Året som er i ferd med å gikk I
2016 er snart over for mitt vedkommende. Når jeg går tilbake i denne tråden, ser jeg at det er en del løse tråder som skal nøstes. Jeg vet godt hvorfor det blir sånn – iveren er kjempestor når det bobler men utholdenheten er ikke alltid per kasse kan det virke som.
Jeg velger å ikke konkludere fra denne vinkelen. Med så mange gode venner og så mye stor kunnskap og så mye inspirasjon som jeg finner på dette forumet blir det rett og slet for vanskelig å stå i ro på et sted. For mange fristelser for en stuttjukk, hjulbeint Norlenning blir det rett og slett.
Jeg er opp gjennom årene blitt mye flinkere til å skyve vekk «ting» som ikke betyr noe for meg men som kanskje er alfa & omega for andre – jeg definerer i mye større grad selv de krigene jeg vil stå i enn før.
Skolen og tanker om hvordan utvikle snekkerfaget tar mye energi for tida. En ny plan for utdanningen er under oppseiling. Det har blitt gitt innspill til det som foreligger nå og så skal sakene ut på høring etter høring før Stortinget vedtar det nye. Isen i magen for det nye er der. Det er vanskelig å se at fagene kan komme verre ut enn det de er i dag der det salderes over en lav sko. De «skikkelige» fagene som ligger i Design & Handverk-sekken betaler for dette.
I alt for mange år siden Hernes herjet og vandaliserte utdanningen, gjennom flere reparasjons-reformer har snekkerfaget blødd bitre tårer. Forhåpentligvis er dette over det nye livet begynner å virke.
Siste stønt fra meg dette året, blir en aldri så liten oppsummering av året som har gått og en liten bolk med tanker om hvilken dreining neste år kommer til å ta. Kronologi blir det lite av.
Undertegnede begynner å bli en gamal mann og trenger sin egen huskeliste over all galskapen han har satt igang, så dette er mest i egen vinnings hensikt.......
Fjoråret
ble avsluttet med at riggen på Loftet forsvant som dugg for solen. Helt opp til Harstad, til en hjemkommen gourmetkokk med store, store planer. Han er en mann som vi garantert kommer til å høre mye fra i tida som kommer.
Jeg tenker da spesielt på de tingene han koser seg med under dyna som han ikke vil dele med for mange ennå. Men spennende er det og jeg kjenner at det er litt vondt å holde på hemmeligheta. Og litt vondt fordi jeg vet at dette kommer til å svi på pungen.
I handelen inngikk et par Kvadder som ennå står i kjelleren til mannen og som jeg har satt av plass til på Senja.
Men dette har ingen ting med dette året å gjøre – bare med det forrige og det som er på vei…….
Dette året startet med at det utgikk et bud fra den østligste men absolutt ikke den ødsligste kanten av nabobyen; Sluket (lurer på hvorfor den mannen dukker opp allesteds fra ingensteds) delte av sin overflod. 40-50 så vidt innspilte ellpeer landet i handleposer. Ikke så vondt på pungen denne gangen – bare litt kiling.
Dette er en del av en plan. Resten av denne, kommer når den er gjennomført til å ha svidd godt. To Lenco grammofonverk kan, med aldri så lite velvilje, sies å være klare til å merges med med to SME 3009 og en 3012 fra gamle dager. Og kanskje, kanskje får harstadværingen et lite innspill her også.
Søttitalleren
er vel i havn – den ene halvdelen, i hvert fall. Eighteens 15NLW9300 er montert inn på en trygg og forsvarlig måte. Toppløsningen trodde jeg også var i havn, men så fristet en luring med et aldri så lite bytte så da gikk ferdigprosjektet over i nytt modus. JBL 2450 står på ønskelista for neste år.
En av tre
Sidestilte W26-basser, en mellomtone pluss DXT-diskanten. Pluss en bakovervendt diskant som kan fasevendes. Alle de flotte elementene er fra Seas. Fantastisk byggekvalitet – ingen slår Seas på dette. Nextels Suedecoating er jeg blitt veldig glad i. Jeg legger den ikke på i så tørr form som de som kommer fra Polen, slik at overflatene blir smoothere. Nextel er fantastisk sterk – om det setter seg noe gjenstridig på overflatene, er det bare å gå på med Zalo og skrubb. De passive filtrene ligger i Asker og blir hentet etter at alle rakettene er trygt på bakken igjen.
forts.......