Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.513
    Antall liker
    106.579
    Torget vurderinger
    23
    Solidworks er voldsomme greier, som program betraktet grisedyrt og med en høy brukerterskel.
    MEN, en kan laste ned program free of charge for å kunne LESE tegninger som er laget i Solidworks,
    hvor du kan snu og vende på konstruksjonen for å se/sjekke og så eventuelt konversere med
    en produsent. Mange verksteder bruker nettopp Solidworks i forbindelse med produksjonen.

    M.a.o. en slags Solidworks for Solid Jerks :D:D

    En seanse hvor en tar en tegning eller to og viser opphenting og nedlasting av leseprogrammet
    og bruk av tegningen som beskrevet ovenfor er innenfor rekkevidde og fornuft.
    Til og med en datamessig klantskalle og Cro Magnon figur som meg kan klare dette og
    jeg har stor glede og nytte av noe sånt.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.513
    Antall liker
    106.579
    Torget vurderinger
    23
    Fint - dette krymper jo i format og krav til forberedelse i forhold til det jeg hadde såg for meg etterhvert - så langt. Da kan vi jo kose oss skikkelig.

    Praktiske tips med visualisering - da har jeg litt å komme med, tipper jeg. Vi får se hva de andre utgyter, så lukker vi døra. Back on track.

    BB
    Det var dårlig med seksualundervisning når jeg gikk på skole. Kunne det vært noe du kunne ta for deg?
    Det kan vi ta her og nå! Dette er basiskunnskap for det meste av sex og enkel og grei platform for å bygge videre på!

    Altså;

    1. Før penis langsomt inn i skjeden
    2. Trekk den samme penis langsomt ut av skjeden
    3. Gjenta om nødvendig!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.513
    Antall liker
    106.579
    Torget vurderinger
    23
    Fint - dette krymper jo i format og krav til forberedelse i forhold til det jeg hadde såg for meg etterhvert - så langt. Da kan vi jo kose oss skikkelig.

    Praktiske tips med visualisering - da har jeg litt å komme med, tipper jeg. Vi får se hva de andre utgyter, så lukker vi døra. Back on track.

    BB
    Det var dårlig med seksualundervisning når jeg gikk på skole. Kunne det vært noe du kunne ta for deg?
    For at du ikke skal ta for mye tid av en slik høyttalerseanse anbefaler jeg denne filmen som du kan se på privaten først!


    https://www.platekompaniet.no/dvd/alt-du-vil-vite-om-sex-men-ikke-vager-sporre-om/


    sau.jpg


    160829-gene-wilder-05_oicf4o.jpg


    16_midi.jpg
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    7.892
    Las;

    Edit:
    Ser i ettertid at du har fått utførlig guideance - visket derfor bort det jeg skrev.
    BB
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.513
    Antall liker
    106.579
    Torget vurderinger
    23
    1. sclalars
    2. vidarje - Finish på Kasser og overfres (fasing og lage hull til elementer)
    3. permorten - FINER !
    4. Naturlyd
    5. Roald
    6. Bergfinn
    7. Sluket - samme som 2xJ
    8. Peppers - tresløyd! alt er av interesse. Har elementer liggende som kunne blitt til to skrivebords-monitorer, så var det dét rundt elementene da...
    9. habicht
    10. FreddyJ
    11. H.R.
    12. 2xJ - Kombinere materialtyper, tresøyd, hvordan utnytte det verktøyet enn har bedre, teknikk. Lim.
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    1. sclalars- Medgjørlig, eller hjelpelærer?
    2. vidarje - Finish på Kasser og overfres (fasing og lage hull til elementer)
    3. permorten - FINER !
    4. Naturlyd
    5. Roald
    6. Bergfinn
    7. Sluket - samme som 2xJ
    8. Peppers - tresløyd! alt er av interesse. Har elementer liggende som kunne blitt til to skrivebords-monitorer, så var det dét rundt elementene da...
    9. habicht
    10. FreddyJ
    11. H.R.
    12. 2xJ - Kombinere materialtyper, tresøyd, hvordan utnytte det verktøyet enn har bedre, teknikk. Lim.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.208
    Antall liker
    13.353
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    1. sclalars- Medgjørlig, eller hjelpelærer?
    2. vidarje - Finish på Kasser og overfres (fasing og lage hull til elementer)
    3. permorten - FINER !
    4. Naturlyd
    5. Roald
    6. Bergfinn-hvordan lage pene & solide kasser med simpelt vertøy.
    (dekksparking & skravling)
    7. Sluket - samme som 2xJ
    8. Peppers - tresløyd! alt er av interesse. Har elementer liggende som kunne blitt til to skrivebords-monitorer, så var det dét rundt elementene da...
    9. habicht
    10. FreddyJ
    11. H.R.
    12. 2xJ - Kombinere materialtyper, tresøyd, hvordan utnytte det verktøyet enn har bedre, teknikk. Lim.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    7.892
    Helgefreden senket seg sakte, sakte men fikk ikke klort seg skikkelig fast inni skallen. I alle fall ikke nok til at kranglinga oppi haue stoppet. Så da var det ingen vei utenom å fyre browseren og AutoKødden og starte leken.

