Lodd til Rega 300B

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.521
Antall liker
888
Torget vurderinger
1
Kva bør ein satsa på? Eg monterte nettopp ein Koetsu Black på spelaren, og for å få rette trykket er loddet omtrent so lang ute som mogeleg. Utan at eg kan for mykje om dette føler eg at det ikkje er optimalt? eit litt for tomt sinn treng oppfylling ;)
 
L

Lars.N

Gjest
bluesbreaker skrev:
Michell Technoweight.
I pakning med 2 ulike vekter 3-6g og 7-13g, slik at de passer pick up vekta.
Uten det sette hadde rega 300 blitt kastet rett i søppla her iallefall , lavere tyngdepunkt på opplagring gir mere ro i hele toneleie bassen og mellomtone sitter som støpt.
Kjører lodd så nært opplagring som det lar seg gjøre i forhold til vekt på pickup som skal utbalangseres .

Mvh

Lars
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.521
Antall liker
888
Torget vurderinger
1
Då tenkjer eg det vert ei Technoweight. Takk for råd.

Mvh Remi
 
S

Stereo_Mono

Gjest
laban skrev:
bluesbreaker skrev:
Michell Technoweight.
I pakning med 2 ulike vekter 3-6g og 7-13g, slik at de passer pick up vekta.
Uten det sette hadde rega 300 blitt kastet rett i søppla her iallefall , lavere tyngdepunkt på opplagring gir mere ro i hele toneleie bassen og mellomtone sitter som støpt.
Kjører lodd så nært opplagring som det lar seg gjøre i forhold til vekt på pickup som skal utbalangseres .

Mvh

Lars
Interessant at du mener det. Mr Rega mener at denne type motvekt lodd ødelegger noe av den tonale balansen Rega prøver å oppnå i sine produkter.
Har prøvd Michell på en av mine tidligere Regaer og gikk tilbake til Rega sin tyngste «Tungsten» lodd så nært lager som mulig. Det låt best imo. Men hver sin smak selvfølgelig :)

Artig med tilbakemeldinger når du har den på plass Palmaris. Observerer at mange foretrekker Michell sin løsning, selv om jeg ikke var en av de.
 
L

Lars.N

Gjest
Har ikke prøvd med wolfram / tungstenlodd fra rega så hvorfor ikke , det kan jo fungere mye bedre den er vel laget i en del å ikke flere deler som michell loddet .

Det enkleste pleier å være det beste , dette med lavere tyngdepunkt på lodd er et spøke som har fulgt meg siden min første platespiller ( kan jo være bedrag ) :) som med alt annet når det gjelder vinyl.

Mvh

Lars
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.888
Antall liker
13.919
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Sånn en?









Jeg har også liggende end-stub og original vekt til min RB700 som du eventuelt kan overta for et økonomisk utlegg vi blir enige om.
 

Vedlegg

L

Lars.N

Gjest
RoDa skrev:
Sånn en?









Jeg har også liggende end-stub og original vekt til min RB700 som du eventuelt kan overta for et økonomisk utlegg vi blir enige om.
Seriøst langt inn i hampen er det der for noe ? :D
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
laban skrev:
Seriøst langt inn i hampen er det der for noe ? :D
Jeg skjønner ikke hva som er så smart med denne greia. At det er en fordel med et lavt tyngdepunkt for en uni-pivot arm er begripelig, men hvorfor ikke ha tyngden sentrert rundt arm-røret på en arm med gimbal-lager?
 
S

Stereo_Mono

Gjest
FZ skrev:
laban skrev:
Seriøst langt inn i hampen er det der for noe ? :D
Jeg skjønner ikke hva som er så smart med denne greia. At det er en fordel med et lavt tyngdepunkt for en uni-pivot arm er begripelig, men hvorfor ikke ha tyngden sentrert rundt arm-røret på en arm med gimbal-lager?
Er mange meninger om dette. Rega sin tyngre Tungsten (Wolfram på Norsk) vekt er mye mindre i omkrets en standard Rega lodd. Fordelen sies da å kunne distribuere vekten nærmest mulig rundt arm-røret, som du er inne på alt FZ. I tillegg får du den tunge vekten så nærme lager som mulig. Virker jo forsåvidt logisk for meg.

