Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Fikk gjort feridg yttersiden av Loftet i kveld - litt vanskelig og faktisk litt skremmende for en med sitt relativt nylige nakkebrudd pluss to brudd i ryggen, å stå oppå ei lav gardintrapp oppå to 22 mm tykke bordbiter. Men det gikk brillefint og her er noen takes fra dagens dont

    981.jpg


    982.jpg


    983.jpg


    984.jpg


    Ellers så fikk jeg prøvekjørt to bruktkjøpte nykommere i familien

    - en bordsag
    http://www.motek.no/festool/saging/benkesager/festool-cs-70-eb-benkesag-1

    og en kappsag
    http://www.motek.no/festool/saging/kapp-gjaersager/kapex-ks-120-eb-kapp-gjaersag-1

    Begge anbefales varmt og godt

    BB
     
    Sist redigert:

    Drammen lyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Innlegg
    765
    Antall liker
    389
    Fikk gjort feridg yttersiden av Loftet i kveld - litt vanskelig og faktisk litt skremmende for en med sitt relativt nylige nakkebrudd pluss to brudd i ryggen, å stå oppå ei lav gardintrapp oppå to 22 mm tykke bordbiter. Men det gikk brillefint og her er noen takes fra dagens dont

    Vis vedlegget 329981

    Vis vedlegget 329982

    Vis vedlegget 329983

    Vis vedlegget 329984

    Eller så fikk jeg prøvekjørt to bruktkjøpte nykommere i familien

    - en bordsag
    Motek

    og en kappsag
    Motek

    Begge anbefales varmt og godt

    BB
    Og saga funka?:)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Drammærn, saga fungerer som bare rakkærn!
    Som du ser, så har jeg kjøpt en tilleggsplate på høyre side og planen er å handle inn kappebordet på venstre pluss et lengre og mer stabilt sideanlegg. Da er jeg der.

    Tusen takk for en meget vennligsinnet pris - om du har mer av samme slekta du vil bytte ut, er det bare å si ifra - skal på et tyngre båtprosjekt om et-par år og kanskje lage meg en liten bobil til neste, så jeg handler inn litt verktøy litt etter litt.

    BB
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.180
    Antall liker
    15.063
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Drammærn, saga fungerer som bare rakkærn!
    Som du ser, så har jeg kjøpt en tilleggsplate på høyre side og planen er å handle inn kappebordet på venstre pluss et lengre og mer stabilt sideanlegg. Da er jeg der.

    Tusen takk for en meget vennligsinnet pris - om du har mer av samme slekta du vil bytte ut, er det bare å si ifra - skal på et tyngre båtprosjekt om et-par år og kanskje lage meg en liten bobil til neste, så jeg handler inn litt verktøy litt etter litt.

    BB
    ;D ;D ;D ;D
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Vienna;
    LITEN - jeg og Henne er tilsammen 180 høye!
    BB
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.422
    Antall liker
    106.253
    Torget vurderinger
    23
    - men hvor BREDE er dere? :D
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.444
    Antall liker
    3.663
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Osten, denne tråden må du holde deg unna, spesielt hvis du allerede nå, planlegger besøk til OB-BB. Du kommer til å vurdere å selge Ascoltaene å satse på horn, du har jo plass;) ;)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.623
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Blir så innmari mye å bygge, og det har jeg ikke tid til.
    Kunne jo kjøpt et par AG Solo.
    Farlig å begynne å tenke på slikt;)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.444
    Antall liker
    3.663
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    OB-BB kan du bygge en sånn til oss også? Vi er litt misunnelige på de med bobil når vi rigger opp og ned "kombikampen" på vei til og i fra Italia:)
    Osten, AGSolo tror jeg ikke når systemet til OB-BB til lilletåa engang:)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.124
    Antall liker
    4.617
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Inselwind (hr WvT) og jeg var på signingsferd på Skedsmo i dag og lot oss drukne i stor (!) vellyd ved 120 dB.
    Hyggelige Henne fjernet maling fra huset ute, mens verten fjernet sparkel og maling inne med trykkluft fra horna og seismisk massasje fra 21" stemplene på kottet.
    Slukets rapport om nitidig håndverk og ryddig kabling behøver ingen sensur...
    Vi takker for 4 hyggelige timer som fløy avgårde og som ble toppet med sekund-ferske vafler og inte - ligent prat ;-)
    Mye fin inspirasjon ble hentet i svingene innom høyttalere, akademi og håndverk.
    Vi er altså skyldige i at BB ikke legger ut 4 nye prosjekter idag.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Ja, mer forferdelige folk enn dere skal man vel lete lenge etter.

    Utrolig at dette lille landet kan inneholde så mange flotte menn
    - har sett noen av de før, og jaggu ble jeg ikke venn med to til i dag.

    Grusomt er et dekkende uttrykk for hvor fort tida gikk i dag - tror timene datt rett ned i et sort hull, for borte ble de - helt umerkelig.

    Lena blir et nytt bekjentskap. I Brummundal har jeg kæmpet før - i en Folksvagenbuss - i skauen rett nedenfor Hotell Høsbjør under den fantastiske Hamarfestivalen der Ivar Dyrhaug var komframogsidet.

    Vi sees, gutter - garantert - og tikk for tatten.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    På tross av et forferdelig arbeidsheft i dag fikk innsiden av Loftet sin ekstra isolering og platekledning.
    I morgen ruler rup-anel og kanskje ferdigstilling av døra også.

    986.jpg


    985.jpg


    Men kjenner jeg meg rett, så kommer Atlet i titida.
    Gleder meg - det er så fint med besøk.

    BB
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.422
    Antall liker
    106.253
    Torget vurderinger
    23
    Merker meg at det stadig nevnes vafler ved besøk... :mad:
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Sluk;
    Ja, jeg begikk en dødssynd ved å ikke ta fram rørebollen fra kjøleskapet, jeg admitter det - denne slipper jeg aldri unna!
    BB
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.422
    Antall liker
    106.253
    Torget vurderinger
    23
    Helt riktig!! Alternativt kan avlat oppnås gjennom dugnadssnekring av hagebenk :)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Vidar;
    Bobil er genialt.
    Bygde tre stykk på åttitallet på Mercedeschassis - fantastisk ferie- og festredskap.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Sluk;
    Jeg stiller men det må bli etter neste uke.
    Har du en skisse per mail?
    BB
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.422
    Antall liker
    106.253
    Torget vurderinger
    23

    En slik Mercedes camper står høyt på min liste....

    camper-with-a-difference.jpg




    - men økonomien tilsier nok at denne varianten er noe mer realistisk :p

    camper  mini.jpg
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.422
    Antall liker
    106.253
    Torget vurderinger
    23
    Den EGENTLIGE grunnen til at OB vil ha camper....

    camper ob.jpg
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.422
    Antall liker
    106.253
    Torget vurderinger
    23

    OB's seneste snekkerbragd; Camper Inwall Peeping Tom Speakers (CIPTS)

    inwall peeping tom.jpg
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    2.028
    Antall liker
    11.151
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Hei & takk for en hyggelig "hjemme hos aften" hos dere to. - Er selv endelig blitt ferdig med tørrlegging av skiferheller på trappa til naboen, så da kan jeg komme med noen setninger vdr dagens hifi-treff:).
    Det er ikke mange dagene siden Willy fortalte meg at vi skulle ta turen nedover til dere, og jeg har kunnet glede meg til å møte denne "duracell-kaninen" som jevnlig legger ut en infostrøm av sitt flotte og lovpriste anlegg, samt andre høyttalerprosjekter, tanker & synsinger, ja rett og slett en som gir masse av seg selv på Hifisentralen.no - . Og det ble virkelig et koselig møte også:). Gammeldags som jeg er, måtte jeg jo ha med meg en neve med cd'er med musikk jeg kjente igjen og evt kunne trekke noen paralleller ifra, men de ble liggende igjen på bordet, da du allerede hadde de lagret i arkivet ditt. (Som forøvrig var stoort. .. kopi , ja takk;)).
    Lyden var som nevnt av andre forumister, utrolig stor/detaljert/direkte/åpen, med en smekk som fikk buksene til å blafre. - høy morofaktor!
    . - Har enda ikke turt å satt på igjen stereo'n hjemme, og vil nok drøye det en dag til, så intrykkene fra dagens seanse blir sløret litt ut:).
    Takk for at vi fikk komme, for topp servering og hyggelig prat.
    Du er som sagt velkommen til Toten - traktene for en "apekiste-lytt " med kaffe & bakverk til..

    Fortsatt god Sommer! :)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Insel;
    Jeg koste meg storligen, jeg også. Og som så mange ganger når man har det fint, så raser tida.

    Med to praktikere som dere i nærheta, får man et flott og tiltrengt påfyll og det spørs om vi ikke kommer til å støte på hverandre rett som det er.

    Tusen takk for en flott gest.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Dagens alibi for å få være inne mens Henne stod ute i nordavinden og bedrev veggmaling

    987.jpg


    988.jpg


    Vegg med vinduer var det før - dobbeltglassene med luft mellom har jeg beholdt, men i tillegg så har jeg fylt ut luftrommene på begge sidene med treningsmatter og kledd begge sidene med 12 mm veggspon. I tillegg er innsiden påspandert 12 mm rupanel som er limt og stiftet. Totalt sett, så tror jeg at dette blir en grei vegg. Den blir stiv og god og pga sammensuriumet innvendig kommer den til ikke til å bidra med resonanser til resten av rommet. Det blir en bra vegg og derfor får døra samme behandling.

    Nå ser desverre greia ut som en badstuvegg men jeg håper at litt farge gir litt andre assosiasjoner etterhvert. Skal ta det med når kveldsbønna slippes i kveld....

    BB
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Tusen takk for lytten på "loftet" ditt i dag BB. Sender deg en liten melding fra under teltduken.
    Skikkelig gøy og inspirerende å se loftet ditt og høre "budsjettanlegget" du har snekret sammen. Dæven for en lettflytende kapasitet, fleksibilitet og headroom det har. Det der skal du og din fru få mange fine stunder med.
    Veldig hyggelig å få tilbringe tid sammen deg og din kjære. Fine folk. Du må hilse og unnskylde at tiden dro ut og at jeg spiste opp alle vaflene.
    Ha en riktig god ferie og fortsatt god sommer!
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.422
    Antall liker
    106.253
    Torget vurderinger
    23
    :mad: Vafler... NÅ igjen..?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Sluk:
    Det er vel ingen annen utvei enn å be deg på mine tynneste knær om å stikke oppom i morgen!
    Jeg skal varme opp jernet så snart jeg får gått snurren ut av underboksa.
    PM/SMS når jeg kan se ditt blide åsyn - vi har en masse å prate om, bla Slukoteket.

    Så til deg, Atlet
    Som alltid er det toppnotch kos sammen med deg.
    Ikkeno' spørsmål eggentlig - neste gang tar du med deg Trompetuten, ikke sant?
    Jeg legger igjen Diracen til deg når jeg drar på min telttur.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Loftsveggen er helt ferdig
    - nå gjenstår kun maling av hjørnelist og dørkarm og montering av gulvlist

    989.jpg


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Prøver på nytt - sliter med opplastingen av bildene.

    Fikk gjort mesteparten av døra som skal inn i hullet
    - her gjenstår innfelling og montering av beslag samt beising.

    Et gammelt vrak av ei dør forsøkes gjennopplivet

    990.jpg


    991.jpg


    992.jpg


    993.jpg


    994.jpg


    995.jpg


    996.jpg


    Dette ble en forferdelig tung jævel - får se om jeg får den opp i andre med menneskelig makt eller om vi må sette opp en bønnegruppe. Jeg ante litt om vekta, men hadde jeg visst det jeg vet nå, er det ikke sikkert at det ikke hadde blitt laget en ny.


    BB
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.401
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    heiann BB
    takk for meg..kjempehyggelig
    morsomt å se at hele familen jobber som svin for å "ferdigstille prosjektet"/huset
    ditt loftsprosjekt var og betydelig fremskredent siden forrige gang
    etter endel ratting på digidelinga de, begynte det jo å smake litt fugl og, selv om vi startet med et mildt sagt ugunstig utgangspunkt
    bitene og potensialet er jo der, så er det bare å ratte det ut og bli kvitt skramlinga
    fortsatt god sommer
    mvh
    Leif
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Takk selv, du morsomme Mann.
    Artig å ha Digitus Fobitus Mastodontus på et tidlig ettermiddagsbesøk.

    Som forventet og absolutt ikke fryktet, så startet det hele med (kanskje ikke ordrett): Dette låter dritt - detta kan man ikke høre på!

    Hadde jeg vært uten fartstid med allverdens menneskelige avarter og ikke kjent til dette Homo Sapiens, hadde jeg kanskje blitt litt småsnurt et øyeblikk. Men det går ikke an med Leif, verdens mest sympatiske besserwisser. Og spesielt ikke når mannen vandrer rundt med min egen fasit til hvordan jeg ønsker at det skal låte men både ikke greier å sette ord på det og både ikke vet hvor jeg skal starte.

    Dyret er fullstendig anal-ogt og freistingar med både det ene og det andre synes ikke å bite på den kroppen. Men når Lettpåfot-OB-BB hadde vært og hentet opp kontrollflata til miniDSP'en, glemte han seg nok ei lita stund, for med ett kom baken fremst på sofaputa.

    Litt hit og litt dit med gainer og delefrekvenser og så hadde en liten ny verden åpnet seg. Var plutselig litt tilbake til følelsen jeg hadde etter at Grelv hadde vært på besøk og rattet J-horn og 2360.

    Brukbar pønsj i både bass og mellombass og masse mer kroppslighet og sammenheng oppover også.

    Må nok gå etter melllombasskassene med en boks raslefjerner med den energien som kom etter rattinga. Småforandringer er klekket ut - no big deal, men jævlig irriterende.

    Takk for besøket, Leif og en fin-fin ferie til deg ut på bøljan blå.

    BB
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.019
    Antall liker
    10.976
    Torget vurderinger
    10
    Tror mye av inntrykket er at det låt for flatt. Vi kom ikke lenger enn å jevne responsen etter beste evne. Vi fikk ikke tid til å jobbe med voicing.

    Rattingen dere har gjort er mer som equalizer innstillinger dersom dere har guffet på med bass og midbass. Nå er garantert fase og summering ute av lage.

    Flatt låter ikke bra, det har man kjent til i over 40 år:

    Target Curves


    eq.jpg
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Den Helske innstilling låt litt flatt. Manglet sprut i toppen og slam i midbass. Tror det er mer å hente nedover på midbassene i det viktige 100-130hz området, og det var jo bøtter med gain å leke med. Vi fikla litt med våre ukritiske ører, men en kommer ikke utenom en mikrofon for å beholde et visst snev av kontroll. En forsterker med mer gain i toppen bør du vurdere, men det snakket vi jo om. For galt å dempe mellomtonen så dramatisk...

    her er det likevel et uhorvelig potensiale som jeg håper den staute eier får liret ut. Dirac gjør underverker, men det grunnleggende som fase og deling må være på plass først.

    Likevel, Gratulerer nok en gang med et flott gjennomført prosjekt OB! Absolutt blant toppsjiktet av diy systemer jeg har hørt! Her er alt fysisk gjort helt riktig i forhold til rommets begrensninger. Men du bør overvinne din frykt for mikrofoner og ta balletak på dsp. Den grunnleggende forståelsen har du, og kompetansen finns her på HFS. Det er nok ikke så mange som mestrer kunsten, men den som spør får oftest svar, og det blir et flott tilskudd til din allerede fantastiske kunnskapstråd. Når du har gjort deg uavhengig av diverse grevlinger og andre lumske typer er verdensherredømme innen rekkevidde.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Ydmyke Leif er en jeg selv ønsker besøk av etter hvert. Er jo morsomt å ha besøk av en som sitter på fasiten for alle andre også:)

    Hel: Flat låter mye bedre en humpete, men en viss grad av tilting må til. Dette gjelder i hvert fall oppsett med full dynamisk kontrast. Anlegg som er sløvet ned med alskens tweaks må gjerne ha litt hjelp er og der, for at det skal gi fot. Kan funke greit på noe musikk, men tynner ut veldig i musikksamlingen.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.019
    Antall liker
    10.976
    Torget vurderinger
    10
    "Ydmyke Leif" har godt opptrente ører helt klart selv om avstanden fra terningkast 5 til 6 er meeeeeeeeget stooooooooooooor.

    Helt enig, flat først og tilt etterpå, det er standard prosedyre.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.401
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    8x12 er definitivt på 2 hear listen :cool:
    samme med emo og de mystiske SLOB ene til Sluket, bare jeg slipper forbi minareten på Furuset:rolleyes:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn