Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.601
    Torget vurderinger
    23
    Hvorfor skjer dette av og til? Bildet vises ikke - kun tekst om vedlegg. Eller kanskje alt som inneholder ordet #stoff# blir sensurert?

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Dette er føde for Moderator
    - regner med at du har holdt deg til konvensjonene mtp filformat osv?
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Faen - nå ser jeg at det var meg selv det gjaldt - da gjelder nok ingen av forklaringene mine.
    Tror faktisk plutselig HFS suger alltime i dag!
    Meg Fixe Fixe - sletter innlegg og prøver på nytt.
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Med frontstoff

VOBCES 2.jpg

Der årna det seg - rykk tilbake til start virka.

BB

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.904
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Tror ikke det RoDa, men den er tøff og hjemmelaget - akkurat som du.

Noe annet har dukket opp i radaren i det siste - undersøker nå hvordan denne lar seg innlemme i et fireveis, aktivt oppsett:
    Dirac Series | MiniDSP

Dirac er tom svensk!
    https://www.youtube.com/watch?v=AzvhCA5s9sY

BB

Jeg har lest på mange utenlandske forum om mange som er svært fornøyd med Dirac. Selv bruker jeg Audiolense og er fornøyd med det. Passer godt til oppsettet jeg har, men har fortsatt litt negativt rom-bidrag. Jeg kommer aldri mer til å spille musikk uten drc.
    Nå er mitt rom nesten ubehandlet akustisk, men jeg tror at i et godt behandlet rom er korreksjon med FIR den siste finpussen som setter prikken over i'en. Å være tålmodig med targetkurver og mye eksperimentering i innstillinger er ikke å forakte heller.
    Jeg tror mange av de som ikke er fornøyd med disse produktene gir opp alt for tidlig

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Bergfinn.
    Takk for innspill - liker at man deler erfaringer.
    Når jeg blir stor, skal jeg lære meg gode prosedyrer sånn som de store gutta gjør det.
    Men inntil videre tror jeg at jeg må bite i gresset og la teknikken ta de rette avgjørelsene.
    Men det får jeg ta når jeg får bedre tid.
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Dagene brukes til å tenke på rundinger og iom at det skal lages en masse både utvendige og innvendige, har jeg laget den enkleste jiggen jeg kunne.

Vippesaga er en fin greie til å lage smultringer med, men også håndoverfresen. Masse argumenter for og masse mot, men nå har jeg altså valgt å lage en greie for fresen.

Med noen maskiner følger det ofte med to lange pinner som er tenkt brukt til sideanlegget. Disse pinnene har mange før meg brukt til tilsvarende sirkeljigger, men jeg viser nå likevel hvordan jeg har gjort det.

Her er tredelene som inngår i dingsen

31.jpg

Tilpasning og plassering av delene før liming

32.jpg

Liming

33.jpg

Ferdiglimt pluss klemanordning

34.jpg

Klemanordning prøvemontert

35.jpg

Senterleie - ja, da Sluk - Rampamutter her!

36.jpg

Minste sirkelradius

37.jpg

-og største

38.jpg

Konstruksjonen er superstabil og rigid og jeg har store forventninger til funksjon - dingsen er imidlertid lagt i fresekassa og påventer både (jonfru-) olje og jomfrutur - men trua er som alltid, stor.

BB

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Til de som måtte vente i åndeløs spenning på VOBCES, så skjer det litt progresjon innvendig.

Innvendige åtte-mm klomutre er montert og de på seks er på vei.

39.jpg

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Endelig har to legender landet - har ynskt meg disse siden syttitallet og nå har de fått et hjem på Korset.
    Alt med JBL er svært - også noen små diskanter.

40.jpg

41.jpg

BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.601
    Torget vurderinger
    23
    HVA!!!!! Ikke alnico? :rolleyes:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Neste gang!
    Happy as is - hører ikke forskjell uansett før de går i klipping.
    BB

Sist redigert:

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    2.952
    Sted
    Portugal
    The-Great-Alnico-Ferrite-Debate

[h=2]Greg Timbers post about Alnico Re-Mag[/h]

Ferrite magnets do not demagnitize with time or drive. They are affected by temperature but that is reversible. They will return to normal when they return to room temperature. Ferrite is basically a lousy magnet material for speakers but it is cheap and readily available. JBL has done a ton of things within the magnetic circuit to make the material behave in a more stable manner. At 100 degrees F, a Ferrite motor will be down about 1.5 dB in level which means the midband of the woofer will be lower by that much and there will be increased output around the system resonance. The TS parameters will be completely different - as though the BL was reduced by about 18%.

Alnico magnets, by their nature are easy to demagnitize with drive. They will not change with time and their dependence on temperature is really small - maybe 1% at 100 deg.F. Alnico stability and resistance to back EMF is really good. This is why they make the best sounding magnetic structures. Unfortunatelly, given a big enough pulse of magnetic energy, they will demagnitize by up to 3 dB. The sensitivity to demagging is dependent on the specifics of the magnetic circuit and the length of the coil providing the field. Underhung woofers (LE15 and such) midranges, tweeters and compression drivers do not have sufficient back EMF fields to push the operating point of the structure below the knee. They are essentially stable regardless of input signal. The short-gap, long-coil speakers are the ones that have a problem. A 2231 can take a hit of up to 3 dB if a big enough hit of current takes place. 1.5 dB to 2 dB is more common. The effect does not get better or worse with time, it solely depends on how much current is driven through the coil. The more current, the more field. Once the field is bigger than a certain number, some amount of demagnitizing occurs. It is perminent (until externally recharged) and will only increase if a larger sustained current hit occurs.

Therefore, if you have a qualifying alnico woofer and you have played it loudly you have some damagging. You can have the unit recharged and it will be fine until you play it again. Exceed the critical level and it will start happening. If you never do, it won't ever demag. Most of these designs trace back to the 50's and 60's where 15 - 30 watt tube amps were the rule. They didn't have the current capability to hurt anything. With the advent of big solid state amps, the current levels went up and the problems started to surface.

Most of the qualifying 4" motors will loose 1 - 1.5 dB unless they are pummeled. Some of the older 3" with really short magnets, like the 2213A and 123A will typically be around 3 dB down. They go really easily. The old Decade woofers (116A and 127A) only had to see an amplifier in the room and they got really nervous. FYI, the new 1500Al used in the S9800 can take continued pulses of 5000 watts and loose no more than 1%. The test can only be done a few times before the coil is destroyed, but the magnetic assembly is totally stable.

Greg Timbers, 2405
    The ring radiator hates passive networks. A major improvement in the upper range would be to drive the 2405 from its own little amp. You only need 3 or 4 v rms. The 2405 does 110 dB for 2.83v. It is padded way down in the system. There is little real power at those frequencies anyway. You only need to know the voltage output of the amp, power is irrelevant. The 2405 is about 12 ohms and won't draw much current. I would use some little chip amp with a 2ond or 3rd order low level highpass in front of it. Take off the passive network to the ring and just feed it straight. Make sure the amp doesn't make a DC thump on turn on or turn off. That will fatigue the diaphragm. The amp will also have to have really low noise characteristics as any hiss will be really loud directly into the ring. I used to use an old Marantz 1030 integrated amp to run my rings. I could separate out the power amp section and the tweeters always sounded really good.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Odd;
    Du og Greg får meg til å sove i natt - dere er gode venner å ha.
    BTW, nettkontaktene/bryterne er forresten på vei, så snart skal det synge i ampene.
    BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.601
    Torget vurderinger
    23
    Hehehehe... har noen alnico 2405 liggende...

MÅ HA ALLE SELV!!!

DonaldDuckLaugh.jpg

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    2.952
    Sted
    Portugal
    Alnico utgavene er penere å se på for de som bare skal ha de liggende på en hylle.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sluk;
    De er sikkert ikke pakket ut engang, de også, som så sjukt mye annet - men man må knuse noen egg osv....
    Hva gjør du med alle godsakene - sitter du i stolen og slikker på spideren på EV-coaxene og holder alnicoene halvlunkne?
    Jeg har noen bedre løsninger:
    Alt 1: Du kan komme hit og legge et øre til mine - cellofanwrapping bråker forjævlig.
    Alt 2: Arranger garasjesalg - rens sjela og kvitt deg med all verdslighet
    Alt 3: Send meg en PM når det skal skje - og bare meg!

Odd;
    Gi 'n inn - jeg står bak deg!
    Mine feritter blir dessverre litt synlige fra baksiden og jeg aner ikke hvordan jeg skal te meg om noen skulle finne på å gløtte bak
    - må tenke over dette
    - nattesøvnen er herved avskrevet

Sov godt, gamle gutter.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Spoioioing?
    Husk at det dog er de gamleste bukkene som har de hardeste horna.
    BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.601
    Torget vurderinger
    23
    Nå synes jeg "knuckle-sandwich" kontoen din begynner å fylles bra opp....:rolleyes:

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.786
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Fin jigg til fres bb. Kjenner det klør i fingrene men desverre så får det holde med kløa ei god stund til. Fatter ikke hvorfor bosh leverte med den lektøysjiggen i pakken til min, eneste som er dugans er jo stengene....

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    HR;
    Hvil armen din litt - kun kort tid igjen før den er brukandes, ikke?
    Sjelden at leverandørene tenker på behovene "bortafor" - handler vel mye om å o være blank og fin akkurat der og da.
    Får ikke prøvd jiggen før i morgen - kan hende det går rett i dass.

Sluk;
    Ennå litt til å gå på, vel?
    Hvor mye feks?
    Vi nullstiller vel hver gang vi møtes?

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Glemte et bilde i går - snart er albumet fullt
    - seksmillimetrene er på plass.

42.jpg

BB

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    HR;
    Hvordn går det med Passene - har du fått varmet dem?

Ellers så har jeg nettopp kjørt jomfruturen med den nye jiggen.
    Den fungerte perfekt - hadde ventet litt vibrasjon i maskinen, men den var dønn stiv og bresis.
    Skrudde senterskruen inn mor Rampaen med lavt moment - dette fungerte også fin-fint.

43.jpg

44.jpg

Jeg freser ikke helt gjennom slik at jeg får en stabil avslutning og slår så forsiktig ut lokket i midten. Etterhvert fikk jeg litt større mot og lot fresen gå enda dypere slik at det som står igjen er bare en tynn hinne - mye tynnere enn det som vises på bildene (som er den første).

45.jpg

Her har jeg frest med en rett kulelagerfres for å få vekk leppa. Nå gjenstår kosmetisk avrunding på bakre del og 15 mm fas på forsiden.

46.jpg

Før sammenliming skal jeg bestemme meg for hvordan systemet for festing av alternative bakkammer skal bli - kan hende at braketter til dette blir integrert i festeklossene for elementene.

BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.601
    Torget vurderinger
    23
    Informativ og flott serie dette - "Woodworking for dummies" - burde lage en bok av det! Med utvalgte eksempler for audiofile DIY'ere

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Den norske tittelen kunne være:
    "STUT" eller "Selvforherligelse og Totalt Unyttige Tretips"
    BB

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.786
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Du får bygge en slik jigg til mister. Ta dem med å vise og glemme. Skal ikke si det til noen. Passene er alltid varme, groundsounden begynner å virke som jeg liker det også omsider. bare å ta turen så skal du få passe kjip kaffe sånn som du liker den. Ellers så regner jeg med å faktisk være kjørbar i løpet sv måneden så da tar jeg en liten svipptur.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    HR;
    Jeg tar meg en tur før du aner det, så kan vi ta en titt på fresen din - hvilket merke er det du har, forresten - Rolls Royce?

Kanskje tar jeg og Slukster en gruppereise om han ikke sitter og surmuler i ytterkanten av Hovedstaden. Skal bli artig både å høre oppsettet ditt med den og dine egne erfaringer.

Kjipkaffe med skum på er bare stas - får aldri nok av det! Godt at du begynner å nærme deg mobilitet - med en skranten Hennemor og bare én doning, ble eget ønske om kveldshenting på Jessheim vanskelig.

BB

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.786
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Har en bosch men noe annet på gang. Må bare få lagt inn trefasestrøm til bla nyfresen i garasjen først og det tar tid selv om sikringskapet i huset er klargjort for det..

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Ikke håndoverfres - da snakker vi bordfres!
    Eller har du en onkli' overfres med converter på gang?
    BB

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.786
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    time will show, men nå etter lange forhandlinger men broderen så ser det ut som det blir en passe stor 3 akset cnc fres på plass som tar inntil 130x250cm store emner. Styringsystem er bestemt om ikke annet. Er en god del frem i tid før alt er på plass så regner selv i år og ikke uker da ting må lages når maskinene er ledige selv om en god del av bordet er ferdig frest og kan monteres.. Så inntil den tid så blir det håndoverfresen ei god stund til.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    HR;
    Emner, ja - utvidede firefotåtteplater - en skikkelig jævel - men hva skal du med så stor maskin?
    BB

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.786
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    hva skal jeg med en som er mindre?
    Liker å skalere ting til å kunne ta hele finer plater uten å måtte drive å styre - koster ikke stort mer å bygge stort. Tenk om jeg en gang skal ha et hull i en så stor plate - da trenger jeg jo ikke sage. Da er det bare å få ungene til å plassere den i fresen samt hente den når den er ferdig :)

Trenger egentlig ikke maskinen i det hele tatt men har plass til den så finner jeg nok bruk til den på et tidspunkt. Har styret med dette et år allerede, men nå er det kommet såpass langt at jeg er helt sikker på at det blir noe.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    HR;
    Helt enig - ingenting er som å legge en hel plate på bordet og se deiligheter vokse fram.
    Mindre svinn blir det også.
    BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.601
    Torget vurderinger
    23
    For sent innså haavard at han var havnet i familiefella...

brynjar.jpg

• Liker
    Reaksjoner: H.R
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn