Loddetinn

Hawkwally

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2003
Innlegg
107
Antall liker
1
Er det nye loddetinnet uten bly vanskelig å bruke? Eller har jeg bare en dårlig type?
Kjøpt på Claes Ohlson. Bruker regulerbar loddebolt(400 grader). Noen som har stalltips?
På forhånd takk.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.338
Sted
Smurfeland
Jeg bruker loddetinn med sølv som jeg mener er fritt for bly, kjøpt på Elfa for lenge siden. Ikke noe hokus pokus det, like bra som annet tinn bare man passer på at loddebolten er varm nok, varmer opp godset nok, og har riktig spiss. Du kan eventuellt prøve å ha på fluss for å få tinnet til å flyte bedre ut.
 

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
881
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
Høy temperatur er essensielt, ja… Har selv det tinnet fra CO, og syntes det var vanskelig å bruke i forhold til "vanlig" tinn. God kvalitet på plugger (pga. varmen) er også viktig.

mvh e
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Det stilles mye større krav tilkorrekt temperatur ved blyfrit lodding, sannsynligheten for et pålitelig resultat er mye mindre. Bruk blyholdig tinn så lenge det er å få tak i.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.409
Antall liker
195
Torget vurderinger
1
Bruker Mundorf Supreme tinn. Helt greit og uten bly. VH. Bernt
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.176
Antall liker
5.090
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Kjør på med BLY!
Ikke noe å bekymre seg for.
Kjøp mens det finnes.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.338
Sted
Smurfeland
espege skrev:
Høy temperatur er essensielt, ja… Har selv det tinnet fra CO, og syntes det var vanskelig å bruke i forhold til "vanlig" tinn. God kvalitet på plugger (pga. varmen) er også viktig.

mvh e
Ja, hvis det er mye gods i det man skal lodde så det må varmes lenge er det alltid en fordel hvis man bruker ledninger og kontakter med isloasjon/dielektrikum av PTFE (teflon), siden det ikke smelter sånn vanlig pvc og de fleste andre plasttyper gjør.
 

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
998
Antall liker
31
Sted
Bodø
Har brukt Kimber og Mundorf... Setter vel en liten finger på Mundorfen??
Oppfører seg litt penere på en måte?
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Blyfritt loddetinn gir som regel ikke så godt resultat som tinn med bly i. Men skal du bruke tinn med bly er ved viktig å passe på å bruke Sn63 og ikke 60/40 tinn som er vanligst men nesten ubruklig. Tinn med sølv i er ikke noe vits å bruke med mindre komponentene du skal lodde er av sølv evt. sølvbelagt. Tinn med sølv (for elektronikk) inneholder til informasjon ikke mer enn 2% sølv (Sn 62 Pb 36 2Ag)
 

Gaston Lagaffe

Fersking
Ble medlem
25.08.2008
Innlegg
2
Antall liker
0
Ved blyfri lodding bør du varme loddebolten til max 375 grader. Blir den varmere så får du fort problemer med at flussmiddelet fordamper før det får gjort nytte for seg. Varmer du loddebolten over 375 blir resultatet i praksis er at tinnet ikke flyter skikkelig, og hva mange da gjør er å sette opp temperaturen ytterligere, men da fordamper flussmiddelet bare enda fortere og tinnet flyter fremdeles ikke.
 
M

MORNING STAR

Gjest
Jeg bruker flere typer loddetinn, og en av typene med bly er lettest å arbeide med,
den jeg bruker når jeg mekker på vintageutstyr. "Interteknikk I.T. 2000"

Til mine forsterkerprosjekter bruker jeg for tiden Mundorf MSolder silver "Sn95, Cu0,7 Ag 3,8", lett å arbeide med.
Brukte før WBT sitt, var kanskje litt lettere å arbeide med.

Har en type med mere kobber, meget vanskelig og var svindyr i si tid.
 
Topp Bunn