Ser slik ut på min P9:
 

Vedlegg

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Tregheten øker med kvadratet av armen (nei, ikke kvadratet av tonearmen, men avstanden mellom omdreiningsaksen og tyngdepunktet av loddet). Gymnas-pensum 8)
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.888
Antall liker
13.919
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Aner ikke hvorfor romskipet fungerer jeg heller, men så lenge jeg synes jeg hører at det gjør gode ting så er det godt nok.
Så litt på en sånn Rega-vekt, men det var så dyrt i forhold at jeg kjøpte romskip istedet ;D
 

Vedlegg

Hifi Stasjonen

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
293
Antall liker
59
Iflg prisliste Mono koster tungsten lodd til RB300 kr. 700,- evt enda tyngre til kr. 900,-
Er jo bare å kontakte Mono dersom man skal ha noe slikt.

Mvh
Hifi Stasjonen
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1


Min motvekt står ganske likt som på dette bildet! Det er jo absolutt ikke optimalt, da motvekta bør være så nær lageret som mulig sånn som her
Jeg tok opp problemet med Mono AS og fortalte at jeg trengte et tyngre motvektslodd som passer inn på armstubben til Rega RB 300. De hadde bare det ekstra tunge loddet inne, og de viste ikke om det passa til min pickup dynavector 20XH som veier 8,6g.

Destiny.. :)
 
S

Stereo_Mono

Gjest
P9en min som er avbildet over med loddet helt inntil lager har en Rega Apheta montert. Den veier 5.9 gram eller 7.1 gram med 3 skruer på plass :) Mener at armen er innstilt på ca rett over 1gram for å få loddet helt inn mot lager og optimal trykk for Apheta på ca 1.8g

Tror ekstra tung skulle treffe ok med deres DV pickup.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Destiny skrev:
Jeg tok opp problemet med Mono AS og fortalte at jeg trengte et tyngre motvektslodd som passer inn på armstubben til Rega RB 300. De hadde bare det ekstra tunge loddet inne, og de viste ikke om det passa til min pickup dynavector 20XH som veier 8,6g.

Destiny.. :)
Ganske utrolig at importøren ikke kan svare på dette...........har du prøvd Rega, de burde ihvertfall kunne svare eksakt på det.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
digiman skrev:
P9en min som er avbildet over med loddet helt inntil lager har en Rega Apheta montert. Den veier 5.9 gram eller 7.1 gram med 3 skruer på plass :) Mener at armen er innstilt på ca rett over 1gram for å få loddet helt inn mot lager og optimal trykk for Apheta på ca 1.8g

Tror ekstra tung skulle treffe ok med deres DV pickup.
Jeg bruker stifttrykk på 2,0g på 20XH, da tror jeg at jeg prøver et ekstra tungt lodd :)

Destiny.. :)
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
FZ skrev:
Destiny skrev:
Jeg tok opp problemet med Mono AS og fortalte at jeg trengte et tyngre motvektslodd som passer inn på armstubben til Rega RB 300. De hadde bare det ekstra tunge loddet inne, og de viste ikke om det passa til min pickup dynavector 20XH som veier 8,6g.

Destiny.. :)
Ganske utrolig at importøren ikke kan svare på dette...........har du prøvd Rega, de burde ihvertfall kunne svare eksakt på det.
Snakka med to stk på Mono som ikke viste om det ekstra tunge loddet passa, han som var vinylekspert var opptatt ::)

Tungsten loddet var de tomme for, så det var bare det ekstra tunge de hadde inne. Men jeg kan sende en mail til Rega og høre med dem.

Destiny.. :)
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Mulig jeg husker feil, men er ikke ekstra tung vekten den såkalte Tungsten vekten? Finnes i 2 vekt varianter og skal se slik ut:
 

Vedlegg

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Destiny skrev:
Tungsten loddet var de tomme for, så det var bare det ekstra tunge de hadde inne. Men jeg kan sende en mail til Rega og høre med dem.
Ville vel trodd at det ekstra tunge loddet er av Wolfram, eller "Tungsten" som det heter på utenlandsk. Wolfram har en egenvekt på 19,25kg/dm3, mens f.eks. stål ikke har mer enn ca. 7,85 og bly 11,34. For å få det ekstra tunget loddet i en skapelig størrelse er Wolfram ideelt.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Fant frem kvitteringen på det tunge loddet mitt og jammen står det Rega Counter Weight Extra Heavy (Tungsten 113gram)
Det er den som er avbildet på min P9.

Stemmer nok uansett helt perfekt med FZ sin beskrivelse. Den er jo langt mindre en standard vekten på RB300 armen men tyngre.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
digiman skrev:
Fant frem kvitteringen på det tunge loddet mitt og jammen står det Rega Counter Weight Extra Heavy (Tungsten 113gram)
Det er den som er avbildet på min P9.

Stemmer nok uansett helt perfekt med FZ sin beskrivelse. Den er jo langt mindre en stand vekt på RB300 armen men tyngre.
Supert digiman :) Da tar jeg sjansen og bestiller et ekstra tungt lodd.

Destiny.. :)
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
digiman skrev:
Fant frem kvitteringen på det tunge loddet mitt og jammen står det Rega Counter Weight Extra Heavy (Tungsten 113gram)
Det er den som er avbildet på min P9.

Stemmer nok uansett helt perfekt med FZ sin beskrivelse. Den er jo langt mindre en standard vekten på RB300 armen men tyngre.
Hei,



Ja, den vil passe. Veiledende pris er kr. 1.500,-. Den kan bestilles via forhandler, men vi er for øyeblikket utsolgt, dessverre – så du kan bestille for restnotering og levering senere.

Fikk dette svaret fra Mono i dag, og nå har den stegi i pris fra 900 til 1500 ? Lurer da på om prisen er såpass høy at jeg bør vurdere en ny arm i stedet, f eks en komplett Michell Techno Arm ?

Hvor stor lydmessig vil motvektsloddet være i så tilfelle?

Destiny.. :)
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.751
Antall liker
878
Torget vurderinger
35
Leiter du litt på ebay.co.uk finner du motvektslodd til hhv. 39 og 59 £

mvh
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Pilsern skrev:
Leiter du litt på ebay.co.uk finner du motvektslodd til hhv. 39 og 59 £

mvh


Takk for tipset Pilsern :) fant også disse motvektene som får mye skryt, og går rett på 300 armen. Her har de prinsippet med vekta under armen som mange sverger til. Den minste skal veie 103g

Destiny.. :)
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1


Da blir det slik.

Destiny.. :)
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1


Eller så har vi denne orginale 100 gramern med resonansdemping. 49.95 pund.

Destiny.. :)
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1


Her er 103 gramern til isoweight 39.99 pund.

Destiny.. :)
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.888
Antall liker
13.919
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Du bør gå tungt, Destiny. (Sølvpilen)

Jeg har 150gram på min 10,5gram PU og kan med denne motvekten bruke f.eks AT33EV.
Tror 100gram er for lett for deg ;)
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
Du bør gå tungt, Destiny. (Sølvpilen)

Jeg har 150gram på min 10,5gram PU og kan med denne motvekten bruke f.eks AT33EV.
Tror 100gram er for lett for deg ;)
Ja jeg kan nok gå litt tungt ;) Med din 150grammer så er du vel fortsatt ikke helt tett på lageret?

Min pickup veier 8,6g ca 2 g mindre enn din da altså. Vurderer som du sier RoDa å gå for en tyngre motvekt. Tenkte 130gramern til ISOweight, men kanskje 144gramern?




Destiny.. :)
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.888
Antall liker
13.919
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Destiny skrev:
Ja jeg kan nok gå litt tungt ;) Med din 150grammer så er du vel fortsatt ikke helt tett på lageret?

Min pickup veier 8,6g ca 2 g mindre enn din da altså. Vurderer som du sier RoDa å gå for en tyngre motvekt. Tenkte 130gramern til ISOweight, men kanskje 144gramern?

Destiny.. :)
Min veier mye ja, og så har det vel litt å si med stifttrykket også.
For å komme tett på lageret så tror jeg ikke det er skummelt med 144gram.
I alle fall ikke hvis du du ikke er ille nerrvøs for å bruke VTFjusteringen på armen ;)

Originalvekt:


Groovetracer: (Den sitter litt lengre bak på nystubben enn selve tyngdepunktet som ligger lengre frem grunnet plasseringen av vektene)


Dette er som sagt 150gram og med VTF på maks (3 gram) samt min PU på 10,5 gram med 2,3 eller deromkring gram stifttrykk.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1


Da valgte jeg denne løsningen ISOweigt 130g fra isokinetik. Da blir det spennende å se hva utslaget blir rent lydmessig, men etter mange gode meldinger om at dette er en god lydmessig oppgradering så blir det nok bra ;D

Destiny.. :)
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.888
Antall liker
13.919
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Grattis :)
Får du ny endestuss med på den?
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
Grattis :)
Får du ny endestuss med på den?
Nope! Jeg må fortsette å bruke den endestussen jeg har :)

Destiny.. :)
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Pakke fra England i dag




Destiny.. :)
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Vekk med Rega loddet


Setta stifttrykk og antiskating til 0, tre på nytt lodd fra isoweigt


Setta loddet så armen flyter vannrett, feste lodd setta stifttrykk til 2g og antiskating hårfint under og voila ;D

Destiny.. :)
 
Topp Bunn