Grelv har, som tidligere nevnt, hatt en særs sentral funksjon i premissgiving for systemet og har designet delefilter helt på egenhånd uten hjelp fra meg i det hele tatt. At han slapp min hjelp, er han nok glad for - om dette hadde blitt framsatt som et ønske fra min side, hadde nok ikke dette prosjektet sett dagens lys.
I alle fall har mannen tenkt en del og en del av dette igjen har det blitt skrifter av. Med hans tillatelse gjengir jeg her en av mailene fra ham der han prøver å forklare meg hva som skjer når et eller annet skjer - om noen ønsker å danne en utdypende kolokviegruppe for dypdykk i dette, er jeg herved påmeldt som tilhører på første rad.
Nå har jeg sett på filteret ditt.
Utgangspunktet var jo resonnementet vår om baffelbredde: vi ønsker en baffelbredde som gir baffelstep i samme område som der dipol-avrullingen fra fulltonen begynner. Dermed kan vi legge delefilteret ved baffelstepp (stor fordel: betyr maks følsomhet og færre komponenter i filteret), pluss at vi ved å benytte oss av den dipol-avrullingen som allerede skjer akustisk fra fulltonen går et enklere filter også her. DEn andre interessante i vårt utngangsresonnement, er plasseringen av basselementet: veldig nær gulvet for å unngå floor-bounce og for å minimere konsekvensene av baffelstep.,
I dette tilfelle betyr dette baffelstep på 36 cm.
De neste kurvene (se vedlegg) illustrer dette.
Seas fullrange viser frekvenskurve for fulltonen, med og uten høypassfilter. Grønn er helt uten filter. Se hvordan kurven faller med et -6dB-punkt på ca 300 Hz - akkurat som planlagt. Alt jeg behøver å legge på av filter, er en kondis i serie. Da får vi den gule kurven, som gir pen 4. ordens avrulling ved 300 Hz.
Fulltonen har en frekvenstopp ved 2,9 kHz og en skikkelig resonans ved 13kHz.
Neste vedlegg: JBL LE10. Aller først: se den fantastiske frekvenskurven dette elementet gir, også helt uten filter. Pluss/minus 1,5dB helt opp til 1,8kHz, og ingen oppbrytninger oiverhodet. Bedre 10-tommers basselement finnes ikke. Resonnementet vår om floor-bounce og baffelstep holder også: det er ingen gulvkanselleringer (disse opptrer vanligvis rundt 2-400 Hz, og skaper tynn lyd) - og det er ikke noe merkbar baffelstep heller. Bra!
(Dippen ved 80 Hz er bakveggkansellering i rommet).
4. ordens avrulling ved 300 Hz trever et elektrisk 3. ordens filter, med seriespole, fulgt av parallellkondis og deretter en seriespole.
Så følger vedlegget Frekvenskurve med filter. Her er enhetene kombinert, og fulltonen dempet ca 5 dB for å passe følsomhetsmessig med bassen. Ganske pen kurve - innen plus/minus 4dB fra 40 Hz og opp.
Her lyttet jeg litt. Jeg liker egentlig ikke fulltoner særlig godt, og jeg synes denne låt litt annoying med den uryddige kurven fra 2 kHz og oppover. Så jeg satset videre, og la inn to nocher for å kompensere dette.
Se vedlegget Seas med og uten notch-filtre. Her har jeg ekspandert grafen for å tydeliggjøre. Grønn kurve er med notch-filtre på 2,6 og 13 kHz. Mye bedre - enheten er nå innen pluss/minus 2 dB i arbeidsområdet sitt. De ekstra notchene demper (som du ser) ikke følsomheten, og impedanskurven er forsatt fin.
Og Frekvenskurve med notcher viser totalen, med basselementet koblet inn. Nå begynner det å hjelpe. Meget pen kurve.
De siste vedleggene viser filterskjema:
1. Bassfilter
2. Fulltonefilter uten notcher
3. Fulltonefilter med notcher
Dersom du øsnker litt mer nivå på fulltonen, kan den parallellmotstanden nærmest driveren justeres i step.
mvh Espen