Ingeniøren
Hi-Fi freak
Da har jeg levert tilbake en LM Audio 508AI etter et ukes lån fra Mala Audio v/ Sveinung.
Dette er en kraftig forsterker på 2x48W ren klasse A og vekt på 40 kg. Bare esken veier 5 kg så låner eller kjøpe du noe slikt bør man være 2 for å få den i hus og ut av esker og på plass på sikker måte. Jeg klarte å få den på plass alene, så vidt, men ba om hjelp når jeg skulle pakke den ned og få den i bilen…
Hadde tenkt å låne en mindre som ble annonsert for testrunde, men Mala kontaktet meg at med ML Summit X burde jeg låne noe kraftigere. ML kan være en krevende høyttaler da den faller ned mot 1 Ohm ved høye frekvenser, men 508 hadde ingen problemer med å drive mine. Nå er ikke Summi X av de tungdrevne heller med 2 x 200w klasse D i hver høyttaler for bassene, så forsterkeren driver stort sett bare diskanten på en ML – men den er som kjent stooor. Vi snakker vel 91/92 dB følsomhet.
Utstyret jeg brukte står i signaturen min. Så hvordan låt det. Det først jeg la merke til var lydsignaturen var veldig lik Pass’n, men 508 var noe mørkere i diskanten, og litt mørk etter min smak eller retter slik jeg er vant med. Det som er fint her med 508 er at den har en feedback bryter i 4 trinn og ved å flytte den til 2 låt det bedre i mine ører. Trinn 3 og 4 gir enda mindre bass og lysere signatur.
Det ble mye testing de dagen jeg hadde tid, både som effekt over pre inngangen og som ren integrert. Det var ikke mye forskjell på den integrerte forforsterkeren i 508 og Classe CP500. Når jeg sammenliknet med Pass X250.5 så ga 508 meg en vesentlig bedre bass men var mindre oppløst i diskanten. Lydesignaturen er veldig lik men 508 låter mer organisk og ikke så avslepent som Pass. Hadde jeg vært en rocker så hadde jeg valgt 508. Hos meg går det mye i musikk av type Diana Krall, Kari Bremnes mm og der blir Pass vinneren. Nå skal det også sies at ML Summix har en stooor og veldig oppløst og avslørende diskant så jeg er ikke enig med ham som ment rør var best på ML. Videre har jeg testet med standard LM rør. Bedre rør vil sikker bedre diskanten noe. Pass’n er og rundt 3 ganger dyrere enn LM Audio 508.
Av det negative så blir den veldig varm. Målt med mitt watt meter så trekker Pass klasse A ca 250 W, men 508 trekker 400 W. Då det blir varmt om du spiller lenge og hos meg kan anlegget stå på hele dagen. Videre hadde jeg litt problemer med at den tok sikringa på 10 A kurs, så 16A er greit å ha. Virker ikke som soft starten virker hver gang.
Takk for lånet Sveinung. Nå skal den til Horten messa – ta en tur å test den selv, du vil ikke angre!
Sist redigert: