Lite Gain!!

Classichifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2010
Antall liker
49
Sted
Gjøvik
Torget vurderinger
2
Hei dere der ute! tenkte jeg kunne høre med ekspertisen derute om en ting jeg ikke er helt fornøyd med. Jeg spiller vinyl liker d kjempegodt, men i forhold til min cd spiller så føler jeg at jeg mangler GAIN når jeg spiller vinyl i forhold til cd spilleren.
Jeg bruker Benz lp klar over d er en mc med lav output, må jeg bytte pickup for å få mer kraft ut av vinylplatene?? ???

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.601
Sted
Hus
Kommer heller an på hvor bra gain det er i RIAA trinnet ditt. Den pickupen ligger vel rundt 0,4mV ut, og det er kanskje i minste laget. Bruker selv Benz MO 09 som har en output på 0,75mV, og har ikke det problemet. :)

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
174
Dersom Benz LP har ca 0,4 mV output skulle den ikke være noe problem for et greit riaatrinn. 0,4 mV er ikke noen unormalt lav output.
Jeg vil anta at du vil trenge ca 60-65 db i gain for å få skikkelig lyd. Dersom du ikke har et riaatrinn som takler
dette ville jeg vurdert å bytte riaa istedet for å bytte pick up.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
440
Torget vurderinger
4
nenne skrev:
Bartesam skrev:
Klart enig der :)
Har en Nils Jørgen Kjær Riaa den skal være en av de beste er meg fortalt, men?
Hvem er Nils Jørgen Kjær? Veit at Nils-Jørgen Kjærnet lagde en RIAA for 30 år siden, er vel neppe den......

Nils

Medlem
Ble medlem
04.05.2004
Antall liker
37
Torget vurderinger
9
Jeg er Nils-J. Kjærnet. Laget 10stk. RIAA som ble solgt gjennom Hi-Fi Guiden fra. ca. 2004 - 2010. Den er basert på den som jeg laget for 30år siden som ble kalt Borngiorno kretsen, men mye er forbedret og forandret. Den ny har valgfritt MC/MM ingang og andre kondensatorer samt et mye bedre Power.
Den har 40dB gain (1khz) MM og 60dB gain på MC. Ingen imp.valg på MC, men takler alt fra 3ohm (Ortofon SPU) til 100ohm.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.762
Torget vurderinger
1
Dersom CD spilleren har 2V ut (0dB FS) og du ønsker et likt nivå mellom CD og vinyl fra en PU med 0,4 mV ut, så trenger du med andre ord omkring 74 dB forsterking i RIAA. En annen måte å gjøre nivåutjevningen på dersom du har 60 dB forsterking i RIAAen, er å dempe nivået fra CD-spilleren med ca 14 dB.

mvh
KJ

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Jeg valgte en stepup foran MM inngangen på riaa for å få tilnermet lik lydstyrke på cd og vinyl. Min riaa har bare 57 db på MC inngangen så jeg fikk sjokk om jeg byttet fra vinyl til cd uten å justere volum ned. Jeg har en 20x Rothwell MCL stepup.

presten

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.12.2009
Antall liker
113
Sted
Stryken
Torget vurderinger
14
Tråden som Nils svarte på er mer enn to år og to måneder gammel, så trådstarter har forhåpentligvis løst problemet nå selv om tråden døde hen...
Uansett var det artig å høre fra en gammel seriøs elektronikkbygger!
Har du mer info om RIAA'n din, Nils? Del gjerne tegning/ bilder med oss. Blir vel ikke lett å få tak i ett av de "klenodiene" i dag, om det bare ble laget 10 stk?

Nils

Medlem
Ble medlem
04.05.2004
Antall liker
37
Torget vurderinger
9
Tror ikke jeg vil gi ut tegningene, har håp om å få solgt de eller skaffe en investor som vil satse slik at disse kan bli laget i større volum på sikt.
Kobler du til en MC, ca. 90% av de som finnes på markedet vil du få gain som passer, gir MC'en din ut veldig lav spenning vil du nok måtte skru opp vol. noe mer.
Støynivået på denne RIAA er veldig lavt så den tåler pick-up'er med relativt lav utspenning uten å gi merkbar støy.
Nils

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Kunne vært spennende å få prøvd en slik RIAA. Noen som vet hva de kostet?

Topp Bunn