Endringer i broderioppskrifta.
Manier er farlige - dette byggeriet begynnes å føles litt som en mani.
Baflene begynner å tre fram fra tegnemaskinen og ut i virkeligheten og da melder tankene om det en har planlagt er riktig – om det skal få være slik det her blitt eller om noe skal forandres for å stemme med det skallen ser for seg. Nå stemmer ikke skallekart og skalleterreng helt overens, så det må gjøres noen små justeringer før alt trilles på plass og at det er for sent å gjøre store saker.
Inntil nylig har jeg bare slitt med at jeg synes at det er for dårlig formmessig kobling mellom overdel og underdel i det store oppsettet. Enda klarere har dette synet blitt ettersom jeg har skisset på det systemet som skal stå i stua nede. Der henger bassmodul og småbaflene sammen. De skisssene jeg har lagt ut tidligere av dette blir som de er vist med unntak av at bass- og mellomtone/diskantdel blir delt opp. Dette er uporblematisk.
Det som er forbigående problematisk, er at jeg må inn med et nytt J-horn på loftet for å få ro i utseendet. Tutlengde og –tverrsnitt beholder jeg som det er i dag, men pga at bredden blir litt smalere, blir høyden litt høyere. Så de som ønsker å kjøpe et par nymalte, ikke helt ferdige og lite brukte J-horn uten drivere til materialpris og litt til, kan sende meg en PM.
Småbaflene beholder sine mål, men jeg endrer innrammingen av mahogny litt. Det nederste ramtreet blir fjernet slik at de vertikale linjene får fortsette helt ned til gulvet - ned gjennom de nye J-horna. Dette kommer til i meiner meinung nach å ta seg mye bedre ut og fjerne deler av det som har plaget skallen i det siste.
Det andre som har ridd meg, er ubalansen som har oppstått gjennom at toppen er asymmetrisk og bunnen er fullstendig sentrert. Slik kan vi ikke ha det, og da er jeg plutselig tilbake til utgangspunktet med midtstilt lay-out.
I andre design fungerer asymmetri som en kule (ref. Slukets), men det gjør det definitivt ikke her. For å bøte på denne brøde, legger jeg opp til noen baffelbreddeforøkere på baksiden.
Flere feil følger
BB