Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Hyggelig kar, du - det er bare to forslag!
    Du likte mao det forslaget som ikke er foreslått ennå!!!

Hakke peiling hvordan det vil fungere men har absolutt ikke lyst til å bruke Olfaen på disse - fortell meg litt om disse kurvene:

Frekvensgang CA22RNX

Frekvensgang CA22RNX.jpg

Frekvensgang FA22RCZ

Frekvensgang FA22RCZ.jpg

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Grelv har, som tidligere nevnt, hatt en særs sentral funksjon i premissgiving for systemet og har designet delefilter helt på egenhånd uten hjelp fra meg i det hele tatt. At han slapp min hjelp, er han nok glad for - om dette hadde blitt framsatt som et ønske fra min side, hadde nok ikke dette prosjektet sett dagens lys.

I alle fall har mannen tenkt en del og en del av dette igjen har det blitt skrifter av. Med hans tillatelse gjengir jeg her en av mailene fra ham der han prøver å forklare meg hva som skjer når et eller annet skjer - om noen ønsker å danne en utdypende kolokviegruppe for dypdykk i dette, er jeg herved påmeldt som tilhører på første rad.

Nå har jeg sett på filteret ditt.

Utgangspunktet var jo resonnementet vår om baffelbredde: vi ønsker en baffelbredde som gir baffelstep i samme område som der dipol-avrullingen fra fulltonen begynner. Dermed kan vi legge delefilteret ved baffelstepp (stor fordel: betyr maks følsomhet og færre komponenter i filteret), pluss at vi ved å benytte oss av den dipol-avrullingen som allerede skjer akustisk fra fulltonen går et enklere filter også her. DEn andre interessante i vårt utngangsresonnement, er plasseringen av basselementet: veldig nær gulvet for å unngå floor-bounce og for å minimere konsekvensene av baffelstep.,

I dette tilfelle betyr dette baffelstep på 36 cm.

De neste kurvene (se vedlegg) illustrer dette.

Seas fullrange viser frekvenskurve for fulltonen, med og uten høypassfilter. Grønn er helt uten filter. Se hvordan kurven faller med et -6dB-punkt på ca 300 Hz - akkurat som planlagt. Alt jeg behøver å legge på av filter, er en kondis i serie. Da får vi den gule kurven, som gir pen 4. ordens avrulling ved 300 Hz.

1 Seas fullrange.jpg

Fulltonen har en frekvenstopp ved 2,9 kHz og en skikkelig resonans ved 13kHz.

Neste vedlegg: JBL LE10. Aller først: se den fantastiske frekvenskurven dette elementet gir, også helt uten filter. Pluss/minus 1,5dB helt opp til 1,8kHz, og ingen oppbrytninger oiverhodet. Bedre 10-tommers basselement finnes ikke. Resonnementet vår om floor-bounce og baffelstep holder også: det er ingen gulvkanselleringer (disse opptrer vanligvis rundt 2-400 Hz, og skaper tynn lyd) - og det er ikke noe merkbar baffelstep heller. Bra!
    (Dippen ved 80 Hz er bakveggkansellering i rommet).

2 JBL LE10.jpg

4. ordens avrulling ved 300 Hz trever et elektrisk 3. ordens filter, med seriespole, fulgt av parallellkondis og deretter en seriespole.

Så følger vedlegget Frekvenskurve med filter. Her er enhetene kombinert, og fulltonen dempet ca 5 dB for å passe følsomhetsmessig med bassen. Ganske pen kurve - innen plus/minus 4dB fra 40 Hz og opp.

3 Frekvenskurve med filter.jpg

Her lyttet jeg litt. Jeg liker egentlig ikke fulltoner særlig godt, og jeg synes denne låt litt annoying med den uryddige kurven fra 2 kHz og oppover. Så jeg satset videre, og la inn to nocher for å kompensere dette.

Se vedlegget Seas med og uten notch-filtre. Her har jeg ekspandert grafen for å tydeliggjøre. Grønn kurve er med notch-filtre på 2,6 og 13 kHz. Mye bedre - enheten er nå innen pluss/minus 2 dB i arbeidsområdet sitt. De ekstra notchene demper (som du ser) ikke følsomheten, og impedanskurven er forsatt fin.

4 Seas med og uten notch-filtre.jpg

Og Frekvenskurve med notcher viser totalen, med basselementet koblet inn. Nå begynner det å hjelpe. Meget pen kurve.

5 Frekvenskurve med notcher.jpg

De siste vedleggene viser filterskjema:

1. Bassfilter

6 Bassfilter.png

2. Fulltonefilter uten notcher

7 Fulltonefilter uten notcher.png

3. Fulltonefilter med notcher

8 Fulltonefilter med notcher.png

Dersom du øsnker litt mer nivå på fulltonen, kan den parallellmotstanden nærmest driveren justeres i step.

mvh Espen

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.418
    Torget vurderinger
    10
    Veldig bra. Den 10 tommern er imponerende. Glem det jeg skrev lenger opp. Spill og nyt :)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    I morgen kveld blir det testoppsett av filter og vask av øret.
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Siste pip om kjøkkenet.
    Det har vært ganske så ferdig en stund nå. Ennå gjenstår noen nedlys i taket, noen nedlys under overskap, fullstendig fiksering og justering av skuffer og skap, glassplater på vegg over benkeplater og til slutt sliping og oljing av gulv.

Eldstegutten har bidratt med å lage Corian benkeplater og Sluket var innom en ettermiddag med kran og vannfilter som tilogmed renser bæsjevann.
    I kjølerommet har jeg en strippet varmtvannsbeholder som fungerer som ekstrakjøler for det kalde drikkevannet. Vi har også satt inn kullsyremaskin i det samme rommet og har tappetut for sprudlevannet herfra i benkebeslaget. I det hele tatt en ganske innholdsrik vask etter egne mål. Videre så har jeg satt inn benkefryser og dette har i eget øye vært nærmest genialt.

Innredninga er bygget av helt standard hyllevarer fra trelasten - kryssfinér, gran og MDF som er lakkert, malt eller malt og lakkert. Skrogene er bygget i full størrelse - ikke modulært, for det meste i hagen og når været ikke har tillatt det, inne på kjøkkenet.

Fargevalget var et sant helvete - Henne og jeg brukte en hel helg på å bestemme oss og minst 16 halvlitersbokser måtte til pers før vi fant den vi valgte.

Skuffene er laget av 15nn kryssfinér i sider og 12 i bunn og er blitt kjempesolide. Ennå gjenstår godkjenning av innvendig lay-out, men vi nærmer oss, og da blir det laget skiller, også av kryssfinér.

Jeg hadde noen striper kryssfinér til overs og da passet deg sånn at siden vi hadde ønsket oss et vitrineskap, så ble restmaterialene brukt til dette. Eneste kostnad var 1000 Nokker i glass fra glassmesteren og 350 Nokker til glasshyller fra Ikea som skapet ble bygget rundt.

Åtte nye kjøkkenstoler er kjøpt inn og så skal det sveises understell og lages bordplate til et nytt kjøkkenbord.

Lyset i rommet og i vitrineskapet skal betjenes med et Nexa-system hvis jeg får det til å fungere.

Summa summarum så er vi meget fornøyde og spesielt fornøyde med at vi er meget fornøyde.

Noen bilder med det meste jeg greide å få til av blåstikk - 2x før og etter og 1x etter:

1.jpg

11.jpg

20.jpg

21.jpg

30.jpg

BB

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.184
    Torget vurderinger
    23
    Ehh... har du fastsatt tid for test og SlukApprobering enda? Sikle..

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sluket; mitt hjerte og sinn er åpent for deg.
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Hadde planer for en sous-vide-maskin, men måtte droppe det, men om du ikke forsmår langkokt grytekjøtt kan vi alltids få til en beta.
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Dokka flytter som nevnt ut i dag og ego rakk akkurat å få ferdig oppussingen av Den Gamle Radionette.
    Blir nok et dypt rødvinsglass i kveld for å døyve sentimentaliteten.

Slik ble kassa:

39.jpg

40.jpg

41.jpg

BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.184
    Torget vurderinger
    23
    Ja, den ble jo fin....
    Forøvrig, kortreist & langkokt er tingen!

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Du har kanskje langreist deg vekk fra uværet i Bergen, så jeg antar det er derfor du hyller det kortreiste?
    BB

Edit;
    Jeg har ikke oversett den velkamfulerte ironien og trøster meg med at misunnelsen er dårlig fordekt.
    DS

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.184
    Torget vurderinger
    23
    Ja, kom fra Bergen i ettermiddag.

freddie77

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Antall liker
    457
    Synes det ser ut som at du kan være fornøyd med både kjøkken og Radionette!
    Pent arbeid :)

Ser også frem til fortsettelsen med Seas/Seas eller Seas/JBL...

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Hei
    Jeg har lyst til å endre farge på noen kjøleribber, men er det kjempelurt?
    BB

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.797
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Dette ble kjempebra:) Ganske artig sammentreff at datteren min flyttet ut samme dag! Var ikke helt samme stilen på musikkavspilleren hun tok med seg;)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Vidar;
    Da har vi enda mer felles, du og jeg - du skulle ikke by chance ha en sønn som skal til Hadeland i dag og hente BMW-motor?
    Stoler ikke helt på Henne, skjønner du.

Siste sjanse for å kompensere for belastningene en gal far har påført dette etterkommet.
    Du har sikkert ikke like mye å gjøre opp for.

BB

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.797
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det ville han nok ha likt, men han er bare 13;) Det er nok ikke jeg som har påført avkommet motorbelastningen, det er en annen her i heimen som tok MC-lappen i høst:cool:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.184
    Torget vurderinger
    23
    Du har kanskje langreist deg vekk fra uværet i Bergen, så jeg antar det er derfor du hyller det kortreiste?
    BB

Edit;
    Jeg har ikke oversett den velkamfulerte ironien og trøster meg med at misunnelsen er dårlig fordekt.
    DS
    Absolutt ingen ironi OB, det var rett og slett det at da jeg leste ditt innlegg så var det bare tekst på skjermen, ingen bilder! Ikke verre enn det. Radioen er fin den.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Håpte jo på at det var ironi - humret godt så lenge det varte - synd.
    BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.184
    Torget vurderinger
    23
    Kjøkkenet ble tøft, likte godt den åpne hylleløsningen med glass.
    Kom akkurat til å tenke på noen CD hyller..:rolleyes:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Jeg kommer nedom deg en ettermiddag - bare si ifra, du.
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Dødt som i graven her en stund, men det tenkes, det tenkes.

Nå skal det bli mellombass og nå som det virker som at 2360-horna er tatt opp som familiemedlem. For når Henne kom hjem i dag med to nye dobørster hun skulle bruke til å rengjøre hver sin tut med, visste jeg at vi er blitt to til i familien.

Slik de pt ser ut, kommer Altec 414-ene til å bli liggende i lukket kasse under horna slik som dette:

Loftet 1.jpg

Loftet 2.jpg

BB

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Fra å bestemme seg for funksjon, form og størrelse til å gjøre de praktiske tilnærmingene ligger en liten prosess som handler om å vurdere hvor mange kalorier man ønsker å legge inn i prosjektet. I tillegg må man avgjøre om man har så stor tro på kreasjonen at man tør gå ”all in” eller om dette skal bli nok en mock-up.

Mitt valg denne gangen, er å gi full pupp – dvs å satse på at dette er et system som blir stående en stund og at jeg derfor kommer til å pøse på med tilstrekkelige kalorier for å få det til å se akseptabelt ut.

Hagesnekring i desember presenter også noen små praktiske begrensninger - blant de største av disse små er at kroppstemperaturen i ekspnerte lem kan bli kjedelig lav om det drøyer for lenge.

