Litt humor påfyll takk!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Regjeringen innfører snøavgift for å få slutt på snøkaoset på norske veier.
    Regjeringen har nå tatt drastiske grep for å få orden på snøkaoset på norske veier.
    Det innføres med øyeblikkelig virkning en ny avgift på bruk av biler på veier som er rammet av snøkaos.
    Avgiftene gjelder alle biler registrert på privatpersoner, samt alle privatleasede biler. Leiebiler og biler registrert på bilkollektiver o.l. må også betale avgift. Her vil regningene bli fakturert registrert eier, som da er ansvarlig for viderefakturering til bruker.
    Dette for å stimulere til økt bruk av kollektivtransport når det er vanskelige kjøreforhold.
    På den måten vil risikoen for ulykker reduseres og næringslivet får bedre arbeidsforhold da varetransport lettere vil komme frem i rett tid.
    Avgiften er kilometerbasert og beregnes ut i fra registreringer via bombrikker.
    Dieselbiler førstegangsregistrert f.o.m 1/1-2006 får en avgift på kr 0,79 pr km.
    Dieselbiler førstegangsregistrert t.o.m 31/12-2005 får en avgift på kr. 1,36 pr km.
    Bensindrevne biler får en avgift på kr 0,69 pr km.
    Gassdrevne biler får en avgift på kr 3,43 pr km.
    Hybriddrevne biler får en avgift tilsvarende avgiften for biler med tilsvarende fossilt drivstoff på den fossile delen av drivlinjen, med fradrag for den aktuelle hybridbilens rekkevidde på el-drift pr kjøretur, slik at den elesktrisk drevne delen av kjøreturen vil tilsvare km.avgiften for elektrisk drevne biler.
    Elektrisk drevne biler vil få en avgift på kr 0,53 pr km + kr 0,16 pr km dersom egenvekten på elbilen overstiger 1583 kg.
    Mva tilkommer på alle avgiftene.
    Avgiftene vil bli krevd inn pr måned via veiavgiftsystemet i forsikringen til bilene.
    Statsminister Støre uttaler at dette vil gjøre det enklere for vanlige folk å komme til og fra jobb med kollektivtransport. Nå skal vanlige folk komme på jobb først selv om det snør, sier Støre. Han sier at det er på tide at finansfiffen får føle hva det vil si å stå i kø bak østeuropeiske trailere som sperrer veiene fra Bygdøy til Aker Brygge.
    Han legger til at regjeringen ikke vet hvor mye som vil komme inn i statskassen via den nye avgiften, men lover å følge situasjonen nøye.
    Kommer det inn for lite penger, må vi øke avgiftene sier Støre.
    På spørsmål om hva som er for lite, henviser han til finansministeren.
    FrP`s leder Listhaug er i harnisk over at regjeringen pålegger enda en avgift for folk flest, og krever en øyeblikkelig skattereduksjon på all toppskatt og formuesskatt.
    Høyres leder Solberg mener at dette er noe som AP har stjålet fra deres program som ble lansert under kampanjen Nye Ideer, bedre løsninger, men sier at hun ikke ville brukt akkurat de ordene.
    Finansminister Slagsmål Vedum slår opp i en stor latter når han blir forespurt om hva han mener om avgiften. Dette skal brukes til å bygge ut grønn energi, sier han, og legger til at det aldri kan komme for mye penger inn i statskassa. Videre henviser han til statsministeren på spørsmål om hvor mye som er beregnet å komme inn via den nye avgiften.
    Moxness fra Rødt er enda ikke ferdig med å prate om hva han mener om avgiften, så NTB varsler at de vil komme med et kort 4-siders sammendrag i løpet av uken når han antas å være ferdig med å prate.
    Robstad fra KrF er ikke tilgjengelig for kommentar, da han ifølge hans mor har husarrest og sitter på rommet sitt etter å ha tent på 2 stjerneskudd samtidig på nyttårsaften. Slik uforsiktighet må slås hardt ned på, sier hans mor.
    Fra MDG kreves det at inntekten fra avgiften øremerkes utbygging av sykkelveier med fjernvarmeoppvarming i Oslo. Det er i Oslo det bor folk som trenger hjelp, sier de, samtidig som de henviser folk utenfor Oslo til å flytte i blokk på Grünerløkka. Her trenger dere ikke bil og da unngår dere avgiften, sier de. Ifølge Lan Marie Berg vil MDG programfeste tvangsflytting av hele landets befolkning til Oslo.
    Vi i MDG mener at alle bør bo i Oslo, sier hun. Dette vil spare naturen i hele Norge, og alle asfalterte veier i Norge utenfor Oslo kan føres tilbake til naturen ved å fjerne asfalten og plante blomsterenger.
    Transportbehovet i Norge vil reduseres til et minimum og ingen vil trenge bil. Norge bør bli et foregangsland for tett bosetting og sykkelbasert transport i nærmiljøet, sier de, og henviser til at det tross alt bare bor ca 5,5 millioner mennesker i hele Norge. Dette er færre enn i de fleste storbyer i Europa, avslutter Lan Marie Berg med.
    Til dette svarer Sylvi Listhaug at FrP vil ha statlig støtte til å kjøre flyttelass til Sveits. Det koster forholdsvis mye når alt innbo i et hus på over 1000 kvm skal sendes til Sveits. Hvorfor skal det koste mer å flytte til Sveits enn til Grünerløkka, spør hun.
    Folk flest må få flytte hvor de vil, og vi i FrP vil legge til rette for fri flytting.
    Erna Solberg følger opp med at det er viktig å opprettholde arbeidet som AP har iverksatt med å overføre overskuddøkonomi fra Norge til Sveits. Uten å bruke akkurat de ordene vil jeg si at det vil holde inflasjonen i Norge nede, avslutter hun med.
    På telefon fra Spania uttaler Carl I. Hagen at Norge har mye å lære av Spania.
    Her er det snøfrie veier hele vinteren sier FrP-nestoren.
    SV er enige med regjeringen om at det må innføres nye avgifter. Alle trenger flere avgifter, heter det i en pressemelding fra SV.
    Men vi er enige innad i partiet om å være uenige med AP. Vi mener det er viktig at vi markerer oss som et tydelig opposisjonsparti til venstre for AP. Derfor mener vi at vi er uenige i at det innføres en avgift som vi er enige i. Vi tror at våre velgere vil være enige med oss om at det er riktig at vi er uenige i noe som vi er enige i. Dette markerer at vi er i tydelig opposisjon og vi tror at det vi gi oss bedre gjennomslag i en regjering vi ikke er med i, for SV sin politikk til venstre for AP. Dette er det viktigste i vår politikk som opposisjonsparti til en regjering som vi egentlig vil være med i, men ikke er med i fordi vi innad i partiet er enige om å være uenige med regjeringen, sier SV sin leder Lysbakken.
    Venstre mener at en grønn og liberalistisk sentrumspolitikk må være det viktigste i den situasjonen vi står oppe i nå, og mener at regjeringen har forhastet seg. Venstre-leder Melby mener at saken bør evalueres og konsekvensutredes før snøavgiften innføres.
    Dersom vi fremdeles opplever snøkaos om et halvt år, så vil Venstre støtte avgiften, men mener inntektene fra avgiften må øremerkes bygging av vindtunneller. Vi har sett at mange er motstandere av vindmøller, så vi i Venstre mener at Norge bør satse på vindtunneller i steden.
    Vi ser at bilindustrien har benyttet vindtunneller i mange år nå, og det har ført til at nesten 90% av nordmenn nå kjøper elektriske biler. Vindtunnel viser seg dermed å være svært effektiv til å produsere grønn elektrisitet, sier hun.
    Elbilforeningen leder Christina Bru er opprørt over at elbiler ikke er fritatt for avgiften. Regjeringen vil stoppe det grønne skiftet, sier hun, og påpeker at elbiler går på strøm og dermed ikke forårsaker snøkaos.
    Vi krever at inntekten fra denne avgiften kun blir for biler med fossilt drivstoff, og at inntektene fra avgiften brukes til å redusere prisen pr Kw på alle ladestasjoner, slik at elbileiere kan lade bilene sine uten å bli flådd pga høye strømpriser!
    NAF uttaler at dette er en urettferdig avgift som vil ramme småbarnsfamilier, da de er nødt til å kjøre lengre enn familier med voksne barn, samt barnløse.
    Det er tross alt en ekstra strekning som må kjøres hver dag for å levere barna i barnehagen fremfor å dra rett på jobb, heter det i en pressemelding fra NAF.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.921
    Antall liker
    1.926
    Sted
    Sortland
    Og de ekstra midlene som kommer inn skal selvsagt brukes på utredninger av hvilke funksjoner som kan overføres til fylkeskommuner,
    oppløsning av sammenslåtte kommuner, opprettelse av nye (og mindre) kommuner, 10 % av inntektene skal øremerkes til utredning av forlengelse av Nordlandsbanen til Ulvsvåg og resten skal brukes på at noen tenker på om vi egentlig trenger en E6 i Nordland.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.678
    Antall liker
    85.198
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Glemte både brunfargen, rumpa og hårfargen, fake det også 🥴
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn