Liten sub plassert i LP hylle

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
4.032
Antall liker
2.020
Sted
Sortland
Hadde vært fint med en sub igjen. Hadde en svær 12'' B&W før og syns den tilførte mye til det totale lydbildet.
(Når jeg la den lavt i volum og relativt høyt i frekvens) Den konka ut, og var alt for stor for rommet uansett.
Er ikke ute etter boom & punch, bare utfylling i nedre frekvenser. Tenker at (50-)60-120 Hz burde gjøre underverker.
Har et par Revel Concerta 2 M16, og lytteavstanden er ca 1 meter. (Ja - du leste riktig; ca 120 cm)
Bor på 10 kvm. så trengs ikke mange tommer med luftflytting.
Jeg tror dette er mulig å få til, men trenger gode råd på veien.
Lodding og trearbeid er avtalt.
Det kritiske her er at dybden er maks 35 cm til bakveggen. Porter foran er vel å foretrekke?
Høyde/bredde er fleksible.
Trenger ikke mer enn et 8'' - 10'' element.

Ferdige designforslag mottas med takk.
Jeg tror nok at jeg ikke er den eneste som tenker på noe slikt så et
steg for steg forslag hadde jo vært ekstra morsomt ;).
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.709
Antall liker
4.220
Torget vurderinger
1
Hadde Adam Audio GTC 12 før, de var 35cm i dybden med bassport foran som var laget for innbygging i vegg. Men kassen har jo litt størrelse da. Det beste er jo å få det lagd på egne mål. Hvor mange liter har du å gå på for kassen? Etter du har målt ut det, så er det litt enklere å finne et element som passer og om du skal ha portet eller lukket kasse for den del. Vekt er vel også kanskje noe å tenke på, at den ikke blir for massiv/tung totalt?
I dag så har jeg to 15" bygget inn i stereobenken, blir å lage ny benk senere med fire stykker istedet.
 
Sist redigert:

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
4.032
Antall liker
2.020
Sted
Sortland
Kassen trenger selvsagt ikke å være lukket.
Kan ha radiator pekende til ene siden (som er i friluft).

Lite spørsmål = raskt løst ;)

Oppfølgningsspørsmål kommer nok etter hvert.
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.297
Antall liker
7.065
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Kassen trenger selvsagt ikke å være lukket.
Kan ha radiator pekende til ene siden (som er i friluft).

Lite spørsmål = raskt løst ;)

Oppfølgningsspørsmål kommer nok etter hvert.
Gitt størrelse på rom og at du ikke har tenkt å spille superhøyt tenker jeg du ikke trenger portet / radiator. LROY som er foreslått her er et godt forslag. Den har jo også kommet i 8" nå. Tipper det hadde vært nok. http://www.seas.no/index.php?option...=604:extreme2-08-l22roy-2&catid=97&Itemid=603
 
Topp Bunn