Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Koronaviruset får uante konsekvenser for den enkelte og alle. Liv, arbeidsplasser, skole, samfunnsøkonomi og så videre og videre og videre lider under denne forbannelsen. Derfor virker det en smule blondt å trekke Stortuten inn i dette.

    Men sånn er nå en gang realitetene. Om enn på et helt, helt annet plan. Endelig har jeg fått kontakt med en habil 3D-programmerer som også er en kapasitet på treverk. Og endelig er programmeringa ferdigsimulert. Et 85-centimeters trau er helt klart til den første kjøringa.

    Vi to som trådte først inn i dette, er begge gamle menn som nærmer oss undergang med stormskritt selv om sykdom er en av de ukjente faktorene i livslikninga vår. Vi har ikke tid til dette, mao. Men vi kan ikke stresse omgivelsene med nærgående besøk for å få dette gjennom pressa.

    Derfor har jeg skrudd hjernen kraftig de to-tre siste dagene. En del av helga gikk med til å gruble ut et opplegg for fjernundervisning til Hertingene. Fusion 360-tutorials ble oppgaven til disse å være. Halvparten kjedelig og halvparten interessant, men iom at disse kommer til å kjede seg utover, og kommer til å dø i sitt eget kjedsomhetsfett, håper jeg å trekke det interessante godt over middelnivået. Spesielt når oppgavene kommer i neste uke. Mission accomplished på det området, føler jeg – oppgavene kommer utimot helgeslutt.

    Det som ble igjen av skallekapasitet, ble helt umerkelig styrt over på tutene. Jeg tror nå fullt og fast og inntil det motsatte er bevist at det skal gå relativt greit å bygge disse voldsverkene i heltre og at det skal gå relativt kjapt.

    De tutene som har vært til utmåling hos Espen er laget av en kombinasjon av MDF og bøybar kryssfinér. Disse har kun vært tenkt kun for ørene og ikke øynene. Drømmen har jo vært å lage disse i heltre eller kryssfinér. Prosessen etter sammenliming av emnene blir helt lik.

    20190621_111708.jpg



    Derfor drar jeg skrotten nedover på skolen i morgen for å lage de to pressmalene jeg trenger for å lage de åtte emnene som inngår i MkII.

    Et lite risikoprosjekt blir dette – det vet jeg. Har en klar formening om hvordan gjæringene mellom vertikalt og horisontalt blir, men er langtfra sikker. Akkurat nå står det helt klart for meg, men jeg må sikkert legge meg på ryggen om ei lita stund og spekkulere på nytt.

    Bilder og diverse av hornene kommer sikkert etterhvert….


    BB
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Odda videregående har smedlinje. Hardanger fartøyvernsenter og Kystens Arv i Rissa har egen smed, og jeg tipper de vet hva dette er.... Nordlandsbåt v Gunnar Eldjarn på Kvaløya likeså... mener også at det er en smed i Gamlebyen i Freksta'....

    Forresten en av mekanikerne våre og jeg har snakket om akkurat dette for ei tid sida.. nå sitter vi jo delvis i halvmørke de fleste av oss... noe får vi jo gjort, men....
    Sveis er en av tingene jeg aldri knota meg til å lære, - selv ikke grunnleggende... Faderen var en mester med gass, og dette skulle jeg dra til meg, men tida bare gikk - og det var det..... ellers så hadde jeg jaggu laget de sjøl, - tilgang på verksted har jeg , så...
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Nydelig, Brødrene Brothers. Han karen på Flakstadvåg får i alle fall besøk!
    Forresten; På eller i Flakstadvåg?

    Ellers så kan man jo smi disse selv - tror jeg har tilgang til smia på museet på Strømmen. Dette er jo en del av fagkomboen Handverk, Design og Produktutvikling som vi er på vei inn i. Høsten 2020 er datoen.

    Heldigvis så dør Design og Handverk nå. Siste krampetrekninga, så er vi kvitt Interiør, Blomsterbinding, Frisør og en masse annet upassende innhold.

    Ingen av fagene over er dritt, men det skal bli deilig å få inn elever som er forberedt på å bli skitne under neglene og ikke har sittet to timer i sminken før skolebussen.

    En del av de neste årsplanene er å lage eget verktøy. Kanskje skulle man skalere opp til også å omfatte en liten arbeidsbenk for de ivrigste. Rullpresse med treskrue for de som er kommet kortest.

    Knepperter, mallets, småhøvler, tvinger og strekmål er allerede limt inn i planene.


    BB
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.427
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jobba da sammen med en på Ife som har smie ute i Fettsund.
    Han er en like stor entusiast som deg på håndverk.
    Skal finne han på tryneboka til deg.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Du får holde Sluket orientert, han var også på jakt etter en smed sist jeg traff han.
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Flakstadvåg? Smeden i Sund ligger i Sund.

    Så over til Sund fra der jeg vokste opp på Moskenesøy, vi hadde et vær der, Mølnarodden heter det. Nå smoltanlegg.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Skjønte at det var et eller annet skvær galt med deg, Naturlyd, men har aldri greid å sette fingeren på det før nå. Alle bitene falt liksom aldri helt på plass....

    Hadde en kompis og noen bekjente fra Sørvågen. Måtte etter at jeg traff ham og i en periode, reiste rundt med ham, redefinere hva som var sosialt akseptabelt og samtidig som man beholdt anseelsen - uansett hvor vi dukka opp. Kjenner at jeg ikke skal ta temaet videre - noen bilder dukker opp...

    Du er ikke komplett der - det som slår inn, er fellesgenene - like lettpratet - og heldigvis laaaangt klokere.

    God Bedring!


    BB


    PS Ser nå at Sund ligger langt unna Sørvågen, så da ramla den hypotesen. Må ta fart på nytt, for du er fremdeles et mysterium - unnskyld.
    Utrolig vakkert rundt Mølnarodden, forresten. Helt utrolig vakkert.

    Mølnarodden.jpg


    DS
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Fikk et lite pusterom på verkstedet uten en eneste elev. Utrolig deilig å bare føle stillheten. Blir garantert en tur i morgen biti også - Henne er uansett uinteressert i mitt selskap i arbeidstida.

    Fikk gjort ferdig den fjerde og siste lampa i stripeserien. Kjenner forbedringer når jeg monterer den siste ift de første to. Mer klikk som tyder på optimalere tilpasning. Nå gjelder det å finne noen bruksområder for disse - kjøkkenet, yttergangen, soverommet - føler at et familieråd er i emming.....

    Samling alle fire.jpg


    BB
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Deilig å ta en tur innom sentralen i disse møkka dager, et fristed på en måte, der det fortsatt finnes entusiasme og optimisme:)
    Flott å se at hjulene delvis ruller, stå på Ob
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.920
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Rolf;
    Henne er i sykklubb i dag, så når Dagsrevyen er passert, venter Loftet og dets herligheter!

    BB
    Kor det gikk? Kom det nån og klefte av ledninga eller bei det lyd?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Du Rolv....
    Har ikke fått hørt på boksen ennå. For mye annet som tar oppmerksomheta.....

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Kanna-høvelen
    er en mystisk sak som jeg tror jeg har lurt på hele livet. Når jeg skal dypdykke i disse, vil tiden vise. Men jeg har begynt å orientere meg litt - kontaktet noen luringer for å kjøpe nye tenner av - eller rett og slett henge på Bukta for å snappe brukte oldinger for salg.

    På tross av uforskammet ukomplisert, skal man absolutt ikke kimse av disse. Asiatisk tradisjonelt handverk kjenner vi til, vi som er interessert i det. Vesten kan bare bukke seg i støvet på dette området.

    Derfor, så full av respekt at jeg nesten ikke tør skrive om dette, skal jeg lage noen sånne høvler etter beste evne. Forskjellige bredder og lengder. Etterhvert.


    Hva jeg snakker om og hvorfor jeg pisser i buksa, kan de som vil, se her:

    https://www.youtube.com/watch?v=rSooV3azDt8


    En liten salgsvideo

    https://www.youtube.com/watch?v=dP1QUvMN4t4&feature=emb_logo


    - og her er en luring som gjør det jeg har lyst til...

    https://www.youtube.com/watch?v=WUYIKAf_mq4


    - og hvor andre plasser enn i Japan kan man finne høvlekonkurranser - fullstendig uproduktivt, men du verden så deilig?

    https://www.youtube.com/watch?v=zs9X-XzFGHI



    BB
     
    Sist redigert:

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Med en slik høvel kan du lage ditt eget dopapir:) Neste steg er inn i min verden med safirblader:)

    e93060_0_dsc_5918.jpg
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.774
    Torget vurderinger
    1
    Ja de Japanerne er helt rå, men hva slags tresort bruker de, ser ingen tegn til kvister. Jeg så en dokumentar om den Forbudte by, hvor de har en spesiell tak konstruksjon som er over 600 år gammel og tåler jordskjelv. En makaløs og sinnrik tre konstruksjon som beveger seg fritt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jaja... nå er det vel ikke akkurat norsk fjellfuru som brukes til å høvle ut slike blonder, men begrepet "høvelkamerat" får i alle fall ny mening....8)
    Artige videoer, selv om jeg har sett slike før... Forresten, - han som lager den kannaen uten låsekile, - det blir vel litt upraktisk med justering i lengden..?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.913
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg snoka litt på nettet, og i følge en artikkel, så bygges strukturen av japansk sypress, mens japansk sedertre brukes for gulvene.

    Johan-Kr
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.920
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Prøvelåne?
    BB
    Veldiggjerne. Heime nyoperert, brokk med innlagt hull i tynntarm underveis.
    Kjenne korsn kroppen e så tar eg kontakt. Overlevering med munnbind og to meter lange armer. :)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Vidar;
    Skumle saker, det du driver med. Først skarphetsskalaer, så dette. Hva driver du egentlig med - Brain Salad Surgery?

    Singh;
    Aner ikke, rett og slett. Noe hardt og seigt noe. Og tettporig, kanskje oljeholdig.

    Aurora;
    Blir med låsekile, sånn som de andre. Enig i antagelsene dine selv om jeg har null peil på dette. Har sjekket litt rundt ila dagen og fått svar fra Dieter i Tyskland som ikke kunne levere tenner alene. Ebay gir foreløpig best respons på søk, men man må vel kunne finne noen japser som selger?

    BB
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Lager relativt tynne skiver (0,4mm) av levende hjernevev feks:)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Oooh - Spooky! :) 0,4mm er jo reine vedskia i forhold til høvelkonkurransen som BB linka til.. canadieren som prøvde seg greide vel 12 micron og var langt ned på lista... 5 micron blir nevnt i dialogen....
    Forresten - jeg kikka igjen p åden videoen... der hvor de kommer til verktøyutsalget er det en nokså bred høvel.... prisen var 200.000 yen....
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Derfor relativt tynne:) Kan lage dem mye tynnere, men da er det ikke så mye å jobbe med videre:) Skulle gjerne sett gutta høvle ferskt hjernevev, det hadde blitt grisete greier.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Aurora;
    Vi holder på med mellomtonehornene og er for så vidt i mål med CNC-delen av det - kun det praktiske må gjøres. Vi skal gjøre det på skolen, men det er litt upolitisk å bringe inn hjelp (som jeg må ha) utenifra i disse tider.

    I tillegg, så har jeg ikke lyst på noe CNC-frest, noe. Jeg vil ha noe som er laget sånn at jeg i ettertid kan lage noe i det treslaget jeg er ute etter og da gjerne i kryssfinér. I rykk og napp har jeg grublet en del på dette - hatt et lass med løsninger, men tror nå at jeg har landet på en metode som gjør at jeg kan lage de horna jeg vil med hendene og en liten stabel håndholde el-venner.

    Bildene viser altså framstillingen av den ene av de to jiggene jeg trenger. Denne er den enkle av de to eller tre jeg ser for meg. Denne gir meg både de vertikale og horisontale emnene jeg trenger. Seks lag 4mm kryssfinér - 24mm totalt. Det burde gi så pass rigiditet at det skulle holde. Samtidig så burde spenningen i konstruksjonen samt den samlede indre dempningen i materialene også gi et positivt bidrag. I tillegg så kan jeg velge ytterskikt av hvilket treslag jeg måte ønske. Nøttetre har jeg brukt i mellombasshornene og det vil være naturlig å bruke det i mellomtone/diskanthornene også. Kantlister av nøtt blir det også for å gjøre feikeriet komplett.

    Den jiggen som jeg trenger for å lage sammenføyningene, er ikke ferdigtenkt ennå. Må ha delene framforan meg ffør jeg går for resonnementet jeg har gjort før jeg bestemmer meg for om det blir en sånn, eller om jeg rett og slett gjærer faenskapet sammen for hånd. Blir en lei faen - gjæringsvinkelen starter på omkring 41 grader og ender ut i et eller annet verre etterhvert som tuten flanger ut.

    Eller så kan jeg ha dritflaks og klare å etablere en fast vinkel fra innerst til ytterst. Det er den siste jeg håper på selv om jeg har en plan B om den første sitsen blir å gjelde. Vi får se. Kunne vært artig å bli sittende fast i å måtte gjøre dette for hånd!!!

    De første bildene viser hvordan jeg jager den indre strukturen i det som skal bli en pressemal - pro- og kontraprofiler. Dette er en konstruksjon så må ha ekstrem indre stivhet og flexe minst mulig.

    Støtter meg til tegningene jeg har laget og har skjært ut to maler jeg bruker til dette. Hadde tenkt å skjære ut delene med overmål og ta det siste på kulelagerfres. Men så viste det seg at jeg ville bruke noen platebiter jeg hadde liggende - sponplater til disse. Spon er enda verre enn MDF når det gjelder verktøyslitasje, så jeg fant et utslitt båndsagblad til å sage etter nøyaktig etter strek. Det kan sees på fargen i snitte - ikke noe vakkert syn. Ville ikke måtte kaste fine kopieringsfresere bare for litt plunder og heft.

    Resten var pis åff keik. Litt merkearbeide, så jeg lagde meg en målelist (en utdødd teknikk!), så da kostet all oppmerkingen bare litt albuegris. Oppbygginge av kjerna gikk veldig greit. Raust med hvitlim og stabilt, godt press gjorde susen.

    Utfordringen jeg visste jeg kom til å få - og fikk - låg i skinnet jeg skulle legge på profilene. Jeg ønsker å gjøre ramma så rigid som mulig og uten alt for mye arbeide g samtidig i ettertid kunne teste ut om 5 lag er et alternativ til 6, så da valgte jeg å la skinnet på innsiden av pressemalen bli 6mm. Dette gir utfordringer ift bøying - selv i den rette retningen av kryssfinéret. Stripene som jeg tok med et tyntblad på sirkelsaga tok vekk all motstand, så det var isi pisi å pastre hele forma.

    Det som gjenstår nå, er å legge på et eller to lag heltre til på begge utsidene for å stive forma maks sånn at jeg ikke er avhengig av hydraulisk presse, men kan gjøre dette på en arbeidsbenk med knekter eller klemmer. I tillegg kommer jeg til å gjøre presseforma trapesformet sånn at jeg år max presstrykk der jeg trenger det. Det blir en ny bandsagjobb med det ulykksalige bandsagbladet igjen.

    Klossene som ligger strødd oppå bunnforma på det ene bildet tilsvarer tykkelsen på seks ply. Disse leget jeg for å sjekke konsistensen i forma og så langt ser dette meget bra ut. De kniper helt likt bortsett fra de som ligger på tuppen av forma. For å få disse lik de andre, tvinger jeg overdelen litt utover eller innover. Dette gjør jeg ved hjelp av den vertikale bakkantlista av MDF og fire guider som etterhvert kommer på utsiden av pressejiggen.

    Comprende?


    BB
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Disse videoene viser jo at det er forskalingssnekring på tidlig lærlingenivå jeg driver med ift det disse gutta gjør. En liga der ut, så langt ute at man aldri får ferten av de en gang. Lurer iblant på hvordan disse som blir så flinke, er i det normale. Har de familie i det hele tatt og er den i så fall fullstendig forståelsesfull for alvorlige autistiske diagnoser?

    Imponert kan man likevel aldri unngå å bli. Hver gang!

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Kunne vært, Aurora. Kommer nye vinger på mellombassene også som korresponderer mer med tuten over.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Da er det første bladsettet innhandlet.
    Aner ingenting om disse Kanna-greiene, så her er det bare å føle seg fram og tilbake....

    Kjøp1.JPG



    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Når kroppen ikke har flere hulrom å utforske og fingrene begynner å bli litt lei av oppussing, må man finne på noe helt spinnvilt - tenker jeg. Da er ebayen fin å ty til.

    Dette er en luring jeg kjøpte for litt tid siden som jeg ikke har prøvd ennå - kostet det jeg hadde råd til. Skal være bra nok for meg og noen til ifølge ryktet. SMSL M500

    DAC SMSL.jpg



    Hvor god er denne i forhold til det billigste man kan få kjøpt med volumkontroll? Lurer jeg på. Setter derfor igang det som blir årets forksningsprosjekt og tenker at om disse er gode nok, kjøper jeg flere til å ha på de forskjellige rommene som skal ha forskjellige lydgreier. Sammen med et bringebær og en Anaview blir dette et relativt kompakt og ikke minst, billig oppsett. Fjernkontroll og komplett pakke. Har ikke giddet å undersøke så mye, så jeg aner ikke hva den heter. Jeg er likevel styggredd for at denne tangerer de andre DACene jeg har - mistenker sterkt at akkurat sånne er ferskvare pga sjipper og dess like.

    DAC Billig.jpg



    Noen som allerede har en sånn og tør være så skamløs at de tør berette om opplevingane?

    4600 mot 200 NOKker.


    BB
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.920
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det er spennende og arti å leke med ting som ikke koster mange penger.
    Ser litt i retning smsl selv, og da SU 8 (v2)
    Men venter til det kommer en SU 8s eller SU 9.
    Mitt (gammeldagse) hode tror ikke helt på at sånn billiggreier danker ut analogdelene i dyre fine ting.
    Selve DA-ingen tror jeg de kan godt, men så skal jo det A-ede signalet kjæles med før det går til forsterker. Trur eg.
    Trur også at hos deg som kan ratte lyden så blir det annsleis. Trur eg.

    .....så eg kjøpte istedet en dings med vacuumrør i. Så får vi se/høre. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn