Valget i de Forenklede Stater tok litt fokus i går, det må innrømmes, men jeg prøver og komme tilbake på
mer interessante spor - jeg har vært på besøk!
Kjøreturen hjemmefra var kort og endte i nedkjørselen til "Opeth", vel inne gikk det raskt fra nedkjørsel til opptur,
stuen til Opeth gir til beste det enkleste av anlegg; CDspiller med volumkontroll, to sluttrinn og et par høyttalere.
Fem små komponenter der altså.
Vent, sa jeg små?
Mnjaaa.......
Ikke SÅ små, egentlig ganske langt fra.
Drivverket kommer fra Mark Levinson
- og det gjør sluttrinnene også
JBLene har to 15tommere, hornladet mellomtone og superdiskant.
De får sluttrinnene til å virke ganske puslete
Men de
er ikke det!
Dette spilte stort, in your face og med god livefølelse, følelsen av å være på en faktisk konsert var absolutt tilstede.
Jeg skrev nylig i en annen sammenheng, at 12tommere flytter luft på en annen måte enn 10tommere, vel;
15tommere flytter definitivt luft på en annen måte en 12tommere......
Over god kaffe og tiltygg fikk jeg servert smakebiter fra Opeths musikksamling, vi begynte naturlig nok med nettopp Opeth
og albumet Damnation, grådig tøft! Musikken hadde kropp og nærvær som jeg sjelden har hørt det.
Mer musikk fulgte og foten gikk konstant, dette er virkelig klasse!
En ting som også gledet var at vi like gjerne kunne kjøre halvbra innspillinger, dette engasjerte uansett.
Tiden forsvant, helt til vi byttet rom og anlegg. Opeth har et lite hyggeanlegg i huset, og det ville jeg også gjerne få låne
øre til, nysgjerrig som jeg er.
Her finner vi som synes bl.a. en Graaf preamp og en Wadia CDspiller. Sluttrinnet er vanskelig og overse,
en Forsell Air Reference "The Statement", som i grunn er to modda og sammenbygde Adyton-amper.
Tannoy stod for sluttlyden, må innrømme jeg har sans for Tannoy...
Disse spilte også stort, men med et behagelig varmere anstrøk enn JBLene i stuen
Modellen heter Canterbury
Dette spilte i sum også meget imponerende. Som sagt rundere og varmere enn hovedanlegget,
hva man foretrekker er klart en smaksak.
Begge anlegg har mye for seg, den saken er helt klar. - må lyttes mer til disse anleggene.....
Tiden gikk så alt for fort, slik det gjerne gjør med god musikk, hyggelig selskap og god kaffe.
Avslutningsvis må jeg nevne at Opeth også trakterer gitar, og blant husets mange gitarer, er nok
disse to favorittene
Blodfansen har antagelig gjenkjent disse forlengst, for andre er det bare én - nei to - ting og si:
Grateful Dead
Jerry Garcia
Jeg er imponert Opeth, jæ#%ig tøft!!!
Takk for kaffe, musikk, engasjement og hyggelig prat!
/ Morten