Logiteh avslutter produksjonen av Harmony universalfjernkontroller

Harmony_EOP.jpg


Fredag 9.4 offentliggjorde Logitech det som har versert som et ubekreftet rykte en stund – selskapet avslutter produksjonen av universalfjernkontroller.

Logitech sine fjernkontroller i Harmony-serien har en lang historie fra rett etter århundreskiftet, og har utgjort en annerledes tilnærming til programmerbare universalfjernkontroller. Det inneholder et webgrensesnitt der du legger inn dine enheter og ulike handlinger, som i sin tur lager programsekvenser som alle komponentene i ditt stereo- eller AV-anlegg blir styrt av. Dette har fungert utmerket for mange, men er samtidig avhengig av at alle komponentene mottar signalet....

Les hele nyhetsartikkelen om Logitech Harmony hos Audiophile.no

Harmony_EOP-2.jpg
 

Kommentarer

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
2.077
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Det finnes alternativer, men det blir fort ekstremt mye dyrere og ikke minst komplisert å sette opp (de fleste løsninger som faktisk har samme mengde funksjonalitet som harmony krever profesjonell installatør - som igjen betyr økt kost).
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.317
Antall liker
7.783
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Synd, men om de holder det de lover angående fortsatt kundestøtte så er jo det en god ting i alle fall.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.461
Antall liker
883
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Får prøve å finne noen backups på Finn,så jeg har en stund.De nye liker jeg ikke.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.317
Antall liker
7.783
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Neivel? Jeg har en Elite og synes den er helt super. Bør kanskje plukke opp en til ett eller annet sted....
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.461
Antall liker
883
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Neivel? Jeg har en Elite og synes den er helt super. Bør kanskje plukke opp en til ett eller annet sted....
Har en 900 og en 1100,begge er perfekte til det jeg bruker de til.De nye har knappene plassert annerledes. Er for gammel for forandringer. :cool:
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.195
Antall liker
6.046
Sted
Under stjernene
Har 2 stk. 885 hjemme.
Den tredje tok kvelden på hytta. Den er byttet ut med Elite, trur jeg den heter.
Prøvde uten Harmony, men det ble formange fjernkonroller🌞
 

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2007
Innlegg
1.287
Antall liker
1.986
Sted
Nordland
Mange produkter har jo fjernis som er programmerbar. -Kan styre lyd fra Hegel med både Altibox og Samsungs fjernkontroll, det holder for meg i massevis. Styringer med å slå av og på alle komponenter med ett trykk var jo ett sant Helvetet med Logitec😂 Var feks. kun tv på, og du slo på de andre komponentene, slo jo tv seg av🤣🤣🤣. Multifjernkontrollen Prestigo fra Phillips, var i mine øyne langt bedre en alle Logitecs jeg hadde om man først skulle programmere, Og billigere🤠. Jada, det er noen år siden,I know🥳
C1D72680-A89B-4BE0-B488-77F79E6F172D.jpeg
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.461
Antall liker
883
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Mange produkter har jo fjernis som er programmerbar. -Kan styre lyd fra Hegel med både Altibox og Samsungs fjernkontroll, det holder for meg i massevis. Styringer med å slå av og på alle komponenter med ett trykk var jo ett sant Helvetet med Logitec😂 Var feks. kun tv på, og du slo på de andre komponentene, slo jo tv seg av🤣🤣🤣. Multifjernkontrollen Prestigo fra Phillips, var i mine øyne langt bedre en alle Logitecs jeg hadde om man først skulle programmere, Og billigere🤠. Jada, det er noen år siden,I know🥳
Vis vedlegget 713507
Finnes den Prestigo fra Phillips lenger?Og slå av og på de komponentene en bruker til en funksjon med Logitech er aldri noe problem.Bruker det daglig uten noe tull.:cool:
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.195
Antall liker
6.046
Sted
Under stjernene
Mange produkter har jo fjernis som er programmerbar. -Kan styre lyd fra Hegel med både Altibox og Samsungs fjernkontroll, det holder for meg i massevis. Styringer med å slå av og på alle komponenter med ett trykk var jo ett sant Helvetet med Logitec😂 Var feks. kun tv på, og du slo på de andre komponentene, slo jo tv seg av🤣🤣🤣. Multifjernkontrollen Prestigo fra Phillips, var i mine øyne langt bedre en alle Logitecs jeg hadde om man først skulle programmere, Og billigere🤠. Jada, det er noen år siden,I know🥳
Vis vedlegget 713507
Høres ut som om Logitech ikke var rett proggramert.
Ingen problemer hjemme eller på hytta.
Dersom aktiviteten SE TV velges må fjernkontrollen være rettet mot komponentene til alle har fått instrukser.
Trur jluet er at alle komponentene er AV, for man velger aktivitet
 

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2007
Innlegg
1.287
Antall liker
1.986
Sted
Nordland
Prestigo er sikkert gått ut av sortimentet, var i salg i samtidig som Logitec Harmony One kom i salg. Hadde begge, Philipskontrollen mye bedre brukersnitt en Logitec for min bruk. Når det gjelder de produkter (de fleste) som har felles av/på-knapp vil det alltid være problematisk med en felles kommando for av på, om noen produkter er på og noen av.
 

toneset2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.01.2009
Innlegg
196
Antall liker
181
Squeezebox eksisterer jo i beste velgående som åpen plattform. Det vil si at programvaren er fri, og at alle kan utvikle nye apper og løsninger. Testet nylig en som en kamerat har liggende. Virker som et skudd med Roon (endpoint). Vi kan jo håpe at det samme skjer med Harmony. Selve fjernkontrollen tar jo kvelden etterhvert, og det blir nok vrient å skaffe nytt batteri. Men systemet vil jo fortsette å virke på mobil og nettbrett, forhåpentligvis med et godt utvalg av apper laget av andre enn Logitech. Og folk flest vil nok fortsette å sende inn kodene til utstyret sitt.
 
Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.247
Antall liker
1.152
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Trist lesing, men godt vi fortsatt kan bruke de vi har da de holder liv i databasene - hvor lenge er dog ikke sagt. Har 3 stykker men har pensjonert ene da jeg ble lei av å lade den hele tiden og gikk over til en uten display. Synes de har vært suverene å bruke der man har mange enheter samlet og ser kino, hører på musikk, spiller mm. Det jeg har er vel One+, Companion og 885 og alle untatt den siste er i daglig bruk. Den siste holder jeg liv i men er sjelden i bruk.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.186
Antall liker
1.055
Torget vurderinger
1
Kan være litt interessant å høre synspunkt og teorier på hva som får Logitech til å "call it a day" med hensyn til Harmony.
Jeg har vel selv inntrykk av at aktualiteten til Harmony-fjernkontrollene har dalt jevnt og trutt i løpet av det siste tiåret, men mulig jeg tar feil?
Jeg har vel også en mistanke om at det innen AV-sektoren har sammenheng med at god funksjonalitet innen HDMI-CEC gjør Harmony litt overflødig?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.057
Antall liker
10.431
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Alt blir integrert og "app" basert. Vanlige fjernkontroller dør sakte men sikkert ut.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.186
Antall liker
1.055
Torget vurderinger
1
Alt blir integrert og "app" basert. Vanlige fjernkontroller dør sakte men sikkert ut.
Det er nok riktig.
Men personlig syns jeg at en app sjelden kan erstatte en god fysisk fjernkontroll. Det er blant annet en svakhet med Sonos sitt system. Men jeg forstår jo at jeg er litt mot strømmen her, siden Sonos droppet sin fysiske fjernkontroll for mange år siden.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Mitt liv med Harmony Hub og Harmony Companion har vært kjempepositivt. Jeg ble traumatisert etter min første erfaring med en Harmony 1000 eller hva den nå het. En ubrukelig flat touchskjerm sak som, fordi IR-senderen satt i selve fjernkontrollen, alltid fikk problemer med at noe var av eller på eller ute av sync om man var litt uoppmerksom når man slo på utstyret. I tillegg hang den rett som det var, slik at jeg to ganger måtte kaste meg frem og slå av anlegget fordi den tilfeldigvis hang ved volume up. Det tok vel faktisk omlag 10 år før jeg prøvde meg igjen med Harmony, og siden Harmony Hub er statisk plassert så virker ting så og si alltid uten tull. Softwaren hadde også blitt mye bedre. Harmony Companion fjernkontrollen er enkel og robust og tåler tilsynelatende alt av misbruk, selv etter årevis med tre små barn. I tillegg har den tilnærmet evig batteriliv uten lading (et par år eller noe slikt), samt radiobasert kommunikasjon som bare virker uansett hvordan du bruker den.

Den største fordelen er at alle utstyrsbyttene i A/V-anlegget blir sømløse for resten av familien. De kan gjøre akkurat som de alltid har pleid, til tross for at utstyret er byttet og antall komponenter endret flere ganger.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.507
Antall liker
7.430
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
HDMI-CEC kan være kjekt til play/pause/stop/skip, samt volum opp og ned, men så stopper det seg vel fort slik at man må frem med originalkontrollen dersom man skal inn i menyer eller bruke andre "spesialtaster". Ved avspilling av BD syns jeg det er kjekt å trykke på Display/Info for å dobbeltsjekke hvilket lydspor som er valgt.

Men den aller største fordelen med Harmony er jo disse aktivitetene man kan programmere, hvor man da slipper frustrerte telefoner fra kona når oppsettet skal brukesnår man selv ikke er hjemme...
 
Sist redigert:

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.195
Antall liker
6.046
Sted
Under stjernene
Etter at 885 tok kvelden på hytta prøvde jeg et liv med fjernkontroll for:
TV, kanalboks, Blueray spiller, lydboks og mediaspiller (for å spille DVD og musikk fra HDD). Det blir 5 kontroller.
Kjøpte Harmony Elite eller noe sånt med blåtann, ble litt mye veggvorter og blåtannenhet på hytta, så jeg bruker IR.
Prøvde litt Harmony App på mobilen, men det ble litt tungvint med App til alle brukere.

Fornøyd med aktivitetene Se TV, HØRE RADIO, DVD, Nett TV og HDD.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.461
Antall liker
883
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Mitt liv med Harmony Hub og Harmony Companion har vært kjempepositivt. Jeg ble traumatisert etter min første erfaring med en Harmony 1000 eller hva den nå het. En ubrukelig flat touchskjerm sak som, fordi IR-senderen satt i selve fjernkontrollen, alltid fikk problemer med at noe var av eller på eller ute av sync om man var litt uoppmerksom når man slo på utstyret. I tillegg hang den rett som det var, slik at jeg to ganger måtte kaste meg frem og slå av anlegget fordi den tilfeldigvis hang ved volume up. Det tok vel faktisk omlag 10 år før jeg prøvde meg igjen med Harmony, og siden Harmony Hub er statisk plassert så virker ting så og si alltid uten tull. Softwaren hadde også blitt mye bedre. Harmony Companion fjernkontrollen er enkel og robust og tåler tilsynelatende alt av misbruk, selv etter årevis med tre små barn. I tillegg har den tilnærmet evig batteriliv uten lading (et par år eller noe slikt), samt radiobasert kommunikasjon som bare virker uansett hvordan du bruker den.

Den største fordelen er at alle utstyrsbyttene i A/V-anlegget blir sømløse for resten av familien. De kan gjøre akkurat som de alltid har pleid, til tross for at utstyret er byttet og antall komponenter endret flere ganger.
Jeg har en 1100 som er etterfølgeren til 1000.Aldri opplevd det du nevner,ingen problemer med av/på sekvenser eller heng.Den ligger hele tiden på ett lite bord ved siden av godstolen.Trenger aldri løfte den opp for betjening ,jeg vet hvor alle knappene er,spesielt greitt når jeg ser film i mørklagt rom.Vet ikke hva jeg skal gjøre dersom denne svikter.:(
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.461
Antall liker
883
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Det er nok riktig.
Men personlig syns jeg at en app sjelden kan erstatte en god fysisk fjernkontroll. Det er blant annet en svakhet med Sonos sitt system. Men jeg forstår jo at jeg er litt mot strømmen her, siden Sonos droppet sin fysiske fjernkontroll for mange år siden.
Jeg har Sonos Amp og bruker HDMI-CEC,og det fungerer greit,men jeg savner en fysisk fjernkontroll. Hadde Sonos sin inntil 2-3 år siden da den ikke kunne brukes mer.Nå bruker jeg desktop på PC for Spotify og radio.Resten styres med en Harmony 900.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.247
Antall liker
1.152
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Alt blir integrert og "app" basert. Vanlige fjernkontroller dør sakte men sikkert ut.
Det blir i alle fall ikke enklere!

Har prøvd og er mye mer tungvint: frem med mobil, av med skjermlås, fram med APP (for du har sikker brukt mobilen til ett eller annet siden du satte deg ned) og så kan du spole forbi reklamen (f.eks). Ser vel nesten ikke et program på TV på direkten lenge pga nevnte reklame, med unntak av NRK Med fjernkontrollen er det gjort på et sekund...
 

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2007
Innlegg
1.287
Antall liker
1.986
Sted
Nordland
Det blir i alle fall ikke enklere!

Har prøvd og er mye mer tungvint: frem med mobil, av med skjermlås, fram med APP (for du har sikker brukt mobilen til ett eller annet siden du satte deg ned) og så kan du spole forbi reklamen (f.eks). Ser vel nesten ikke et program på TV på direkten lenge pga nevnte reklame, med unntak av NRK Med fjernkontrollen er det gjort på et sekund...
Du som er ingeniør ;), forklar meg hvordan du styrer Blusound Nod 2? Med mobil? Jeg spør for en venn 😂
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.247
Antall liker
1.152
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Du som er ingeniør ;), forklar meg hvordan du styrer Blusound Nod 2? Med mobil? Jeg spør for en venn 😂
Noen ganger har Mobil en fordel, spesielt når enheten ikke har skjerm og man skal søke i Tidal 😂 , men ellers synes jeg det er et herk. Resten av anlegget startes med et trykk på fjernkontrollen Harmoni One pluss ett trykk på Audio GD'n som ikke bruker slikt....
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
2.077
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Harmony og Philips Hue er litt knotete med konfigurering av grupper av lys, men når jeg først fant ut av det så har jeg en knapp for å slå av/på alt (knyttet til film/musikk-området) fra Harmony Elite fjernkontrollen. Satte også opp undergrupper som slår av/på deler. Dimming fungerer også (y)

Har satt opp 20 Hue-komponenter rundt i kåken (inkludert sensorer og veggplasserte brytere). Gjorde ny bestilling av flere Philips Hue komponenter. Utvider til 30 enheter nå. Har utsatt dette prosjektet grunnet pris, men når jeg først begynte ble det MYE dyrere enn jeg først fryktet ;)

Jeg kommer til å savne Harmony! Heldigvis har jeg en ekstra Harmony Elite ny i eske liggende klar.

Gikk for disse mot veggen bak skjermen på hjemmekontoret.

Fyller snart opp maksgrensen til Philips Hue Bridge (62 pærer og 63 annet tilbehør).
 
Sist redigert:

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
2.077
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Som med alt annet jeg gjør har dette med Philips Hue lys tatt "litt" av; har nå 38 Philips Hue lys, utvider med ytterligere 9 til straks (satte nettopp opp 16 nye spotlys i taket).

Merket meg også at Harmony Elite begynner å slite litt med å kontrollere denne mengde lys - slå av på mange tar en del sekunder. Ikke noe problem, men med mange lys så klarer ikke Harmony Elite slå av/på alle samtidig, og da går de sekvensielt (som er en litt rar opplevelse).
 
Sist redigert:

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
954
Link til alle artikler
401
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Apple Music mot Spotify – Stig Arne si dagbok for januar 2024

Apple Music mot Spotify – Stig Arne si dagbok for januar 2024

  • 6
Denne gongen er det strøymetenestene som får gjennomgå. Dei som alle nyttar, og som alle klagar på. For andre gong på rad skal eg koma attende til noko eg har lova å kome attende til. Sist var...
Fortsett
Audiophile.no
Minimesse hos Acoustic Tuning i Trondheim

Minimesse hos Acoustic Tuning i Trondheim

  • 0
Acoustic Tuning hadde invitert utvalgte kunder til en minimesse lørdag 27.1.23 i sine lokaler på Sorgenfri i Trondheim. Audiophile.no var til stede, og hadde et interessant og hyggelig møte med...
Fortsett
Audiophile.no
Klimax Solo 800 - ny flaggskipforsterker fra Linn

Klimax Solo 800 - ny flaggskipforsterker fra Linn

  • 3
Linn har lansert et monster av en effektforsterker. Si god morgen til Linn Klimax Solo 800. Linn har lenge hatt en velutviklet forsterkerserie på tre ulike nivåer, og med flere effektklasser i de...
Fortsett
Audiophile.no
"I DAG SPELAR DET GODT" – Stig Arne si dagbok desember 2023

"I DAG SPELAR DET GODT" – Stig Arne si dagbok desember 2023

  • 2
I dag spelar det godt, og det smakar godt. Litt om lyden frå stereoanlegga våre heilt generelt, ispedd litt psykologi; og resten av jolaølet. Du har sikkert erfart det sjølv. Einskilde dagar...
Fortsett
Audiophile.no
Galaxy Unpacked 2024 – AI is coming

Galaxy Unpacked 2024 – AI is coming

  • 0
Onsdag 17. januar hadde Samsung samlet over tre hundre personer i Colosseum kino. Og selvfølgelig var det den årlige lanseringen Galaxy Unpacked som var anledningen, overført Live fra San Jose i...
Fortsett
Audiophile.no
Augnestikkarar og jolaøl – Stig Arne si dagbok november 2023

Augnestikkarar og jolaøl – Stig Arne si dagbok november 2023

  • 0
For ein gongs skuld har eg helde lovnaden med å koma attende til noko eg har lovt tidlegare: Å samanlikna Dac-ane Audioquest Dragonfly Cobalt og Red. Og Cayin RU6. Og mengder med jolaøl, men det...
Fortsett
Topp Bunn