Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.189
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvis du bruker DSP, så kan du sette opp en Linkwitz-transform. Dette funker best på lukkede kasser.

Minidsp har verktøy og informasjon: https://www.minidsp.com/applications/advanced-tools/linkwitz-transform

Der finnervdu et regneark hvor du knotter inn kassens Q og -3dB, så legger du inn ønsket -3dB og Q, og så vår du ut en biquad som gir den nødvendige eq for å nå målet.

Johan-Kr

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Se der, ja, Fena. Akkurat som bestilt.
    Må bare sikre seg at en har nok pulver nedover - for dette koster Watter.
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    scalars;
    Elever er no'dritt, men fra og med akkurat nå har jeg litt tid fram til Henne gjør sin entré.
    Så vi får se, Lars - har noen terminaler som gjerne skulle inn i basskassene også.
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Uthuling for terminalene ferdig!
    Denne gangen valgte jeg å forsenke disse slik at bare én millimeter stikker utenfor. Denne gangen hadde jeg god nok grunn til å gjøre det for hånd - grundthøvelen som jeg kjøpte for en mannsalder siden fra Veritas var unnskuldninga.

Like imponert over denne som alle de andre verktøyene jeg har kjøpt derfra. Når man bruker en grundthøvel kan man sjelden ta hele dybden i et jafs og man avslutter derfor med en felles dybdeslikking for alle greiene man holder på med. Men denne ikke - her er det mulighet til å låse en maksdybde. Nydelig og kjempeenkelt.

Som alle de andre greiene jeg bruker på Loftet, bruker jeg Neutrik her også - derfor de store, runde hullene. Når jeg bygger systemet som jeg gjør, kan jeg velge om jeg vil bruke aktiv eller passiv filtrering og om jeg vil ha filtrene rett bak høyttalerne eller rett bak forsterkeren - før patchepanelet i utstyrskroken. Tror jeg har seks-åtte kanaler til begge sidene å boltre meg i.

Festinga av chassis-Speakonene i platene; Gikk short på 24 stk 3 mm mutre. Om noen kan sende meg det antallet i et brev, returnerer jeg samme mengde pluss rentemutre når jeg har mine fra China in my hands.

Bilder fra uthulinga.

20181023_154744.jpg

20181023_154115.jpg

20181023_143412.jpg

20181023_143432.jpg

20181023_163751.jpg

20181023_165800.jpg

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Flott, road - det hadde vært fint. Fast eller flytende rente?

Aurora;
    Ikke en elektrisk artikkel i nærhet nå.
    Boret med 10 mm bor i hjørnene først, dro knekkbladkniven langs malen på innsida. Først veldig svakt, deretter så hardt at jeg knakk et blad. Lagde v-spor og skar så enda dypere. Boret fire 35-mm hull (litt eletrisk ble dert der!). Brukte grundthøvelen resten.
    Ingen fres - deilig å leke med hendene selv om det denne gangen var i MDF.

BB

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.629
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Åja - daså!! Jeg tenkte faktisk tanken, men siden du sitter på et arsenal av Festool, så.....
    Forøvrig,- så finnes det et subforum på nettet et sted som kalles "Neanderthal Haven" - for de som ikke bruker elektroverktøy....:cool:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Takk, Aurora.
    Visste ikke om Neanderthal og har nettopp vært der. Fiiine greier.
    Riktig, det derre med Festool... Trodde jeg hadde 30 mm føringsring til de to OF1010-ene men etter hysterisk leting måtte jeg bare resignere og krype inn i handverkmodus.
    Blir nok en sureeplettur til Motek i mårra. Må ha en ring til baflene i toppkassene. Pluss kanskje en spiralfres.

BB

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.189
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    For å si det med en vri på et gammelt uttrykk: «Å sånn går no pængan...» :)

Johan-Kr

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Takk, roadrune - pennies from heaven!

Ja da, Fena - bare gni det inn!

BB

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Du, BB?

Det er noe jeg har gått og lurt litt på. Håper det er greit at jeg spør deg.
    Sånne frontstoff som finnes på mange høyttalere, de er jeg litt redde for når de ikke dekker hele flater...
    Men kun når det er trefinér på høyttalerne :rolleyes:

fade marks.JPG
    fade marks 2.JPG

Det har en tendens til å bli forskjell i finéren når man konsekvent har frontstoffene montert over tid.
    Ser ut som noen blir mørkere og noen blir lysere. Kanskje noe å gjøre med solbleking eller luft"forureining"?

Men det er no så, sånn er det bare.
    Det jeg går og lurer på er om dette stopper, eller setter seg, over tid?
    Sånn at mine høyttalere som nå har stått på ca samme sted i 6 år er ferdige med å skifte farge og jeg trygt kan bruke frontstoffet uten å være redd for fargefoskjell fremover?

Her har du et bilde av et sett av mine type høyttalere og en som har hatt frontstoffet på.
    Det finurlige er jo at det området - nederst - som har vært i det fri har blitt mørkere....?

fade marks 3.JPG

Dette kunne vært en PM, men jeg tok en råsjans på at det har en viss almenn interesse og slang det derfor i tråden din.

din R

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.212
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Har egentlig lenge lurt på om det er noe å gjøre med det som RoDa her spør om. Er nemlig plaget av den samme misfargingen på mine Dali 40 fra 1988. Disse har også stått lagret med frontstofframmen på, og har blitt en del mørkere i fineren under stofframmen. Tror fineren er lys ask. Har du noen gode tips på hva som kan fikse misfargingen, Brynjulf?

IMG_0510.jpg

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.629
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Aller tresorter mørkner under påvirkning av lys - jo mer UV jo fortere - noen tresorter mer enn andre..... Derfor benyttes i dag lakk med UV-filtre, men de bremser bare prosessen, - det stopper den ikke....

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Du Rolf og du Hunsbedt;
    Aurora har svart på akkurat hva som skjer - UV-stråling og til en viss grad tilgang på oksygen påvirker og mørkner.

Tipper at du, Rolf, ikke vil se særlig forskjell framover om du begynner å bruke frontrammene nå - fier, fem, seks år siden du fikk kassene i hus? I alle fall skjer den største fargeforandringen i begynnelsen og derav mest synlig.

Hunsbedt;
    Om du vil ha den lysere bøka (tror jeg det er) tilbake, er det ingen annen utvei enn å demotere drivere og slipe ned. Men dette vil også mørkne uansett hvor godt UV-filter lakken inneholder. Det beste hadde kanskje vært å (etter slipig) å gi baflene et lag med farget herdevoks. Superenkelt å påføre og blir derfor vakkert. Husk bare å maskere/skjerme omliggende flater godt. Dette er litt puslete og tar litt tid og når man tenker at det eneste man går glipp av underveis, er en eller to episoder med "Skal Vi Danse", er det kanskje verdt prisen og møya?

Tre er dessverre no' dritt - det har dessverre alltid tendensen til å forandre seg på en eller annen måte. Og jo dyrere greiene er, desto verre føles dette.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Fikk noen timer på ettermiddagen på verkstedet i går kveld også og fikk satt inn hjørnestiverne i de fire basskassene. Grei skuring og spesielt deilig med avstandspinner kappet til riktig lengde som anlegg. Av avstivinger, gjenstår ennå det som skal bremse resonanser midt på flatene.

Basskassene bør være så stive som mulig mens mellomtonekassene godt kan flexe litt men må ha best mulige dempning har jeg lært av en luring. En annen luring sverger til hjørneklossene og har erfart at disse gir den beste avstivingen av alle om man ikke går for matrix. Følger blindt alle gode råd gitt i beste mening.

20181024_224334.jpg

Vi holdt på til etter elleve, eldstegutten og jeg. Arvingen begynner å få grepet om det femaksede beistet selv om kun tre er i bruk foreløpig. Ungdommelig iver og pågangsmot føler jeg at OB-BB savner akkurat nå. Har derfor lempet pinnen over på ham og håper han skal berge faren. Fremdeles ruler denne familiens Høvding i AutoKødd, men det er befriende deilig å kunne slippe pæset rundt beistet.

Tida er kanskje moden nå, for å realisere en egen treakset CNC som jeg har ferdigkonstruert og har liggende deler til i skap og skott?

Her er et-par bilder av gevirplater som er blitt etterpurt samt noen nye kjøkkenbrikker i et serie jeg har tegnet. Elevarbeider, er det meningen at disse skal ende opp som.

20181024_224512.jpg

20181024_224552.jpg

Godt å ha denne karen å kose seg med i de sene kveldstimene når iveren begynte å dabbe ut

20180912_202054.jpg

BB

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.212
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Hunsbedt;
    Om du vil ha den lysere bøka (tror jeg det er) tilbake, er det ingen annen utvei enn å demotere drivere og slipe ned. Men dette vil også mørkne uansett hvor godt UV-filter lakken inneholder. Det beste hadde kanskje vært å (etter slipig) å gi baflene et lag med farget herdevoks. Superenkelt å påføre og blir derfor vakkert. Husk bare å maskere/skjerme omliggende flater godt. Dette er litt puslete og tar litt tid og når man tenker at det eneste man går glipp av underveis, er en eller to episoder med "Skal Vi Danse", er det kanskje verdt prisen og møya?

Tre er dessverre no' dritt - det har dessverre alltid tendensen til å forandre seg på en eller annen måte. Og jo dyrere greiene er, desto verre føles dette.
    BB
    Takk for tipset med farget herdevoks. Det blir nok heller den veien å gå istedenfor lakk. Er veldig godt fornyd med hardvoksoljen jeg brukte på Zebrano-fineren på et prosjekt jeg bygde i fjor, så da blir det å gå for en farget type. Og du har rett i at det nok er lys bøk! :)
    Slik pusling er vel verdt innsatsen, og mye morsommere enn nesten hva det skulle være på tv...

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Skranglefant;
    Hadde de hatt akryl i Cremona i steinalderen, hadde aldri Stradivarius laget felene sine i plank. Den første gjennomsiktige gitaren jeg såg, var en Ibanez - på syttitallet. Har aldri sett noe tøffere, men tror vi måtte være minst tre for å løfte den. BTW, så hadde det ikke vært like tøft om Hendrix hadde tent på en plastgitar som en Strato i tre? Kjør debatt!

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Da er helga her og litt venting på at Henne skulle hente Gubben ble snudd til et eller annet positivt. De 10 mellomtone-/diskantkassene oppå Firkanttønnene er ferdigkonstruerte og mesteparten av limearbeidet er unnagjort.

20181026_161746.jpg

20181026_170751.jpg

Nå gjenstår blant annet liming av baflene og utfresing for forsenking av drivere og tutar. Over helga blir et bra tidspunkt for det.

Baffel.jpg

God helg.

BB

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    2.961
    Sted
    Portugal
    Fått sponsor skip fra Seas?
    Mottok denne i posten i dag. Japansk tekst, men mange fine tabeller og bilder.

JBL 60th Anniv..jpg

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Ikke sponsing, dessverre. Men Seas er jo fordømt fine saker som gir en kløe i fingrene.

Inviterer du til kosestund i armkroken?

BB

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.728
    Sted
    Østfold
    Kuuult, enda en grunn til at jeg bør få somlet meg til å ved anledning få plaget deg med mitt nærvær Sluket.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Familiens Minstemann lurte fælt på hvor alle lydene kom fra, men koste seg etterhvert lenge sammen med bestefar oppå Loftet.
    Tok seg tom en liten time-out i fanget også før livet gikk videre.

20181027_113649.jpg

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Da ankom mutrene fra roadrune - tusen takk, de ble tatt i bruk med en gang - bare se. En hyllest til deg som trør til og gir en hjelpende hånd. Terminalene til de fire nye basskassene regnes nå som fix ferdige.

20181029_194202.jpg

20181029_192916.jpg

Forbereder pensjonisttilverelsen og rydder litt i verktøyskuffa. Fyller litt umerkelig opp også - fikk somlet avgårde en betaling til Ashley Iles i England, så nå skulle stemjernskuffa være helt oppfylt. Tre gammelvinkler fikk en liten makeover i form av litt lakkering og vekksliping av gammel synd og skam. Ble blanke og fine og nesten som nye. Det som gjenstår nå, er å trimme vinkelen til hundre prosent. Blankt og fint, sånn som sjura og jeg liker det....

20181029_194203.jpg

BB

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.629
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Har du bare slipt de vinklene?? Har en del verktøy liggende, som ikke helt har likt seg i garasjen her uti havgapet....

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Aurora;
    Ja, jeg har slipt med 180-korning.
    Den sorte var blank inni før den fikk litt maskering og et-par lag med sort før sliping.
    Skal ta en runde til med smergel på linjalene slik at påtversstripene blir borte - og kanskje teste med sort lakk over streker og tall før denne slipinga. Slik at disse passer bedre til stadig slitnere øyne.

Scrooge;
    Skjønner ikke hvorfor det er så gildt å slå ihjel timer sammen med den surpompen der?

BB

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Scrooge;
    Skjønner ikke hvorfor det er så gildt å slå ihjel timer sammen med den surpompen der?

BB
    Nei, du sier noe. Kanskje det er fordi han er en av de triveligste og mest kunnskapsrike menneskene jeg vet om? Med en pasjon for sine akustiske utskeielser man sjelden ser maken til? Det er nok noe der ja. :cool:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sluket er forbilledlig - alle skulle vært som han!
    BB

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.791
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Da hadde markedet vært fullstendig støvesugd for gode drivere:)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    For mange kveldstimer har det blitt denne uka men så sitter jeg til gjengjeld med ti nye kasser som skal stå oppå basskassene. Et slags system der bassene er de stasjonære og toppene ikke er det.

Jeg ønsker å ha det så bekvemt som mulig og tror jeg har funnet noen greie løsninger. Input blir nederst i basskassene - Speakon - fra Speakon-kontaktene i veggen. Mellomtone- og diskantkablingen går opp gjennom disse og kommer ut på oversiden - derfor den ene skråen på toppkassene. Banankontakter og -bøssinger øverst.

20181031_085236.jpg

20181031_203044.jpg

Ti tilkoblingspaneler gjorde krav på en mal. Jadda, Lars - det er limsøl og dritt på akrylen - man blir grisetere og grisetere jo eldre man blir. Alle krav går til bunns også. Men den fungerte. Laget et innlegg i malen med tait pasning slik at jeg kunne bruke malen til både gjennomfresing og falsfresing. Må si det enda en gang; Festool er i en helt egen liga. Denne fresen med endeskjær er det råeste jeg har brukt noen sinne. Den blåste gjennom 16 mm MDF uten så mue som et eneste bjeff. Vanligvis uler og hyler det noe for jævlig om man spenner opp en av disse greiene som fins overalt - uansett isenkramforretning. Men ikke denne. Føringsringen under fresen var litt for lang for malen, så jeg måtte slipe den ned et-par millimeter for å få den til å virke på akrylmalen. Men det gikk helt fint til slutt.

20181030_193455.jpg

20181030_193515.jpg

20181031_075519.jpg

20181031_075607.jpg

20181031_075658.jpg

20181031_075716.jpg

20181031_075745.jpg

20181031_081733.jpg

Kassene er dempet med bitumen-mattene fra Biltema. Dette høres ut til å fungere kjempebra - er dog litt spent på limet som i seg selv også virker bra, men som er festet til finért MDF. Det blir kanskje en omgang med varmepistol men jeg håper på ikke.

20181030_153240.jpg

20181031_084804.jpg

20181031_084844.jpg

Passningstesting

20181031_223523.jpg

Operasjon Dagsverk i dag - ingen vanlige elever på skolen i dag. Men jeg har tretten ungdomsskoleelever på besøk som skal lage sekskantbokser. Når disse er dratt, blir det overflatebehandling egne bokser.

BB

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn