Jens Claudius den Dømte?
Vis vedlegget 928832
Sakset fra gårsdagens avis. Dagens Næringsliv har funnet opp en ny type rakett.
NSM er et sjømålsmissil og ikke et "sjøfartsmissil".Hva var det som var morsomt her?
Du verden, en skikkelig vinner for å runde av talen på årets julebord...NSM er et sjømålsmissil og ikke et "sjøfartsmissil".
Skal gå med på at den ikke var veldig morsom, men det dreier seg om dårlig journalistarbeid. Jeg er første landkrabbe i en familie som har vært sjømenn, fiskere og hvalskyttere, og for meg blir "sjøfartsmissil" temmelig komisk. I marinen heter det sjømålsmissil.Hva var det som var morsomt her?
Jeg var minedykker i marinen selv, og hadde blant annet opplæring i alle mulige typer våpen, inklusive jagerfly og helikoptere for å lære å klassifisere og tilintetgjøre hva det skulle være. Jeg må si at ut fra min bakgrunn er det vanskelig å reagere på en såpass marginal upresishet som det.Skal gå med på at den ikke var veldig morsom, men det dreier seg om dårlig journalistarbeid. Jeg er første landkrabbe i en familie som har vært sjømenn, fiskere og hvalskyttere, og for meg blir "sjøfartsmissil" temmelig komisk. I marinen heter det sjømålsmissil.
En kompis og kollega av faren min var chief på et tankskip som gikk i "Gulfen" på åttitallet. Kollegaen hans, styrmannen, stod på broen og så Exocet'en ("sjøfartsmissilet") kom susende mot dem i bølgetoppshøyde. Rett etter på smalt det noe jævelig, men skipet seilte uanfektet videre med stort hull i skutesiden. Missilet søkte etter det varmeste punktet, og heldigvis var det en av de tomme tankene. Reidar fortjente krigstillegget på 200 prosent.
Exocetmissilet er ikke et missil med infrarød søkerteknologi, men derimot utstyrt med aktiv radarsøker. Og den heimer inn på radarsignalets reflekterte "tyngdepunkt" og høydemålerens signal benyttes så i computeren som beregner å treffe like over vannlinja. At den traff i en tom tank var bare tilfeldig.Skal gå med på at den ikke var veldig morsom, men det dreier seg om dårlig journalistarbeid. Jeg er første landkrabbe i en familie som har vært sjømenn, fiskere og hvalskyttere, og for meg blir "sjøfartsmissil" temmelig komisk. I marinen heter det sjømålsmissil.
En kompis og kollega av faren min var chief på et tankskip som gikk i "Gulfen" på åttitallet. Kollegaen hans, styrmannen, stod på broen og så Exocet'en ("sjøfartsmissilet") kom susende mot dem i bølgetoppshøyde. Rett etter på smalt det noe jævelig, men skipet seilte uanfektet videre med stort hull i skutesiden. Missilet søkte etter det varmeste punktet, og heldigvis var det en av de tomme tankene. Reidar fortjente krigstillegget på 200 prosent.
Du har i hvert fall tilintetgjort min lyst til å prøve å gjøre marginale upresisheter morsomme. Jeg gremmes over å ha startet denne offtopic'en.Jeg var minedykker i marinen selv, og hadde blant annet opplæring i alle mulige typer våpen, inklusive jagerfly og helikoptere for å lære å klassifisere og tilintetgjøre hva det skulle være. Jeg må si at ut fra min bakgrunn er det vanskelig å reagere på en såpass marginal upresishet som det.
Men uten å ha sett artikkelen ser det jo ut som en samtale mellom en leder enten politisk eller innen forsvaret i Norge og Zelensky, ordrett sitert, og da må man kanskje rette kritikken en annen vei?