Litt humor påfyll takk!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.739
    Antall liker
    107.306
    Torget vurderinger
    23
    I Oslo hadde vi "Dryppertloftet" :LOL: :LOL:
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Da broder studerte medisin i Odense var det en studiekamerat som da forholdet til samboeren gikk over styr hengte opp et lite
    flatterende bikinibilde av damen på oppslagstavla i den lokale "Brugsen" med teksten: "Byttes i pent brukt golfsett".
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    775
    Antall liker
    814
    Sted
    Rogaland
    Knokkelkjelleren har jeg også hørt.
    (Ikke at vi mannfolk som er kommet ovef middagshøyden nødvendigvis er så mye bedre bruktfunn 😁)

    Johan-Kr
    Knokkel, som at det er avmagrede gamle damer?
    Redigert: vi har piren pub i stavanger, om noen har vært der . . Grøss
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Rosenkrantz gjekk vel under det namnet og, om eg ikkje hugser feil.
    Var en nattklubb der for den eldre garde en gang. Rubinen. Samlingspunkt for striler, austevollinger og fulle sjømenn på jakt etter gamle damer fra Loddefjord og Fyllingsdalen som hadde forvillet seg til byen. Aldri hørt at den ble kalt knokkelloftet dog... sikker på at du husker riktig?
     

    TOH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2012
    Innlegg
    72
    Antall liker
    40
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.284
    Antall liker
    13.796
    Imponerende driv og entusiasme enkelte oppviser. 😊

    Dette ble det jo en interessant liten sak av. 🤣

    Vis vedlegget 799475
    Den der husker jeg fra den gangen det stod i DN. Det var en sak om gasellebedrifter, altså bedrifter som vokser svært raskt. Manglende driv og entusiasme er neppe det mest beskrivende for fyren...

    Her er saken


    Innerst på en privat gårdsplass står det tre containere utenfor en enebolig i Sandefjord vis-à-vis Jotun. Ingen skilt. Ingen tegn til liv.

    Plutselig dukker Vestfolds gasellevinner, Hans Tormod Vike (44), eneeier i H.T. Vike as, opp. Containerne viser seg å være firmaets lager og møteplass.

    – Jeg har gravd bestandig, da, sier Vike.

    Siden 2012 er omsetningen økt fra knapt 1,9 millioner kroner til nær 42 millioner kroner ifjor. I samme periode er driftsresultatet opp fra drøyt 800.000 til over ti millioner kroner.

    Hvordan ble millionene gravd frem?

    På en slitt arbeidsbenk forteller Vike motvillig om bedriften. Han ønsker ikke å gå i detalj. Aller helst skulle han ønske at han slapp å stå på gasellelisten for Vestfold, og i hvert fall øverst på listen.

    – Kan dere ikke bare ta meg ut av den listen, spør han.

    Han liker å være anonym og har ingen klistremerker med logo. I stedet har han selv tagget inn initialene H.T. Vike med hvit spraymaling. På en av tilhengerne har han i tillegg tagget over med lysegrønt, slik at logoen nesten ikke synes. Containerne som fyller opp gårdsplassen til en enebolig, får han låne gratis på grunn av gammelt naboskap.

    De ansatte hos H.T. Vike gjør alt fra å legge ned nye og bytte ut gamle tanker hos bensinstasjoner, til å grave ut tomter og utføre grunnarbeid til vann- og avløpssystem. Uno-X Gruppen, Shell, Statoil og YX er blant de største kundene.

    Fra 2014 til 2015 økte driftsinntektene fra 25,6 til 41,9 millioner kroner.

    – Hva er grunnen til denne økningen?

    – Vi jobbet mest for Uno-X. Rundt 60 prosent av omsetningen kommer derfra, i tillegg til grunnarbeid andre steder. I år blir det mye mindre i omsetning, rundt 25 millioner kroner, fordi vi har mindre å gjøre. Sånn svinger det hele tiden. Det eneste som avgjør, er antall forespørsler, sier Vike, som er utdannet anleggstekniker.

    – Hvordan fikk dere Reitan-gruppen med på laget?

    – Det blir feil vinkling, det var vel de som fikk oss med på laget, sier han, og ler.

    Kommunikasjonsdirektør Torild O. Bråthen i Uno-X Gruppen sier de har funnet en «god match» hos H.T. Vike.

    – Vi inngikk samarbeidet med H.T. Vike i 2010. Siden 2015 har selskapet hatt ansvaret for både prosjektering og utførelse for våre Uno-X-automatstasjoner. Selskapets prisnivå er svært konkurransedyktig, sier Bråthen.

    Sparer på strømmen

    Drivkraften bak å starte opp en bedrift har ikke Vike tenkt noe over. Penger er ikke «det viktigste».

    – Hvorfor driver du med dette?

    – Jeg har jo gravd bestandig, da. Det er bare det jeg kan. Jeg kan ikke plutselig bli kokk, liksom, svarer Vike.

    Han sparker litt borti en liten varmeovn som får stå ubrukt på gulvet. Kollegaen Finn Gunnar Hem (43) rydder litt i redskapen inne i containeren

    – Vi sparer på strømmen. Nå har vi fått lys, det hadde vi ikke før, sier han.

    I 2012 drev Vike helt alene, i dag har han seks faste ansatte. Firmaet har ingen daglig leder. Vike er styreleder og eier 100 prosent av aksjene.

    – Jeg har knallgode gutter med meg på jobbene, sier han.

    Siden oppstart har Vike tatt ut 8,5 millioner kroner i lønn, viser årsmeldingene fra Brønnøysundregistrene. Han slipper også pensjonskostnader fordi han har for få ansatte, ifølge loven om obligatorisk tjenestepensjon.

    Allerede i begynnelsen av 20-årene startet Vike å jobbe for familiebedriften Oskar og Tormod Wike as. Hans Tormod Vike er sønn av Tormod Vike, en kjent bedriftseier i Sandefjord innen anleggsbransjen.

    – Jeg jobbet der etter fagskolen. Etter ni år startet jeg et firma med kompisen min Øystein, før jeg til slutt etablerte dette firmaet i 2012.

    – Hva var grunnen til at du startet opp alene?

    – Nei, det er ingen spesiell grunn til det, du må gjerne bli med, men da må du stå her og fryse også, sier Vike.

    Har ikke noe mål

    Gründere jobber til alle døgnets tider, også Vike, uten at han kan si nøyaktig hvor mange timer det blir.

    – Alle i vår bransje jobber veldig mye, sier han.

    Hvordan klarer Vike å holde motet oppe?

    – Det er gøy, eller ikke gøy, jobb er viktig. Du må ikke stille så masse spørsmål. Er vi ikke ferdig, da? Det er gøy å se når jobben er ferdig, det betyr alt. Til og med å rydde benken her føles fint når du er ferdig, sier Vike.

    Men det er ikke alltid bare fryd og gammen å drive for seg selv, innrømmer han.

    – Det er jo selvfølgelig ganger hvor jeg lurer på hva jeg driver med. Som når jeg står opp klokken halv fem om morgenen og det er november og jeg kommer sent hjem, eller kanskje ikke kommer hjem i det hele tatt, sier Vike.

    – Hva er målet?

    – Jeg har ikke noe mål, jeg tenker ikke over sånt. Jeg jobber når det er noe å gjøre. Jeg jobber uten mål og mening. Er det rart? sier Hans Tormod Vike.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.313
    Antall liker
    6.701
    Trondheim hadde Monte Christo.(Monte Risiko) Der ble det etter sigende danset lumbago boogie.
    Var der en gang av ren nysgjerrighet. Hadde jo hørt så mye om plassen. Kjært barn har mange navn. Bruktloftet, Sikkerstikket, Jurassic Park, Zombieland og mye mer. Fant ut at den var faktisk verre enn sitt rykte.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Den der husker jeg fra den gangen det stod i DN. Det var en sak om gasellebedrifter, altså bedrifter som vokser svært raskt. Manglende driv og entusiasme er neppe det mest beskrivende for fyren...

    Her er saken


    Innerst på en privat gårdsplass står det tre containere utenfor en enebolig i Sandefjord vis-à-vis Jotun. Ingen skilt. Ingen tegn til liv.

    Plutselig dukker Vestfolds gasellevinner, Hans Tormod Vike (44), eneeier i H.T. Vike as, opp. Containerne viser seg å være firmaets lager og møteplass.

    – Jeg har gravd bestandig, da, sier Vike.

    Siden 2012 er omsetningen økt fra knapt 1,9 millioner kroner til nær 42 millioner kroner ifjor. I samme periode er driftsresultatet opp fra drøyt 800.000 til over ti millioner kroner.

    Hvordan ble millionene gravd frem?

    På en slitt arbeidsbenk forteller Vike motvillig om bedriften. Han ønsker ikke å gå i detalj. Aller helst skulle han ønske at han slapp å stå på gasellelisten for Vestfold, og i hvert fall øverst på listen.

    – Kan dere ikke bare ta meg ut av den listen, spør han.

    Han liker å være anonym og har ingen klistremerker med logo. I stedet har han selv tagget inn initialene H.T. Vike med hvit spraymaling. På en av tilhengerne har han i tillegg tagget over med lysegrønt, slik at logoen nesten ikke synes. Containerne som fyller opp gårdsplassen til en enebolig, får han låne gratis på grunn av gammelt naboskap.

    De ansatte hos H.T. Vike gjør alt fra å legge ned nye og bytte ut gamle tanker hos bensinstasjoner, til å grave ut tomter og utføre grunnarbeid til vann- og avløpssystem. Uno-X Gruppen, Shell, Statoil og YX er blant de største kundene.

    Fra 2014 til 2015 økte driftsinntektene fra 25,6 til 41,9 millioner kroner.

    – Hva er grunnen til denne økningen?

    – Vi jobbet mest for Uno-X. Rundt 60 prosent av omsetningen kommer derfra, i tillegg til grunnarbeid andre steder. I år blir det mye mindre i omsetning, rundt 25 millioner kroner, fordi vi har mindre å gjøre. Sånn svinger det hele tiden. Det eneste som avgjør, er antall forespørsler, sier Vike, som er utdannet anleggstekniker.

    – Hvordan fikk dere Reitan-gruppen med på laget?

    – Det blir feil vinkling, det var vel de som fikk oss med på laget, sier han, og ler.

    Kommunikasjonsdirektør Torild O. Bråthen i Uno-X Gruppen sier de har funnet en «god match» hos H.T. Vike.

    – Vi inngikk samarbeidet med H.T. Vike i 2010. Siden 2015 har selskapet hatt ansvaret for både prosjektering og utførelse for våre Uno-X-automatstasjoner. Selskapets prisnivå er svært konkurransedyktig, sier Bråthen.

    Sparer på strømmen

    Drivkraften bak å starte opp en bedrift har ikke Vike tenkt noe over. Penger er ikke «det viktigste».

    – Hvorfor driver du med dette?

    – Jeg har jo gravd bestandig, da. Det er bare det jeg kan. Jeg kan ikke plutselig bli kokk, liksom, svarer Vike.

    Han sparker litt borti en liten varmeovn som får stå ubrukt på gulvet. Kollegaen Finn Gunnar Hem (43) rydder litt i redskapen inne i containeren

    – Vi sparer på strømmen. Nå har vi fått lys, det hadde vi ikke før, sier han.

    I 2012 drev Vike helt alene, i dag har han seks faste ansatte. Firmaet har ingen daglig leder. Vike er styreleder og eier 100 prosent av aksjene.

    – Jeg har knallgode gutter med meg på jobbene, sier han.

    Siden oppstart har Vike tatt ut 8,5 millioner kroner i lønn, viser årsmeldingene fra Brønnøysundregistrene. Han slipper også pensjonskostnader fordi han har for få ansatte, ifølge loven om obligatorisk tjenestepensjon.

    Allerede i begynnelsen av 20-årene startet Vike å jobbe for familiebedriften Oskar og Tormod Wike as. Hans Tormod Vike er sønn av Tormod Vike, en kjent bedriftseier i Sandefjord innen anleggsbransjen.

    – Jeg jobbet der etter fagskolen. Etter ni år startet jeg et firma med kompisen min Øystein, før jeg til slutt etablerte dette firmaet i 2012.

    – Hva var grunnen til at du startet opp alene?

    – Nei, det er ingen spesiell grunn til det, du må gjerne bli med, men da må du stå her og fryse også, sier Vike.

    Har ikke noe mål

    Gründere jobber til alle døgnets tider, også Vike, uten at han kan si nøyaktig hvor mange timer det blir.

    – Alle i vår bransje jobber veldig mye, sier han.

    Hvordan klarer Vike å holde motet oppe?

    – Det er gøy, eller ikke gøy, jobb er viktig. Du må ikke stille så masse spørsmål. Er vi ikke ferdig, da? Det er gøy å se når jobben er ferdig, det betyr alt. Til og med å rydde benken her føles fint når du er ferdig, sier Vike.

    Men det er ikke alltid bare fryd og gammen å drive for seg selv, innrømmer han.

    – Det er jo selvfølgelig ganger hvor jeg lurer på hva jeg driver med. Som når jeg står opp klokken halv fem om morgenen og det er november og jeg kommer sent hjem, eller kanskje ikke kommer hjem i det hele tatt, sier Vike.

    – Hva er målet?

    – Jeg har ikke noe mål, jeg tenker ikke over sånt. Jeg jobber når det er noe å gjøre. Jeg jobber uten mål og mening. Er det rart? sier Hans Tormod Vike.

    Lokalt sagn: Alt må for makten vike !! Oskar eller Tormod...

    (kjent som relativt røslige karer som ikke lot seg pille på nesen....)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.284
    Antall liker
    13.796
    Lokalt sagn: Alt må for makten vike !! Oskar eller Tormod...

    (kjent som relativt røslige karer som ikke lot seg pille på nesen....)
    "Hydraulikk vinner som regel til slutt" sa han som rev det overraskende solide tilbygget på huset vårt i sin tid.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn