Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.274
    Antall liker
    13.550
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg klarer bare å produsere mockups.
    Skulle gjerne fått med meg noen tips til pent og godt håndverk.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Ser ut som at det begynner å bli noen av dere - tror ti-tolv stykker er et passe antall å sette strek ved om det skulle bli så mange. Vi starter opptellinga med de første som har meldt interesserte her i tråden og fortsettelsen på PM.

    Om noen vil trekke seg uderveis pga tidspunkt som kommer etterhvert eller overivrighet, er det helt i orden. Eller av hvilken som helst annen grunn ellers for den saks skyld.

    Stuper ned i kalenderen og kommer tilbake med et-par forslag.

    BB
     

    Peppers

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.08.2010
    Innlegg
    88
    Antall liker
    34
    Sted
    Oslo
    Stup forsiktig da BB! ingen uønska hendelser på arbeidsplassen, ellers blir det fort restriksjoner...
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.362
    Antall liker
    1.170
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Dette hadde vært gøy, meeeen 7-timer kjøring hver vei.... Hmmmm???
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Habicit;
    Du er innafor, du også.
    Ennå ikke fullt, men det nærmer seg.
    Love from BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Nå nærmer det seg slutten på midbasshornbygginga. Delene er stort sett på plass. Vingene skal få seg et utjamningsstrøk med litt mer chrome-gugge, pakninger skal inn og driverne festes. Ventilen bak får sitt skum-innlegg ila dagen og monteres.

    Har ennå ikke bestemt hvilket oppheng kassene skal få men det blir avgjort før jeg skjønner det selv.

    Noen bilder...

    P1060665.jpg


    P1060666.jpg


    P1060669.jpg


    P1060668.jpg


    P1060672.jpg


    P1060671.jpg


    P1060689.jpg


    P1060687.jpg


    P1060688.jpg



    Bare småpusk gjenstår - på oppløpssida, mao.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Siste store, Sluk, siste!
    Heretter blir det bare småtasser.
    Promise, promise.
    BB
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.164
    Antall liker
    8.829
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil bare minne på at Hifisentralens regel 1 også gjelder på denne delen av forumet. Innlegg er fjernet.

    Bjørn.H, moderator
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Da er vi kommet oppi 11 mulig besøkende til hobbydagen - én til, så tenker vi sier inntaksstopp.
    Disse er:
    1. sclalars
    2. vidarje
    3. permorten
    4. Naturlyd
    5. Roald
    6. Bergfinn
    7. Sluket
    8. Peppers
    9. habicht
    10. FreddyJ
    11. H.R.

    Kaster ut litt her som en starter:
    • Vi mangler en eller to dato(er).
    • Et felles prosjekt (tipper at noe med "fulltoner" er greit nok for å komme i mål.
    • Hvis ikke en eller annen luring vil påta seg å lage et voicet filterutkast til en toveis.
    • Så lite som mulig volum - da får vi bedre tid til å gå gjennom metoder og teknikker.
    • Felleskjøp av elementer - dette gjør vi uavhegig av kurset og en eller annen annen står for dette.
    • Det samme for evt delefilterkomponenter.
    • Jeg har avtale med Finerfabrikken og kan betale/bestille på forhånd. Henting med henger, setter jeg pris på om noen andre lettlurte kan gjøre.
    • Samme for finér - her må vi bli enige om et felles treslag.
    • Regner med at vi holder oss til 18mm kryssfinér som så kan beholdes naturell eller finéres - maling og lakk leker vi ikke med nå - det får bli et neste overflatebehandlingsprosjekt.
    • Sikkert en masse som jeg ikke har tenkt på - vi fyller på etterhvert.
    • Sosialt om kvelden - nipping til Farris eller flatfyll - valget er ditt. I alle fall så synes jeg vi må ut og spise litt og skravle?

    Det er ulurt av meg å pådra arbeidsgiveren min et eller annet ansvar i tilfelle noen kommer borti noe. Jeg har ikke diskutert dette med ledelsen, men her må vi finne på noe lurt slik at jeg ikke får sparken om ille skulle være ute. Viktig - noen som har innspill? Dette er nok et krav som jeg vil stresse litt. Dekker forsikringen deres det som skjer på et sånt kurs. Vennligst sjekk og gi meg positiv bekreftelse før kurset.

    Jælp mei vidre...

    BB
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Da er begeret fullt - inntaksstopp.

    Om noen ble for sene - send PM til meg i tilfelle avbud ga et eller annet kommer. Ikke her i tråden, da mister jeg garantert ovesikten.

    Disse er:
    1. sclalars
    2. vidarje
    3. permorten
    4. Naturlyd
    5. Roald
    6. Bergfinn
    7. Sluket
    8. Peppers
    9. habicht
    10. FreddyJ
    11. H.R.
    12. 2xJ


    Ellers er alt som i forrige mail:

    Kaster ut litt her som en starter:
    • Vi mangler en eller to dato(er).
    • Et felles prosjekt (tipper at noe med "fulltoner" er greit nok for å komme i mål.
    • Hvis ikke en eller annen luring vil påta seg å lage et voicet filterutkast til en toveis.
    • Så lite som mulig volum - da får vi bedre tid til å gå gjennom metoder og teknikker.
    • Felleskjøp av elementer - dette gjør vi uavhegig av kurset og en eller annen annen står for dette.
    • Det samme for evt delefilterkomponenter.
    • Jeg har avtale med Finerfabrikken og kan betale/bestille på forhånd. Henting med henger, setter jeg pris på om noen andre lettlurte kan gjøre.
    • Samme for finér - her må vi bli enige om et felles treslag.
    • Regner med at vi holder oss til 18mm kryssfinér som så kan beholdes naturell eller finéres - maling og lakk leker vi ikke med nå - det får bli et neste overflatebehandlingsprosjektkurs.
    • Sikkert en masse som jeg ikke har tenkt på - vi fyller på etterhvert.
    • Sosialt om kvelden - nipping til Farris eller flatfyll - valget er ditt. I alle fall så synes jeg vi må ut og spise litt og skravle?

    Det er ulurt av meg å pådra arbeidsgiveren min et eller annet ansvar i tilfelle noen kommer borti noe. Jeg har ikke diskutert dette med ledelsen, men her må vi finne på noe lurt slik at jeg ikke får sparken om ille skulle være ute. Viktig - noen som har innspill? Dette er nok et krav som jeg vil stresse litt. Dekker forsikringen deres det som skjer på et sånt kurs. Vennligst sjekk og gi meg positivbekreftelse før kurset.

    Jælp mei vidre...

    BB
     

    Peppers

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.08.2010
    Innlegg
    88
    Antall liker
    34
    Sted
    Oslo
    BB - om datoen ender opp med å passe min kalender, kan jeg sikkert hente div plater. Har kassebil :)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Aurora og vidar;
    Enda flere tvilere? To til som melder seg inn hylekoret? Er det slutt, så er det slutt - bombasta!

    Nå har det seg sånn, at jeg har et sett til med skikkelige, potente, hvite horn som sårt trenger et par 18"-stativ. Kan nok ikke si meg helt ferdig finito, men DA er det det! Sann mine ord!

    Takk Peppers - alltid å regne med.
    Som belønning skal du få med deg driveren din som har ligget og ventet på deg i et år nå. Og som belønning, kan kanskje jeg få låne denne pluss den andre pluss tutene foran til et lite testtoppsett?

    BB
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.831
    Antall liker
    107.691
    Torget vurderinger
    23
    Ordinær hjemforsikring vil dekke uhell i forbindelse med en slik aktivitet - i hvert fall i følge de forsikringsbetingelsene jeg leser for mitt eget vedkommende. Har ikke noe spesiell forsikring, vanlig standard hjemforsikring. Dette er hobby & fritidsrelaterte aktiviteter og ikke yrkesmessige greier.
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Ordinær hjemforsikring vil dekke uhell i forbindelse med en slik aktivitet - i hvert fall i følge de forsikringsbetingelsene jeg leser for mitt eget vedkommende. Har ikke noe spesiell forsikring, vanlig standard hjemforsikring. Dette er hobby & fritidsrelaterte aktiviteter og ikke yrkesmessige greier.
    Skal jeg komme å synge Byssan lull for deg Sluket? Du har sett på klokka? ;)
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Var på jobb allerede på den ti'a der jeg Jan ;) Kan du ikke bare vekke din bedre halvdel, og spørre om hun kan varme litt melk til deg? Det setter hu sikkert pris på
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.831
    Antall liker
    107.691
    Torget vurderinger
    23
    Tar heller en tur inn i vinterhula til en grizzly...:p
     

    Peppers

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.08.2010
    Innlegg
    88
    Antall liker
    34
    Sted
    Oslo
    Aurora og vidar;
    Enda flere tvilere? To til som melder seg inn hylekoret? Er det slutt, så er det slutt - bombasta!

    Nå har det seg sånn, at jeg har et sett til med skikkelige, potente, hvite horn som sårt trenger et par 18"-stativ. Kan nok ikke si meg helt ferdig finito, men DA er det det! Sann mine ord!

    Takk Peppers - alltid å regne med.
    Som belønning skal du få med deg driveren din som har ligget og ventet på deg i et år nå. Og som belønning, kan kanskje jeg få låne denne pluss den andre pluss tutene foran til et lite testtoppsett?

    BB
    Klart du kan låne tuter og drivere! Haster det?? kan komme en tur innom for å se hvordan det står til med den enslige driveren, og liksom glemme igjen tuter og den siste dr....
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Hei Gutten.
    Nei det haster ikke.
    Jeg kan hente selv, men om du har lyst på en kaffe og litt skravvel, er du som alltid hjertelig velkommen.
    Tirsdager og onsdager er jeg litt opptatt.
    BB
     

    Peppers

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.08.2010
    Innlegg
    88
    Antall liker
    34
    Sted
    Oslo
    Alltid klar for kaffe og "preking" men det må times med kalenderen :p
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Da er vi kommet oppi 11 mulig besøkende til hobbydagen - én til, så tenker vi sier inntaksstopp.
    Disse er:
    1. sclalars
    2. vidarje
    3. permorten
    4. Naturlyd
    5. Roald
    6. Bergfinn
    7. Sluket
    8. Peppers
    9. habicht
    10. FreddyJ
    11. H.R.

    Kaster ut litt her som en starter:
    • Vi mangler en eller to dato(er).
    • Et felles prosjekt (tipper at noe med "fulltoner" er greit nok for å komme i mål.
    • Hvis ikke en eller annen luring vil påta seg å lage et voicet filterutkast til en toveis.
    • Så lite som mulig volum - da får vi bedre tid til å gå gjennom metoder og teknikker.
    • Felleskjøp av elementer - dette gjør vi uavhegig av kurset og en eller annen annen står for dette.
    • Det samme for evt delefilterkomponenter.
    • Jeg har avtale med Finerfabrikken og kan betale/bestille på forhånd. Henting med henger, setter jeg pris på om noen andre lettlurte kan gjøre.
    • Samme for finér - her må vi bli enige om et felles treslag.
    • Regner med at vi holder oss til 18mm kryssfinér som så kan beholdes naturell eller finéres - maling og lakk leker vi ikke med nå - det får bli et neste overflatebehandlingsprosjekt.
    • Sikkert en masse som jeg ikke har tenkt på - vi fyller på etterhvert.
    • Sosialt om kvelden - nipping til Farris eller flatfyll - valget er ditt. I alle fall så synes jeg vi må ut og spise litt og skravle?

    Det er ulurt av meg å pådra arbeidsgiveren min et eller annet ansvar i tilfelle noen kommer borti noe. Jeg har ikke diskutert dette med ledelsen, men her må vi finne på noe lurt slik at jeg ikke får sparken om ille skulle være ute. Viktig - noen som har innspill? Dette er nok et krav som jeg vil stresse litt. Dekker forsikringen deres det som skjer på et sånt kurs. Vennligst sjekk og gi meg positiv bekreftelse før kurset.

    Jælp mei vidre...

    BB
    Jælp mei vidre...

    Takker deg for ideen og for at du gidder drive med dette.

    Kommer med innspill til kurset .

    Jeg tror alle som kunne tenke seg "snekkerkurs" er på forskjellig nivå, noen har trolig aldri skjært ei fjøl , men andre er ferdige møbelsnekkere.


    Personlig har jeg mange "lik i lasten" bokstavelig talt - dvs. produsert mye , men altfor ofte slurvet med finish - og mangler kunnskap mht finering.

    Sammenføyninger skal være solide/tette , men vel så viktig er valg av avstivninger - metoder - plassering - matrix eller ikke ? , isåfall oppbygging , tips på hvordan gjøre dette praktisk .

    Valg kabinett typer, hva finnes av hjelpe programmer på nett/software , feks Volum/ portberegning / stående bølger/ demping- materiale/ beregning TL line / OB - edge ? / slob ? tips til bygging - praktiske løsninger.

    Har stående flere par små høyttalere , usikker på om behovet for enda et par er tilstede, men samtidig bøyer jeg meg for kursholder hvis man er av den oppfatning av at dette er pedagogisk riktig.

    Ønsker ikke "stikke kjepper i hjulene", men komme med tilbakemelding og mening om hva som kunne være interessant å drodle - lære om !

    mvh pm
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Fint, Per Morten - vi må finne formatet.

