Diverse Litt nybegynner, hjelp med nytt stereo:)

Hbbakken

Fersking
Ble medlem
26.12.2014
Antall liker
1
Sted
Volbu
Hei, relativt fersk og har nå endelig fått meg et sted hvor naboen bor langt unna, og da skal jeg endelig få meg et stereoanlegg. Har allerede kjøpt meg forsterker, hegel h300, og har vært å hørt på b&w 805d og likte lyden på dem, rommet som anlegget skal stå i er ikke veldig stort, liten stue, er et tømmer hus(lafta) har lest og kikka mye.
vurderer også en ordelig sub som kan hjelpe til litt. Skal spille fra tlf/Mac. Så tips på oppsett på hvordan og hva, tas imot, har ikke låst meg til b&w høyttalerne, men likte di.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.823
Sted
Holmestrand
Liker du 805 så er det etter min mening lite å lure på.
Fine høytalere som spiller veldig fint.

alghatar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2014
Antall liker
132
Torget vurderinger
13
anbefaler deg dynaudio til h300 :)

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
B&W på Hegel låter ikke dumt. Dynaudio er absolutt verdt å høre på, og om du har en Soundgarden i nærheten har du sikkert en hfk også. Sjekk om du får lånt med deg 805 over til Soundgarden for test.

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hei

Grattis med en bra forsterker. Dog er ikke jeg personlig like sikker på en god match med H300 og B&W 805D. Har hatt 805s.
Tror det kan bli litt frempå i toppen sammen. Jeg har per i dag et oppsett bestående av Hegel H160 og Dynaudio Contour S1.4
Limited Edition. Dette er kombinasjon med meget god match. Samt i mitt rom på 20kvm føler jeg INGEN behov for sub.
As we speak ser jeg Expendables 3 og ikke engang der føler jeg at det mangler bass. Soundgarden har nok ikke inne S1.4 LE da
dette er en begrenset utgave. Må bestilles direkte fra butikk. Men skal jeg sanbefale deg god match må det bli disse eller Focus 160.
Har hatt dem sammen med H300 selv og det er en knall match. Dog er det STOR forskjell, rett vei, med H160 og S1.4 LE.
Vil anbefale deg sterkt å høre Dynaudio med Hegelen din før du kjøper 805D. B&W`ene når ikke Dynaudio opp til knærne når det
gjelder å spille større enn hva høyttalerne skulle tilsi. Du vil bli overrasket :)
Uansett hva du velger, lykke til ;) Kom med en oppdatering om hva du evt går for.

Mvh Øyvind

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
881
Torget vurderinger
5
Se på Hegels egen Facebookside. Der anbefaler Hegels egen Anders Ertzeid KEF LS50. Han kaller kombinasjonen LS50 og Hegel "stellar".

Jeg har hatt både LS50 og 805, og mener KEFene er mye bedre enn B&Wene.

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hei

Vil anbefale deg sterkt å høre Dynaudio med Hegelen din før du kjøper 805D.

Mvh Øyvind
Hvilken type Dynaudio passer?
Hei

Etter min mening og personlige smak, alle Dynaudio modeller. Men ting blir fort MEGET bra fra Focus serien og oppover.
Selv har jeg hatt suksess med Focus 160 og nå Contour S1.4 Limited Edition. Sistnevnte er nok noe av det beste jeg
har hatt i hus, lydkvalitetsmessig opp mot pris. Sammen med H160 er det faktisk grisebra :) Savner ikke noe i lydbildet.
Det er SKJELDEN når det gjeder meg ser du :)

Mvh Øyvind

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.823
Sted
Holmestrand
Jeg liker 805D, jeg har også hørt mye bra av Dynaudio, men når det svares "alle modeller" så faller jeg litt av lasset.
På meg virker det mest som et innspill fra Soundgardensupporterne. :)
Det betyr ikke at jeg mener at Dynaudio er et dårlig alternativ! :)

B&W kan være noe harde i toppen, men det er ikke min erfaring med 805D. Jeg har heller ikke opplevd slike problemer med H300.
Derfor tror jeg dette kan fungere fint sammen, men det avhenger selvsagt også av rom, musikk og ikke minst hva slags lydbilde du selv ønsker.

KEF nevnt ovenfor er også et spennende alternativ.

Sist redigert:

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Jeg liker 805D, jeg har også hørt mye bra av Dynaudio, men når det svares "alle modeller" så faller jeg litt av lasset.

B&W kan være noe harde i toppen, men det er ikke min erfaring med 805D. Jeg har heller ikke opplevd slike problemer med H300.
Derfor tror jeg dette kan fungere fint sammen, men det avhenger selvsagt også av rom, musikk og ikke minst hva slags lydbilde du selv ønsker.

Skal jeg utdype svaret??? Alle Dynaudio per dags dato, fra innstegsmodellen og oppover gir forbasket mye for pengene.
Jeg har enda ikke hørt EN Dynaudio høyttaler jeg ikke likte. Spesiellt da sammen med Hegel elektronikk.
Jeg sier ikke at alt annet er drit :) Men jeg fikk spm om hvilken modell. Jeg kan da ikke si at den og den er best.
Men man får mer og mer av "the good stuff" oppover på stigen. Har selv eid mange Dynaudio modeller fra D/M til Contour.
Så jeg tar det ikke ut av luften. Forresten eid mye forskjellig fra B&W også. Så disse opp mot hverandre er jeg nokså stø på
hva som er bra og ikke. Men lyd er preferanse så klart. Så uansett hva jeg mener er bra, så kan det låte rævva for andre.
Så jeg fikk spm og svarer hva JEG mener er bra. Så ta en runde og lytt hvertfall før kjøp, så er du mer sikker hva DIN lyd er :)
Alt kan spille godt så lenge det matches riktig. Dyrt som billig. Uansett er Hegel H300 paret med Dynaudio aldri dårlig.

Mvh Øyvind

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Se på Hegels egen Facebookside. Der anbefaler Hegels egen Anders Ertzeid KEF LS50. Han kaller kombinasjonen LS50 og Hegel "stellar".

Jeg har hatt både LS50 og 805, og mener KEFene er mye bedre enn B&Wene.
Disse små KEF høyttalerne er knallbra og burde passe Hegelen godt.
Jeg tror kanskje de kan ha godt av litt drahjelp nedover med en sub, men det må alle småhøyttalere.
Lykke til!

Hbbakken

Fersking
Ble medlem
26.12.2014
Antall liker
1
Sted
Volbu
Mye god hjelp her! Takker, jeg likte det jeg hørte ut av 805d HT, har også hørt på focus 160, skuffa ikke dem heller, men heller mere mot 805d. har skjønt at det kan trenges litt bass hjelp til tider, jeg vil ihvertfall ha muligheten. Noe som er bedre enn annet? Må jo stå i stil med resten, lydmessig, sub har jeg nada peiling på!

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.823
Sted
Holmestrand

Skal jeg utdype svaret??? Alle Dynaudio per dags dato, fra innstegsmodellen og oppover gir forbasket mye for pengene.
Jeg har enda ikke hørt EN Dynaudio høyttaler jeg ikke likte. Spesiellt da sammen med Hegel elektronikk.
Jeg sier ikke at alt annet er drit :) Men jeg fikk spm om hvilken modell. Jeg kan da ikke si at den og den er best.
Men man får mer og mer av "the good stuff" oppover på stigen. Har selv eid mange Dynaudio modeller fra D/M til Contour.
Så jeg tar det ikke ut av luften. Forresten eid mye forskjellig fra B&W også. Så disse opp mot hverandre er jeg nokså stø på
hva som er bra og ikke. Men lyd er preferanse så klart. Så uansett hva jeg mener er bra, så kan det låte rævva for andre.
Så jeg fikk spm og svarer hva JEG mener er bra. Så ta en runde og lytt hvertfall før kjøp, så er du mer sikker hva DIN lyd er :)
Alt kan spille godt så lenge det matches riktig. Dyrt som billig. Uansett er Hegel H300 paret med Dynaudio aldri dårlig.

Mvh Øyvind
Betviler overhodet ikke din gode vilje, dine erfaringer eller din åpenhet Øyvind. Du har heller ikke sagt noe galt om andre produkter.
Jeg sier bare at "alt" fra et omfattende og imponerende produktspekter som det Dynaudio leverer ikke nødvendigvis hjelper en nybegynner som ber om navigasjonshjelp så veldig mye. Som nybegynner vil det kanskje også virke litt forvirrende at dette "alt" inkluderer priser fra noen få tusen opp til mange hundre tusen. Og størrelser fra skoesker til klesskap. :)
Skal vi hjelpe noen tror jeg det er nødvendig å være konkret og snever.
Nå sier jo du at du ikke tror at denne Hegel/B&W-komboen er en god match. Det er selvsagt konkret og snevert. Dette bygger du på egne erfaringer, og det er selvsagt gode og verdifulle råd. :)
Som også jeg vil ta med meg videre, selv om det ikke passer helt med det jeg mener tror. :)

Hbbakken

Fersking
Ble medlem
26.12.2014
Antall liker
1
Sted
Volbu
Da har jeg bestemt meg, blir b&w 805d med hegel h300. Fått veldig god pris på begge deler, så det jeg lurer litt på nå, sub? 1 eller 2, og hva slags kabler som er bra. Også fortsatt usikker på hva som skal stå for lyden, sonos, apple osv...

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
73.059
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Tror det kunne være fornuftig å avvente med eventuelle sub(ber). Bli kjent med lyden i det oppsettet du nå har kjøpt, og bruk litt tid på å finne optimal plassering for høyttalerne. Deretter kan du eventuelt kjøpe deg utfordringen med å integrere en eller to subber i oppsettet :) Kabler får du vel like mange svar på som det er medlemmer på HFS. Begynn med noe rimelig og gjør deg opp en mening før du eventuelt legger penger i kabler.

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Gratulere med nye høyttalere :) Håper det svarer til forventningene. Oppdater oss gjerne på resultatet.
Er veldig spent på hvordan du oppfatter lyden i 805D med H300. Enig med TOMZ, ikke kjøp sub før du har
spilt inn høyttalerne og fått plassert dem optimalt. Vil uansett ta deg minimum 250 timer før innspilt :)

Mvh Øyvind

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.823
Sted
Holmestrand
Enig med TOMZ og Oyvindl85. Spill musikk. Eksperimenter med plassering og rom. Når du føler alt er på plass kan du vurdere eventuelle søbber.

Topp Bunn