Liten mp3 spiller

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
skal ut og reise og vurderer å kjøpe en mp3 spiller. Noen som kan anbefale noe med mye lagerplass, som har en grei kvalitet? Må være liten, ikke noe cd spiller med mp3 mulighet.
 

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Innlegg
706
Antall liker
4
Definer mye? apple har mye snadder. Har selv ipod shuffle den går akkurat i pennelomma på snekkerjakka mi derfor ble det akkurat denne modellen på meg.
 

Axl

Medlem
Ble medlem
04.05.2005
Innlegg
45
Antall liker
0
Etter egen erfaring så har Creative bedre lydkvalitet(testet med Koss Porta Pro) enn apple.. Ulempen med creative er at de er litt større volummessig..

Axl
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Hva koster disse spillerne, hvor mange album kan man lagre?
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.559
Antall liker
1.183
Pris varierer med lagringskapasiteten, og hvor mange album du får plass til kommer helt an på hva slags kvalitet du har valgt/velger å bruke.


iPod Shuffle 512 MB: 649,-
iPod Shuffle 1 GB: 899,-


iPod Nano 1 GB: 1349,- (fargeskjerm)
iPod Nano 2 GB: 1790,- (fargeskjerm)
iPod Nano 4GB: 2190,- (fargeskjerm)


iPod 30GB: 2790,- (fargeskjerm, videomulighet)
iPod 60GB: 3690,- (fargeskjerm, videomulighet)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vi har en iPod Shuffle og er storfornøyd med den.. mangelen på skjerm er ikke noe problem (for oss) i praksis, og med 1GB får man jammen plass til nok musikk.
Husk at musikken jo gjerne ligger inne på PC'en allikevel, hvor man kan ha nær sagt ubegrenset antall skiver; og det er kjempelett å bytte skiver i iPod'en hver gang du lader batteriet.

Mvh Vidar P
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.288
Antall liker
526
Shuffle er glimrende til reise :) Laste opp musikk du liker på den og sett den på shuffle. På reise er det topp at spilleren velger musikk. Bruker den i bilen også og kjører Trondheim - Oslo uten å fikle :)

For du kan ikke velge enkeltlåter med den. Intet display. Og har du en med display begynner du bare å fikle... :D
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
1
hvorfor kjøpe etterligningen (les creative) når du kan kjøpe originalen (ipod)?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
For du kan ikke velge enkeltlåter med den. Intet display. Og har du en med display begynner du bare å fikle... :D
Ja ikke sant  :D ?
Husker jo da cd-spillere kom; hvem av oss hørte noensinne en hel skive uten å fikle med fjernkontrollen...? Det ble hoppet, spolt, valgt, trykt, programmert og switchet... mens med LP'en ble det liksom mer HØRT på..

Mvh VIdar P
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.559
Antall liker
1.183
hvorfor kjøpe etterligningen (les creative) når du kan kjøpe originalen (ipod)?
Å definere iPod som "originalen" er vel å trekke den vel langt. Den er den mest solgte, ikke noe annet.
 

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Innlegg
236
Antall liker
0
hvorfor kjøpe etterligningen (les creative) når du kan kjøpe originalen (ipod)?
haha!  creative hadde utenom mpman og diamond mm rio verdens første storproduksjon av mp3 spillere. de har flere patenter der.
creative NANO kom også lenge før ipod nano
ipod låter dårligere, er dyrere, har dårlig batteri, og har svindyrt ekstrautstyr som alle må ha for å bruke den....


;D
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
187
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Har hatt Creative før, men den brukes nå som usb-stick, har nylig kjøpt meg en iPod Nano 4Gb! Denne er helt sykt bra på alle områder, og latterlig liten og tynn. Samtidig gir den en fantastisk solid kvalitetsfølelse.. Får et soleklart terningkast 6 fra meg, anbefales..
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Er det virklig noen som kjøper en liten MP3 spiller etter lydkvalitet da? ;D Låter jo like ræva alle sammen. Kjøp iPod. Den er ihværtfall rålekker og utrolig enkel å betjene.
 

Kaare_Katt

Medlem
Ble medlem
15.02.2002
Innlegg
28
Antall liker
0
hvorfor kjøpe etterligningen (les creative) når du kan kjøpe originalen (ipod)?
tøff påstand, som dessverre bygger på uvitenhet.

tom ikke creative var først ute, men de er definitiv før apple.

eier selv en ipod og en creative, jeg, selv om et mer mainstream produkt enn ipod finner du ikke. men noen ganger er det ok å stå midt i saueflokken som lammet også . man kjøper vel en lekker og tøff jakke selv om det står h&m på den ;D!

men satser du mest på lydkvalitet, så kjøper du ikke ipod. design og brukervennlighet, deriomt, er tipp topp. 8).

k-k
 

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Innlegg
236
Antall liker
0
funksjonaliteten til ipod.
-kan ikke overføre fra spiller til maskin
-må ha apple egne trege store programvare for i det hele tatt koble den til pcn
-støtter ikke wma, ogg....
-må kjøpe dockstasjon for line out
-må kjøpe nettadapter for å lade uten maskin

bra produkt :D
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.031
Antall liker
290
Sted
Tranby
Det eneste smarte er å kjøpe en ny mobil. Sony Ericson WM.  
Du får de beste øreproppene med på kjøpet.
Litt dyrt minne er eneste ulempen.
 

Kaare_Katt

Medlem
Ble medlem
15.02.2002
Innlegg
28
Antall liker
0
funksjonaliteten til ipod.
-kan ikke overføre fra spiller til maskin
-må ha apple egne trege store programvare for i det hele tatt koble den til pcn
-støtter ikke wma, ogg....
-må kjøpe dockstasjon for line out
-må kjøpe nettadapter for å lade uten maskin

bra produkt :D
;)

nå får du ipod-flokken på deg :p

k-k
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.333
Antall liker
3.873
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
1.kan ikke overføre fra spiller til maskin
2.må ha apple egne trege store programvare for i det hele tatt koble den til pcn
3.støtter ikke wma, ogg....
4.må kjøpe dockstasjon for line out
5.må kjøpe nettadapter for å lade uten maskin

1.Nei, er det virkelig noe problem? Musikken har du jo på pesen i utgangspunktet..

2.iTunes bruker 15mb minne på min maskin. Er det mye idag?

3.mp3 og AAC holder i massevis for meg.

4.Hvem bruker poden til noe annet enn på øret? Den passer ikke i stereon. Der bruker man CD eller plater.
KjellB bruker kassetter.

5. Ja, og det er litt surt. Jeg hadde nettadapter fra før av.


-Christian som har brukt ipod siden 2002 og er godt fornøyd med lydkvaliteten. Men musikken er viktigst.
 

Kaare_Katt

Medlem
Ble medlem
15.02.2002
Innlegg
28
Antall liker
0
1.Nei, er det virkelig noe problem? Musikken har du jo på pesen i utgangspunktet..

2.iTunes bruker 15mb minne på min maskin. Er det mye idag?

3.mp3 og AAC holder i massevis for meg.

4.Hvem bruker poden til noe annet enn på øret? Den passer ikke i stereon. Der bruker man CD eller plater.
KjellB bruker kassetter.

5. Ja, og det er litt surt. Jeg hadde nettadapter fra før av.


-Christian som har brukt ipod siden 2002 og er godt fornøyd med lydkvaliteten. Men musikken er viktigst.


1. fortell det til en ipod-kompis som "fikk" 1g musikk fra meg da han var på besøk, og som irriterer seg grønn over at det er umulig å overføre det til hans pc.

4. har du ikke sett hvor mange som kobler mp3-spilleren sin til anlegg, og bruker den som juke-box? gjør det selv, jeg. ;)

men tilpasning minsker irritasjoner :D

men at de blir så fort ripete og slitte, er vanskelig å venne seg til :mad:.

k-k
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.741
Antall liker
6.436
Sted
Holmestrand
funksjonaliteten til ipod.  
-kan ikke overføre fra spiller til maskin Ephpod fikser dette (freeware)
-må ha apple egne trege store programvare for i det hele tatt koble den til pcn iTunes fungerer etter min erfaring helt fint, og vi har mye musikk!
-støtter ikke wma, ogg.... ...nei?
-må kjøpe dockstasjon for line out Irriterende, men riktig for de minste modellene
-må kjøpe nettadapter for å lade uten maskinIrriterende, men riktig for de minste modellene
bra produkt :D
Vi har 3 iPoder i heimen, og selv om andre (f eks) Creative har fine ting, blir det helt klart en iPod når jeg straks skal kjøpe en til mor.
 

Kaare_Katt

Medlem
Ble medlem
15.02.2002
Innlegg
28
Antall liker
0
Vi har 3 iPoder i heimen, og selv om andre (f eks) Creative har fine ting, blir det helt klart en iPod når jeg straks skal kjøpe en til mor.
ikke dumt valg til gamle mor, det der. skulle jeg kjøpe en mobil til tante, så ville jeg valgt nokia, hvis du skjønner hva jeg mener. selv bruker jeg SE.

k-k
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.288
Antall liker
526
-må kjøpe dockstasjon for line out
Noe jeg ikke har forstått her? Ingen problemer med å kople hodetelefonutgangen til stereoen da vel ???
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.741
Antall liker
6.436
Sted
Holmestrand
Bare for å klargjøre:
Man kan hente musikk ut fra iPod, blant annet med programmet Ephpod (http://www.ephpod.com). Jeg nevnte at det er freeware, det er ikke helt riktig. Det er beerware. Nerden er takknemlig for donasjoner til ølfondet sitt.

Ellers lever jeg helt fint med det samme utstyret som mor (kona) når det gjelder lyd og mobiler....
 

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
1.102
Antall liker
963
Sted
Kristiansand
Noe jeg ikke har forstått her? Ingen problemer med å kople hodetelefonutgangen til stereoen da vel ???
Det er vel ikke linjeutgang direkte fra spilleren. Det trenger man for å kople den til anlegget. Skal selv kjøpe mp3 spiller snart, og vil da velge en med linjeutgang, så jeg kan kople den til spilleren i bilen.
 

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Innlegg
236
Antall liker
0
vet ikke hvor vanlig dette er på mp3spillere, men alle discman jeg har eid har line out.
?
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.288
Antall liker
526
Det er vel ikke linjeutgang direkte fra spilleren. Det trenger man for å kople den til anlegget. Skal selv kjøpe mp3 spiller snart, og vil da velge en med linjeutgang, så jeg kan kople den til spilleren i bilen.
Men du trenger da ikke egen linjeutgang for å koble til stereoen hjemme eller i bilen!!!
Den eneste praktiske forskjellen på en linjeutgang og en hodetelefonutgang er at linjeutgangen ikke har volumkontroll.
Enhver iPod,- også Shuffle'en min koples enkelt til stereoen med en overgangskabel med minjack i ene enden og phono eller hva du nå har i andre enden. Skru opp volumet og bingo! :)

Edit:
Dette trodde jeg da alle visste  8) Alle iPod-ungdommer jeg vet av tar jo med seg iPoden over alt. Også på fest og lar iPoden tilkoplet stereoen stå for musikken hele kvelden.

Edit 2: Radiosendere som denne koples også til hodetelefonuttaket:

http://catalog.belkin.com/IWCatProductPage.process?Product_Id=166893

Fin når en ikke har linjeinngang i bilen. Ellers finnes jo kassetter også. Som koples til hodetelefonutgangen...
 

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
1.102
Antall liker
963
Sted
Kristiansand
Er det altså ingen forskjell på et signal ut av hodetelefonutgangen og en eventuell linjeutgang?
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.288
Antall liker
526
Er det altså ingen forskjell på et signal ut av hodetelefonutgangen og en eventuell linjeutgang?
I praksis ingen annen forskjell enn volumkontrollen. Du kan kople enhver MP3 spiller,- Creative, iPod eller hva det måtte være, til stereoen med hodetelefonutgangen. Ja, mobiltelefonen også :)
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Selv har jeg en virkelig liten sak. Kombinert 1 Gb minnepinne og Mp3 spiller. Alt man trenger egentlig. Creative Muvo, den er også rask (USB 2.0) og har lang batterikapasitet. Lyden er sånn passelig med en Koss porta pro, bedre lyd enn det integrerte lydkorten jeg har på PCen nå, men forvent ikke mye (neppe dårligere enn annet Mp3-dritt men takler ikke lossless dessverre)
 
C

cosmos

Gjest
en line out låter mye bedre enn hodetlf. ut i alle tilfeller jeg har koblet til stereon iallefall.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Fortell hvilken annen mp3-spiller som har bedre lydkvalitet enn en "fullsize"-ipod? Tips Stereophile - de har nemlig heller ikke funnet noen som er bedre ;)
Jeg har hørt på Creative sine(bl.a) og syntes det spilte høyere, hardere og kaldere enn jeg var vant til. Litt som trenden i moderne lydproduksjon...Dessuten ser de for jævlige ut. ;D

At ipod har dårlig lydkvalitet er bare tull. Men den fortjener gode hodetelefoner, og en liten hodetelefonforsterker er heller ikke å forakte. Også må man fjerne "EU-plomba" ;)

"... get your music off CDs and use lossless compression. The D/A in an iPod is really not bad at all; if you send all of the music through it and play it through first-class transducers, you’ll be happy."

http://wiredblogs.tripod.com/cultofmac/index.blog?entry_id=1425722

O.
Som har levd et langt og lykkelig liv med ipod fra G1 til siste modell...

tøff påstand, som dessverre bygger på uvitenhet.

tom ikke creative var først ute, men de er definitiv før apple.

eier selv en ipod og en creative, jeg, selv om et mer mainstream produkt enn ipod finner du ikke. men noen ganger er det ok å stå midt i saueflokken som lammet også . man kjøper vel en lekker og tøff jakke selv om det står h&m på den ;D!

men satser du mest på lydkvalitet, så kjøper du ikke ipod. design og brukervennlighet, deriomt, er tipp topp. 8).

k-k
 
B

BjornE

Gjest
Hei!

Apple ruler med sin iPod. Lett å laste ned programvare som ripper tilbake til PC, lett å fikse nivået ved å bruke iTunes sin forforsterker funksjon, fine menyer etc.

Men - hvorfor bare få lov til å fylle på med iTunes? Og hvorfor må Apple komme ut med nye versjoner hvert år? Kjøpte min iPod Photo top of the line 60Gbyte for ett år siden, nå er den ute av programmet! Det er litt irriterende. Ellers er den flott til å ta i mot bilder fra kamera, bærbar hardisk, notebook, kalender etc. Bør brukes sammen med Shure E3C.

mvh
Bjørn
 

headgeek

Medlem
Ble medlem
22.01.2005
Innlegg
46
Antall liker
0
iPod har absolutt god lyd, spesiellt ut av line-utgangen.
Hodetelefonutgangen har ikke den beste lyden, her er iRiver faktisk hørbart bedre med samme lydfilene! (H1x0 og H3x0)
Dessverre er disse iRiver-spillerne ikke lenger i produksjon.
Bruker selv fullformat .wav på begge type spillere, og da trenger du noe plass på harddisken!
Linjeutgangen på iPod er fullt mulig å ta ut uten klumpete dockingstasjoner, og docking-connectoren er tilgjengelig på nettet for å lage din egen linjeutgang.
Og med en miniatyr-forsterker tilkoblet, og gode hodetelefoner/øreplugger, kan du ta med god lyd på tur!
Vedlagt bilder av mitt lommeoppsett med iPod:



 

headgeek

Medlem
Ble medlem
22.01.2005
Innlegg
46
Antall liker
0
Ingen T-amp, en vanlig opamp/"IntegratedCircuit"-basert analog/batteridrevet miniatyrforsterker, med 8 AAA-batterier inni, som lades direkte inni uten å tas ut av forsterkeren.
Se her for mer info om disse;

www.fixup.net
 

Felis

Medlem
Ble medlem
15.02.2006
Innlegg
32
Antall liker
0
Jeg er også ute etter en OK mp3-spiller på ca 1 GB og lurer på hva som anbefales. iPOD har jeg egentlig ikke lyst på da jeg har fått inntrykk av at man ikke helt bestemmer selv over musikken, program, filtyper osv. Den jeg har nå er billig og helt grei nok men har bare 128 mb. Kobler til PC ved usb-port og kan enkelt legge inn og flytte over musikk til og fra PC. Men jeg ønsker å kunne ha litt mer musikk på spilleren enn det jeg kan i dag.

Lurer litt på denne:
http://www.netshop.no/aspx/login.aspx?ReturnUrl=/aspx/prdinfo.aspx?plid=31983&plid=31983

eller en sånn:

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=31974

Noen som har erfaring med en slik, eller noe tilsvarende?
Noen som vet hva forskjellen er på disse?
 
Topp Bunn