    Forrige uke ble jo terminalene til fire nye høyttalerbygg ferdige. Baklengsbygging.

    Kassene rundt disse er nå ferdigkonstruerte – tilpassede ift innvendig volum og råvareutnyttelse. Utseendet er bestemt. Dette prinsippet kommer til å danne grunnlaget for hvordan jeg ønsker å bygge kasser framover - ei stund framover, i alle fall. En god konstruksjon, mener jeg. Så få parallelle flater som jeg vil legge energi i å unngå. Formen skal være skalérbar. Det å gå vekk fra skoesker, skaper utfordringer i så måte, men det er handtérbart. Tigradersskråinger på de panelene dette gjelder, gjør også at det er enklere å sortere intellektuelt samt at dette gir forutsigbare tall når maskiner skal innstilles. Å lage tofargede kasser er spennende. Pent, synes jeg.

    QLN landet som en tidlig inspirasjon fordi jeg synes noen av disse boksene er veldig tiltalenede. Jeg regner med at jeg ikke blir saksøkt for å ha stælt noe fra dem. Da får jeg antakelig flere på skuldrene også. Meg selv inkludert, for jeg laget noe sånt selv allerede på syttitallet. Bevisene her er sterke for bilder fins i barndomsheimen. Blir litt sånn som sketsjen til Honningsvågrevyen:
    https://www.youtube.com/watch?v=9BHVY6sNw0I

    Det som gjør at en enkel snekkersjel tror at han går fri, er at sideveggene ikke blir skrånende men loddrette. Forenkling.

    QLN.jpg



    Elementene er allerede i hus. Driverne fra EMS er bare lekt bittelitt med mens Seas-Scan Speak-Raal-Supravoxene alerede står i to tilsvarende kassesett med ferdige delefiltre. Litt voicing på disse til de nye kassene, og så tror jeg vi er i mål. En spole på EMSene burde holde for å dra ned fulltonepeaks som sannsynligvis er der - en eller annen plass.

    Stativ til herlighetene er alltid noe dritt. Uansett hva jeg kommer slepende med, synes det ikke å falle i smak hos Henne. Irritasjonen over dette, som jeg kunne kjenne på nittitallet, er vridd over til et eller annet resignasjonsmodus. Kjenner at jeg vet hva kjennelsen blir lenge før varene presenteres.

    Skalleomprogrammering. Husker en lærer jeg hadde i faget som fortalte at enhver designers drøm var å lage et bord uten bein. Det perfekte understellet. Dette har plaget meg gjennom snart hundre år. Heller ikke jeg får det faen meg til. Likevel kan understell være fine – om de er fine. Greia er å finne greia. Det enkleste, synes jeg, er å henge seg på godimpulsene og prøve å transformere noe til noe annet. Akkurat som ovenfor.

    Seksti- og syttitallet er jo inn for tida. Mye derfra er skikkelig bra og mye derfra kan man få drahjelp inn i heimen av også. Fikk også en svær impuls fra en kompis, men det får jeg ikke lov til å si et eneste ord om. Grusom fælt det, i grunnen, for det er noe av det råeste jeg har sett på lenge.

    Det som etter hvert kom til syne på skjermen var noe trebeint noe. Med trebein og en kloss øverst til å binde disse fast med. Fotavtrykket må ikke bli for stort men heller ikke for lite, for man vet jo hva som skjer da. Derfor kan det nok hende at jeg må leke med noen beinvinkler framover. For å finne den som fysisk og psykisk kommer til å stemme best med boksene øverst.

    Systemet er todelt med en plate øverst som M6-knobskrues med fire stykker fast på undersiden av hver av kassene. En 25 mm sentrumstapp sentrerer greiene på stativet og seks neomagneter låser dette til hverandre. Med en filtplate mellom. Tror dette kommer til å fungere. Justeringsmuligheter framover og bakover er også et issue – for å finne det beste balansepunktet. Har ikke gjort dette før så må ikke låse meg før jeg har startet.

    15.jpg


    14.jpg



    De øverste delene fikk jeg Lars først på trua til å frese ut i POM, men etter hvert fant jeg ut at jeg hadde behov for å lime magnetene inn i strukturene og da er dette materialet er relativt dårlig valg. Akryl it must be. Håper Lillegutt er klar for dette.

    Nok snakk – her er noen skisser av det påkommende

    13.jpg


    12.jpg


    11.jpg


    10.jpg



    BB
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.435
    Antall liker
    12.037
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hm--- Kanskje på tide å få ræva i gir, for Autokødding kan jeg ikke.... Har jo egentlig bruk for det på jobb også....
    ( skumle tanker, skumle tanker... )
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    7.892
    Aurora;
    Pass deg - kødden sluker deg med hud og hår!!!!
    Advarsel oversendt.
    BB
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.435
    Antall liker
    12.037
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Joda - jeg veit det... vi bruker Solidworks til mekanikken i UFOene våre, men en ekstra lisens her er også svinedyr.. mildt sagt. Skal jobbe en del med kart og annen dokumentasjon framover... OrKødding derimot ( OrCAD) kan jeg, men det er en annen skål...
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.581
    Antall liker
    7.115
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Billig alternativ er ViaCad. Finnes i både 2d og 3d-utgave.

    Johan-Kt
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.855
    Antall liker
    5.727
    Sted
    oslo
    perfekte stativ du har designet OBBBBBB!
    at noe sånt ikke er i salg fra før er et mysterium.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.129
    "Pirkemodus": Perfekte stativ, men neppe perfekt plassert? Elementer veier ofte litt, og umiddelbart virker forholdet mellom kasse og stativ en smule fortungt? Selvsagt en bagatell å rette opp i! Ble bare fristet til å kommentere tegningene for oven....
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    7.892
    Takk Bjarne, nå er det snart bare å løpeogkjøpe.

    Scrooge, din grinebiter...
    Satte alt midt på med vilje. Såg at det ikke såg bra ut, men hadde det litt moro i kveldinga.

    BB
     

    Peppers

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.08.2010
    Innlegg
    88
    Antall liker
    34
    Sted
    Oslo
    BB - har du tenkt på noen alternative datoer for "snickar-boa" kurset ennå?? Det er liksom trinn en for meg....;)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.818
    Antall liker
    3.497
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Støtter Peppers her
    Utrolig som det nå høres ut er det noen av oss som har enkelte forpliktelser utenom denne alt oppslukende hobbyen.

    H
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    7.892
    Gutter....
    Skal vi styre inn mot en dato rett etter påskeferien - sjuende eller fjortende april?
    Gi deres besyv.
    BB
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Hvorfor er det ikke nen DIKKtator her... det og gi oss menn VALG er jo absurd allerede i utgangspunktet..... ;)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    7.892
    Hadde litt slækk på timeplanen i morges og fikk laget skankene til tripoden.
    Bestilling på akrylfreste biter er gjort og de ventes å lande med storken i morgen.
    Dettan gikk fort, må jeg si. Magneter og skruer blir hengende etter, men jeg skal få brukt greiene likevel.

    Her er beinbilder

    20180205_112958.jpg


    20180205_121437.jpg


    20180205_125046.jpg


    20180205_125444.jpg


    20180205_125450.jpg


    20180205_125453.jpg


    20180205_130850.jpg


    20180205_130909.jpg



    BB
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.187
    Antall liker
    15.109
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tråden går for fort..... Hvor langt bakover er bildene av de firkantede, smalnende nedover, trebeinte vakringene?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    7.892
    RoDa;
    Det må nå være snart et år tilbake at de ble laget? Har spilt på disse siden da, men de åkte ut på kontoret da Lowtherne kom inn - blir nok solgt til en eller annen lettlurt kompis.

    Griffenfeldt;
    Tre bein har tendens til å likne på andre trebeinte. Det samme gjelder også for tallet fire.
    Tar poenget ditt - nøttetre på begge. Guru er dritfint.

    Sluk;
    Lukter godt av både ditt og mitt

    20180205_192227.jpg



    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    7.892
    Fikk satt gummidemperne inn i baflene og sauset de inn i kassene. Skal få stå og kose seg alene til i morgen. Det nærmer seg...

    20180205_162405.jpg


    20180205_162413.jpg


    20180205_192302.jpg



    Neste er pitstop på burgerbutikken syd for Skøyen - slafse.

    BB
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.513
    Antall liker
    106.579
    Torget vurderinger
    23
    Texburger? Legendarisk.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.208
    Antall liker
    13.353
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    @BB
    De gummidemperne likte jeg.
    Hvor får jeg fatt i sånne?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.418
    Antall liker
    2.667
    Torget vurderinger
    1
    Har full tiltro til dine snekkerferdigheter, men du er ikke litt bekymret for at de gummi ekspansjonsankerene blir litt for tøff for den svake veggen?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.581
    Antall liker
    7.115
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    @BB
    De gummidemperne likte jeg.
    Hvor får jeg fatt i sånne?
    Bilrekvisitaforretning. De brukes for å feste interiørpaneler mot karosserideler. Min gamle Geländewagen hadde masse sånne.

    Alternativt finner du sånt på Ebay.

    Johan-Kr
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    7.892
    Sluk;
    Beste i by'n - har alltid vært det. Deilig og saftig med ei skikkelig lefse på hver side. Og akkurat passe gapehøyde - ikke sånn som de jålete man finner hvorsomhelst andre steder som er så svære oppover at man må planlegge og omstrukturere før man får de ned i tarmen. Godt, rett og slett. Texburger har alltid levert.

    Bergfinn;
    Blant annet her:
    https://www.ebay.com/itm/12pcs-M4-M...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

    Roald;
    Nei, jeg var ikke det. Har gått en runde med dette men tok sjansen iom at jeg bruker kryssfinér. Ser i ettertid at jeg kan gjøre det samme med MDF. Geometrien i rundingene er hjelpsomme - små påfrestninger mot det tynneste treverket. Freste 12mm hull - trangt ift pluggene, så jeg lagde en liten fas i ene enden på fummien og banket den inn med skruen innsatt. Valgte å ikke bruke såpe eller annen glider for å få maksimal friksjon utover.

    Johan-Kr;
    Har hatt Gelendewagen, jeg også - spør Sclalars om han var imponert om fartsressursene da vi dro på hifibesøk til Kongsberg!

    BB
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Johan-Kr;
    Har hatt Gelendewagen, jeg også - spør Sclalars om han var imponert om fartsressursene da vi dro på hifibesøk til Kongsberg!

    BB
    Hadde jeg hatt mulighet til å forsvinne fra jordens overflate den dagen, så hadde jeg absolutt gjort det der og da;)

    Kort fortalt:
    BB og jeg var på tur til Kongsberg med nevnte Gelendewagen. Vi tok igjen et svært vogntog på flatene før bakkene begynner, noen kilometer før byen. BB la seg kjekt ut i venstre felt, og kom seg så vidt forbi før bakkene begynte. Med fullt øs på tysker'n regnet jeg med at dette var en "piece of cake", men den gang ei. Etter bare noen hundre meter la vogntoget seg ut bak oss og kom sigende opp på sida og forbi. Jeg trudde egentlig BB kødda med meg, men i fullt alvor sa'n: Den går faen ikke fortere;)

    Vi fikk oss en god flir da BB? :)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    7.892
    Ja, men mest av alt så holdt jeg på å væte boksa når jeg såg på deg. Godt at noen er skamfull på mine vegne når jeg ikke evner å være det selv.
    Treg bil, men fy faen for en Kongedoning.

    Glemte forresten å legge ut et bilde....

    P1060705.jpg



    BB
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.581
    Antall liker
    7.115
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Der må en ha guts til å peise den ned i 3-gir og gi hendel.

    80 km opp Bjerkviklia med min 300GD gikk fint. 4100rpm i 3 gir på automatkassa fiksa biffen...

    Motoren er da kjemisk fri for sot etterpå. Det kalles en "italian tune-up"...

    Johan-Kr
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.435
    Antall liker
    12.037
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Etter en rep.øvelse en gang på 80-tallet, opp de samme Bjerkvikbakkene med Forsvarets 220d, gikk det i 1. og 2.gir.. men da hadde sjarken gått på tomgang i 5 døgn, da Webastoen blånekta å funke bare på batterier og aggregat.... Ingen hovedradiostasjon uten varme i bua.... i alle fall ikke med -20 ute.... :cool:
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.513
    Antall liker
    106.579
    Torget vurderinger
    23
    Ja, men mest av alt så holdt jeg på å væte boksa når jeg såg på deg. Godt at noen er skamfull på mine vegne når jeg ikke evner å være det selv.
    Treg bil, men fy faen for en Kongedoning.

    Glemte forresten å legge ut et bilde....

    Vis vedlegget 479214


    BB
    Knallfine toast rack! :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn