Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Fandrese;
    Nei ikke sant - har ikke sagt et eneste sant ord de siste tredve år.

Vegard;
    2450SL eller 2451 - eller for så vidt allverdens 1,5" drivere, Grelv har målinger heime og jeg skal be han vippe de over til meg eller poste dem.

Den vanskeligste delen å få til, er hornhalsen, men det fins publikasjoner det går an å produsere etter. Kluet ligger i å få overgangen fra rundt til firkantig så myk og riktig som mulig. Jeg vet nå hvordan det skal kunne gjøres og hvilke mål som gjelder - i mitt enfold tror jeg at det burde gå relativt greit.

Jeg hadde også med meg noen puter ut til mannen

P1010669.jpg
    P1010670.jpg

- tror ikke han hadde helt trua, men det hadde ikke jeg heller - sagd og pusset styrofoam av de største tilgjengelige bitene.

Det som er spennende med disse er ikke om de "virker" eller ikke men hvilken påvirkning de har - spesielt spredningsmessig. Disse målingene er ikke tatt ennå, så vi får vente med å se hva som skjer.

Det koniske hornet gir mange muligheter, så vi får se hva dette ender i etterhvert.

80x80 neste!

BB

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    2.928
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "i mitt enfold tror jeg at det burde gå relativt greit."

Har ikke du en cnc fres til slikt

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Jepp, Vegard;
    Den skal få gjøre jobben - og jobbene etterhvert.
    Må alliere meg med en luring som er master i SolidWorks - Emo vet jeg om og har hørt at Bæret også er oppegående.
    Vi får se om noen melder seg uten skvis. Ellers så er det en tyskert hos Falkenberg som er særs våken - det blir ei råd.
    Takk for spørsmålet, for øvrig - det ga meg en åpning.

Jeg må først få prøvd ut de to lyddreperne jeg har, og hvordan mekanikken mellom forskjellig platematerialer og -tykkelser sluttreagerer. Først etter dette vet jeg hvordan trangtuten kommer til å se ut og skal teljes.

P1010686.jpg

Vi har en plan - det som gjenstår, er å formattere forsøkene.

BB

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    2.928
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Ny monotrapp opp til loftet?

en ting å ha i tankene vedr skanning og fresing:
    I min verden er det knallfint å ta digitale avtrykk (digitale bilder med egnet apparat)
    for mindre arbeider, mens et smil fra øre til øre foreløpig ikke er det. Scanneren tar en drøss bilder som klippes og limes og det ligger en ørliten feil i dette som summeres til en uakseptabel størrelse når arbeidet er stort/ komplisert.
    Blir sikkert løst etterhvert, intil videre ruler analogt også her når det virkelig gjelder

• Liker
    Reaksjoner: LMC

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Tenker å være først ute med monoanlegg i Skedsmo dette hundreåret. Blitt steike inspirert etter follobesøk og tenker på å gå over til teip etterhvert.
    Ikke mye skrangel igjen til å kjøpe dubletter for da.

oen;
    Varmer du hvitvinen, så kommer jeg på visitt i morgen ettermiddag med noen Anaer under armen?
    Planlegger å holde deg i handa mens du viser meg ledningsmagi.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Vegard;
    Setter også mer og mer pris på manuelt arbeide og den følelsen av mestring dette gir....

Men det er utrolig sexy og besnærende å få resultatet av noen få streker rett i fleisen momentant
    - et kort minutts innsats

Tut 1.jpg

Tut 2.jpg

Dette er en superenkel øvelse - målet er å komme i mål med komplekse overganger, oppdeling av objekter og en haug med andre ting.

BB

• Liker
    Reaksjoner: LMC
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Tidlig På 70-tallet var jeg på Uriah Heep konsert i Bergenshallen. Glemmer aldri den konserten, og glemmer heller aldri noen roterende horn oppå noen gedigne høyttalere. Har alltid lurt på hva poenget og effekten er med slike roterende greier. En annen ting : Hadde det ikke vært fordi jeg nettopp har støvsugd, så skulle jeg bøyd meg i støvet for det håndverk som vises i denne tråden. Det er nesten galskap....vidunderlig galskap :)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Takk, Vintage - som alltid, så samler jeg på velment skryt.

Masse saker er på vei. Samarbeide og idédrodling med flere av skærpingene her inne gir ikke en stakkar fred.

BB

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Detta er minimum føler jeg :cool: Kan ikke ha noe mer pinglete enn dette!
    Gleder meg til å høre! Send melding når det er oppe å går :D

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    2 stk 2405 ferdigoppusset - må si at det er en spesiell følelse å holde i disse ikonene fra forrige århundre

P1010698.jpg
    P1010699.jpg

BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.571
    Torget vurderinger
    23
    Har du endelig fått tak i Alnico versjonene nå..:D Verdens mest underratede og ienperiodegrisebilligtilgjengelige diskant

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sluk;
    Ei stund siden de havna her - først nå fikk far lagt en kjærlig TLC-hånd på dem.
    Har hørt på en del system med disse - både studiosaker og de som var med ut på tur. De står fjellstøtt.

Har aldri hørt noen forskjell på alnico og ferritt, men det er jo noe med navnet, da - skal lissom være noe gildere med det som er verst å få tak i.
    Øra det er noe galt med - kanskje det?

Uansett, så ser det ikke ut som at disse blir her for evig. Men jeg holder ferrittene i et jerngrep inntil videre.

BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.571
    Torget vurderinger
    23
    Det eneste som blir hos deg er gjennomtrekken! Og utforskertrangen kanskje..

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    2.928
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "må si at det er en spesiell følelse å holde i disse ikonene fra forrige århundre"

forrige årtusen :cool:....

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Leif;
    Enig med du i det - og det beste så langt dette, må være Klasse D - ikke sant?
    BB

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.622
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    dream on........klasse D og switchmode supply er en trøsteløsning for DIY´ere med tight budsjett og lite kunnskap om å bygge skikkelige amper
    det er jo bare å pælme noen ferdig loddede moduler i et kinakabinett og koble terminaler og strøm....
    betal for en, få fem.....kanaler
    REMA 1000 forsterkere.....:confused:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.622
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    neida, det er lyden av de som gir utslett....:rolleyes:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Warning! Warning!

Leif er beviset på at 71 grader nord - motbakkeprogrammet - ikke lenger bare et TV-program.
    71 har virkelig tatt bolig inni et menneske. Jeg tror vi har beviset her. I alle fall er det så mye som taler for det - vi ikke kan se bort fra krystallklare fakta lenger.

Og hva er mest obviøse å velge når det først skal spre sine gjeller og slå rot i noe som puster?

Ikke tvil i min sjel - det skal ikke mange siders lesning til før et sånt vesen finner de tre bokstavene som feier all nøling og kritisk sortering vekk. Det må bli denne, hvis gangsyn har blitt så dårlig at han nekter å vende det andre øret til. Det må bli denne, hvis realitetsorientering har gått i vranglås og det må bli denne som får kjevelåsing om han beveger seg maks tre-fire knop og tre alen unna choker, teip, horn, rør og seilbåt. Til og med en liten Blomsterfinn, er han.

At dette dyret har funnet at en frogning er det eneste verdt å ta bolig og ikke en nordlending, eller enda verre, en vestlending, er et like stort under. Men vi skal prise oss lykkelig for det. Okke som, så blir det mye moro å dele når man møtes. Og god kaffe.

Det er i motbakke det går oppover.

BB

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Skoleåret nærmer seg slutten - et-par uker igjen med stell av unger, så er døren til DIY-himmelen åpen.

Noen prosjekt står foran ferdiggjøring og noen står foran en grusom død. Noe skyldes bevisste valg og og andre halvparten skyldes tilfeldigheter, eller enda bedre, lykketreff. Forleden dag var jeg innom en kompis og vi snakket om to drivere jeg hadde sett dagen før og hadde veldig lyst på - JBL 1400nd Pro. Neste dag fikk jeg en forretningsmulighet i innboksen og noen drivere skiftet eiere ila et lite øyeblikk.

Under DSP-kurset på skolen viste jeg fram noen kasser i innramminger av eik som jeg har hatt i hodet en stund - med doble Seas W26FX002, MCA15RCY, 27TBCD/GB-DXTpluss en bakovervendt diskant inni. Senere brukte jeg samme designkodene inn i et par som skal inneholde Roy med doble slaver pluss C18EN001/M (den som ikke lenger er i produksjon).

PT-guidene har skapt noen problemer inni hodet siden de landet her. Med de fulgte 2430H og siden har jeg komplettert disse med 2169 og faseplugger. Guidene har vært innom diverse sammensetninger men jeg har liksom aldri fått disse til å gå i lås på en skikkelig måte. Eikerammene, de nye bassene, og PT-ene, tror jeg derimot kan bli farlig nær den beste kompakthøyttaleren jeg noen gang kan komme til å skru sammen.

Filtrene håper jeg Grelv vil ta seg av - etter å ha hatt noen sånne fra denne mannen i hus, er det ingen grunn til å tvile på hvilken vei det går.
    Dirac får som før ta seg av integreringen med rommet. Det blir toppingen på noen nydelige kaker.

To skisser og to bilder på veien....

Bjørkeng JBL.jpg

Bjørkeng Alle.jpg

Seas W26

Bjørkeng 2.jpg

Bjørkeng 1.jpg

BB

Sist redigert:

Dyret

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Var vel W26 som sto på sløydsalen under DSP-kurset? Var det dobbel l26roy og coax i disse?

Er virkelig misunnelig på dine mæd skills!
    (Også nextel lakken :D)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Dyret;
    Begge kassestørrelsene var på sløydsalen da. Vi såg vel mest på avstivningene i Roy-kassene.
    Royer uten slaver men med Coaxer (Svartingene) står og spiller her i stua akkurat nå.
    Disse kassene blir dissekrert eller flyttet over til eldstegutten - elementene følger med til de ledige Eikerammene.

Når det gjelder skillsa, så kommer de etterhvert - om man er villig. Bare å hive innpå nok køl!

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Skedsmokorsets "The Wall Of Sound"

P1010703.jpg

- før det frontstoffet kommer på.

Fountek Neo3 i toppen, Philips 9710 i mellomtonen og Tang Band W5-1138 nederst. Passiv deling mellom mellomtone og diskant. MiniDSP deler toveis før dette. Anaview ALC300 tar bassene og AMS0100 tar seg av mellomtone og diskant.

Ikke allverdens bestykning, men som TV-lyd, tror jeg dette tar meg i mål og vel så det

BB

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    oen;
    Gjør dette litt for deg også - vet hvor mye du kjeler med dette merket. Men egne forventninger er selvsagt skyhøye, spesielt til mellomtone og bass. Diskanten er jeg usikker på - vet ikke hva disse presterer.
    Ka trur - er det blasfemi å bruke JBL sin blåfarge? Du burde kunne være mitt alibi hvis jeg går for det.

Sluk;
    Spørs om vi rekker dette før ferien - mannen med kondensatorene flakser vilt omkring i den varme årstida.
    Men om vi hadde greid det, så har du sannsynligvis rett - eller ikke - disse tror jeg at jeg kommer til å lenke meg til inn i evigheten.

BB

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.571
    Torget vurderinger
    23
    Det har du trodd før - en sånn ca. 4-5 ganger bare hittil i år! Håper du rekker det før rekene på brygga (hint hint, blunk blunk, kremt kremt) ;) Eller omvendt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn