Høyttalerkasser
Fikk for ei tid siden en PM angående materialvalg i høyttalerkasser og poster svaret mitt her. Føler ikke at jeg er på oppsiden i noe av det jeg driver med, så jeg poster derfor svaret her - kom gjerne med dyng om det er fortjent...
Kryssfinér er et utmerket valg, men jeg er ikke så sikker på at å bruke mye masse i en basskonstruksjon, er det optimale.
Stivhet er det viktigste i bassområdet og en flexende/dempende i mellomtoneområdet. Mye masse har den ugreia med seg at når energien først «setter seg» i materialene, bruker den tid på å forsvinne.
Jeg er ikke helt sikker på hva som er den beste løsninga, men jeg og en annen Luring har diskutert dette en del. Vi har vel egentlig konkludert med at det er helt innafor å gå for en veggtykkelse på 18 pluss eventuelt noen få millimeter - et greit utgangspunkt med noen reflekterte tanker bakom. Sterke meninger ang MDF eller kryssfinér tror jeg er som en våt finger i lufta så lenge man ikke har gjort målinger med akselerometer eller liknende, målt svingetider og at seriøse skaller har regnet på dette på en skikkelig måte. Det blir som å si at blå biler er bedre enn røde.
Avstivinger innvendig er dødsviktig – matrix er en god løsning. Thohaug har gjort noen forsøk og har landet på at hjørneavstivinger (trekanter) tar opp mer vibrasjon enn man skulle tro. En god, supplerende og enkel løsning, mulig som den eneste eller som et tillegg til matrix.
MDF og kryssfinér har forskjellig svingetid, så det er derfor en god tanke å kombinere disse, tipper jeg. Sponplater er highly undervurdert, har jeg en følelse av iom at våtfingeren i de flestes avgjørelser får bestemme så mye som den gjør. Mitt liv går i alle fall videre for ei stund uten disse dødstunge doble, triple veggtykkelsene. Kall det gjerne latskap……
Det som er viktigst av alt, i bassområdet, er å isolere de mekaniske vibrasjonene så godt som mulig – der de oppstår – rundt bassdriveren. En flexende innmontering – så løs som mulig – vil ta opp en stor del av de seriøse problemene. Det er i denne bøtta jeg tror det er viktigst å legge sine kalorier. Avisolere element fra baffel fra resten av kassen.
Kom som sagt, gjerne med innspill til dette.
BB