Litt grubbelering blir det når man er i flyten. Eik er fin når den er fersk og klar i fargen, men mister litt sjarm når gulninga får tatt grepet. På møbler som ikke er utsatt for særlig slitasje, kan man vokse eller olje med tilsatte pigmenter. Dette tar bort litt av aldringsproblematikken. Herdevoks er hardere og kan tilsettes akkurat samme gugger som olja med samme løser. Men den er mye hardere og kan meget godt brukes på slitasjeflater som golv og trapper.
Høvvelbenken må tåle enda et trinn eller to på brinell-skalaen og andre skalaer. Røffere behandling som vil sette preg på overflatene. Jeg er ikke redd i det hele tatt for at det skal komme slitasje, skar og merker på arbeidsflater – umotivert vandalisering er en helt annen skål. En slitt flate vitner om et levd liv og, i dette tilfelle, vil vitne om brukt tid og forhåpentligvis meningsfull hygge.
All grunn behandling har sine begrensninger, så jeg vil hente fram gammel, ubrukt kunnskap for å både gi en dypere og både en sterkere behandling. Herdevoksing blir toppskiktet selv om man etter snekkerboka skal bruke kokt linolje. Et lite spark fra meg til de som rir på vedtatte og oppleste sannheter uten selv å gjøre seg egne tanker – noe jeg opp gjennom tida har lært meg å avsky av hele mitt hjerte.
Røyking er jeg vokst opp med og tok til med i relativt ung alder – selv etter datidens standard. Savner fremdeles smaken av sneipen i munnvika når jeg går forbi noen som er midt i kosen, så for å vri kniven ekstra rundt, kommer jeg til å røyke eika. Har røykt mye rart opp gjennom ungdommen, men røykt eik har jeg ikke gjort siden midt på syttitallet sammen med mitt store lærerforbilde og -helt Jarle Dahlberg.
Lage et kammer av noen platebiter, legge inn delene, sette finérpressa på 100 celsiusser, sette inn et-par-tre skåler med ammoniakk og lukke faenskapet. Hvor lenge dette skal ta, vet jeg ikke – det må jeg finne ut av, men eika får, avhengig av guggestyrke og guggetid, en mørkere, dypere brunfarge. Noe jeg tror kommer til å kle den ny-gammeldagse høvvelbenken og den fete mekanikken.
Mørkerøykt eik - antakelig litt for mørk til mitt bruk
BB