Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.456
    Antall liker
    3.709
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Grøss og gru, der ble det mye feil:) Sluket er bygd for fart og spenning og av den grunn kjører han ikke motorsykkel:)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.989
    Antall liker
    13.429
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Har forresten et bilde å dele av Max-boksene vi er igang med å lage - vegghengte og gulvstående i forskjellige størrelser.

    De viste er 19 mm tykk MDF, men kommer til å bli slanket til 16. I tillegg kommer det en serie i 12 mm natur oljet bjørk kryssfinér - mange modulære størrelser for begge utførelsene. 395x395, 395x795 og 395x1195 - 295 mm dybde,vegghengt. Superenkelt oppheng.

    I tillegg kommer det benker på hjul med mål 395x1195 og 395x1595 - 395 mm dybde.

    Av gadgets kommer lys som slår seg på inni når handa kommer inn for å ta ei bok, hyller, dører, selvsagt blåtann høyttalermoduler til å sette inne pluss fjernstyrt underbelysning som et tilvalg for benken. En haug med standardfarger og også egendefinerte NCS.

    Vis vedlegget 410157

    BB

    Jeg kunne tenke meg sånne til å ha vinyl i. Betaler selvfølgelig.

    Liker Montana looken din.

    Men dimensjonene må endres litt.

    Også bør det være firkantede føtter, helt enkelt, som kan settes på de boksene som skal stå ned mot gulvet som er ca 3 cm høye
    hvorfor det? du skal jo stadig selge vinylen din?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Grøss og gru!

    Et annet gufs fra noe som hadde sin storhetstid på syttitallet....
    En kompis skal sette inn to fete JBL-elementer i en gammel treveis Leak-kasse og OB har fått lov til å leke litt med treverket

    P1030574.jpg



    Bytter ut baffel

    P1030551.jpg
    P1030552.jpg
    P1030553.jpg
    P1030554.jpg
    P1030555.jpg
    P1030556.jpg



    Sliper litt og oljer litt - én gjort og én ugjort - første bilde etter pussing og andre etter Osmo-oljing

    P1030559.jpg
    P1030560.jpg



    Sokkel før og etter førstestrøket

    P1030569.jpg
    P1030564.jpg



    Ferdige - Uten og med barnebarnet Maiko

    P1030571.jpg
    P1030572.jpg
    P1030576.jpg


    Bildene yter forandringene ussel rettferighet - gjøden og løden er tilbake så greier mannen å få montert på kantister og frontstoff, blir dette relativt moro.

    Utrolig artig å leke med sånne gamle saker. Byggemåten er enkel, materialene er enkle og lukta av gammelt er umisskjennelig.

    Dette jaget etter tyngst mulige esker, er jeg ikke sikker på om er så sunt. Stivhet og dempning er greia i min lille røde. Stive kabinett til bassene og dempede i mellomtoneområdet. Tror dette kommer til å spille forrykende med JBL 2204 og PT-guide med noe godt i bakkant. Mannen er jo også en gud med filtre, så dette blir moro.

    Et suste sikk: Sponplater tror jeg er iferd med å bli en glemt kunstart i jakten på det "perfekte".

    God helg til dere.

    BB
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.140
    Antall liker
    4.666
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Utrolig vakkert OB!
    Hivert og stivert gjør susen (eller var det hevert og dryppert?)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Takk, Willy.
    De ble pene, men det jeg ble mest overrasket over, var hvor deilig det var å holde på med helt vanlige kasser igjen. Godfølelse i begge beina og klarte ikke ta en eneste liten pust i bakken før jeg var ferdig. Skal få oversendt noen bilder under montering og når de står der ferdige.

    Så litt om deg og Øyvind...
    Utrolig mye seriøst dere holder på med. Jeg skal ikke begynne å ramse opp, men jeg er skikkelig imponert over kvaliteten på det dere gjør. Alt!

    Hivert og stivert går aldri av moten.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    LFL;
    Ja, det blir et snitt som må tettes med en liten finérbit men er så mye behageligere enn stikksaga.
    BB
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.562
    Antall liker
    12.172
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hehe - jobba med plassering av noen små stasjoner for et par år sida, hvor Trælen var et alternativ. Kom på at fjellet på baksida av Tungeneset, som heter "Latræva".. :)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.863
    Antall liker
    5.743
    Sted
    oslo
    Har funnet ditt neste prosjekt OB-BB
    Teragaki Labo kloner!
    Til og med elementene er treverk!
    Dette spikrer vel du sammen på en helg :cool:

    sp300089e82C882B51.JPG

    10377259_866237056730889_8137198177223230971_n.jpg
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    bjarnetv;
    Dette såg da grugyselig gromt ut, men jeg tror ikke jeg kommer nærmere dette enn et-par resonsnsbokser til de grønnkonene jeg befridde fra HEL tidligere i år. Får sette opp radaren for å finne nok øst-europeisk gran. Aurora har kanskje frekvensene jeg kan søke på, liggende?

    oen;
    Bare vi snakker J. B. Lansing, så er du høytidsstemt og vennligsinnet! Disse blir nok ikke stående lenge der oppe - gulvtiltakhønn krever den plassen. Er litt spent på hvordan de tre driverne greier seg alene uten vegghjelp. Meningen var at de skulle det. Men aktiv deling og DSP blir det. Håper ikke Grelv blir forferdelig vanskelig å be.....

    Dyret;
    Nextel er fantastisk - trodde jeg hadde laget en ripe i toppen, men det trengtes bare litt såpe og vann og vipps, så var greiene historie.

    BB
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.456
    Antall liker
    3.709
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Vedleggene virker ikke. 12"Dayton er fine saker:)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Ingenting virker, virker det som - prøver på nytt..... sletter gammelsjiten

    Ikke akkurat high-end, men fyfan så artig.

    WP_20161201_21_33_34_Pro.jpg
    WP_20161201_21_34_37_Pro.jpg
    WP_20161201_21_36_35_Pro.jpg


    Ny sub skyvd inn over dørstokken i dag. 12" Dayton smultringbass i knøttlite kabinett, de eldgamle Philipsene med den deilige lyden og kinaampen til 300 nokker. Litt EQ i Foobar og dett er dett. OB er en fornøyd dud i dag.

    Har en Dayton til, så det spørs om kassen til den kommer i teak med grill lik nederlenderneandertalerne - blir nesten litt småsjuk av denne gledestanken.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Før fuggeln fiser i mårra, reiser Henne og undertegnede til den forjettede landsdel for å overta nøklene til denne greia

    BB 1.jpg


    BB 2.jpg


    Venter ikke akkurat denne grønnfarga på bakken og legger veien innom isenkrammen på Finnsnes for å handle diverse snyskofle.

    BB
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.562
    Antall liker
    12.172
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Regn og røyte på yttersia i flere dager..... ingen snø igjen, - det lille vi fikk. Ser at det kryper nedover inni fjordene, men ser ikke ut til at det er noe særlig nedbør i vente. Har en sønn på Bardufoss - får se om jeg skrangler oppover en tur før jul.
    God tur til Øya.... :)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Takk, Aurora.
    Var litt bekymret for at det skulle bli en strabasiøs tur sørover fra Tromsø i snyføyka. Har med fire store madruller i en leid Transporter og grua meg litt til snymåkinga.
    God beskjed, men nå må jeg sjekke på Yr om styggvere i Trøndelag trekker nordover.
    BB
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Jepp, Brødrene Brothers.
    Skulle likt å vært fule på veggen når hele flokken er samlet. Eller kanskje sitter sammen med dere....?
    Lyd- og treinteresse synes å være en interesse jeg kanskje også kunne komme til å fasineres av.

    Er forresten vel framme på Lysnes nå.
    Papirer er signert og pikk-pakket vi greide å samle opp fra Tromsø og hit er trygt i hus. Bobler, ost og kjeks er fortært. En halv Helnøtt også sammen med god kaffe fra presskanna. Huset er målt opp med laser og tommestokk. Vi sitter nå og kuulern med Joan Amatrading og klarte faktisk å finne godfølelsen relativt enkelt.

    Norlenningene er ikke så opptatt av å ta med seg sjøutsikta inn i huset - heller store vinduer og balkongdøra opp mot bilveien i stedet for ut mot havet! Ser nok at det kommer til å gå en fasadeendringsmelding til kommunen ila våren.

    BB
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.562
    Antall liker
    12.172
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Sjøutsikten er vel sånn høvelig nordavendt, BB, men før skulle jo vindu være mot sør, for det var derfra lyset kom....:)
    De sa i alle fall så da jeg dreiv som delvis sjølbygger i 79-80...
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Aurora;
    Du er nok inne på noe der...
    I tillegg er det vel godt å slippe å se ned på arbeidsplassen når man har fri.
    Det måtte faktisk søringer til før vi selv oppdaget vår egen natur.
    BB
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.792
    Antall liker
    107.540
    Torget vurderinger
    23
    "Man skal du for at finde hjæm" heter det jo..... Se nå bare til å holde deg der oppe en stund nå og gjør det strøkent til jeg kommer! Så kan du skynde deg tilbake og lage ertersuppe! Så noen framifrå knoker i dag med ditt bumerke på. God helg forresten, hils den skjønne :cool:
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Sluk;
    Nå blir det snart knokekjøtt og ætter på deg. Snart på Korset igjen. Kanskje skulle vi spe på med noen ekstra proteiner, kålrabistappe og potatis også? I år blir det definitivt ikke lutefisksuppe.

    Har forresten luftet for den skjønne en bassløsning i kjelleren under stua med bare ei rist i golvet. Ikke helt umulig, kan det synes som. Men man vet aldri når gaupene kortslutter, så jeg tar intet for gitt. Noen som har vært borti sånne greier?

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Aurora;
    Spørs om den er stor nok!
    Tror Henne har den samme tvilen, men jeg har trua!
    BB
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.588
    Antall liker
    7.123
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nå nedlagte Adire Audio hadde en del bøse "smultringbasser" som var populære til IB-løsninger på loft eller i kjeller, med bare rist i gulv eller tak.

    IMG_1978.JPG


    Johan-Kr
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Jess, Johan
    - det er denne løsningen jeg jakter etter. Men eg må gå for en kasseløsning der jeg legger isolasjon og forhudning på utsiden pka av kjelleren under er relativt barskt bygd. Har ikke så mange smultringbasser, men jeg har noen Eminence 15A liggende og slenge tipper jeg kan skaffe de som gjenstår slik at det blir en søyle hvis de er brukandes. Får snakke litt med Guruen.
    Good work, J
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Aurora og Fenalaar;
    Ellers, så er Henne og jeg hjemme igjen etter kjappturen oppover.

    Fy faen så fint dere har det der i ødeland. Det var ikke så mye lys mens vi var på Lysnes, men både i går og både i dag kjørte vi gjennom verdens flotteste natur. Spesielt høytidsstemt ble vi da vi møtte dagslyset og de flotte fjellene nord for Vollan. Dette synet har brent seg helt fast. Ble litt religiøs akkurat da, kjente jeg.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Høyttalerkasser

    Fikk for ei tid siden en PM angående materialvalg i høyttalerkasser og poster svaret mitt her. Føler ikke at jeg er på oppsiden i noe av det jeg driver med, så jeg poster derfor svaret her - kom gjerne med dyng om det er fortjent...

    Kryssfinér er et utmerket valg, men jeg er ikke så sikker på at å bruke mye masse i en basskonstruksjon, er det optimale.

    Stivhet er det viktigste i bassområdet og en flexende/dempende i mellomtoneområdet. Mye masse har den ugreia med seg at når energien først «setter seg» i materialene, bruker den tid på å forsvinne.

    Jeg er ikke helt sikker på hva som er den beste løsninga, men jeg og en annen Luring har diskutert dette en del. Vi har vel egentlig konkludert med at det er helt innafor å gå for en veggtykkelse på 18 pluss eventuelt noen få millimeter - et greit utgangspunkt med noen reflekterte tanker bakom. Sterke meninger ang MDF eller kryssfinér tror jeg er som en våt finger i lufta så lenge man ikke har gjort målinger med akselerometer eller liknende, målt svingetider og at seriøse skaller har regnet på dette på en skikkelig måte. Det blir som å si at blå biler er bedre enn røde.

    Avstivinger innvendig er dødsviktig – matrix er en god løsning. Thohaug har gjort noen forsøk og har landet på at hjørneavstivinger (trekanter) tar opp mer vibrasjon enn man skulle tro. En god, supplerende og enkel løsning, mulig som den eneste eller som et tillegg til matrix.

    MDF og kryssfinér har forskjellig svingetid, så det er derfor en god tanke å kombinere disse, tipper jeg. Sponplater er highly undervurdert, har jeg en følelse av iom at våtfingeren i de flestes avgjørelser får bestemme så mye som den gjør. Mitt liv går i alle fall videre for ei stund uten disse dødstunge doble, triple veggtykkelsene. Kall det gjerne latskap……

    Det som er viktigst av alt, i bassområdet, er å isolere de mekaniske vibrasjonene så godt som mulig – der de oppstår – rundt bassdriveren. En flexende innmontering – så løs som mulig – vil ta opp en stor del av de seriøse problemene. Det er i denne bøtta jeg tror det er viktigst å legge sine kalorier. Avisolere element fra baffel fra resten av kassen.

    Kom som sagt, gjerne med innspill til dette.

    BB
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.588
    Antall liker
    7.123
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvis du har tatt en titt på kassekonstruksjonen som Asbjørn benytta i dette prosjektet sitt, så begynner den å bli temmelig bra.

    Matrix-konstruksjon, med ytre kasse av sandwich med 12mm kryssfiner, epoxylimt til 1,5mm aluminium, limt med viskoelastisk lim til 12mm kryssfiner.

    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.588
    Antall liker
    7.123
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jess, Johan
    - det er denne løsningen jeg jakter etter. Men eg må gå for en kasseløsning der jeg legger isolasjon og forhudning på utsiden pka av kjelleren under er relativt barskt bygd. Har ikke så mange smultringbasser, men jeg har noen Eminence 15A liggende og slenge tipper jeg kan skaffe de som gjenstår slik at det blir en søyle hvis de er brukandes. Får snakke litt med Guruen.
    Good work, J
    BB
    Forøvrig - på en slik patent, så må man ha ei løsning for å handtere trykkendringene som opptrer når man åpner døra inn til rommet der bassene befinner seg, så man ikke ødelegger opphenget på å åpne døra for fort. Hvis rommet er utett nok, så er ikke dette noe problem. Evnt, så kan du bygge en kasse rundt søyla.

    Hvis kjelleren har litt røft klima, så er antakeligvis dette løsninga, uansett.

    Ellers så er det flott lys nå - det lille som er av det.

    For min del, så venter vi bare på at det skal bli mere stabilt vinterføre (og mere av det), og kanskje litt lysere, så man kan ta bensinreinen fatt og dra på hytta...

    Johan-Kr
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Johan;
    Kan du legge ut Asbjørns link her inne?
    Høres ut som at han er inne på noe livsviktig her - en flott kombo - stivhet og demping - stor brebandhet i konstruksjonen?!

    Innfestinga av driveren er også helt avgjørende - inni hodet ser jeg et-par praktiske muligheter som å hindrer vibrasjonsspredning.


    Jasså, du har bensinrein, du, heldiggrisen. En jævelsk artig redskap.

    BB
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Er tildels enig med deg anngående MDF og xfiner, MEN mdf støver noe så j..... Derfor er xfiner et godt valg, ikke alle som har slike feite avsug som du har på skolen. :cool:
    Og da tenker jeg på SPONavsuget :rolleyes:

    22mm golvspon er bra lydmessig (bare lær folk hvordan dem limer på kantlister)
    Og ikke mist så er OSB et sterkt undervurdert materiale, lydmessig, men det bør lamineres og da gjerne med en tynn MDF som finish.
    OSB er en veldig stiv konstruksjon med store spon, og derav vanskelig og gjøre en god finish.

    IMO så er hjørner et av dem svakeste stedene på en kabinett konstruksjon, og er helt enig at trekantklosser er en smart ting.
    Matrix må gå under det du sier om og lagre energi...... :rolleyes:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn