 er veldig heldige som har Peter som eier bytikken Cymbiosis i Leicester. Det betyr ikke at vi ikke får god lyd ut av spilleren uten råd fra ham, men han er en stor ressurs som villig deler sine erfaringer.

Angpående justeringer så har jeg selv montert Keel, arm, Lingo, Pu og justert fjærene på min LP12. Det tar ikke lang tid og det er morsomt og tilfredstillende arbeid. Og den spiller bedre en noen annen kilde jeg har hørt, dette inkluderer de andre grammofonene jeg har eid fra Rega, Clearaudio, Thorens og DPS. Mye bedre.
Hvis du koser deg med å justere spilleren så er jo det supert! Sjøl så blir jeg gal av ting som ikke funker 100% og spillerne er derfor ikke for meg. Men den ser veldig bra ut, låter bra og det er sikkert givende arbeid å justere fram topplyden, -for de som liker sånt. Men det gjør ikke jeg.

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
160k er ikke en liten sum

Husker kriget mellom kammeratene her engang, noen hatte Linn og andre Roksan
Jeg hatte en Roksan Xerxes med artemis arm, artxerxes riaa og dobbel PS da jeg synedes Linn'en var for problematisk å få til.
Men min Roksan var ikke helt uten problemer og der var feil i konstruksjonen, jeg fikk så en vhs spole fra Roksan som viste den riktig metoden ved å sette opp spilleren.
LP12 og Xerxes kostede ca. det samme dennegang men hvordan har prisen utviklet sig siden?
Tror at LP12 koster sikkert dobbel hva roksan Xerxes 20 koster i dag.

http://www.roksan.co.uk/roksan/roksanpage.php?pageno=8

Men en vel oppsett LP12 lyder riktig fint synes jeg, ingen tvill om kvaliteten der.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Wergeland: En LP12 funker 100%. Godt justert så funker den nærmere 200% En matematisk umulighet kanskje, men ingenting er umulig med en LP12.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Bevares. Det var ikke småtteri heller! ;D 200% ! Ikke rart den koster litt!

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
756
impulse skrev:
Bevares. Det var ikke småtteri heller! ;D 200% ! Ikke rart den koster litt!
Sånn sett er vel prisen ikke mer enn 80.000?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.569
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
så om den tweakes til 250% så er ikke prisen mere enn 64K?
hva er 100% referensen? en std original Linn ?
gud bedre så dårlig den må ha vært i utgangspunktet, når den har et slikt ubegrenset og uendelig forbedringspotensiale ::)

mvh
Leif

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
41.735
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
LMC skrev:
gud bedre så dårlig den må ha vært i utgangspunktet, når den har et slikt ubegrenset og uendelig forbedringspotensiale ::)

mvh
Leif
:-X

mvh

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
LMC skrev:

mvh
Leif
Vel, jeg er fornøyd om min fungerer 99,9% og jeg synes også prisen er akseptabel.......og ikke skyt på pianisten Leif (som i dette tilfelle er Linn) 8)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.569
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
her skøyt jeg på matte-geniet over...rene Einstein :eek:
sier ikke mere om Linn
den er en god spiller
hypet, men god, i mening musikalsk 8)
mvh
Leif

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
Fra skrangleverk til god spiller på 24 timer, bra stigning det ;)

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
93.674
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Kan man feks kjøpe seg en 10 år gammel spiller og med enkle utskiftninger få denne opp på dagens nivå, bare lommeboka holder eller er det skiller i årsmodeller osv? ???

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.569
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
musikalsk har den vel alltid vært
det tekniske imponerer meg fortsatt ikke
så det så
mvh
Leif

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
FZ skrev:
200% resultat hvis man bruker over 100K i tweak ;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
TTmania skrev:
Kan man feks kjøpe seg en 10 år gammel spiller og med enkle utskiftninger få denne opp på dagens nivå, bare lommeboka holder eller er det skiller i årsmodeller osv? ???
En 10 år gammel spiller kan du med enkle utskiftninger trinnvis, eller med en gang, få opp på dagens nivå.
I reliteten kan du det med alle LP12'ere, men når du har kommet i mål med en hønngammal spiller er alle delene skiftet så det er dårlig butikk....

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
Karlinn skrev:
FZ skrev:
200% resultat hvis man bruker over 100K i tweak ;)
Er noen som bør be om å få igjen skolepenga her, ihvertfall fra matte læreren 8)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
LMC skrev:
musikalsk har den vel alltid vært
det tekniske imponerer meg fortsatt ikke
så det så
mvh
Leif
Ta en kikk på DC-motoren og styringa der. Ikke mange verk som har så avansert styring. Videre kan du ta en kikk på det utfreste subchassiset i aluminium og kanskje du blir litt mer imponert da.
Det eneste jeg ville ha forbedret nå er topplata i rustfritt stål og så kunne fjærene hatt enda mindre toleranser. Bortsett fra det har ikke jeg noe å utsette.....

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
93.674
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
FZ skrev:
TTmania skrev:
En 10 år gammel spiller kan du med enkle utskiftninger trinnvis, eller med en gang, få opp på dagens nivå.
I reliteten kan du det med alle LP12'ere, men når du har kommet i mål med en hønngammal spiller er alle delene skiftet så det er dårlig butikk....
Takker for info. Men å bytte ut noen deler på en 10 år gammel spiller gjør den vel uansett bedre.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Men... Hvis man har en 'hønngammal' LP12, burde det ikke gå an å oppgradere billig med 'nest siste' fra bruktmarkedet?

Eller er Linn lure nok til å ta delene i 'innbytte'?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er vel de "store" delene som koster, så som psu, subchassis og arm. De mindre tingene så som fjærer etc er jo nesten gratis. Og du finner jo all slags armer og psu'er på bruktmarkedet.

Så det er følgelig fullt mulig å oppgradere en forlengst-out-of-spec LP12 til nye høyder på den basisen du beskriver.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Med andre ord kan man antageligvis skaffe seg en 'nest siste' for en meget hyggelig sum om man er litt om seg. Kanskje noe å tenke på for de som aspirerer til Linninismen.... Muligens et interessant alternativ til Majik?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
"Nest siste" LP12 er fort en meget bra platespiller det. Men det er jo brukt, og brukt er brukt. Og jo mer brukt desto mer kan man risikere at det har vært en gorilla av en eier på et tidspunkt. Ikke minst når det gjelder platespillere av alle slag.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Dette med brukte platespillere vært oppe igjen og igjen, og vi er nok helt på linje. Men, som sagt, hyggelige utsikter mtp pris. Hvis man har en selger man tør stole på.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
FZ skrev:
TTmania skrev:
Tja, forsøkte å sette på et nyere plinth på min førkrigsmodell, men det passet ikke. Har lyst på et nyt plinth av estetiske årsaker.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
toriamos skrev:
Tja, forsøkte å sette på et nyere plinth på min førkrigsmodell, men det passet ikke. Har lyst på et nyt plinth av estetiske årsaker.
Jeg byttet plinth på en 1982/1983 modell LP12 for noen år siden. Ikke noe problem det.........

Topp Bunn