Linux MPD (Music Player Daemon) som digital transport

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Siden Bryston BDA-1 frister mer og mer, og dere vet jo helt sikkert hvordan det er når noe har "satt seg" i hodet, fikk jeg lyst til å se hva jeg kunne gjøre for å yte denne DAC'en rettferdighet. Vi snakker da om å kunne levere 24bit/192khz, noe som utelukker Transporter (som jeg har nå) og Touch.

    Det eneste kravet jeg har til løsningen utover at den må kunne styres fra det meste, er at den er basert på en ekte klient-server modell. En løsning hvor jeg må benytte en form for VNC, RDP, <insert remote desktop solution here> byr meg virkelig i mot.
    Heldigvis har linux et virkelig godt alternativ her, nemlig MPD, også kjent som music player daemon. Dette er en kommandolinjeprosess som kjører uten GUI som rett og slett fungerer som selve avspilleren i systemet. Du er avhengig av klientsoftware for å kunne kontrollere denne igjen. Her kan du velge og vrake i applikasjoner, alt fra kommandolinjeversjoner, linux, Windows, ipod/ipad, android, windows mobile har eksisterende klientprogramvare for å styre mpd direkte.
    Mange av de nye såkalte "high-end" PC-transportene baserer seg på nettopp mpd, f.eks Bryston BDP-1. Men da gjerne med en form for embedded PC-maskinvare som er akkurat god nok til formålet. I tillegg gjerne med en lettere tweaket linux med real time kernel, noe som blir viktigere jo mindre maskinvareressurser du har tilgjengelig.

    Jeg føler dessverre at Brysons egen mpd-løsning BDP-1 er "avspist" i forhold til hva jeg trenger så jeg laget meg like godt en tilsvarende løsning basert på Linux og MPD. Forskjellen er bare at denne bitstreamer 24bit/192khz over SPDIF og den har full Linux funksjonalitet i form av at musikken ligger på et permanent mountet share fra filserveren (mpd ser på dette som lokale filer) og en native spotify klient. mpd-serveren kjører bare en desktop versjon av Ubuntu 10.10 nå. Realtime kernelen er tatt bort fra ubuntu siden ingen er villige til å utvikle den, så jeg kjører en helt ordinær standard installasjon med generic kernelen. Selv tviler jeg på real time kernelens nødvendighet når jeg sammenligner denne løsningen direkte mot Transporter lydmessig. Jeg tror realtime er en større nødvendighet på underspekket hardware ala embedded enheter som BDP-1. Min maskin har Core 2 Duo på 3ghz og 4GB RAM så det blir neppe noen io scheduler problematikk på denne selv på 24/192. I tillegg tilhører jeg ikke de "troende" med tanke på å høre forskjell på om USB-minnepinnen står i eller om filene avspilles direkte fra RAM kontra disk.
    Maskinen står i et annet rom så støy er ikke viktig.

    Lydkortet er Asus Xonar Essence STX som fikk svært gode målinger i Stereophile også med tanke på jitter. Jeg ble sjokkert over at Ubuntu 10.10 faktisk bitstreamet helt opp til 24/192 out-of-the box med de medfølgende driverne! Ingen hacks nødvendig. Faktisk bitstreames også Spotify med 44,1khz automatisk ;D
    Bitstreaming er verifsert med en DTS WAV fil. MPD ser på filen som en ordinær PCM-fil (som er poenget) og avspiller hele greia som en normal lydfil. Siden målet er en surroundreceiver vil den imidlertid se DTS-headeren i PCM-dataene dersom ingen ting er rørt og avspille dataene som DTS. Om man gjør noe som helst med filen på veien får man bare støy.
    All sample rate skifting skjer helt sømløst og både Transporter og Yamaha RX-V3900 (må bruke denne for å teste at samplerates over 96khz (192khz max) fungerer) låses umiddelbart til den nye frekvensen.

    Uansett er dette bare en test til å begynne med for å se om jeg kan leve med mpd som avspiller (eller snarere de ulike klientene). Akkurat nå kjører jeg med en ordinær analog phono-kabel som digitalkabel, noe som neppe er bra med tanke på at impedansen ikke er matchet til dette formålet så vidt jeg vet. Jeg har bare brukt et par timer på dette siden idéen poppet opp i hodet mitt så løsningen kan helt sikkert forbedres selv om alt fungerer som tiltenkt foreløpig. Den største overraskelsen kom i form av 100% automatisk bitstreaming og samplerate skifte out-of-the-box med STX. Jeg tror Linux i kombinasjon med dette lydkortet er en skikkelig killerløsning som digital transport.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Da er den interne WD 500GB disken byttet ut med en Intel X-25M gen. 2 160GB SSD disk. Oppsettet gikk like smooth som sist og var veldig raskt oppe igjen nå som jeg har dokumentert de få endringene som må gjøres.

    Ubuntu ble utrolig raskt å jobbe med når man har SSD. Oppstarten går helt vanvittig fort.

    Før jeg byttet disk sjekket jeg diskbruken i Ubuntu, og ved avspilling via mpd var det svært sjelden at det ble lest eller skrevet noe fra disken. Kanskje noen få byte hvert 10 sekund, og da i form av en eller annen systemlogg.

    mpd som prosess ligger jo i minnet og all data leses fra filserveren med minnebuffring i mpd. MPD er default satt opp med å kreve at minimum 10% av et totalt maxbuffer på 2MiB er fyllt opp før avspilling, så det er ikke snakk om full memoryplay for å si det slik. Utvikleren anbefaler å ikke tukle med disse innstillingene siden mer buffer gir trøbbel med avspilling i form av at spoling, oppstart av låta osv tar lengre tid og avspilling blir generelt mer upålitelig.

    En lydmessig gevinst er totalt fraværende sånn førsteinntrykksmessig. Men som sagt, disken som satt i ble knapt brukt ved avspilling via mpd siden musikken hentes fra nettverket. Men det er uansett gunstig å bli kvitt en stk elektromotor fra boksen på flere måter. Som en bonus kunne jeg også fjerne viften som kjølte disken. PCen kan ikke lenger høres når den står på om det er noen annen støy i rommet. Selv med kabinettet åpent måtte jeg se på CPU-vifta for å se om PCen var på. Jeg regner imidlertid med at støyen vil bli noe høyere i et rom med vanlig romtemperatur. Denne maskinen står i kjelleren hvor temperaturen ligger rundt 10 grader nå vinterstid.

    Det er overhodet ikke mulig å høre harddisken jobbe på analogutgangene på STX på høyt volum slik som på dårligere lydkort, så jeg hadde heller ikke forventet noen lydmessig endring ved å fjerne disken. STX er jo også litt spesielt i form av at det benytter sin egen interne strømforsyningsplugg.
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Dette var veldig interessant. Blir spennende å følge utviklingen.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Her er et screenshot fra GMPC, en klientapplikasjon som fungerer på både Linux og Windows (og sikkert OS X).
     

    Vedlegg

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.379
    Antall liker
    3.551
    Torget vurderinger
    49
    Spennende saker dette Marsboer :)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    E.I.A. skrev:
    Spennende saker dette Marsboer :)
    Jeg har sett PMen din. Må hjem og sjekke et par ting før jeg svarer. Får uansett BDA-1 i dag, så det blir nok noen timer i sweetspot med laptopen på fanget :)
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Bryston filspiller... Grattis! ;D

    uansett...
    "Lydkortet er Asus Xonar Essence STX som fikk svært gode målinger i Stereophile også med tanke på jitter. Jeg ble sjokkert over at Ubuntu 10.10 faktisk bitstreamet helt opp til 24/192 out-of-the box med de medfølgende driverne! Ingen hacks nødvendig. Faktisk bitstreames også Spotify med 44,1khz automatis..."
    Jupp, det er fancy blitt med Linux nå om dagen!

    mvh
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Imperial skrev:
    Bryston filspiller... Grattis! ;D

    mvh
    Nei, ikke filspiller, DAC. BDA-1 = Bryston DAC. BDP-1 = Bryston implementasjonen av Linux og mpd.
    Min nyoppsatte Linux-løsning skal gjøre jobben BDP-1 vanligvis ville gjort, bare tilpasset min bruk.
     
    N

    nb

    Gjest
    Marsboer er vel omtrent den siste personen i verden som kommer til å kjøpe en boks som egentlig er en nedkjipet datamaskin i rackstørrelse;)
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Ok. ::) My bad..

    Uansett, mot sommeren kommer ubuntu til å oppdateres med en X._xx_.38 kernel... da blir det litt annerledes igjen.
    Vi får vente å se om det gjør det bedre! Mener det skal bli native" asyncronus modus i denne.. Det blir fett.
    Uansett, er imponert over det du er istand til å få til Marsboer! :)

    mvh
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Jeg kjører en egenkompilert versjon av kernel 2.6.37 på Debian-serveren som står for alt av servertjenester her i huset. Sålangt fungerer denne svært bra på alle måter. Jeg er nødt til å kjøre en egenkompilert versjon fordi jeg er avhengig av en del driveroppdateringer som kom i kernel 2.6.36 for at diskkontrolleren på Supermicro hovedkortet i serveren skal fungerer skikkelig. Om denne gjør noe spennende innenfor audio er uvisst.
     

    Emigrant

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    98
    Antall liker
    0
    Sted
    Nederland
    Vet du pm det er støtte for en convolver plugin for bruk sammen med Audiolense?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Emigrant skrev:
    Vet du pm det er støtte for en convolver plugin for bruk sammen med Audiolense?
    Ikke i mpd direkte. På linux benytter man en software kalt brutefir til convolving. Det man gjør er å pipe outputen fra mpd til stdout i stedet for lydkortet. Brutefir settes opp til å lytte på stdin og mottar derfor dataene. Brutefir sender igjen dataene ut på lydkortet etter at de er prosessert.

    http://www.duffroomcorrection.com/wiki/Brutefir
    http://www.duffroomcorrection.com/wiki/MPD

    Jeg har ikke testet eller lest noe særlig om dette så jeg kan ikke si noe om hvor bra det fungerer i praksis.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Ok. Det er også mulig å laste drivere (inn i kjernen) via modprobe i oppstartskriptet, da slipper man å kompilere en kjerne fra scratch. Kan også gjøres via grub skript.
    Eventuellt man kan aktivere deaktivere drivere mens man kjører også på denne måten (om man har dem innkompilert da..)
    Man legger dem f.eks i /lib/modules/ katalogen, driverne.

    mvh
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Imperial skrev:
    Ok. Det er også mulig å laste drivere (inn i kjernen) via modprobe i oppstartskriptet, da slipper man å kompilere en kjerne fra scratch. Kan også gjøres via grub skript.
    Man legger dem f.eks i /lib/modules/ katalogen, driverne.

    mvh
    Jepp. Men det var så mye anna snacks der i følge changelog at jeg kompilerte hele greia. Debian har gode verktøy som lager en standard .deb-installasjonspakke til deg fra kildekoden automatisk så det er ikke noe stress etter å ha gjort det én gang.
     

    Emigrant

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    98
    Antall liker
    0
    Sted
    Nederland
    marsboer skrev:
    Emigrant skrev:
    Vet du pm det er støtte for en convolver plugin for bruk sammen med Audiolense?
    Ikke i mpd direkte. På linux benytter man en software kalt brutefir til convolving. Det man gjør er å pipe outputen fra mpd til stdout i stedet for lydkortet. Brutefir settes opp til å lytte på stdin og mottar derfor dataene. Brutefir sender igjen dataene ut på lydkortet etter at de er prosessert.

    http://www.duffroomcorrection.com/wiki/Brutefir
    http://www.duffroomcorrection.com/wiki/MPD

    Jeg har ikke testet eller lest noe særlig om dette så jeg kan ikke si noe om hvor bra det fungerer i praksis.
    I hvert fall ikke en fiks ferdig løsning ....... (men det er vel ganske vanlig i Linuxverdenen? ;))
    Takker for info og vil følge utviklingen
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.470
    Antall liker
    5.263
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg følger tråden med stigende interesse.

    Hva kreves av maskinvare på klientsiden? Holder det med Atom CPU, f.eks?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    coolbiz skrev:
    Jeg følger tråden med stigende interesse.

    Hva kreves av maskinvare på klientsiden? Holder det med Atom CPU, f.eks?
    mpd er laget for å kreve det absolutte minimum av ressurser. GUIet og alt det andre av "fancy" effekter dras jo på klientsiden, så serveren slipper all belastning i forbindelse med dette (om du ikke benytter en klient på selve serveren til avspilling da). Jeg ville nok imidlertid vurdert å kjøre en ren CLI-only installasjon dedikert til mpd om Atom var eneste tilgjengelige hardware.

    På min Intel Core 2 Duo E8400 (3GHz, men idler på 2GHz hele tiden siden belastningen er så lav) er CPU bruken 0.3% av den ene kjernen ved avspilling av 16 bit/44.1kHz FLAC, mens den er 2% av den ene kjernen ved avspilling av 24bit/192kHz FLAC, dvs worst case. Dette er uten noen form for prosessering (man kan velge å resample, ha på replaygain eller tilsvarende)

    Forøvrig fikk jeg Bryston BDA-1 i dag. Den låter utrolig bra! Den locker umiddelbart til alle samplerates fra STX-kortet. Dette ble virkelig en flott kombo! Nå venter jeg bare på en skikkelig digitalkabel å erstatte analogkabelen som går der i dag, så har jeg virkelig ro i sjela.

    For å være trygg på at løsningen er gjennomført bra har jeg sammenlignet litt med Transporter med avspilling direkte fra Squeezebox Server, den mest optimale løsningen lydmessig for Transporter. Det blir i hvertfall ikke borte noen bit på veien i den nye løsningen for å si det slik!
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Tenkte jeg skulle legge ut noen gamle og nye bilder av løsningen. Det er ikke noe avanserte greier, men det kan da hende det er interessant å se for de som ikke driver like mye med dette som jeg gjør.

    Først lydkortet. Asus Xonar STX. STX ble valgt fremfor ST fordi PCI-e er en dedikert bus og PCI ikke. I tillegg måler STX noe bedre enn ST i følge han som foretok målingene i testen i Stereophile. Lydkortet støtter alle samplingsfrekvenser opp til 192kHz både i Windows og Linux. Dette inkluderer også 88.2 og 176.4kHz som Stereophile ikke fikk til. Lydkortet har også egne ASIO-drivere i Windows, noe som fungerer stabilt som fjell med f.eks Foobar2000. Kortet måler også meget bra. Det ble opprinnelig kjøpt inn for å gi bedre lyd til hodetelefonoppsettet på min stasjonære PC.







    Det er spesielt tillitsvekkende at de faktisk legger ved målinger utført på mitt eksemplar av kortet, personlig signert av en eller annen fyr. Her er det ingen udokumenterte fantasipåstander konstruert av PR-avdelingen.
     

    Vedlegg

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Her er Hi-Fi maskinen som tar seg av Linux+mpd delen, hvor lydkortet nå står.

    De øvrige spesifikasjoner på maskinen er:

    CPU: Intel Core 2 Duo E8400 (3 Ghz, LGA775)
    Hovedkort: Intel Pearl Creek DG31PR
    RAM: 4GB (2x2GB) Kingston ValueRAM DDR2 PC6400 800mhz CL5 (KVR800D2N5K2/4G)
    Harddisk: Intel X25-M SSD 160GB (2. gen) (SSDSA2MH160G2R5)
    PSU: Chieftec (400W) (modifisert med stillegående 120mm vifte)
    Chassis: Chieftec 19" 4U UNC-410S-B-460

    Maskinen er rackmontert og kjører per tid Ubuntu Desktop 10.10.
    Dessverre valgte jeg totalt feil verktøy til kamerajobben (50mm fastlinse til en trang og jævlig plass), så jeg beklager de nærgående bildene.
     

    Vedlegg

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Under hi-fi PCen står filserveren



    Den ser slik ut inni. Den er også lydisolert og er meget stille. Den har 16TB lagringsplass pluss OS-disk. Diskene er satt opp i RAID6. Det vil si at jeg må miste 3 disker før jeg mister dataene mine.



    Her er skjerm, tastatur og mus. I tillegg har jeg en KVM-switch med støtte for fire maskiner slik at jeg kan håndtere alle maskinene i racket uten å måtte ha separat skjerm/tastatur/mus på alle maskinene eller koble om.
     

    Vedlegg

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Her fikk jeg sneket meg til et bilde av baksiden av STX-kortet. Den digitale coaxen er en Belden 1694A Coaxial Digital Audio fra Blue Jeans Cable. Den er på 21ft eller 6.4m



    Her ser vi kabelen forsvinne inn i et provisorisk trekkerør som går gjennom veggen og en lecamurvegg inn til rommet hvor anlegget står.
     

    Vedlegg

    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har du muligheten til å bruke en pad for å kjøre en klient i fjernstyringsmodus slik man kan med squeezeboxsystemet, og med en grensesnitt som er minst like raskt, anvendelig og pent?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Gjestemedlem skrev:
    Har du muligheten til å bruke en pad for å kjøre en klient i fjernstyringsmodus slik man kan med squeezeboxsystemet, og med en grensesnitt som er minst like raskt, anvendelig og pent?
    Man kjører ikke "i fjernstyringsmodus" med mpd. Man kjører alltid klient-server basert. Det finnes ingen spesiallaget pad-versjon enda (man kan kun bruke iphone-versjonen), men denne kommer snart og blir vel årsaken til at jeg også skaffer meg en ipad etterhvert:

    http://www.katoemba.net/makesnosenseatall/2011/01/04/mpad-screencast/

    Om dette kan tilfredsstille dine preferanser og kvalitetskrav kan du nok best svare på selv.
    Men uansett er det ingen tvil om at Squeezeboxkonseptet har blitt svært velpolert og gjennomtestet så akkurat dette med GUI er nok ingen grunn til å velge mpd fremfor Squeezebox.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.711
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror du tar feil her. MPD er både server og klient, og fjernstyringsprogrammene er kun det: fjernstyringsprogrammer.
    Det kan sammenlignes med Doom / Quake, XBMC / Plex. Squeezebox kjører derimot i en server/klient konfigurasjon.
    Det hadde vært fint om en videreutvikling av MPD kunne adskilt avspiller og database funksjonene til MPD slik at vi kunne kjørt tynne MPD klienter som streamer fra en felles MPD-server. Gjerne med lokal bufring av biblioteket dog.

    Uansett, grunnen til gjenopplivelsen av denne tråden er at jeg også har fått eksperimentert litt med MPD, og da med Voyage MPD distroen med RT-Kernel. Er i bare i startgropen uten å ha fått tweaket noe, men analog, s/pdif, USB fungerer alle. Automatisk refreshrate. Håper virkelig det er flere enn meg og Marsboer som har fått testet ut MPD.

    Jeg kan ikke anbefale MPD for folk flest enda. Det er IKKE helt trivielt enda.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.470
    Antall liker
    5.263
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Er MPD en egnet løsning dersom man ønsker å kjøre lyden ut fra et firewire-kort og til en firewire DAC?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.711
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Ja det er fullt mulig.


    Og for å besvare et tidligere spørsmål: Fjernstyringen og søking er veldig responsiv, type instant. Biblioteket lagres i ram, og hele programmet er veldig lite og kjører også fra ram for best mulig ytelse. Diskaksess er begrenset til å kun spille av låtene.

    P.g.a av dette er coverart utelatt.
    Mpod/Mpad klientene henter selv cover fra nettet og bufrer dette lokalt. Man kan også kjøre et ekstra script/program leter etter folder.jpg, evt metatags fra filene som så kan streames til Mpod/Mpad. Biblioteket blir også bufret lokalt med autoupdate når biblioteket i MPD-serveren oppdateres.

    Til gjengjeld er jo squeezebox-konseptet mye mer fokusert på grafikk, sammen med en slags 3 delt Server/klient/Gui løsning med støtte for alskens tjenester. Klart dette alt i alt går litt saktere. Det er et lite paradoks at man må ha en relativt kraftig server for å "streame litt musikk". Jeg er absolutt ikke negativ til Squeezebox, men der hvor Squeezebox er en Volvo for "mannen i gata", er en MPD-basert musikkserver mer som en finjustert racer for de spesielt interesserte.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Man skrev:
    Jeg tror du tar feil her. MPD er både server og klient, og fjernstyringsprogrammene er kun det: fjernstyringsprogrammer.
    MPD defineres vanligvis som klient/server-basert. MPD kan riktignok fungere som en ekstremt primitiv tekstbasert avspiller helt av seg selv, men i utgangspunktet er man avhengig av klientprogramvare for å få GUI-interaksjon via et eller annet standardisert grensesnitt (som like gjerne kan kalles fjernstyring)

    Så ja, man kan muligens si at MPD er både server og klient i et helt spesielt tilfelle, men måten MPD er bygd opp på (og vanligvis brukes) i forhold til annen avspillerprogramvare, det vil si at GUI er separert fra selve avspillerdelen, passer bedre med definisjonen på klient/server-arktitektur (slik defineres programmet også i følge Wikipedias MPD artikkel)

    Eller sagt på en annen måte, man bruker ikke den innebyggede MPD-klientdelen for å styre en annen MPD-server.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.711
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Ja vi er nok enige... det avhenger av hvordan man definerer klient. Men jeg forstår det slik at klientene ikke er "klienter" i tradisjonell forstand. XBMC kan man også styre fra en ipod, men det er ingen som kaller XBMC server/client. Plex er nok mer hva jeg ville kallet server/klient, samt squeezebox.

    Jeg har nå kommet et steg videre..
    LYdkvaliteten fra MPD og Linux er helt klart "helt der oppe". Voyage MPD er en veldig fin distro til dette formålet. Men den er beregnet på å være mest mulig kompatibel med mest mulig hardware, slik at det kanskje må tweakes litt. Jeg fulgte en guide man finner en link til på Voyage MPD sin side.
    Jeg kan ikke med hånda på hjertet si at alle tweaks var hørbare, men det ble ihvertfall ikke noe dårligere. Men det manglet et eller annet. Ikke før jeg endret default clock source fra TSC til HPET løsnet det. Dette er nok standard på de fleste Linux-distroer, men ikke tydeligvis ikke Voyage. (Btw bruker kun Window Vista og oppoever HPET, muligens har dette noe med at de fleste finner de nyere Windows-versjonene bedre lydende enn XP)

    Andre tweaks er å deaktivere alle IDLE states i CPUen. Byttet også ut MPD med en tweaket versjon med prioritetstweaks.

    Ellers var det gledelig at MPD spiller av all 16/44 til 16/48 ALAC, men hi-def måtte jeg konvertere til Flac. Litt merkelig, iogmed jeg trodde MPD bruker FFMPEG til å dekode ALAC, og FFMPEG støtter jo ALAC 24/192+ for lengst. (Ihvertfall i XBMC).
    Men MPD leser ikke track nr tag´en i AAC/Alac (d.v.s filer som slutter på .m4a), slik at sangene dukker opp i alfabetisk rekkefølge. (Ja dette er skrudd på i config-filen)

    Enn så lenge bruker jeg en spinnende HDD og spiller fra intern HD. Får teste å putte inn en SSD etterhvert og streame fra nettverket.

    edit: ser ut som manglende tracknr er en bug som sikkert blir fikset etterhvert : http://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=623381
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.711
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Hvis noen vil teste ut Voyage MPD, så er det ikke verre enn å laste ned ISOen og brenne ut denne. Boote med denne og installere det hele på en USB penn. Macer før 2010 trenger rEFIt for å boote (annet enn OSX) fra USB. 2011-modeller har en utvidet EFI-spesifikasjon som lar de boote vanlig fra USB.

    Man kan også laste ned en ferdig distro som man kan boote fra USB og slippe å installere. http://www.murga-linux.com/puppy/viewtopic.php?t=70052
    Denne har ikke realtime kernel, og heller ikke Alsa 1.0.24 som gjør at den ikke støtter USB Audio Class 2. (Støtte for USB >24/96)
    Voyage MPD krever en del mer pes å sette opp. Men har fordelene med RT kernel, samt bruker APT som gjør det svært lett å installere software.

    Husk å installere rEFIt hvis du har en 2010 Mac eller eldre.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.711
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha sammenlignet MPD mot en halvtweaket Mac mini 2011 (Macen er normalt kilden, men den har stått ubrukt i noen uker), så var konklusjonen klar: Macen spiller fortsatt betydelig bedre! Det er ikke et hav av forskjell, men nok til at selv skeptikere hadde hørt det. Og større enn f.eks 16/24bit av eksakt samme innspilling. På audiofilt folkemunne blir vel dette minst "utklassing".

    Jeg bestemte da for å prøve å kompilere OSS for å erstatte ALSA. Kanskje dette kunne gå bedre lyd, tenkte jeg. Men jeg kom ikke helt i mål da Voyage har ikke lagt til Linux-headers til denne kernel i deres "repo". Prøvde å bruke Linux-source istedet men det ble bare masse feil. (Er fortsatt nybegynner innen dette, så kan hende jeg gjorde feil..og det er uansett vbare Marsboer som ikke allerede har falt av.. ). Samtidig fant jeg ut at jeg IKKE brukte real time kernelen. Så nå er det bare installere alt på nytt med realtime kernelen..så får vi ta en rematch mot Macen.

    Fortsettelse følger :)
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.711
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg installert v0.7.5 stable av Voyage MPD. Jeg kan anbefale denne istedet for 0.8 nightly. Låter bedre uten noe tweaking.
    Lydmessig er dette ganske bra greier. Den er fortsatt ikke helt på høyde med Mac'en. Men gapet er litt mindre denne gang.

    Installerte så en 3.0.1 Real time Kernel, og en tweaket versjon av MPD...
    Hoooly cow!! Det spiller nå bedre enn Mac'en.. Sprøtt. Merket dette fra første sekund.

    Etter nesten fullført tweaking, (prioritetstweaks, buffer, deaktivering av unødvendige prosesser, etc ), er plutselig rollene snudd om. Macen er nå fullstendig lagt i grus! Hvis det spiller enda bedre når jeg får installert OSS (open sound system), så blir det rett og slett drøyt ;)

    Fortsatt mangler en SSD (evt Compact Flash), men jeg tror jeg heller hiver innpå en 1TB hdd for å ha en liten musikkboks jeg kan ta med overalt.. Super high end musikkserver on the go, jatakk! Det kunne også vært interessant å sammenligne mot Bryston BDP1.

    Det er nesten som om jeg får lyst til å installere Voyage MPD på Mac'en, for å se om det er enda mer å hente ved å kjøre Voyage MPD på en mye mye kraftigere maskin*. Men nok får være nok for denne gang. Det har dog vært en veldig lærerik "proof-of-concept" for meg.

    *ikke at mer kraft i seg selv er et poeng. Ved avspilling av 24/96 Flac, viser MPD rett over 3% CPU på en 1GHZ Pentium M.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.711
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Det virker som en fornuftig distro for dem som bare vil prøve en Linux-basert lydkilde. Inngangsbilletten for en Raspberry med det nødvendige er ca 400,- Virker som de har løst problemet med hi-rez over USB-porten til raspberry Pi også.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.711
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Marsboer: Har du mulighet til å ta en ny gjennomgang av Shairport? Ser at det er lagt til ALSA-støtte (noe som gjør at det er mer i sync, f.eks. Youtube fra iPad) og rettet flere bugs siden sist.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.711
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Jeg prøvde den nye C-versjonen som støtter alsa. Støtte på dette problemet: https://github.com/abrasive/shairport/issues/244 , så jeg gikk tilbake til perl-versjonen. Kan ikke høre den store forskjellen, men foretrekker selfølgelig et lite C-program istedet for Perl som er avhengig av alskens biblioteker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn