Loddestasjon/ utstyr for den glade hobbyamatør?

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Antall liker
508
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Jepp. De nye spissene er ikke bare spissen, men hele varmeelementet og tempfølereren integrert. Man drar hele saken ut av skaftet, og setter inn ny, i skaftet.
Jarl

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Loddestasjon og div. loddeutstyr er ankommet mitt lokale postkontor i følge pakkesporing...
Så må vel kjøpe inn god krympetang, avisoleringstang og "trenings" loddetinn.
Finne noen ledningsstumper å øve, øve, øve, øve osv.
Har nok Cardas se kabel, så tar av noen endestykker for å lære å avisolere og fjerne lakk skikkelig før jeg gir meg i kast med selve kablene jeg skal bruke...

Takk for gode tips og interessant debatt.
Kan jo hende jeg blir bitt av basillen og får lodde dilla...

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Uttern skrev:
Jepp. De nye spissene er ikke bare spissen, men hele varmeelementet og tempfølereren integrert. Man drar hele saken ut av skaftet, og setter inn ny, i skaftet.
Jarl
Høres ut som noe man skal være ganske seriøs før man kjøper seg for litt hobbylodding hjemme på kjøkkenbenken, i alle fall. ;)

Men for all del. Jeg vet hvordan det er! Selv har jeg mer spesialverktøy for sykler enn mange sykkelverksteder nede i boden, f.eks. ;) (Men nå skal mye av det selges.)

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Har sett gjennom en del loddevideoer på¨nett...

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
681
Det er ulike kravspesifikasjoner (og dermed pris) om man en sjelden gang skal lodde ledninger fast i en plugg eller høyttalerterminal, eller om man skal drive produksjon av printkort (enn si overflatemonterte eller ball grid array).

Til det første holder det så det gjør noe monn med en grei sak fra Biltema.

La ikke audiophila nervosa slippe til på enda et område!

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Antall liker
508
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
På den andre siden. Hvorfor kjøpe Hi-Fi til 100000,- og vel så det, visst man driver og produserer kaldloddinger på DIY-kablene man bruker mellom komponentene? Tro meg, det høres. I tillegg kan elektronikk gå føyken på bakgrunn av dette også. Men selvfølgelig, hver enkelt må jo vurdere.....

Mvh
Jarl

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
681
Kaldlodding skyldes oftest manglende ferdigheter (eller for tynn spiss, og det er det ofte ikke på de billigste).

Der skremmer vekk glade amatører, og uansett størrelsen på budsjettet er det alltid en prioritering. Og selv med Hifi til flere 100 000er vil jeg ikke bruke 3000 på loddestasjon. Kjøp heller 20 plater!

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Barbaresco skrev:
Kaldlodding skyldes oftest manglende ferdigheter (eller for tynn spiss, og det er det ofte ikke på de billigste).

Der skremmer vekk glade amatører, og uansett størrelsen på budsjettet er det alltid en prioritering. Og selv med Hifi til flere 100 000er vil jeg ikke bruke 3000 på loddestasjon. Kjøp heller 20 plater!
Hvis tangent og de andre gutta på Head-Fi DIY-forumet kan produsere som de gjør med relativt billige bolter og stasjoner, stoler jeg på at jeg også klarer meg med det.

Ikke klippe bena etter lodding? neivel. De får gjøre det på den "riktige" måten, de som gidder. ;)

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Antall liker
508
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Bevare, vi lever i ett fritt samfunn, og ellers gjør man hva man vil, bare man er snill ;D Men 3-4000 for ordentlig verktøy synes nå jeg er billig når man kan lage høykvalitetskabel med råmaterialer for 1500,- kroner, i stedet for å betale 20000,- ++++, for en ferdig kabel 8) Det er snakk om å søke kunnskap, og å trene litt :). Mere er det ikke.

Mvh

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Tenkte å trene mye før jeg gir meg i kast med selve kablene jeg skal lage, er jo snakk om fire stk. eller to par :)

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Uttern skrev:
Då er eg med. Har sertifikasjon sjølv, men skifta bransje for 5 år sidan, det har åpenbart blitt betre loddestasjonar sidan det. Då var problemstillinga eg nemnte svært vanleg, og det irriterte meg at folk satt med tynn spiss og 420 grader på bolten. I eit firma som skal produsere High- End elektronikk... Så vi har nok samme yrkesstolthet når det kommer til stykket ;)

Men dette er jo på stasjonar som vanlege folk ikkje sitter på. Du er enig i at på "vanlege" loddestasjonar, type loddestasjon til 2000kr, så er du tjent med tykk spiss når du skal lodde store ting? Og at du med det får bra resultat på store ting..?

Milenko skrev:
Tenkte å trene mye før jeg gir meg i kast med selve kablene jeg skal lage, er jo snakk om fire stk. eller to par :)
Då blir det bra, bare prøv med forskjellige innfallsvinklar dersom du ikkje får det til på første forsøk. Og hugs på å test på stor kabel også, dersom det er det du skal lodde. Øvelse gjer mester.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Tenkte å ta av noen endestykker fra hver kabel, slik at jeg får fire biter, åtte ender å øve på å ta vekk lakken fra kabelen... Slik at jeg har gjort det noen ganger før det gjelder...

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Antall liker
508
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Helt klart AAaf, loddelandet forteller i sto grad hvilke spiss man skal bruke. Med tanke på hva man kan spare på å lage høykvalitetskabel selv, så synes jeg faktisk ikke prisene er så ille på en god moderne loddestasjon, men det er nå jeg da ;) Jeg har jobba som Hi-Fi pusher i noen år, så jeg vet hvilke avanser som er på dyre kabler. Det var leverandører som forlangte helt opp i 30-gangern på prisen ut til kunde :eek: dette for at det var profilen til produsenten, og det skulle være eksklusivt. Visst man uffet seg over dette, fikk man pokker ikke lovt til å være forhandler for produktet. Dette er en dabatt jeg forøvrig ikke akter å kaste bort min dyrebare fritid på, man får tro hva man vil.
Milenko, det er bare å stå på, du kan etterhvert kjøpe mye god musikk for det du sparer på å produsere egne kabler, i tillegg så er det mye glede i å få ting til også.

Mvh
Jarl

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Temperaturen til Velleman loddestasjonen er hvertfall i røret som holder den utskiftbare spissen. Var kjeramiske spisser, holder...
Virker hvertfall skikkelig nok til mitt bruk...

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Da har jeg fått øvd og prøvd litt...
Lodde "vanlig" høytaler kabel, ikke noe problem, skulle trodd jeg hadde gjort det før...
Lodde Cardas se kabel...nope, ser ikke ut, om kabelen endelig tar imot loddetinn, så ser den ikke ut, det bobler og koker nå mørk gugge inne blant tinnet... vanskelig dette...

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.238
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Barbaresco skrev:
Det er ulike kravspesifikasjoner (og dermed pris) om man en sjelden gang skal lodde ledninger fast i en plugg eller høyttalerterminal, eller om man skal drive produksjon av printkort (enn si overflatemonterte eller ball grid array).
Er det ikke like viktig med gode loddinger om det bare dreier seg om et par kabeltermineringer som om det er tusen og de kansklje til og med skal ut å fly?
Men............
dersom en lodder bare en sjelden gang (og aldri har lært seg "kunsten") bør en helst få hjelp dersom det er viktig med et godt resultat.
Og det er det vel?
Når en har handlet kabel og terminaler for 1000-vis?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.238
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Barbaresco skrev:
vil jeg ikke bruke 3000 på loddestasjon. Kjøp heller 20 plater!
Du får brukt Weller til 6-800,-.
Det er de verdt. Holder livet ut for en hobbylodder.

Topp Bunn