Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Ser ut som at disse havner under et juletre til en kollega. Med filtre som en kompis velvilligst har sydd sammen, har disse et voldsomt potensiale. Men det får vi først høre i en skikkelig stue med skikkelig forsterker. High hopes.

20181219_150815.jpg

20181220_083453.jpg

BB

PS
    Om noen har en enkel forforsterker å låne bort i hjuletida - aktiv eller passiv - og bor i nærheten av Skedsmokorset, hadde dette blitt tatt imot med stor glede.
    DS

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.791
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en AudioInnovation 800 som kan brukes både passivt og aktivt, men den har ikke vært i drift på noen år så jeg kan ikke garantere for driftsikkerheten.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Tusen takk Vidar
    - har sendt deg PM.
    BB

gjomle

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Antall liker
    3.688
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Ser ut som at disse havner under et juletre til en kollega. Med filtre som en kompis velvilligst har sydd sammen, har disse et voldsomt potensiale. Men det får vi først høre i en skikkelig stue med skikkelig forsterker. High hopes.

Vis vedlegget 522204

Vis vedlegget 522205

BB

PS
    Om noen har en enkel forforsterker å låne bort i hjuletida - aktiv eller passiv - og bor i nærheten av Skedsmokorset, hadde dette blitt tatt imot med stor glede.
    DS
    Lekkert!

Er dette kopier av Klipsch Heresy? og finnes det noen plantegninger for disse?

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Disse har nok adskillig støre baller om jeg skulle driste meg til å tro på instruktøren.
    Har dog ikke hørt dem i vanlig stuemiljø.....
    Rapport kommer ila kvelden.

BB

• Liker
    Reaksjoner: oen

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.791
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Håper den fungerer. Hvis det bare skal spilles CD ville jeg gått for passiv drift, det er alt for mye gain med rørene i drift. Det er også viktig å tenke på at dette er engelsk elektronikk fra 90tallet hvor de har koblet den ene fasen fra stikkontakten rett til chassiet? Derfor MÅ den IKKE kobles i en jordet stikkontakt. Det kan virke som om at de ikke hadde helt oversikt over det norske el-nettet. Jeg har byttet skifter til en elma med flere posisjoner så merkingen på ingangene stemmer ikke, dessuten er potmeteret byttet ut med en annen elma skfiter med faste motstander. Den bærer preg av en jyppling i 20åra som ville forbedre det meste:)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Takk Vidar - du har ordnet julemusikken i heimen til noen flotte folk.

Sånn ble det der

20181220_214008.jpg

20181220_214022.jpg

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Hans Erik;
    JBL 2447 med et horn jeg ikke husker nummeret på.
    Eighteen Sound 12W750.

Sparker skikkelig der du vet.

BB

B-B-B

Medlem
    Ble medlem
    14.04.2018
    Antall liker
    4
    Brynjulf!! Takk, ble sittende å lytte til Jazz i flere timer. Kan ikke alle superlativene jeg i, gledens øyeblikk og ørenes hyllest til hjernen, vil overstrømme deg med. Tusen takk til forforsterker lån! God Jul! Her blir det litteratur og musikalsk juletid.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Gledelig Hjul til deg også. Artige greier, de småingene der!

Det var det jeg prøvde å fortelle deg da du var her forleden. Vi tar en tur til Birger Bugge Berger ved neste korsvei.

BB

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    OB-BB!
    Godt nyttår til deg og dine! :cool: 'skål'
    Mvh Arild D

.....
    IMG_20181230_164811.jpg

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.908
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Godt nytt år BB.

Stikk innom en dag å plukk med deg noen råvarer til nye kreasjoner.

Skål. :D

BEF.

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Antall liker
    1.447
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Titter innom og benytter anledningen til å ønske deg et riktig godt nytt år :cool:

Othmas

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Antall liker
    170
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

Jeg ble anbefalt av en her inne og ta kontakt med deg da du er meget dyktig i alt innenfor trevirke.
    Saken er det at jeg kjøpte nylig ett høyttalerpar der det viser seg at fineren har sprukket på den ene. Sprekkene er av ulik lengde,men kun konsentrert på ett område på høyttaleren.(se bilder i tråden)

Tråd: https://www.hifisentralen.no/forumet...kjedd-her.html

Det jeg lurer på er om dette lar seg fikses på noe måte?

Mvh

Thomas

Jeg ble anbefalt reparasjonsvoks i tråden, noe jeg kommer til å prøve imorgen.
    Tok noen flere bilder som forespurt.
    DSC_0284.jpg

DSC_0287.jpg

DSC_0289.jpg

DSC_0291.jpg

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    ArildD, Bergfinn og BEF.;
    Takk så masse og detsamme tilbake til dere. Hyggelige gubber, alle tre, som det er fint å bli kjent med.

Othmas;
    Det ser ut som at du har et "limslipp" langs fibrene. I så fall går deg an å vippe kanten opp med en skalpell eller liknende og stikke lim under med en tynn flis og stryke finéret fast med mors avdankede strykjern på god pupp. Papir mellom jernet og finéret.

Om finéret er fast og at det av en eller annen grunn bare har sprukket er det minst tre "ting" du kan gjøre (med stigende omfang og resultat)...

1) Bruk en tynn, sort tusj og tegn vekk den lyse sprekka.
    2) Det fås å kjøpe en herdevoks e.l. - i rett farge - i parkettbutikker eller hos fargehandlere som fyller sprekka og som dras ut med en smal, myk sparkelspade.
    3) Sparkl lett igjen sprekka med et godt tresparkel, slip kassen og gi den et strøk med den spraylakken du synes passer best. Noen striper først over der du har sparklet og slipt, så hele kassen til slutt - liggende på front eller rygg. Pass at du sliper lett med omtrent 320 og rengjør skikkelig først - før du lakkerer.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Slettet innlegget og legger inn på nytt.........

Folk er sikkert drittlei alt selvskryt og -forherligelse, men jeg klarer likevel ikke å unnlate å poste det som skjer i OB-BB's liv. Jeg er ikke så glad i rosabloggere jeg selv, men vurderer likevel å sette opp en snekkerblogg sånn at jeg kan flytte alt det tullet som ikke har med godlyd å gjøre, over til denne. Men inntil videre fortsetter jeg å spre alt inn i denne tråden.

Henne og jeg har en nært forestående pærlebryllupsfeiring og i den anledning inviterte han til feiring uten Hennes velsignelse. Ikke helt innafor merket jeg, for det ble litt offing i forkant. "Vi har jo så stygge bord". Halv fem sist lørdags morgen returnerte derfor han heimen med to stykk settebord til stua pluss en god meters forlengelse av spisebordet.

Alt for å blidgjøre vertinnen - som heldigvis satte opp et søvnig øre-til-øre-smil da møbleldelene ble sjauet inn på morgenkvisten og som tom deltok i monteringen. Oppdrag utført - superfin fest med høyt alkoholkonsum pluss masse annet godt magefyll. Og ingen klager så langt - tvert det motsatte kan jeg konkludere.

Brura og Gommen

20190112_213103.jpg

20190112_213110.jpg

- og settebordene

20190113_131845.jpg

20190113_131911.jpg

20190113_132020.jpg

Eldsteungen bidro med sitrondessert men marengspøntiga som faren gjorde rett før servering, gjorde vel egentlig ikke videre stas på den fantastiske desserten. Kommentarene stod i kø for å si det sånn.....

20190113_024828.jpg

BB

Othmas

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Antall liker
    170
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Othmas;
    Det ser ut som at du har et "limslipp" langs fibrene. I så fall går deg an å vippe kanten opp med en skalpell eller liknende og stikke lim under med en tynn flis og stryke finéret fast med mors avdankede strykjern på god pupp. Papir mellom jernet og finéret.

Om finéret er fast og at det av en eller annen grunn bare har sprukket er det minst tre "ting" du kan gjøre (med stigende omfang og resultat)...

1) Bruk en tynn, sort tusj og tegn vekk den lyse sprekka.
    2) Det fås å kjøpe en herdevoks e.l. - i rett farge - i parkettbutikker eller hos fargehandlere som fyller sprekka og som dras ut med en smal, myk sparkelspade.
    3) Sparkl lett igjen sprekka med et godt tresparkel, slip kassen og gi den et strøk med den spraylakken du synes passer best. Noen striper først over der du har sparklet og slipt, så hele kassen til slutt - liggende på front eller rygg. Pass at du sliper lett med omtrent 320 og rengjør skikkelig først - før du lakkerer.

BB
    Tusen takk for utfyllende svar BB. Dette skal jeg få til! :D

Mvh Thomas

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.862
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Noen sprekker kan være det vakreste, og sånne sprekker som du har laget på settebordene er sånne.
    Det blir så uendelig mye vakrerest med bordplaten som svever over understellet.
    Du er god, du.

....og grattis med de tredve første!

BEF.

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Antall liker
    1.447
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Meget så pene bord hos dere nå, noe annet enn IKEA det der! Jeg håper virkelig du ikke stopper med din selvskrytt og dine snekker prosjekter her inne, det er det som gjør denne tråden levende for min del, So keep it coming.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.025
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er så mye robust fagprat inne i denne tråden at litt avsporinger innimellom er bare hyggelig. Jeg synes ihvertfall det er er greit å få bekreftet innimellom at selveste OB-BB faktisk også er et menneske og ikke bare en legende.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Alle over - tusen takk.

Holder jo på med litt av hvert, og så er de tjo artig å vise noe av dette fram selv om man innimellom blir kvalm av egen forherligelse. Likevel klarer jeg lissssom ikke å gi meg helt. Prosjektene tenderer jo til å bli langvarige innimellom - noen ganger skyldes at det endres litt kurs underveis om noen ganger går det rett og slett trått.

Iallefullefall, så ser patchepanelene ut som å nærme seg slutten nå. Etter et utall omgjøringer er nå alle kontaktene montert og terminert. LEDene for bakbelysning er montert og ser til å fungere til alt overmål. Enda en isistelitenbeslutnig som brakte meg en god del timer vekk fra komplettering.

Slik ble denne greia til slutt:

20190117_220852.jpg

20190117_220920.jpg

20190119_182455.jpg

Uten og med baklys

20190119_182527.jpg

20190120_213752.jpg

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Etter noen sene kveldstimer både etter skoletid og ved kjøkkenbordet, er topplokkene til Aneviewene nesten ferdige. Et ventilasjonshull i toppen mangler - samt litt pussing og gniing, så er disse klare for joining med understellene. Snart er Loftet oppe og går igjen - med både lyd og kino.

Stablet oppå hverandre - under radaren til Henne ..... trodde jeg da.

20190119_120735.JPG

Stækket etter noen kosmetiske korrigeringer - skulle valgt denne tilnærmingen først som sist ...... kjenner jeg på nå.

20190120_221528.jpg

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Siste rapport for kvelden....

Har med meg disse bildene hjem etter et fnatastisk hyggelig besøk hos en fantastisk hyggelig familie i Indre Østfold midt på dagen i dag. Honda'n er in progress og er på vei opp så det holder. Ikke en svær gærning dette her, men sikkert ille nok om mannen ikke har tatt til vett siden sist. 400 rå kubikker stot omtrent så stor som kaliperne på de voksne syklene i dag.

Men jeg skal jo bare kruse rundt på Senja i førti - ikke dra på sånn at puppene forsvinner innunder armene og bak på ryggen. 100cc x4/10000RPM - fort nok, okke som. Det er ikke dette det handler om lenger - aller mest om å kunne hake av et punkt til på to-do-lista mi før jeg dør.

Uansett, så er det et deilig gjensyn med ungdommen og jeg må si at det begynte å kile aldri så lite i mellomgulvet da garasjeporten gikk opp. Lenge siden jeg har kjent på denne følelsen, kjente jeg.

20190120_131612.jpg

20190120_131721.jpg

20190120_131728.jpg

20190120_132032.jpg

Takk for en flott, både lyd-, familie- og motorsykkelseopplevelse, Arild.

BB

Sist redigert:

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.791
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Herlig sykkel, vi må ut og kjøre når snøen forsvinner:)

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Takk for fagre ord O BB.
    Hyggelig å slå av en prat med deg. Du er på grenseland til å være likandes ;)
    Blir morsom sommer for deg om Honda blir klar!
    (det blir den)
    Gøy prosjekt :) trolig mindre enn 100 timer jobb igjen..
    Mvh
    Bassaholiker A

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Kjøptåkjøpt, kjære Slukis. Livslang slavekontrakt, er jeg redd for. Aslet er ikke særlig verdt lenger så det blir å forberede seg på granflis i plankene til våren. Har fått til ei avlatsbetaling men så var det stopp. Har brakt eldstegutten (som faktisk kan tømring) inn i prosjektet, så jeg regner med å lande dette greit.

Hvis du bestiller plass bakpå, Aurora, er svaret ja. Blir noen kveldsturer både hit og både dit om Henne ikke setter seg på bakhjula.

Tar gjerne mange turer mer deg, Vidar. Men først må jeg trene på å legge meg ned i svingene og så blir det endelig Lappen hvis jeg treffer på en innskrenket sensor.

Basstårn er løsninga. Hvis Larsærn leser dette, håper jeg han tar til vett og inviterer til en session hos seg. Jeg tror det er ønsket. Både for å møte både lydrommet og riskokeren under trappa.

BB

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Auda! Skal du legge deg ned i svingene..
    Skal jeg kjøpe velte bøyler...?

Som livslang selverklært mc idjot. Så hadde det vært uhyre morsomt å se Kawan ja. Det går rykter om den.. Kanskje jeg får motivasjon til å sette lista en 12-15 knepp høyere på din Hyoondai Cb? ;) Ikke minst høre anlegget hans :)
    Modul basert bass tårn er nok løsning hos meg som du sier. 2 stk13" Seas på hver side til å begynne med. Eller 3 stk 12" burde være innenfor hva økonomi klarer ila sen vår. Jeg ser ikke for meg 2 x 8 stk 10" på denne siden av jul..
    Hva foregikk under bordet på søndag? Kona lurte på om hu kunne komme på besøk til deg.. Hmm.
    /A

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Tipper det blir ei årings med Lars. Han sover nå - er på jobben før seks. Passer veldig på å få i seg vitaminene han må få i seg før klokka klang.

Ingen vei utenom de nye Seasene som er på vei, tipper jeg. Jeg greier å styre unna, men med den basshungeren du har, er du umettelig. Lage en kasse, Børre noen hull og fylle i dem etterhvert.

Flott dame. Svensk i tillegg. Virkelig flott dame.
    Men hvem tør legge seg ut med en trønder?
    Perlebryllupsdag akkurat i dag, forresten.

BB

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Tipper det blir ei årnings med Lars. Han sover nå - er på jobben før seks. Passer veldig på å få i seg vitaminene han må få i seg før klokka klang.

BB
    Er stort sett hjemme på kveldene jeg BB, så du får bare klaske sammen noen som har lyst, og komme innom.:) Bare viktig å få skrapt de ut døra i 22 tida;)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Lars;
    Du har vel lagt deg nå, men det er to luringer som har veldig lyst til å ta en lyttetitt. Én har vært hos/på deg før (ikke vet jeg), men den andre er jomfru, så om du vil sitte inntil en trønder, så er han klar.
    Jeg har bedt de foreslå en dag (unntatt onsdager, for da kan jeg ikke overvære happeningen), så tar vi det videre derfra.
    Takk, snille Mann.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Akvariussene har stått tålmodig og ventet i spenning på hva som skal skje med dem framover....

20190124_141141.jpg

I dag fikk jeg boret alle hull for sammenkobling og samtidig avkobling av de to delene som skal settes sammen til én. Her er dingsene som skal brukes.

20190124_141227.jpg

Brikkene som skal huse termineringene mellom de to delene ble også klare i dag. De avskjærte bakhjørnene gir kanskje mening nå.

20190124_141113.jpg

20190124_141129.jpg

BB

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.182
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Urolig flotte disse Akvariussene! Meget pen finering også, og lekkert med avrunda hjørner!

Men hvor fikk du tak i disse?

Knotter til frontdeksler.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn