Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.126
    Torget vurderinger
    15
    likes,en var for bildet. God bedring til dere andre.
    Vh GunnarS

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    2.958
    Sted
    Portugal
    Ble lang ja 500 sider og 10 000 innlegg.

Du lager vel en innholdsfortegnelse med sak, produkt og side angivelser.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.715
    Sted
    Østfold
    Henne ramla på blindhålka og knakk skranken da hun var ute og gikk tur med huskyen til sønnen. Jeg har gått på en influensasmell og måtte stikke halen mellom beina ved lunsjtider. Fikk dog testet PTP'en på platespilleren - ser bra ut.

Vis vedlegget 533249

BB
    10 000 innlegg bare for å få laget de to metallplatene der? Nå må du tenke litt på hvordan du bruker tiden din Brynjulf. På tide å bli litt mer produktiv!

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.581
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ouch! En ulykke kommer sjelden alene, - eller som det heter her i strøket - Når Fanden driter, blir det en dunge.....
    God bedring, begge to...

Naturlyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    390
    Torget vurderinger
    24
    Et par sånne fikk jeg VELDIG lyst å å lage fullrange Synergy av... (refererte til de store CD horna)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    GunnarS;
    Tror ikke at jeg misforstod - såg ikke at det kunne vært en ondsinnet handling før du selv påpekte det.

Odd/Jørn;
    Utrolig mye pisspreik - stakkars de idiotene som har brukt tida si på dette tullet! Full sympati herfra!

Aurora;
    Jeg er over det verste etter bart noen dager. Henne, derimot, sliter. Ikke artig å bli kommandert inn i horisontalen mens feber og hoste river og sliter. Prøver så godt jeg kan å delta uten å virke påtatt sympatisk......

Hornis;
    Antar det har dryppet litt informasjon fra andresiden av fjorden. Han andre (eller adskillig mer korrekt - han første) liker å bevege seg i skyggene i motsetning til ego som liker å flæsje ett og alt. Det du nevner, er neste milepæl i lekegrinda vår. Om vi får dager kommer det - du har mitt ord.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    500 sider er tilbakelagt her inne. En haug med det som bare ble tøv og tull og ingenting på plussida. Men også en like stor haug med akkurat det motsatte. Ikke minst en haug med det som jeg etterhvert tør kalle venner. Som i tillegg har masse peiling på det jeg alltid har hatt lyst til å ha peiling på.

Hadde jeg ikke hatt høyttalerbyggemani, tør jeg ikke tenke på hva en vikarierende ditto kunne hatt å by på. Manien har også gitt meg et svært snekkerfaglig løft. Høyttalere er ikke bare høyttalere, er et omkved kollegaene mine til stadighet får høre nåe vi tøtsjer temaet - til stadighet. At dette må repeteres og repeteres, kan jeg etterhvert ikke tilskrive noe annet enn manglende et-eller-annet.

Hva skulle jeg ellers ha gjort - laget tresleiver, smykkeskrin eller dreid treboller? Det siste hadde sikkert vært innafor - en gubbe som dreier 100 boller blir vel ikke sett på som ubetinget gæern men om en annen, som tilfeldigvis liker å lage 100 høyttalere, går ikke uten videre klar med samme velvilje.....

Men dem driter vi i, ikke sant - her er det bare å kjøre på?

BB

B-B-B

Medlem
    Ble medlem
    14.04.2018
    Antall liker
    4
    Ja, de som synes at engasjerte folk og folk som har energi til ...." litt mer enn" å sitte å se på Johaug og alle de andre tullinga som løper i ei løype linjært gjennom livet, kan holde munn!! Det skrives side opp og side ned om at vi nå må verdsette, de som også bruker hendene. ER det noen her inne som ikke bruker hodet,når hendene er igang?

Brynjulf, hold ut! Vi som både kan bruke hode og hendene er fremtiden ;-)

B-B-B

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    BHO;
    Kan underskrive på det - både han og de andre man treffer på der. Deilig med en sånn butikk der de yter mer enn det man normalt forventer. Vi har gode erfaringer med andre Buskerudinger også - var på ekskursjon på Beslagteknikk i Drammen med overveldendendende inntrykk. Kommer til å prøve å få til det samme med Gustavsen også ila skoleåret.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sluttføring av de nye forsterkerkassene nærmer seg. Nitten av tjuefire er klare for montering. Tror jeg må ta med meg en av hver art til min mest plagede loddevenn før han blir borte for meg. Idioten har kjøpt seg tomt i Portugal og stikker snart av for å bygge eget rede, så jeg begynner å få dårlig tid....

20190316_124720.jpg

20190316_124949.jpg

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Lenco/SME-prosjektet
    Mitt siste platespillerprosjekt. Trodde ikke jeg skulle gjøre dette, men må man, så må man. Lenco hadde ikke rare statusen på syttitallet, men SME hadde så til de grader. Nå som roen er på plass og at det går an å høyne Lencoen kraftig med PTP-platene til Peter i Nederland, ser jeg ingen grunn til å stile høyere. Tror fullt og fast at dette blir er flott prosjekt som langt på vei møter de langt mer hypete naboene. Ser ingen som helst andre grunner til det motsatte, så så lenge man tar ibruk det man vet virker samt de delene der ute som gir det ekstra løftet, og som gir fredenogroden.

SME/Lenco-delene er for det meste på plass. Det eneste som gjenstår er å få tak i et-par mellomhjul pluss et godt lager til. Eventuelle strømforsyninger får komme etterhvert. Etter å ha vært i kontakt med en luring her inne som leker med Muffsy og lest meg litt opp på dette merket, lander jeg antakelig der etterhvert. Det blir to spillere. Én med kun en 3009-arm, mens den andre får både 3009 og 3012.

Iallefall, så er jeg per kasse hva angår plasseringer og løsninger - alltid greit å ha en mock-up å forholde seg til nå de endelige avgjørelsen skal tas. Basen blir derfor, likt denne, i 15 mm akryl - sortlakkert. Jeg ønsker meg en viss avfjæring/avkobling mellom plinthet og omgivelsene, så derfor tar jeg fram en gammel konstruksjon basert på gummimembran. Denne kommer mellom basen og plinthet og det blir kun tre bittesmå kontaktpunkter av silikon mellom disse to. Der stopper jeg - mange vil sikkert mene at det ikke er nok, men det gjør jeg.

Plinthet blir laget i 80mm tykk bjørkekryssfinér og på toppen av dette kommer er ny 15mm tykk sortlakkert akrylplate som kun får pøntefunksjon. Her er et snitt av fjæringssystemet

Lenco_SMEprosjekt 4.JPG

Mer kommer sikkert etterhvert som dette halter framover.

BB

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.581
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Interessant! Satt nylig å grubla på et oppheng sjøl.... DIY- beskrivelsen av Platine Verdier på nittitallet hadde noe lignende....

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Aurora;
    Last den gjerne opp her - husker Verdier godt fra midten på åttitallet - sjukt fin og en konstruksjon jeg har lekt mye med.
    BB

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.581
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Må leite litt etter de bladene, - abonnerte på den svenske utgaven av l'Audiophile i noen år.... gikk som artikkel der...

EDIT: fant et bilde av delene på nettet... det er hulrom i plintet - fjæra står inni hulrommet, og juesteres med skrue fra oversida... skal se om jeg finner tegningene..

pieds.jpg

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Aurora;
    Ikke legg for mange kalorier i det - tror Verdiers løsning er forbi det jeg ser muligheter til å gjennomføre. Men litt artig hadde det likevel vært å sett....

Hadde også jevnlig omgang med samme bladet - det var ene og alene årsaken til at jeg endte opp med Hiragas Le Monstre - som jeg ennå har i haugen min. Det var tider, det - masse deilig DIY-lektyre der danske High Fidelity ga de våteste drømmene.

BB

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.171
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    For dere med cnc og akryl; er dette noe en kunne fått lagd?

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Tror jeg har fått galaktosemi - husker ikke hva jeg har bestilt av deg - opplys meg!
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Fantastisk, Jørn
    - hva skal man med mange venner når man har en som deg? Overførte nettopp alle egne assets til Frelsesarmen.
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Hjemme i kveld med nyspjelket Henne. Litt småmontering tror jeg godtas. Folk er sikkert dritlei Anaviewene nå, men jeg drister meg frampå, på tåpissene, med starten på avrundingen....

Var på stående buffet hos Bygdø-Odd og fokk instruksjoner om hvordan faenskapet skal kobles og har litt trua, kjenner jeg. Men likevel kjenner jeg det litt i magen, kjenner jeg. Skummelt å ikke ha noen å holde i hånda når Hafslund slipper til.....

AMS0100 stereomontert

20190320_183924.jpg

ALC0300 monoditto

20190320_184025.jpg

AMS1000 brokoblet

20190320_184815.jpg

AMS1000 stereokoblet

20190320_184227.jpg

For en som ikke er kapabel engang til å koble et førsteordens deningsfilter utifra et skjema, er dette et relativt bra quantum leap. Men det er jævlig spennende å klemme fast koblingssko, tvinne ledninger og tom lodde med loddebolt. Lodde har jeg vært ganske mye borti fra før av - kanskje mer enn en gjennomsnitts loddemann - men min lodde er slimete og svømmer i havet. Men kan man lodde, tenker jeg, så kan man lodde.....

BB

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.808
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Da er du jo kvalifisert til å søke æresmedlemskap?
    weldbay.jpg

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Søker umiddelbart, kjære Willy.
    Må nok innrømme at jeg brukte litt bred pensel i stad, men en norlenning bør komme unna med alt så lenge det lukter fesk.
    Tok sjansen på det, iaff.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Fikk tegnet opp PTP5 helt på fetthåre. Trenger én til til den andre spilleren og lurer på om jeg kanskje skulle ta en billig snarvei og forhøre meg litt heromkring for å få kjørt den i 3mm rustfritt. Synes at i overkant av to høvdinger var i overkant av hva de er verdt. På den andre siden, så er jo dette noe gutten i Nederland har lagt litt energi i, så moralsk sett burde jeg meg ikke la meg friste.....men jeg lar meg likevel friste, må jeg medgi. Rotérer også systemet nitti grader for å gi plass til to armer uten å gå meg fast i så få funksjonelle spindelvev som mulig.

Lenco_SMEprosjekt 6.JPG

Slik ble det endelige designet for én- og toarmsløsningen. Har fått til fullstendig symmetri rundt designet slik at deler kan brukes om hverandre. Gir et greit og relativt harmonisk utseende, føler jeg.....klint og greit, forhåpentligvis.

Lenco_SMEprosjekt 5.jpg

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Lars;
    Jepp, nååå husker jeg. Takkerogbokker.
    Plan for henting av pallekarmer med innhold er lagt. Tar med meg avdelingsbossen sånn at han får tatt en titt på deg i samme slengen.

Jørn;
    Jaaaa, det derre er greier - spiste sånne da jeg var i Kualalumpur sist. Kkknasende sprøtt uttapå og deilig mykt - som den fineste Toffin - inni.
    Visste ikke at disse ble solgt i audiofile kretser også. hørselsforbedringsprodukt? De peip i alle fall ganske høyt i frekvens da jeg spiste de første gangen. Nå tror jeg de har slutta med lyd inni for jeg hører ikke mer av det.....

BB

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Lars;
    Jepp, nååå husker jeg. Takkerogbokker.
    Plan for henting av pallekarmer med innhold er lagt. Tar med meg avdelingsbossen sånn at han får tatt en titt på deg i samme slengen.
    BB
    Det vil si at jeg skal ta de med på jobben igjen? Har de heime vettu:)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Neida, det er jo ikke rare omveien å kjøre innom heimen din.
    Jeg kommer dit, eller kanskje vil du ha en kaffe hit?
    BB

Nod

Medlem
    Ble medlem
    27.10.2004
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    OB-BB har velsignet et lite bidrag til denne tråden. Kanskje relativt ordinære saker i forhold til mange av de kreasjonene her, men for en enkel sjel så er gleden alikevel stor. Det er snakk om en Muffsy MM riia, med akryl-fronter a la OB-BB som et lite design touch - kun prøvemontert for anledningen, men personlig synes jeg det ser veldig bra ut. Muffsy'en har høstet mange lovord også, så ser frem til å få sluttresultat på plass og testet skikkelig. Skal legge ut et par bilder til når ting nærmer seg ferdigstilling.

IMG_8960.jpg

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Øystein;
    Ser at Muffsy-logoen ble litt lørvete. Det kommer delvis av at den er relativt liten og at den er kjørt som vektor i alt for stor fart. Skal prøve å kjøre på minimumshastighet så snart jeg får maskinen tilbake. Artig at det ble så bra som det ble og at du har vært så flink med maskeringen.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Platespillerfjæringen er unnagjort - en liten billedføljetong. Vellyket, føles det som. Dobbelt antall av hva jeg trenger, men tenker å bruke restene annetsteds.

20190325_125256.jpg

20190326_102825.jpg

20190326_103134.jpg

20190326_103526.jpg

20190326_103721.jpg

20190326_112207.jpg

Basene er ferdige, så nå er det ingen vei utenom det forbannede treverket - gruer meg ikke noe særlig, kjenner jeg.

BB

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    IMG_20190326_161927.jpg

Da kom det jaggu meg leveranse i dag!
    Produsert uke 47 i fjor :)
    Damn jeg er rå på $ bruk.. Hehe.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Skrekkoggru - nå ser jeg hva adressen min blir fra påske til sommerferien.
    Mange oppvasker skylder jeg deg så langt?

Ellers skal du ha ha all kred for skikkelig innsats - så til de grader skikkelig innsats.
    Skedsmokorsets Evel Knievel er impregnert.

BB

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    IMG_20190324_120512.jpg

Skrekk og gru ja!
    Utrolig at eksos har vart i 42 år.
    Jeg har ikke evnen til å lage gull av gråstein. Dog, et halvhjertet forsøk på å få til noe som ligner på en ok mc - fra 80meters avstand (i mørket) skal jeg nok få til..
    Gleder meg til å få gavekort på kroppen din! Jeg mistenker at du blir mer smusseeete enn av harskt mat fett og oppvask børste som du håper på at jeg skal bruke deg til ;)
    Og ja! Jeg er langt bak skjema. I beste fall... Ferdig rett før du har landrover i utstillings tilstand..
    /A

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Aruld;
    Land Roveren, ja - skal ikke lokke og lure for jeg vet at ingen mekanikere vil ta i en sånn med ildtang engang!
    Men den blir fin en gang - garantert - og for en senjabil det blir?

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Etter kontrollmåling blir fjæringssystemet omtrent sånn

Lenco_SMEprosjekt 7.jpg

BB

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning