Linux, Inguz, Spotify, Squeezeboks og litt til

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Jeg har en "Marsboer-server" (Debian 5.0) som jeg bruker til å lagre musikk et al på, i tillegg til at jeg har installert Squeezecenter på den for å kunne bruke Inguz som igjen gir meg mulighet til å kjøre rom-korreksjon (EQ laget via Audiolense). Så kjenner jeg at jeg har lyst til å få opp Spotify å gå på Squeezeboksen min, men jeg snubler inn i følgende problemstillinger:

1. Den Squeezecenter-programvaren jeg har er gammel (7.3.3.) og den offisielle Spotiy-plugin'en funker ikke til denne softwaren. Grunnen til at jeg ikke har oppgradert er fordi det var en del jobb, for å si det forsiktig, å få Inguz til å funke og hvis jeg må velge mellom Inguz (og dermed romkorreksjon) og Spotify, så vinner Inguz. Er det noen som har forsøkt å oppgradere til nyeste Squeezecenter/Squeezeserver, med Debian/Linux og Inguz og fått alt til å funke? Jeg finner noe info om folk som har fått en, eller flere, men ikke alle, delene til å funke samtidig. Alternativet er kanskje bruteFIR, men det har jeg aldri forsøkt og er ikke så lysten på flere timer med CLI på Debian-servern.

2. Debian 6.0 er lansert - jeg har valgt å ikke gjøre noe med det, da jeg er usikker på hvor spennende det kan bli å gjøre en såpass stor oppgradering på en server med bl.a. et mdadm-raid o.l. Noen som vet om jeg bare skal sette i gang oppgraderingen (og om det er noe poeng å gjøre det?) eller om jeg risikerer at mangt og meget går ad skogen hvis jeg forsøker?
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Kan jo vurdere Wimp, da denne er uavhengig av Squeezecenter, den er på "My Squeezebox".


Edit: Ble plutselig usikker på om du må oppgrader da den trenger server kjørende på "eldre" bokser dvs alle bortsett fra Radio og Touch. Mulig det går uansett. Du kan jo prøve et 2 mnd gratis abbonement...
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Mbare skrev:
Jeg har en "Marsboer-server" (Debian 5.0) som jeg bruker til å lagre musikk et al på, i tillegg til at jeg har installert Squeezecenter på den for å kunne bruke Inguz som igjen gir meg mulighet til å kjøre rom-korreksjon (EQ laget via Audiolense). Så kjenner jeg at jeg har lyst til å få opp Spotify å gå på Squeezeboksen min, men jeg snubler inn i følgende problemstillinger:

1. Den Squeezecenter-programvaren jeg har er gammel (7.3.3.) og den offisielle Spotiy-plugin'en funker ikke til denne softwaren. Grunnen til at jeg ikke har oppgradert er fordi det var en del jobb, for å si det forsiktig, å få Inguz til å funke og hvis jeg må velge mellom Inguz (og dermed romkorreksjon) og Spotify, så vinner Inguz. Er det noen som har forsøkt å oppgradere til nyeste Squeezecenter/Squeezeserver, med Debian/Linux og Inguz og fått alt til å funke? Jeg finner noe info om folk som har fått en, eller flere, men ikke alle, delene til å funke samtidig. Alternativet er kanskje bruteFIR, men det har jeg aldri forsøkt og er ikke så lysten på flere timer med CLI på Debian-servern.

2. Debian 6.0 er lansert - jeg har valgt å ikke gjøre noe med det, da jeg er usikker på hvor spennende det kan bli å gjøre en såpass stor oppgradering på en server med bl.a. et mdadm-raid o.l. Noen som vet om jeg bare skal sette i gang oppgraderingen (og om det er noe poeng å gjøre det?) eller om jeg risikerer at mangt og meget går ad skogen hvis jeg forsøker?
Når det gjelder spotify/inguz-problematikken kan jeg ikke hjelpe deg.
En oppgradering av Debian vil imidlertid gå helt fint. Du har ingenting å frykte med tanke på RAIDet ditt og tilsvarende. Om du har manuelt kompilert programvare vil du imidlertid kunne måtte påregne å rekompilere denne.
Det kan hende at du må kjøre det igang manuelt første gang og legge til et par oppføringer et par filer siden Debian har gått over til en helt annen boot-løsning i nyeste versjon, men om dette skulle skje så er dette fullt løsbart uten noen "hacks" eller reinstallasjon.
 

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2009
Innlegg
408
Antall liker
3
Ad 1: Inguz virker hos meg med Ubuntu og SBS-7.6 (nightly) (men det var litt krøll med å få det til å funke - detaliene har jeg glemt).
Ad 2: Er det noen særlig grunn til at du vil opgradere. Jeg tenker - if it ain't broke, don't fix it...
 

fogs

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2008
Innlegg
70
Antall liker
9
Sted
Oslo
Torget vurderinger
19
Inguz funker som bare det med nyere Squeezeserver-versjoner hvis du bare skifter ut Plugin.pm-filen i Inguz-installasjonen. Se tråd på Squeezeforumet, med link for nedlasting av patchet fil i innlegg nummer 3 fra bunnen.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.233
Antall liker
4.856
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Linux, Inguz, Squeezeboks og litt til

Hvilken versjon av Squeezeboxcenter er siste versjon som Inguz spiller sammen med, uten å måtte mekke for mye med installasjonen?

Jeg har forsøkt å få Inguz til å fungere sammen med Squeezeboxserver 7.6.1 på en Red Hat basert distro, men selv etter en del forumlesing og googling, får jeg det ikke helt til å fungere som det skal.

Før jeg bruker mer tid på 7.6.1 og nyere , ønsker jeg å sette opp en tilstrekkelig gammel versjon av SBS på en ny, midlertidig server for å prøve ut Inguz, for å høre om det er verdt det. Inguz installasjonsintruksjonene sier SBS "6.1 or later". Har noen av dere fått til Inguz på en senere versjon, og under Linux?
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Eg er på vei over til HTPC, men Inguz kjøre på min Squeezecenter (med Debian som distro) 7.3.3 - men det var en del mikk å få det til å sitte ordentlig, men nå har det gjort det i lang tid.
 
Topp Bunn