Ja ja, så var vi der igjen
Men det e'kke så gæernt, skal ikke på jobb før torsdag, beste uka i turnusen, spør du meg!
Og helgen har vært aldeles fortreffelig, fruen og jeg tok et oppsamlingsheat med folk vi har truffet og blitt småkjent med
sånn rundt forbi, og fikk satt de ned rundt bordet lørdag aften, det ble akkurat plass.
- jeg må innrømme at vi er så kyniske at vi gjerne vil føle folk litt på tennene over et glass vin eller ti, og se om/hvilke av
vennene våre de eventuelt er kompatible med, FØR vi utsetter vennene våre for nærkontakt....
Men det må jeg si, det var en fin kveld! For en sjelden gangs skyld prøvde vi oss med en slags tematisert middag,
vi tenkte opprinnelig på en ren Alsacemeny, men fant ut at det er for tidlig, mye kraftig kost derfra, noe vi heller må
komme tilbake til utover høst og vinter.
Så det ble en "Frankrike-og-kolonier"-meny istedet
Crevettes d'Indochine
Salade strasbourgeoise
Boeuf bourguignon
Ile flottante
Eller på godt norsk:
Reker i flesk
Pølse- og ostesalat
Kjøttgryte
Marengs i vaniljesaus
Vinene derimot, kom for det meste fra Alsace
Wantz'en var velkomstdrink, Rieslingen fra Lorenz gikk til rekene, men den mer uttrykksfulle Pinot Gris
fra Freyburger passet godt til Strasbourgsalaten.
En kraftig Côtes-du-Rhône passet godt til gryta.
Til desserten kunne gjestene velge, en deilig Riesling fra Jean Geiler (vi vurderte en Gewürztraminer, men det hadde blitt
smør på flesk, med en så søt dessert), en Armagnac fra Janneau, kaffe - eller selvfølgelig; ja takk, alle tre.
Nåja, med overstått spisesekvens, kunne herrene trekke seg tilbake til stuen og et oppvarmet stereoanlegg,
mens damene valgte å holde praten gående rundt kjøkkenbordet.
Vi fikk jamen kjørt gjennom noen timer med musikk på et akseptabelt nivå, veldig hyggelig var det, engasjerte og kunnskapsrike
musikkelskere!
Søndagen har dog gått litt sakte, men jeg HAR fått vasket mesteparten av glassene....
Ja ja, god mandag guttær!
/ Morten