Derfor har jeg tittet meg litt omkring og vurderte en stund å gå for Ikeas benkeplate i bøk. Denne har riktig bredde og dette målet kunne vært brukt uforandret. Aberet er at platene har fått en oljegrunning, noe som gjør det håpløst å gjøre noe annet med overflaten enn å fortsette å olje i evig tid.

Personlig og helt privat er jeg nemlig ikke helt glad i fingerskjøtte plater, men de har en stor fordel iom at de kommer til en overkommelig pris. Så får man heller ta fram strykejernet og et finérark om man ønsker et mer fagmessig utseende. 30 mm heltre eik blir det ialle fall – mye luft i bevegelse ved 80 Hz og 1000 dB, så stivt må det være. Av eikeplata jeg har valgt (på fire meter) blir det også ca 1892 mm igjen – nok til i alle fall én apparathylle på Loftet.

Okke som kan jeg bruke en dykksag til å skjære sekstigraderne i den nesten likebeinte nesten-trekanten jeg skal lage og trenger bare å fase kantene før bunn- og topplatene er klare til bruk.

Sidene kommer til å bli satt sammen av et eller annet forekommende med min 25 mm tykkelse – kryssfinér eller MDF og blir malt etter beste evne.

Kabinettet blir denne gangen laget uten dikkedarer som falsing og frising – eneste luksusen jeg kommer til å koste på meg, er gjæring av kryssfinér- eller MDF-hjørnene for å forenkle malerarbeidet. Tredve millimeters hjørnelister og i det hele tatt mye skjult skruing og akkurat passe mengder med hvitlim er altå resepten denne gangen – som skapt for innesnekring mens Henne er borte akkurat de nødtøftigste dagene. Planen er i boks og fullstendig vanntett, mao.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Det endelige design.
    Netto innvendig volum ca 71,422 liter
    - nå lurer jeg bare på hva det riktige volumet er og om jeg bør dele kammeret i to.....

Røntgentegning

Loftet 1.jpg

-og en som ikke er det.

Loftet 2.jpg

BB

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.418
    Torget vurderinger
    10
    Alltid lurt å dele i to mtp stående bølger
    Det ligger 2405 diskanter på brukten nå, det er den kjappe og lyse storesøstra til 2446 :)

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.477
    Bare pass på at kassene ikke blir for små. Det kveler dynamikken.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    HEL; Mannen har anbefalt "Babycheeks" og du vet like godt som jeg at man ikke kødder med ham!

slowmotion/HR;
    Jeg svever litt (egentlig helt) ang volum pga at driverne skal spille fra 80-100 og opp til ca 800 Hz. En liten sangfugl sang om 50 liter mens han på nabogreina ville doble.

Elementene er kjøpt i US of A og da jeg kontaktet selger om hvilken versjon disse er, fikk jeg til svar:
    The 414 are "Z" - Z means factory installed - no driver cover - black basket - generally in pro studio gear like these 9844 monitors yours were in.
    Green hammertone & other covered magnet drivers were sold seperately & installed in various cabinets by the customer/or dealer.
    Of course there are a million exceptions & variations but this is the Z designation as I understand it.
    Ikke så mye å få ut av dette men jeg satser på at de er 8G'er - sånn midt på treet hva angår T/S-er?

Når jeg dumper disse dataene inn i en kalkulator, havner jeg på rundt 20 liter. altså ikke så halvgæernt i forhold til første fuggel.

Derfor bygger jeg kassene nesten dobbelt så store og slik at jeg kan endre volumet oppover i det uendelige. Jeg vil helst slippe dette, så derfor hadde det vært svært så behagelig med litt kvalifisert gjetning fra andre. A gå nedover i volum ordner jeg med noen sandsekker. ikke så dumt med litt ballast når skuta ikke har kjøl.

Noe som også plager meg, er at jeg ikke aner hvordan to basser sidevedside kobler mot omgivelsene i forhold til over/under.
    HR, jeg mistenker at du har gjort deg noen tanker om dette?

BB

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Luftrør og glider til "Den Usynlege Armen" er nå frest, borret, limt, frest igjen, slipt og til slutt polert.
    På avstand ser det forsåvidtgreitut......

1.jpg

2.jpg

- men kommer man nærmere ser man at gjøreren er en smule ut av trening - bobler og riper.
    Bra dette er en test - den neste skal bli perfekt - eller den neste derigjen....

3.jpg

Det er ikke den ting man kan!

BB

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.477
    Fascinerende konsept.

Er det noen spesiell grunn til at du foretrekker denne opp-ned varianten av Ladegaard istedet for de vanlig runde luftarmene?

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Hei
    Nei, de runde er sikkert enklere å få til, men de tvinger meg inn i et område jeg ikke har særlige kunnskap - metall- og karbonfibergreier.

Ennå vet jeg jo ikke om jeg "får til" denne her heller - massen til glideren må tas hensyn til, men om jeg blir tvunget til å minke denne eller om den kan være slik den er, sår vi vel først vite når (om?) den blir ferdig noen gang.

Det eneste lagret blir balansepunktet til armen, og det blir spennende å se om jeg får dette til uten rassel og skrammel - men jeg setter en femmer på at i alle fall det skal gå greit.

Den originale Ladegaardarmen var jo genial i sin enkelhet, men skikkelig bæsj å bruke. Hadde den. Jeg tenkte da (tidlig på nittitallet) på den omvendte, men solgte i stedet hele platesamlinga, så da kom det til en naturlig stopp i de planene.

Siden jeg har jobbet med akryl en tid for en tid siden, fikk jeg bare rett og slett lyst til å gjøre noe i dette materialet - selvbehersket meg lenge, men for litt siden ga jeg meg ende over og kjøpte to Lenco-drivverk som skal brukes videre. Ønsker et så klint, kanskje så hvitt design som jeg får til og da satser jeg på at det gjennomsiktige kan bli moro. Om ikke, får jeg lage den også i hvitt.

Har dog ingen plater foreløpig, men planlegger å kjøpe mn første til hjul.

BB

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.477
    Hei
    Nei, de runde er sikkert enklere å få til, men de tvinger meg inn i et område jeg ikke har særlige kunnskap - metall- og karbonfibergreier.
    Ja og nei, tror jeg, ettersom. De runde setter jo ganske store krav til passform mellom indre og ytre rør.

Ennå vet jeg jo ikke om jeg "får til" denne her heller - massen til glideren må tas hensyn til, men om jeg blir tvunget til å minke denne eller om den kan være slik den er, sår vi vel først vite når (om?) den blir ferdig noen gang.

Det eneste lagret blir balansepunktet til armen, og det blir spennende å se om jeg får dette til uten rassel og skrammel - men jeg setter en femmer på at i alle fall det skal gå greit.
    Jeg prøvde med både knivlager og små kulelager da jeg drev med Ladegaard, men fant egentlig ikke ut hva jeg likte best.

Den originale Ladegaardarmen var jo genial i sin enkelhet, men skikkelig bæsj å bruke. Hadde den. Jeg tenkte da (tidlig på nittitallet) på den omvendte, men solgte i stedet hele platesamlinga, så da kom det til en naturlig stopp i de planene.
    Enig i at Ladegaardarmen var fiklete å bruke. Luftforsyningen var ekstremt sensitiv, mer enn med luftarmer med runde rør. Det var i hvert fall min erfaring.

Siden jeg har jobbet med akryl en tid for en tid siden, fikk jeg bare rett og slett lyst til å gjøre noe i dette materialet - selvbehersket meg lenge, men for litt siden ga jeg meg ende over og kjøpte to Lenco-drivverk som skal brukes videre. Ønsker et så klint, kanskje så hvitt design som jeg får til og da satser jeg på at det gjennomsiktige kan bli moro. Om ikke, får jeg lage den også i hvitt.

Har dog ingen plater foreløpig, men planlegger å kjøpe mn første til hjul.

BB
    Fint at du holder oss oppdatert, mye inspirasjon i denne tråden!

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Den blir nok rimelig følsom for lufttrykk, denne også, iom at jeg har valgt bare å sette hull på sidene av luftrøret og foreløpig ikke i toppen/spissen. Tenkte å prøve dette først for å se hvordan alt beter seg før søyleborrern tas i bruk igjen.
    Det handler om å bruke så lite pust som mulig.

BB

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Luftrør og glider til "Den Usynlege Armen" er nå frest, borret, limt, frest igjen, slipt og til slutt polert.
    På avstand ser det forsåvidtgreitut......

Vis vedlegget 229302

Vis vedlegget 229303

- men kommer man nærmere ser man at gjøreren er en smule ut av trening - bobler og riper.
    Bra dette er en test - den neste skal bli perfekt - eller den neste derigjen....

Vis vedlegget 229304

Det er ikke den ting man kan!

BB
    Ser nice ut, hva limte du med?

hvor mye slakk har du mellom sleiden og røret,
    dvs hvordan får du slakken her til å bli lik min?

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    pellesmil;
    Husker ikke lenger hva limet heter (løsemiddelskade kanskje?) men deter vanlig énkomponent akryllim - det tykke.
    Ekstrudert akryl tåler ikke tokomponent - støpt gjør det. Enkomponent er dessuten raskere å bruke hvis man jobber akkord.

Slakken blir garantert ikke lik din. Her kan slakken være det en vil at den skal være iom at det kun er øvre del av røret som skal flyte på luftputa. Min klaring er ca 3,29 mm.

Armopplagring.jpg

Hvordan er forresten hullene på din arm orientert i forhold til sirkelen og hva er klaringen?

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Basskassebygginga er igang.

Jeg har hatt en runde med meg selv og revurdert prosjektet en smule.
    Innvendig volum blir 85 liter netto - nok til at Altecene spiller ned til 80 Hz.
    Topp- og bunnplater var ment å skulle lages av eikeplater, men etterhvert ville jeg ikke ha eik lenger - går heller for Nextel Suede rund baut - som jeg tilfeldigvis har liggende og slenge.

Platematerialet blir derfor 22 mm gulvspon som skal drepes helt med innvendige avstivninger.
    Hjørnelister etableres for enklest å gjennomføre de designelementene jeg vektlegger her. Listverket er 30x45 mm som er justert ned til 30x45 mm da dette målet vil bli kritisk og må være mer korrekt enn det vanlig skurlast gir. I tillegg får kabinettet betydelig større styrke enn ved normal butt-i-butt-sammenføyning og kommer til å avstive konstruksjonen voldsomt og flytte egenresonansen en tanke oppover på grunn av lavere "fritt" areal.

Om det siste er bra elller dårlig i dette tilfelle, vites ikke.

Først rammeverket sammenlimt, skrudd og egalisert.

1.jpg

Her skrues og limes rammene til platene

2.jpg

Fire halvferdige bunner og topper.

3.jpg

BB

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    pellesmil;
    Husker ikke lenger hva limet heter (løsemiddelskade kanskje?) men deter vanlig énkomponent akryllim - det tykke.
    Ekstrudert akryl tåler ikke tokomponent - støpt gjør det. Enkomponent er dessuten raskere å bruke hvis man jobber akkord.

Slakken blir garantert ikke lik din. Her kan slakken være det en vil at den skal være iom at det kun er øvre del av røret som skal flyte på luftputa. Min klaring er ca 3,29 mm.

Vis vedlegget 229424

Hvordan er forresten hullene på din arm orientert i forhold til sirkelen og hva er klaringen?

BB
    Hei og takk for info mulig du limer med cyanoacrylate lim (hurtiglim) ?

ser at det sneik seg inn en litt uheldig tbk*
    hadde tenkt å mene minimum med min. my bad
    jeg kan således ikke svare på spørsmålet om høla.

først så trodde jeg at du hadde de ytterste røret helt tight på det innerste røret, så for meg at det kunne bli litt pes å få det tight :p

Spennende prosjekt da.

*trebokstavsforkortelse

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn