Per Morten;
Du bør egentlig ikke spørre meg - tror du vet hvem som har kapasitet til å gruble ut dette og samtidig ha kapasitet til å lure en som ikke skjønner bæret av noe som helst av dette, til å gå helt og fullt for det.....
Vingene gir en feiende flott og fin frekvenskurve uten noen rariteter.
Jeg regner med at det å kun ha vinger fjerner en noen refleksjonsproblemer som ville ha oppstått med mellomtone/diskathornet så pass langt trukket tilbake som på tegninga. Plasseringen er ikke endelig på noen måte. Den kan bli en helt annen etterhvert. Så lenge spredningsmønstret mellom øvre og nedre del er relativt uniform burde ikke dette skape noen problemer. Hornet blir jo også helt fritt for honking om gulvet ikke innbyr til det. Tipper man kan ekspentere en del med nettopp dette.
En så langt tilbaketrukket toppløsning ville antakelig ikke ha vært uproblematisk med en lukket mellombassløsning nettopp mtp refleksjoner. Jeg går for DSP. Men om ikke, så tror jeg en sånn løsning kan være spennende hvis man må tan hensyn til både løpetid og refleksjoner.
Johan;
Nei/ja, det blir moderne drivere i denne - Eighteen Sound 12ND610 -
12ND610.
Lett å få tak i, flotte data, rimelig og ikke minst, nytt.
Har du trua på ventileringa?
LMC og Grelv har hatt gode erfaringer med den anbefalingen de fikk i sine horn. Jeg gjør dette på mitt eget skeive vis, med noe vi i møbelindustrien kalte for P3-skum. Mellom to 6 mm akrylplater.
BB