    Om det er et utbredt ønske om å lære å bruke mjukvara, er jeg over middels interessert selv. Midt i blinken mot mine behov. Men kan ingen ting om det, så da må en eller annen luring melde seg. Tror dette er interessant for mange av oss. Men da blir det ikke mye snekkerlæring tipper jeg - og kanskje litt i en annen retning enn de som har meldt interesse, har mest interesse for.

    Kom på banen og si deres mening om hvor vi skal gå - døra er vidåpen.

    BB
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.457
    Antall liker
    3.711
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil ha størst utbytte av å lære hvordan kreasjonene mine kan gå fra å være "hjemmemekka ræl" til å bli et møbel som fortjener en plass i stuen. Jeg har sikkert også utbytte av å lære litt om CAD (Solidworks?), da blir det enklere å plage gutta på verkstedet med mine ideer:)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Enig - trenger ikke være ne cad/"mjukvara kurs ", dårlig formulert fra min side.

    Var vel hastig innlegg det der, samtidig er jo planlegging er jo halve jobben
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Innspill må vi ha!
    Vi trenger jo ikke ha et produkt vi jobber direkte imot......
    Vi kan gå fort gjennom maskiner og bruksområder, se på materialtyper, bevisstgjøre rundt egenskaper ift bruksområder, øve på et eller annet på et eller annet?
    Vi meningsutveksler litt om dette, så setter vi en agenda slik at forvirringen ikke blir komplett og vi står bom fast.

    Her er lista - skriv hva du ønsker deg bak navnet ditt - neste kopierer og tilføyer:

    1. sclalars
    2. vidarje
    3. permorten
    4. Naturlyd
    5. Roald
    6. Bergfinn
    7. Sluket
    8. Peppers
    9. habicht
    10. FreddyJ
    11. H.R.
    12. 2xJ

    BB
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    1. sclalars
    2. vidarje
    3. permorten - FINER !
    4. Naturlyd
    5. Roald
    6. Bergfinn
    7. Sluket
    8. Peppers
    9. habicht
    10. FreddyJ
    11. H.R.
    12. 2xJ
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.457
    Antall liker
    3.711
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    1. sclalars
    2. vidarje - Finish på Kasser og overfres (fasing og lage hull til elementer)
    3. permorten - FINER !
    4. Naturlyd
    5. Roald
    6. Bergfinn
    7. Sluket
    8. Peppers
    9. habicht
    10. FreddyJ
    11. H.R.
    12. 2xJ
     

    Peppers

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.08.2010
    Innlegg
    88
    Antall liker
    34
    Sted
    Oslo
    1. sclalars
    2. vidarje - Finish på Kasser og overfres (fasing og lage hull til elementer)
    3. permorten - FINER !
    4. Naturlyd
    5. Roald
    6. Bergfinn
    7. Sluket
    8. Peppers - tresløyd! alt er av interesse. Har elementer liggende som kunne blitt til to skrivebords-monitorer, så var det dét rundt elementene da...
    9. habicht
    10. FreddyJ
    11. H.R.
    12. 2xJ
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Fint - dette krymper jo i format og krav til forberedelse i forhold til det jeg hadde såg for meg etterhvert - så langt. Da kan vi jo kose oss skikkelig.

    Praktiske tips med visualisering - da har jeg litt å komme med, tipper jeg. Vi får se hva de andre utgyter, så lukker vi døra. Back on track.

    BB
     
    2

    2xJ

    Gjest
    1. sclalars
    2. vidarje - Finish på Kasser og overfres (fasing og lage hull til elementer)
    3. permorten - FINER !
    4. Naturlyd
    5. Roald
    6. Bergfinn
    7. Sluket
    8. Peppers - tresløyd! alt er av interesse. Har elementer liggende som kunne blitt til to skrivebords-monitorer, så var det dét rundt elementene da...
    9. habicht
    10. FreddyJ
    11. H.R.
    12. 2xJ - Kombinere materialtyper, tresøyd, hvordan utnytte det verktøyet enn har bedre, teknikk. Lim.
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Fint - dette krymper jo i format og krav til forberedelse i forhold til det jeg hadde såg for meg etterhvert - så langt. Da kan vi jo kose oss skikkelig.

    Praktiske tips med visualisering - da har jeg litt å komme med, tipper jeg. Vi får se hva de andre utgyter, så lukker vi døra. Back on track.

    BB
    Det var dårlig med seksualundervisning når jeg gikk på skole. Kunne det vært noe du kunne ta for deg?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn