Lite bass i B&W 804s

L

laban

Gjest
Ok et lite tips som ikke koster penger, helt gratis hvis det er der problemet ligger da?
Du kan få mere bass i høytaleren hvis du plasserer dem ved den lengste veggen i rommet helt gratis.
Vel verdt å prøve lykke til :)

Mvh

Laban :)

tuco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2004
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Takk for alle innspill.

Noen utfyllende bemerkninger: Min venns høytalere står svært nærme bakvegg, noe som i utgangspunktet ikke skal gi lite bass. Rommet er rimelig kvadratisk (ca 20m2), med en side åpen til større rom. Den ene høytaleren står ca 1 meter fra sidevegg, den andre har da ikke noen sidevegg hvis dere skjønner hva jeg mener.

Han er som sagt ikke så hifiinteressert, så noen ommøblering er neppe aktuelt for å få dette til.

Synes også at systemet hans høres feilkomponert ut (ikke anbefalt av meg skal jeg love!). Tror han må bytte cd eller forsterker, jeg skulle helst byttet begge deler men han ønsker minst mulig utskiftninger. Er derfor i tvil om cd eller forsterker er stedet å gjøre en utskiftning.

Eller det er mulig han bare må leve med dette fordi det er rommet sin feil...

O

omholt

Gjest
Ikke sikkert han trenger å flytte høyttalerne til andre deler av rommet. 10-20cm til siden kan i mange tilfeller har stor betydning. Nærme veggen gir jo forresten ikke god bassgjengivelse, men ofte boom-boom. Å dra høyttalerne et godt stykke utifra vegg er heller ikke ensbetydende med lite bass, det er romavhengig.

Andre løsninger er forsterker med romkorreksjon (Lyngdorf, Copland), nye høyttalere eller supplere med subwoofer. Jeg har ikke tro på at skifte av elektronikk vil gi det store løfte i bassen.

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Antall liker
136
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
omholt skrev:
Ikke sikkert han trenger å flytte høyttalerne til andre deler av rommet. 10-20cm til siden kan i mange tilfeller har stor betydning. Nærme veggen gir jo forresten ikke god bassgjengivelse, men ofte boom-boom. Å dra høyttalerne et godt stykke utifra vegg er heller ikke ensbetydende med lite bass, det er romavhengig.

Andre løsninger er forsterker med romkorreksjon (Lyngdorf, Copland), nye høyttalere eller supplere med subwoofer. Jeg har ikke tro på at skifte av elektronikk vil gi det store løfte i bassen.
De fleste dvd spillere i den lavere prisklasse er ofte litt "boostet" i bassen for å gi litt mer tyngde på film(inponatorfaktor) Dette kan være grunnen til at dvd spilleren spiller litt mer bass selv om det nødvendigvis ikke er korekt bass. Cambridge/lyngdorf/b&w høres ut som en litt "snill kombo når det gjelder partybass. Tror nok din venn har andre lydidealer en det denne komboen kan tilby. Ser for meg (av det jeg har hørt av komponentene) at dette kan låte sterilt,tørt og tildels tilbakelent i utganspunktet. Og at rommet har stor påvirkning i tillegg. Personlig ville jeg sett på plasseing først og \deretter skiftet av høytalere til feks Dali/patos e.l

Mvh

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
toref skrev:
Siden tråden allerede er helt på viddene, hvordan opplevde du overgangen fra AA til dSC?

Mvh
Mer kontroll, flere detaljer, strammere bass og mellombass, mye luftigere diskant, mer dynamikk, mye klarere stillhet mellom transientene - litt mindre romantikk og noe slankere vokal.

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
295
Sted
Tranby
Skaff og sett på Tchaikovsky: 1812 Overture, Eugene Fodor & Alexander Peskanov Telarc
Hybrid Multichannel SACD eller DVD-A

Hvis du ikke hører bass så er det noe galt.

Plata har mer og si enn spilleren hvis man ikke har en ekstremt dårlig spiller, noe man ikke har her.

B

bendis

Gjest
skaff en solid rørforsterker. da tenker jeg det blir kropp på tonen, iallefall her i huset::)

Topp Bunn