Liv Lagga

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.087
    Takk guttær!

Meget lærerikt med en grundig innføring i de forskjellige klassifiseringer av burgundviner

Vis vedlegget 333870

Ja ja, sånn går nu dagan....

/ Morten
    Jeg satser på at du rasket med deg en flaske eller to av denne!?
    God tur videre, og tusen takk for at jeg får være med på reisen.
    Kos dere masse videre.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.639
    Torget vurderinger
    23
    Dere er suverene vinnere av HFS' "Gladfjes" medalje! Enten dere står på hodet eller befinner dere i horisontalen :cool: Må være deilig med en slik ferie.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.026
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Takk for de gode ønsker, det kan vel ikke stikkes under en stol at vi koser vårs....

Som lovet Power'n, dette er Notre Dame i Dijon

image.jpg

Og rett opp i gata til venstre for Notre Dame

image.jpg

- ligger Moutarde Fallot, hvor vi kunne smake mange sennepsvarianter, noen av de havnet i handlekurven

image.jpg

Notre Dame er forøvrig ikke Dijons katedral, derimot St Benigne

image.jpg

Ganske edruelig fasade

image.jpg

Det er ikke vinglass på hotellet/hybelen....

image.jpg

Vel, vi tenker oss på en utflukt, så klokka ringer om få timer, avslutter med et lite råd, når du har snurret litt
    på glasset, og skal snuse inn de gode dufter, ikke stikk nesa ALT for langt ned i glasset, da blir du fuktig
    på snuta, og opplevelsen blir utrivelig

image.jpg

Dette er riktig

image.jpg

Alt blir hyggeligere sånn, santé!

image.jpg

/ Morten

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.087
    Pokker altså Lagga, det finnes bare EN NOTRE DAME hehehe....:cool:
    Skal si dem må ha hatt en del å frykte i Dijon i den mørke middelalderen. Jeg talte intet minder enn 50 "gargoyles" på bildet av fronten til kirken.
    Med så mye småjævler på fasaden, begynner jeg å skjønne noe av styrken på disse sennepene deres.
    Ondt skal ondt fordrive :rolleyes:

Mens herskapet mesker seg med Chateauneuf du-Pape 2012 på hotellrommet, og nostrum i rødvinsglasset på restauranten, har man på Klavestadhaugen snublet over en leit god single malt whisky, Arran 14 years :cool:

Tilbake til Frankerriket.....

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.026
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Arran 14 er nok bra, kos dere! Når du først er inne på sennepen, må jeg nevne Fallots sennep med tilsatt grønnpepper. Den glefset jeg i meg litt for mye av, med det herlige resultat at jeg mistet pusten fullstendig, tårene spratt, det sved i nesa, hjertet hoppet over et par slag, og jeg trodde et øyeblikk at dette var slutten...

Vi kjøpte med et glass...

Aftenen ble tilbrakt hos Dr. Wine

image.jpg

Som navnet antyder er dette en vinbar, og en vinbar med en svært omfattende vinliste. Heldigvis
    har stedet også en dyktig og svært omgjengelig sommelier, som med glede navigerte i utvalget sammen med oss.

Da blir det godsaker i glassene

image.jpg

En akustisk kveld ble det også, slett ikke dårlig heller, vi fikk servert svisker fra Pink Floyd, Coldplay, Nirvana, REM, - ja, alle de vanlige.

image.jpg

Dr Wine tilbyr småretter til drikken, her tigerreker med krem og no' greier

image.jpg

Gazpacho med en kule paprikasorbet oppi

image.jpg

Og hele tiden viner som matcher

image.jpg

Flere godsaker, miniburger med folie gras og Boeuf Bourgignon

image.jpg

Steinplate med oppskjært kjøtt og ost er også helt greit

image.jpg

Kveldens finale, to knallviner. Den Gevrey-Chambertin 2009 var... Ja, det var den!

image.jpg

/ Morten

Vedlegg

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.087
    FORSIKTIG med sennepen gutt :cool:
    Jeg har nå gått til anskaffelse av en siklesmekke med oppsamlingsrenne som barn i en hvis alder har.
    Den tar jeg på før jeg åpner tråden deres nu om dagen.
    Jøye meg som øyne og smaksløkene får kjørt seg.
    Mer vin kelner......

Såvidt jeg vet har de også utmerkede lette bordviner som armagnac og cognac i Frankerriket.
    Jeg savner bilde av en god avec med kaffe, og blytung sjokoladekake hehehe....
    Se om du ikke snubler over Samalens armagnac Lagga - ANBEFALES!!!
    Mer vin kelner.....:rolleyes:

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.026
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Sent, men GOD HELG guttær!
    Siste dag i Dijon har blitt brukt på museet for vakker kunst, samt generell byvandring,
    gått opp en del gater vi ikke hadde vært innom osv.

image.jpg

Fant en Chocolatier & Patisserie med softismaskin, da ble det handel!

image.jpg

Middagen ble på vårt foreløpige favorittsted; Cow & Grill (av alle ting!), men de skal jeg komme tilbake til, betjeningen dyttet på oss champagne og Marc de Bourgogne sammen med regningen, så der kom avec'en Power'

image.jpg

Helt grei kveld

image.jpg

Neste stopp; Paris!

/ Morten

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.258
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Spesielt kjekt med litt feelgood-tråder på HFS for tiden! Jeg gleder meg til å komme til Paris igjen (gjennom dere) :D Fortsatt god ferie!

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.026
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Tusen takk gutter, TGV feide fruen og meg inn til Paris ' Gare de Lyon på én time og førti,
    og vi er nå på plass på Prince de Conti, et steinkast fra Pont Neuf, venstre bredd, i bydelen
    St Germain de Prés, rimelig sentralt mao.

Har plukket en gammel favoritt til aftenens spisested, men først tenkte vi oss et lite elvecruise.

A bientot

/ Morten

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.026
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Værmeldingen gir skiftende utsikter for de kommende par dager, så vi tok elvecruiset i dag, 30 pluss,
    så greit å få en liten tur på vannet. Grand Palais i bakgrunnen.

image.jpg

Paris' vakreste bro; Pont Alexandre III

image.jpg

Obligatorisk selfie

image.jpg

Så seiler vi under Pont Neuf (Den Nye Bro), som er Paris eldste...

image.jpg

Fin utsikt akterut

image.jpg

Noen minutter etter bildet over, kom to båter i høy fart i motsatt retning. Skjønte forsent at det faktisk var en Politijakt, man lurer jo litt på hvor rabbagastene hadde tenkt å gjøre av seg...

Nuvel, etter båtturen spaserte vi ned til Boulevard St Germain, og derfra Rue Rennes nedover mot Montparnasse,
    der fant vi vår gamle favoritt "Au Plomb Du Cantal" i Rue Gaité.

På vei hjem spaserte vi innom det som anses som Paris' mest romantiske sted; Det lille torvet i Rue Fürstenberg.

image.jpg

/ Morten

Sist redigert:

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.026
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Takk Gurba!

dagen i dag har regnet litt bort, fikk derimot tatt en lengre spasértur i går, Paris er som skapt for å spasere!

Gikk gjennom Louvrekomplekset og Tuilerieshagen

image.jpg

Så over Concordeplassen og et lite stykke opp Champs Elysées, før vi svingte ned i Avenue Winston Churchill,
    for å besøke Petit Palais

image.jpg

Et greit oversiktlig museum, med mye kunst som er i gata til fruen og meg. Etter rundturen der,
    satt det fint med kaffepause i museets have.

image.jpg

image.jpg

Etter lang spasértur, var det å pynte seg opp litt, og dra avgårde for middag.
    Restauranten var strategisk valgt, morsomt utsikt fra bordet

image.jpg

Etter middag var det bare å skjene over gata

image.jpg

Hadde kostet på oss VIPbilletter, snakker om å bli tatt godt imot, eskortert inn og stelt godt med hele kvelden!
    Showet var kjempestilig.

image.jpg

image.jpg

Fine kvelden!

/ Morten

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.167
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Flotte bilder, Lagga..... Musee D'Orsay med sin samling av de store impresjonister er absolutt verdt et besøk.....

For 20 år siden sto vi i kø utafor Louvre i ca en time - da hadde vi beveget oss ca 15 m i en kø på over 100m.... det erikke antikvitene verdt.... :rolleyes:

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.026
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    D'Orsay er et supert museum Aurora, fruen og jeg har stått i kø både der og til Louvre,
    den til Louvre var lengst ja...

I dag besøkte vi dog et museum uten noen som helst kø, en av Paris' skjulte perler;
    Musée Eugene Delacroix. Museet hører i dag inn under Louvre, og består av Delacroix' leilighet,
    studio og have, i en rolig avkrok i St Germain.
    Delacroix leide denne leiligheten da han fikk oppdraget med å dekorere et kapell i St Sulpice,
    slik at han kunne bo i nærheten av kirken.
    til tross for at han kun var en leietaker, fikk han allikevel bygget et studio og anlagt sin egen have
    i bakgården.
    Han ble boende der til sin død i 1863.

Etter museet var det naturlig og rusle ned til St Sulpice og bese Delacroix' verker og kirken forøvrig

image.jpg

Med dette påfyllet av kultur unnagjort, ruslet vi tilbake til Boulevard St Germain, og slo oss
    ned på en av byens mest legendariske caféer; Café De Flore.
    Med det ustabile været, var det riktig med varm sjokolade og krem.

image.jpg

/ Morten

Creed

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2009
    Antall liker
    151
    Herlig at dere deler opplevelsene med oss.

Creed

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.639
    Torget vurderinger
    23
    Kjenner øl & godmatabstinensen river i skrotten her nå - godt det er booket en Tysklandstur uti uka slik at en får opp vomsprengen før høstsesjonen begynner her hjemme! Fortsatt god ferie!

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.201
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Som flere har berømmet, takk for at dere deler både fritid og ferier med oss, i både bilder og ord;)
    Håper dere kom trygt hjem og minnene er som våre:)

gismo

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.258
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Innleggene her er alltid en fest, enten i ord, bilder eller handling!
    Kordan gikk det med resten av ferien. Alt vel?

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.026
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Takk for gode ønsker og hilsener gutter, det setter vi pris på!

Fruen og jeg har begge tuslet rundt på lavgir de siste dagene, jeg ble kraftig forkjølet de siste dagene i Frankrike,
    og smittet såklart madame, så vi driver i felleskap og rir det av, men er heldigvis på bedringens vei.

Litt daffe er vi dog, selv fikk jeg spennende pakke i posten i forgårs - som ennå står urørt på stuegolvet, har tanker om
    å åpne i morgen, så kommer det nok bilde... ;)

Ferien har, foruten forkjølelse, vært over all forventning! - det kommer noen (forhåpentligvis) interessante øyeblikksbilder etterhvert.

Ellers følte vi oss tilstrekkelig i form i aften for å dele en skumpa, så, fortsatt god helg karer!

IMG_2616.jpg

/ Morten

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.087
    Hiver meg på Dr.Feelgoods anbefaling.
    God bedring til herr og fru Lagga.
    Her oppe er vi oppe i otta, og skal snart vende snuten mot Gardermoen for avreise Spania.
    De neste 8 dagene tilbringes i La Ziena mellom Alicante og Torrevieja.
    Pass på Øssføld så lenge for oss Lagga :cool:

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.026
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Takk takk gutter!

Om det ikke har blitt så mye cognac, har det da blitt noen gode drammer single malt, det går i Dalmore om dagen, - jeg mener kvelden!

Ønsker dere fine dager på den spanske østkysten Power'n!

Her hjemme er det både oppturer og nedturer på husalteret, for eksempel dette:

IMG_2620.jpg

Sukk.......

Vel, jeg hadde allerede kjøpt nye klips, som er fjærende, og eliminerer risikoen for slikt, men det var det å samle opp nok mot til å sette
    loddebolten på lunk da.

For ytterligere å drive en stakkar til fortvilelsens rand, er det nok en gang brudd på VdHkabelen til SMEarmen, møkkaplugger - for å si det enkelt.

Men så kom det en sending med posten for noen dager siden

IMG_2618.jpg

Store esker liker jeg! I kveld var det tid for å sprette tapen, esken bestod for det meste av luft.

IMG_2621.jpg

Befridd for isopor og bobleplast, skled et skreddersydd lokk over Ace Space 294, lettelsen var stor over at beregningene stemte,
    og at det var klaring til begge armer, puuuh! Må rette en stor takk til Dazed som fikk sparket igang prosessen, og sørget for at ord ble
    omsatt til handling!

IMG_2622.jpg

Dette ble jeg knallfornøyd med! Nå må målene justeres ift til Dais, og et lokk til den bestilles per prompte!

thumbs_up_smiley.jpg

/ Morten

Creed

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2009
    Antall liker
    151
    Det fine lokket er muligens fra Kreativ Plast? Har vurdert tilsvarende til min Dais, men enn så lenge bruker jeg et ultratynt tørkle.
    Flott tur dere har opplevd. Deres skikkelige planlegging gir mer opplevelse for kronene.

Creed

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.258
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Skal ikke utgi meg til å være et råskinn på Whiskey, men det er få ting som passer bedre til en musikkopplevelse når gradestokken kryper nedover. Har smakt 15-åringen til Dalmore, uten at det skapte den helt må-ha-flere opplevelsen. Ser at denne er tilgjengelig nå. Har du vært borti den?

image.jpg

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.026
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Takk Creed, Kreativ Plast var det første stedet jeg sjekket, men de priset seg dessverre ut av konkurransen, synd egentlig.

Planlegging ga full uttelling i sommer, dette er flytskjemaet, som ble fulgt til sånn ca 95 %

IMG_2624.jpg

Morsomt at du nevner Dalmore Valour Tom....

IMG_2623.jpg

Selvom Lagga (Lagavulin 16 years) har vært favoritten i mange år, er det en tid og et sted for enhver single malt whisky.
    Hvilken jeg velger avhenger av lyst, humør og anledning.

De store tunge whiskyene med tydelig sherryinnslag, som Macallan, Balvenie, Dalmore, Aberlour m fl er alle noe jeg liker godt,
    de er som som deilige desserter å kose seg med, og har jeg en skål med Bassetts Allsorts ved siden av, er det nesten ikke mulig å stoppe....

Jeg ser på flaskene her, at Valour har en mye tydeligere rødfarge enn 15åringen, det peker muligens på et større antall sherryfat i blandingen
    til Valour. Uansett er Valour en yngre whisky, den har ikke den samme tyngden, rundheten og dybden som 15 har, men er allikevel en meget
    god dram.

Hvis 15 ikke falt deg helt i smak, er det nok en mulighet for at ikke heller Valour gjør det, avhengig av HVA du liker i en whisky. (?)

/ Morten

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.258
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hehe, hva er det vel ikke av godsaker i Laggaske hjem :)

Skal skrive ut den reiseruten når jeg kommer på jobb på mandag :)

Skal vær forsiktig med å være bastant rundt min whisky-kompetanse, eller mangel på sådanne. Var vel atskillig mer opptatt og interessert i whisky for 10-20 år siden enn jeg er i dag. Nå liker jeg bare virkningen ;) Det jeg vet er at mine preferanser ikke går mot det eikete, og jeg liker heller ikke å sitte med en for stor torvklump i halsen. For mye fatpreg er for meg en uting, uavhengig av om man snakker om rødvin eller whisky. Fatlagring gir en avrunding som tar vekk det autentiske, ja som vinyl i forhold til den autentiske og detaljerte lyden fra digital haifai avspilling :cool:

Konklusjonen er vel at, uavhengig av en sympatisk pris så er ikke Valour noe løp og kjøp i forhold til mine preferanser. Nå har jeg lært skumpa, og jaggu har jeg ikke også nå fått med meg opphavet til Lagga. Kult!

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.026
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Så var første arbeidsdag etter sommerferien over, det var IKKENO' morsomt i det hele tatt!!!!!

Men nå går jeg rett inn i en hektisk arbeidshelg, så tenker jeg rytmen kommer på lass igjen.

For å dempe smerten noe, kom dog denne søte lille posen inn gjennom døra i dag

IMG_1056.jpg

Vel, det er bare til LÅNS, men jeg kan ikke bli annet enn glad allikevel, når slikt titter frem

IMG_1057.jpg

Et lite smykke kommer tilsyne

IMG_1058.jpg

Godt beskyttet er den, denne (trekker pusten) ZYX / Cryo R1000 Airy3 Cosmos X / TB,ZN (DK) - puuuh...

IMG_1059.jpg

Ikke vanskelig å forstå hvorfor heller, dette er en såkalt naken PU, uten karosseri. All grunn til å håndtere den med forsiktighet

IMG_1061.jpg

Fornuftig nok, er mutterne montert fast på pickupen, noe som forenkler montering betraktelig

IMG_1062.jpg

Oppsett på kverna var gjort på få minutter, svært enkel PU og sette opp. Anbefalt stifttrykk 2 gram, her spiller den sin første skive,
    - Mark Knopfler / Privateering

IMG_1066.jpg

Vet foreløpig svært lite om denne R1000, utover data jeg fant på nett. Startet med en last på 100 Ohm, kjører den på 200 Ohm nå.
    Uansett gjør det jeg hører, til at jeg gleder meg til de neste ukene!

IMG_1064.jpg

Så, mens minnene av mange dagers deilige tester av diverse skumpa ennå er friskt i minnet

picture_10050-hoHKipLa9cej_rF44KFrqw.jpg

Og denne fikk meg til å skratte høyt og lenge - i Paris bodde vi ca 110 meter fra Pont Neuf

11933460_1676644302555303_2083438394018053987_n.jpg

Ønskes dere alle en fortreffelig helg, håper dere greier å tyne ut siste rest av sommer!

11755647_10153504512836797_7141766469579428551_n.jpg

Helgehilsen fra Laggas!

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.746
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Back in Business.
    Blir overraska om den ZYXen er sjait.

Ser fram til omtalen Lagga.
    Prøv den på den nye Ane Brun.
    Den er det så mye lyd på at jeg tror ZYXen vil løsne raskt.

Og god helg!

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.026
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Takker 'breaker!
    Søren, stod da og tittet på Ane Brun i Musikkverket her i byen så sent som i forgårs,
    hmmm, får sveive innom der på vei til jobb i efta, takk for tips!

ShineySmileysSmile.jpg

/ Morten

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.746
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Som du sikkert har fått med deg er det ulike meninger om Brun-skiva.
    Jeg er av den mening at den er bra både musikalsk og lydmessig.
    Jeg er lite opptatt av MasVis og annen måling. Mer opptatt av passion og engasjement!;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Godt du har fått lokk på spilleren, for de hårtynne, ubeskyttede kobberlederne må jo være risikabelt å nærme seg. ;)

Får kanskje tatt den i øyesyn en dag? :)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Ska sei Lagga! Begynner å ligne noe de Zyx pu'en når de fjerner plasthusene:rolleyes: Snart klar for å teste en VdH fugl nå vel?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn