Litt ekstra smak eller reint vann. Op amper.

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.944
Antall liker
2.193
Detter er ikke mitt fagområde, men stusser litt på begrunnelsen bak disse diskrete operasjonsforsterkerne kontra de integrerte kretsene (som den t.v). Prisforskjellen er jo xx. Ser at mange av produsentene (basert på oem moduler ) av klasse D forsterkere tilbyr mulighet for "opamp-rolling" med diskrete OA. Det jeg har funnet er at disse har dårligere.tekniske data . Er det kun et markedstilpasset tiltak for å tilfredstille audiofil polering av selvbildet. Eller tar jeg feil ? Matching er vel et annet ord for det ?

Edit:typo

1654120897342.png
1654120952344.png


Dr.E
 
Sist redigert:

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.692
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Vel, den monstrositeten til høyre har da ingen ting med en hamburger å gjøre lenger og jeg frykter det blir det samme med diskrete op-amper.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.955
Antall liker
11.362
Sted
Ytterst i havgapet...
For noen tiår siden ble jo opamper i haifai likestilt med djevelens verk, så det henger nok mye igjen av disse mytene, særlig hos de uten elektronikunnskaper... dagens opamper har gått noen kvanteskritt siden 1980...Men - rett skal være rett, - gamle 741 var ikke den best lydende opampen...
Likevel er det litt morsomt at svært mye av det i alle fall noen av oss oppfatter som den beste musikken og de beste opptakene, utvilsomt har passert gjenom flere 741-type opamper enn vi liker å tenke på... " Bare ikke hjemme hos meg....." :cool:
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Av og til lurer jeg på hvorfor enkelte her gidder å ha denne hobbyen. Det er så å si ingenting som betyr noe for lyden, viser det seg.

For oss som fortsatt finner glede i å prøve dumme ting, kan både OP-rulling og rør-rulling ha sin sjarm. ;)

 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.230
Antall liker
2.251
Vil man endre på lyden i 2022, så er det fornuftige selvsagt å bruke EQ/shelving. Evt. legge til 2.harmonisk forvrengning og helst da kontrollert.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.955
Antall liker
11.362
Sted
Ytterst i havgapet...
Selvsagt er det mye som har betydning og påvirkning for lyden.. særlig på analogsiden.... og ikke minst høyttalere og rommet. Moderne elektronikk presenterer stort sett forvrengingstall langt utenfor hørbart område. At opptil flere så plutselig savner både "lys og varme" i form av tilført forvrenging får være opp til den enkeltes smak og behag, - men det blir ikke mer teknologisk riktig av den grunn. Som ellers i samfunnet er det også mange som søker det alternative, det være seg nå fantasikabler, strømrens, svarte kjerringer, bjeller og og gudene vet hva... dem om det... Det må likevel være lov å stille spørsmål om påliteligheten i slike påstander. Både fra et vitenskapelig, teknologisk, medisinsk og/eller juridisk standpunkt, ligger bevisbyrden alltid hos utsteder....
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Av og til lurer jeg på hvorfor enkelte her gidder å ha denne hobbyen. Det er så å si ingenting som betyr noe for lyden, viser det seg.

For oss som fortsatt finner glede i å prøve dumme ting, kan både OP-rulling og rør-rulling ha sin sjarm. ;)

Noen lytter etter «forskjeller», andre lytter etter «ingen forskjell», og det er ingen grunn for den ene gruppen å diskreditere den andres interesse for hobbyen. Å lytte etter «ingen forskjell» er heller ikke det samme som at «ingenting som betyr noe for lyden», det er nær sagt det motsatte. I enkelte kategorier er det lite utvalg av utstyr som faktisk er transparent, mens det i andre kategorier er mer «trivielt». Det er heller ingen hjelp å finne i den autofile pressen siden det så og si ikke er ei eneste blekke som har et bevisst forhold til transparens og tester eksplisitt for dette.

Når det kommer til opamp-rulling så kan det være kjekt å vite at noen opamper kan være noe kilne på arbeidsbetingelsene. Fungerer prikkfritt i en krets, not som much i en annen. Da er det en fordel å vite noe mer om hvordan kretsen faktisk er satt opp og noe mer om hvordan en konkret OPAMP oppfører seg mht frekvensrespons, støy, forvrenging stabilitet etc. vs forsterking, kilde- og last impedanser.

Mvh
KJ
 
S

Syncrolux

Gjest
Å stadig prøve the latest and greatest innen opamp'er er noe vi drev med på 90-tallet det....
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Stadig like aktuelt det :)
Er da kommet endel "latest and greatest" de siste årene. Å erstatte den objektive ytelsen til disse med diskret komponenter lar seg rett og slett ikke gjøre.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Riktig. Blir mest for "nerdene" og tyne det aller siste på FFT oversikten :)

EDIT: Sier han som sitter på kjøps knappen til opa1656, opa1612, opa1632 etc. for å bytte ut noen eksisterende greier. Manko i markedet foresten.
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.025
Antall liker
4.383
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Jeg mener svaret ligger i overskriften. Hvorfor digger mange audiofile f.eks rør og gamle hornkonstruksjoner?
Jo, fordi mors kjøttkaker er de beste (eller min "huslyd").
Ikke noe galt idet selvsagt, men å servere påstander om at de er bedre teknisk må salg/markedsavd. bestyre.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.513
Der er en langt intervju (podcast) på YouTube med tidligere API eier Paul Wolff og Sunset Sound Studio eier Paul Camarata hvor de bl.a. er innom op-amp og trafo utvikling.


Andre tema de diskuterer en første stereoutgivelsene med Beatles og på slutten diskuterer dem Porshe biler ;)
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har selv et Asus lydkort på PC-en, der det er mulig å bytte op amp.
Det utgjør en forskjell lydmessig med en Burson V5 i forhold til original, som er 5534.

Men er enig med at "rulling" av op amp på produkter i stereoanlegget vil sannsynligvis utgjøre mindre forskjell enn EQ.
 

Ine123

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.09.2013
Innlegg
2.847
Antall liker
4.603
Sted
Halden
Riktig. Blir mest for "nerdene" og tyne det aller siste på FFT oversikten :)

EDIT: Sier han som sitter på kjøps knappen til opa1656, opa1612, opa1632 etc. for å bytte ut noen eksisterende greier. Manko i markedet foresten.
Hei @bambadoo :)
opa1612, opa1632 er å få tak i fra de kjente leverandører. Men, opa1656 er det litt verre med. Jeg kjøpte nylig 7 stk. opa1656 fra Digikey, men ser nå at de er utsolgt. Lang leveringstid på disse (August hos Mouser ? )
 
Sist redigert:
Topp Bunn