Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Jeg syns dette var hell i uhell, det blir faktisk finere med bakhue på kassa da den blir grunnere visuelt :)
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    680
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Aiaiai...jeg misunner deg virkelig med den benkesaga med diamantblad, BB. Dettan blir strøkent! Venter spent på flere bilder, ha ei god helg! :)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.792
    Antall liker
    107.540
    Torget vurderinger
    23
    Syns det er bedre smak på denne. Er vel pga at den er lagret på eikefat. I tillegg har den "Triple Action", du kan vaske munnen og 2 valgfrie hulrom i tillegg .

    Valgfrie hulrom = begge øra! Så er jeg klar for nye lytteøkter! Ellers så er stålull og Reprin også effektivt til å lauge kjeften med, gikk mye i det før men nå vet jeg ikke om Reprin er å få lenger? Anyone?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.588
    Antall liker
    7.123
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Prøv noe som heter Duxola. Det skal vis være enda mere kaustisk...

    Johan-Kr
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.792
    Antall liker
    107.540
    Torget vurderinger
    23
    Dette ble strøkent - mes compliments au chef! Du har en god designer åpenbart :cool: Gikk opp med skyggekanten og ser jeg - bedre proporsjoner dette. Knallfint.

    SlukApprobert! Nå kan du ta Helga med god samvittighet ( eller andre egnede verktøy)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.440
    Antall liker
    2.876
    Torget vurderinger
    3
    Helga har ikke gjort no gæli. Hu er bare på delings. Så alle kan ta.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Stor takk, Sluk;
    Utrolig hva noen striper og en skyggefuge kan gjøre - fikk meg selv en leksjon i går som jeg både tar med meg videre i livet og inn i undervisningen.

    P1010798.jpg
    P1010801.jpg


    Det første stadiet av treklossen vekker vekte vakk ingen oppmerksomhet i det hele tatt fra elevene, men da jeg sammenkalte til fesjå etter å ha vært på saga, var faktisk noen frampå og ville ta på stripene. Jeg må tenke litt videre på dette og finne en formulering for meg selv på hvorfor - og finne en måte å få dette fenomenet inn i pædagogiske rammer.

    Dette både krever og fortjener en forklaring; Hva er det som gjør to såogsi identiske produkt så forskjellige og hvordan kan jeg utnytte dette i undervisninga for å skape motivasjon og mestringsfølelse?

    Noen som har noen synspunkter på dette - håper de som har noe vektig å si om dette, kunne melde seg på et øyeblikk og gi med litt instankunnskap?

    BB
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.361
    Antall liker
    1.169
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Det handler vel strengt tatt bare om pynt... Å bryte en kjedelig overflate med noe mer visuelt.

    Se fasadene på gamle bygg (spesielt kirker) så ser du jo mye av det samme prinsippet, "alt" har noen flotte detaljer og ser uendelig mye finere ut enn ett moderne hus der ingen har råd til en kar som bruker en uke på en vinduslist :)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.792
    Antall liker
    107.540
    Torget vurderinger
    23
    Kortversjonen;

    Nei - det handler om menneskers innebygde persepsjon - altså sanseevne. De aller fleste vil reagere på en slik måte. Det finnes masse litteratur på emnet - det går på linjeføring, dimensjoner, brutte linjer og volumer osv. En industridesigner lever av slik kunnskap, arkitektene også

    Proporsjoner er også med i bildet - og kunnskap om hva produktet skal brukes til. Denne boksen er en teknisk dingsboms, utfreste blomsterranker i steden for rette linjer ville blitt helt feil og sikkert fremkalt latter.... Skyggekanten (eller shadow gap som engelske fagfolk kallerdet) er der for åmarkere overgangen mellom to volumer samt hjelpe til å skule ev. ujevnheter og sprekker som måtte oppstå i finish/overflatebehandling. Uten en slik kant ser det også "billig" ut.

    Hvis du er smart nå, OB-BB - så leser du deg opp på emnet og briljerer i miljøet og gjør deg enda mer uunnværlig. Smart move. Persepsjonsfilosofen BB.

    The value of good design is the increased possibility of success

    Folk forventer visse egenskaper av en ting de kjenner funksjonen av - og det er viktig å ta med i betraktningen når en skal utforme et produkt. En glatt tilleggsvorte på en høyttalerkasse er ikke mye spennende for et knippe kvisete fjortiser - men gjør boksen litt mer sexy innenfor arbeidsoppgaven den har og dermed skapes engasjement og aksept.

    Anbefaler for øvrig følgende litteratur;

    https://medium.com/@monteiro/why-you-need-design-77dce41e0e0c#.p8l34pabt

    https://www.amazon.com/How-Render-f...p/1933492961?ie=UTF8&ref_=zg_bs_3564966011_15

    https://www.amazon.com/Information-...5638146&sr=1-6&keywords=design+and+perception

    Noen gode eksempler;

    https://no.pinterest.com/explore/industrial-design-portfolio/
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Nydelig, Mann.
    Har skummet denne lenken kjapt:
    https://medium.com/@monteiro/why-you-need-design-77dce41e0e0c#.pox7ja8wq
    - meget interessant.

    Jeg tror nok at jeg kommer til å dra ut litt essens fra denne og plassere det inn i øvrig fagdannelse.

    Jeg var i fjor i møte med Høyskolen i Oslo og Akershus for å få til et samarbeide/kobling med produktutviklingsutdanninga deres. Ledelsen har nå tatt opp denne hansken og initierer et formelt samarbeide mellom HIOA og oss.

    Design er uten tvil et understimulert tema innenfor fagutdanninga vår - forferdelig mange unger har møtt uengasjerte, kunnskapsløse og likegyldige lærere opp gjennom tida. For oss blir fort et skoleår, gjerne et av uendelig mange mellom de fine sommerferiene. Men for boyza g beibsa er et år i tidlig start av voksenlivet, uendelig viktig.

    Vi er nå inne i en periode av skoleåret som heter PTF (Prosjekt Til Fordypning, er det tullete filologiske navnet). Dette er en periode jeg storkoser meg i. Hver dag drar jeg hjem overfylt av adrenalin. Det går faktisk så hett for seg at elevene kommer flere timer før undervisninga starter og tar rett og slett ikke pauser. Hardt for en sedat stutt-tjukking, men dette er virkelig å utøve det jeg liker best av alt. Lite prat mye gjøring. Toppingen av perioden, så langt, var da den mest uinteresserte kom og spurte om han kunne jobbe lenger og jeg måtte avtale med lærerkompisen min om slukking av lyset.

    Mao, Worth while så det holder, å være snekkerlærer.

    BB
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.792
    Antall liker
    107.540
    Torget vurderinger
    23
    Godt å høre om slike episoder- nesten så en får tilbake trua på folk & fremtid. Engasjement har alt å si - fra alle involverte parter, dessverre er det ofte en serieting, d.v.s. at dersom en enkelt i prosessen ikke er med så blir det vanskelig for alle de andre.
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Skulle virkelig ønske jeg hadde deg som lærer på VGS BB. Du er virkelig noe andre innen for fagutdannelse burde se til. Jeg hadde på GK en lignende lærer med litt steinerskole preg. (Sier ikke att du har det, for dette er jo stort sett som å banne i kirka). Jeg gikkfra å være ett skolenull, til en av de mest engasjerte i klassen, og karakterene gikk rette veien, kun på grunn av dennne læreren.
    Desverre endte hans historie med å møte veggen pga att de andre lærerne mobbet han for hans metoder, selv om vår klasse var landets beste til eksamen i hans fagfelt det året. Jeg vet dette pga att han var god kamerat og kolega av min gode venn far.

    Vi trenger lærer som deg i skolen. Evnen til å tenke litt "rart" og engasjere kiddza... stå på for pokker!

    Jeg tar av meg hatten!
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Takk Dyret;
    Det er mange nok av mitt slag rundtomkring, men vi mangler folk som produserer unger som er oppdratt til å forstå at ærlig arbeide ikke er en uting - spesielt nå som oljeinntektene blir mer usikre og arbeidslivet blir mer og mer mafiafisert.

    Ingen ser ut il å bry seg om hvordan vi undergraver vår egen økonomi og at snart bare "Made In Norway" - merkelapper herfra er omsettelige - og da pga at de er blitt sjeldne samleobjekt.

    Stusselige utsikter.

    BB
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.562
    Antall liker
    12.172
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Merkelig egentlig hvordan samfunnet har utviklet seg. Da "vi" var unge, sånn på slutten av 60-tallet, var det mulig for en skoletrøtt 16-åring å få seg en jobb,noe de fleste også gjorde. Av mitt årskull, tror jeg de var i flertall, de som gikk ut og fant seg en jobb etter realskole, ungdomsskole og sågar framhaldsskole der hvor det enda gjaldt. Kompetanse og kunnskap er selvfølgelig ikke bortkastet, men det er jo grunn til å lure på om det trengs en bachelor eller master for å bekle mange av dagens jobber. Handtverkere vil alltid trenges, men det er liksom havnet i bakleksa, - er liksom ikke fint nok eller hva det nå er. Det har vel kanskje også noe med hvordan grunnskolem er utformet, - hva kan egentlig ungdommen ut fra ungdommskole, og tildels ut fra videregående? De fleste er totalt ute av stand til å finne ut hvor mange meter material du trenger til å lage 20m gjerde med 70 cm høg stakitt.... Hvor er vi havnet i verden ???
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Ja, jeg er helt enig med deg, Aurora.
    Alle elevene vi får inn til grunnkurset vårt, kommer fra ungdomsskolen. Det er et forferdelig slit, bare å etablere en forståelse for hva det vi tar som en selvfølge å ha kjennskap til - helt basal kunnskap, pfte.

    Grunn- og ungdomsskolen, som burde være en boltringsplass for oppdagelse, er det ikke - selv ikke for de skoleflinke. Planer er det nok av hele veien, og på dette området tror jeg ingen likestilte skoler på hele kloden, slår de norske.

    Leken er borte - i gymnastikk er det tabeller som gjelder. I formingsfagene klipper de og limer. I husstellfaget lager de tabeller over kalorier og karbohydrater og spiser posesuppe. Og rådgiverne råder de svakeste å søke Design og handverk for der kommer alle inn.

    Vi får så mange luringer inn som er in deep shit når de trår over terskelen her. I sine egne øyne er de det, men når vi får satt oss ned med dem, prata litt og over tid, blitt kjent med skapningene, oppdager vi en haug med skærpinger som faktisk er skærpe på områder de ikke var det på ungdomsskolen. Mange av disse har i en årrekke blitt tatt ut til spesialundervisning i egne rom, og man kan bare tenke seg følelsen dette frambringer og til slutt, hvor stor trua på en selv ender etterhvert.

    Bare det å få inn i hodet på enkelte hva forskjellen mellom radius og diameter, kan ta sin tid. Men fy faen for en følelse det er når luringene skjønner dette, og når de i tillegg etterhvert klarer å gjøre om fem centimeter til millimeter i samme slengen. Det er ikke vanskelig for de fleste - de har bare gitt opp for lenge siden og har ikke greid å hoppe på etter første gangen de ramla av.

    Tenk for en lidelse det hadde vært for oss om vi hadde vært nødt til å stille i den samme klassen, dag ut og dag inn, år ut og år inn og visst at vi var dommingen i klassen. Vi hadde også skydd og funnet oss noe annet eller noen andre å holde på med. Men disse kan ikke det - blir de borte, kommer Det Offentlige og berger dem.

    BUP, Barnevernet, Psykologer - alle med lave og forståelsesfulle stemmer som skal hjelpe stakkaren. Noen ganger er dette selvsagt nødvendig, men jeg tipper at i de aller fleste tilfellene, så hadde det hjulpet med en liten rewind og noen flere kalorier innlagt i undervisninga.

    En enkelt tommestokk (eller metermål som petimeterne vil ha det til å hete) er faktisk nok til å finne ut at fem centimeter har femti millimeter inni seg. Ar det er en halv desimeter og at det går tjue femcentimetre på meteren.

    Flanellografen på søndagsskolen var min første multimediaopplevelse. Med Jesus, Josef og Maria inni stallen. Jeg vet den dag i dag akkurat hvordan det såg ut midt på natta når de vise menn kom til jomfruen som nettopp hadde født. Ho måtte forresten ha fått seg sin livs overraskelse! Det var noen esel der og himmelen var grønn. Gull visste jeg hvordan såg ut fra pengebingen til Onkel Skrue, røkelse vet jeg nå hva er fordi jeg har støtt på litt av hvert sånt opp gjennom livet. Men myrra aner jeg den dag i dag ikke hvordan ser ut og kommer sikkert ikke til å finne ut av det siden interessen for jesuslæra ble borte før boka med stjernene også ble borte en søndags formiddag - i ei veigrøft eller et juv mellom Lisleherad og Nordre Skogen.

    Men å finne ut hvor tykke emner jeg klarer å få til ut av en planke på åtte tommer, når jeg vet at det jeg trenger, er tredve millimeter og at det i sagsnittet blir borte 3,2 millimeter om jeg bruker kløvebladet og to millimeter når jeg bruker diabladet, det klarer jeg lett i hodet. Det klarer faktisk smådjevlene også med en gang når de har planken foran seg. Nesten alle, faktisk. Det tar et kvarter å få plantet denne visdommen. De som ikke klarer det på det kvarteret, klarer det antakelig neste dag.

    Det er tre snekkerlinjer i Oslo og Akershus. I Bærum sliter de med å få nok søkere til VG2. Det gjør de i Oslo også, så mye at skolen det ble brukt dullioner på fram til siste skolestart, per dags dato er varslet nedlagt for et år. Et lite håp er det likevel der - det kan hende at skoleetaten rister noe tryllestøv ut av ermet i siste liten. På Skedsmo har vi også tidligere slitt med for få nok primærsøkere, men for første gang har vi i år dusinet fullt. Da er det lett å hevde at romeriksskolen i alle fall gjør noe riktig, og det føler jeg at riktig å gjøre. Til neste år får vi et supertent gjeng som vi virkelig skal henge i sæla for å tilfredsstille. Og det skal vi definitivt gjøre. Lover.

    Et forslag til ny struktur er i disse dager ute på høring. Denne vil løfte utdanningen mange hakk, men vi er spent på (les: tviler på) om den blir gjenomført fordi den vil koste kroner. Spennende tider i møte for oss snekkerne, i alle fall.

    BB
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.801
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Meget bra skrevet.
    Skolen er på vei ut for stupet, hvis de ikke begynner å tenke litt utenfor boksen.
    Alle mulige håndverkssfag faller vekk, de som velger det blir sett på som tapere.
    Snart finne slet ikke en eneste igjen i dette landet, det er skremmende.


    Steinar.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.390
    Antall liker
    68.580
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Veldig bra skrevet og helt sikkert godt utført i hverdagen. Fikk faktisk litt av de samme frysningene jeg får når jeg hører god musikk når jeg leste innlegget ditt. Du har forresten utført en indirekte lærergjerning i dag. Jeg googlet Myrra :D
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Osten;
    Det du skriver, kan være utfallet om ikke noe skjer snart.

    Det fins alltid en smertegrense et eller annet sted der ute - uansett hva vi snakker om.
    Meningsbærerne i landet har nok sett det, og har sett at de reformene som har haglet ned over skolen siden 1994 ikke har virket helt etter hensikten - heller motsatt.

    At det er kommet så langt som det har kommet, må vi nok ta skylden for, på "vår egen kappe". Jeg holder meg til snekkerfaget som jeg kan litt om. Bare tenk på hvor mange verksted som var spredt rundt i Oslo bare for noen år siden. I Københavngata er det ennå noen igjen, stablet oppå hverandre. I Brenneriveien og deromkrig var det en haug. Eller se på de som var knyttet til metall - de var over alt fra kanten av fjorden og helt opp til Nydalen.....

    Tror ikke denne utviklingen er helt bra og tror ikke mye av dette kommer tilbake noensinne. Men vi er smarte i Norge, og om vi utnytter de mulighetene teknologien gir oss, og samfunnet er villig til å investere i det som disse innretningene gir oss, er ikke summa summarum-forskjellene så store som vi er opplært til å tro at de er.

    Alt vi omgir oss med, skal inn i et miljøregnskap - biler, mat og klær, bare for å nevne tre. Hva med møbler og innredninger - om vi hadde sett litt på det innimellom? Hvor dyre er egentlig de møblene vi sikler over i designtråden her inne? En Le Corbusier koster skjorta, men hvor dyr blir den over tid i forhold til Ikea sin Klippan? Og hvor stort prosentvis verditap har disse to over, la oss si, en tjueårsperiode. Og om det er mulig å legge inn en gledesfaktor i arveoppgjøret, hvor glade blir man om man måtte velge den andre skinnsofaen fordi den ene allerede var valgt? Jeg vet om en og annen geitebukk her inne som kommer til å etterlate seg saker til arvingene som det rett og slett blir artig å gå i oppgjør for å få kloa i.

    Stopper vi ikke opp litt iblant og tenker oss om i stedet for å ta korteste ruta til Furuset eller hvor det skulle være, er det mange uttrykk passer her - det nevnes i fleng; Drite i eget reir, Gå over bekken etter vann, det med å pisse i buksa... Vi er med på å lære luringene opp til et meningsløst kortsiktig forbruk. Dette er vår feil, ikke deres.

    Når jeg reflekterer over dette og ser meg i speilet, er det ikke bestandig at jeg føler meg som den skarpeste skjea i skuffa.

    BB

    Edit:
    Takk, Karmana.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.792
    Antall liker
    107.540
    Torget vurderinger
    23
    Ser ut til å stemme ganske bra :cool:
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Sluk;
    Inni skallen, i alle fall - får se hvordan virkeligheten blir.....
    Neida - alt stemmer så langt på millimeteren og vel så det.
    Vi sklir sakte fram i smule farvann - nesten ikke en krusning bak oss - så sakte går det.

    Så ei lita gråmelding - dit vi skulle på lønsj, har det gått sånn med - forbannet at folk heller kjøper poseboller og brød på Rema. Heller det enn å kjøpe ferskt åttekornsbrød til førti kroner - why?

    WP_20160611_15_31_33_Pro.jpg


    BB
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.588
    Antall liker
    7.123
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Tja - kjøper du noe anna enn kneip på Rema, har det nå en tendens til å koste 35-40kr - dvs at du vil ha brød som er noe annet enn fos.

    Johan-Kr
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Men å finne ut hvor tykke emner jeg klarer å få til ut av en planke på åtte tommer, når jeg vet at det jeg trenger, er tredve millimeter og at det i sagsnittet blir borte 3,2 millimeter om jeg bruker kløvebladet og to millimeter når jeg bruker diabladet, det klarer jeg lett i hodet. Det klarer faktisk smådjevlene også med en gang når de har planken foran seg. Nesten alle, faktisk. Det tar et kvarter å få plantet denne visdommen. De som ikke klarer det på det kvarteret, klarer det antakelig neste dag.

    BB
    Yo! Hvor lenge skal du holde oss på pinebenken a! ?
    Hva er en tomme? Og hva har det med diabetes å gjøre?
    A
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    ArildD;
    Kan ikke avsløre om jeg will ikke - yrkeshemmelighet eller eksamensopgave.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    ArildD;
    https://nn.wikipedia.org/wiki/Tomme

    Du drar meg langt utpå nå.. Ser du forresten at en norsk tomme er 2,614?
    Saga vil ha det til at grunnen til at det er forskjell mellom den norske og den engelske, er at når tømmeret ble skåret i Norge, ble det skåret etter den norske standarden. Dette fordi at plankene krympet på veien over til England og da ville tilsvare den imperialske standarden når de nådde fram.
    Men dette er altså bare en historie som jeg forteller dyra og som jeg ikke aner om er hold i.

    BB
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.905
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det er noen bygninger her i landet som ble tegnet i alen...og snekret i meter.:cool:
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    ArildD;
    https://nn.wikipedia.org/wiki/Tomme

    Du drar meg langt utpå nå.. Ser du forresten at en norsk tomme er 2,614?
    Saga vil ha det til at grunnen til at det er forskjell mellom den norske og den engelske, er at når tømmeret ble skåret i Norge, ble det skåret etter den norske standarden. Dette fordi at plankene krympet på veien over til England og da ville tilsvare den imperialske standarden når de nådde fram.
    Men dette er altså bare en historie som jeg forteller dyra og som jeg ikke aner om er hold i.

    BB
    Jau. Ser det må ha bydd på utfordringer. Sendte altså tømmer i 1875. Og kom ikke frem før i 1959? Jeg er sjokkert!

    Tror jaggu meg jeg holder meg til metall sløyd jeg :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.562
    Antall liker
    12.172
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    25,4=26,17=27,5 - er alle tommer, dvs i en del miljøer hevdes det at en "engelsk tomme" ikke er en tomme per se, men en inch.
    Den gamle norske tommen er 27,5mm, og den gamle norske alna var 20 tommer, dvs 55 cm. Denne kalles også for sørlandsalen eller båtalen.
    I tidligere tider var forskjell på mål og vekt en kilde til både plunder og rein svindel, og i 1615 vedtar danskekongen at sjællandsalna er den gjeldende i kongeriket. Den er i dagen system 24 tommer a 26,17 ( 26,14 - litt variasjon råder) dvs ca 62,7 cm. Likevel fortsetter både skogsfolk og båtbyggere å forholde seg til den gamle norska alna på 55 cm, og tilsvarende tomme.
    Nordlandsbåtene er et eksempel på denne utviklinga. Nordlandsbåter opp til ca 1840 er stort sett bygd etter den gamle alna, men rundt midten av 1800-talet skjer det et skifte, hvor man går over til å bruke den nye alna. Nordlandsbåter er bygd på forholdstall, og innføringa av den nye alna gjorde båtene større med ca 1/8, som er forhold som går igjen mellom gamle og nye ælner ( merk skrivemåten :) ) "Alle mål ligger i færingen" sa Einar Bangstad i Bindalen, med tanke på at disse båtene bygges i et forholdstallssystem, hvor delmåla skaleres ut fra en gitt mal. For de som er interessert er dette tilsynelatende kaoset godt beskrevet i båtlitteratur om nordlandsbåter. Det finnes også ei registrering av det som seinere er blitt kalt "meterbåten" ( båten er borte), hvor alle mål i alen er gjort om til meter. En storfembøring av seinere utgave var typisk 24 alen, eller ca 50 fot. Meterbåten er over 22m lang - ellers bygd som en fembøring, og alle interne forholdstall stemmer overens med vanlige fembøringer.
    27,5mm-tommen ble også kalt svensketommer, og enda langt utpå 70 tallet var slike tommestokker i vanlig handel. Det gikk ikke alltid helt greit. Jeg kjente en kar som på 60-tallet målte og bestilte nye vindusglass. Målene var i tommer..... og glassmesteren brukte engelske tommer, - med det resultat at alle glassene datt rett gjennom karmene...

    EDIT: Oselveren bygges visstnok fortsatt etter den gamla båtalna.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.792
    Antall liker
    107.540
    Torget vurderinger
    23
    Sluk;
    Inni skallen, i alle fall - får se hvordan virkeligheten blir.....
    Neida - alt stemmer så langt på millimeteren og vel så det.
    Vi sklir sakte fram i smule farvann - nesten ikke en krusning bak oss - så sakte går det.

    Så ei lita gråmelding - dit vi skulle på lønsj, har det gått sånn med - forbannet at folk heller kjøper poseboller og brød på Rema. Heller det enn å kjøpe ferskt åttekornsbrød til førti kroner - why?

    Vis vedlegget 385999

    BB
    Fanken også da... hater når sånt skjer, og folk klager på manglende service osv. når de handler i de store kjedene - men å BETALE litt for bedre service og MYE bedre produkter, DA blir det vanskelig dessverre. Det ser ut til at slike spesialforretninger (som før var standarden!) kun har livets rett i hippe områder eller Oslo vest hvor folk forstår og verdsetter slikt på en annen måte.

    Men betyr dette at vi ikke ser hverandre mer...? :eek:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn