LP12 Funk firm oppgradering

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.910
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Ville bare tipse om at det i desember nummeret av Stereophile står en meget lesevennlig og intressant artikkel om Linn LP12, og Pink Triangle/Funk firm oppgradering av denne platespilleren!

Hva sier dere "innbitte" LP12 entusiaster om dette da ;-) ?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Ville bare tipse om at det i desember nummeret av Stereophile står en meget lesevennlig og intressant artikkel om Linn LP12, og Pink Triangle/Funk firm oppgradering av denne platespilleren!

Finnes ikke inbitthet her i gården, kun kjærlighet til vinylguden, men du skal ha takk for tipset :)

karlswe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2005
Antall liker
11

Har fått min Pink Triangel oppgradert hos Funk Firm, intrykket er meget bra, spilleren er ikke til å kjenne igjen. Skal lese nevnte artikkel med interesse.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
440
Torget vurderinger
4

Jo. vi sier at dette hørtes interessant ut :)

Hørtes fornuftig ut å flytte motoren slik at evt. vibrasjoner som overføres fra motor gjennom reima ikke overføres 90 grader på cantilever, men i retning cantilever +- noen grader.
Men at reima spretter av inninmellom syntes jeg ikke hørtes veldig morsomt ut :-/
Skal bli spennende å høre hva resten av mod'en gjør. Her er ihvertfall en anmelder som klarer å sette opp en LP12 selv ;)

karlswe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2005
Antall liker
11
Vil gjerne ha ei grundig tilbakemelding om korleis Funk funkar.......
Er veldig opptatt for tiden med flere eksamener, har derfor ikke fått tid til å spille så mye etter at jeg fikk min Pink Triangel Anniversary Funk Vector tilbake fra england.

Skal komme med en fyldigere reportasje senere, men stikkord så langt er, en utrolig ro i lydbildet, luft mellom instrumentene, detaljer, bass og luftig topp. Oppgraderingen er åpenbar og til å annbefale.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det morsomme med Art Dudley (i motsetning til andre testlag, kanskje best å ikke nevne f.eks Naim-tester osv her til lands for å unngå å støte noen) er jo at han faktisk FORSTÅR hva han holder på med, han setter seg grundig inn i teorien og i de tekniske aspektene ved mekanikken han implementerer.

Jeg savner kanskje en kommentar fra Linn i samme slengen.. skjønt det er vel ikke så vanskelig å gjette seg til hva de vil si.

Imidlertid; Linn er ikke så borte-vekk, de har modda på denne spilleren i over 30 år. Dersom alle "oppgraderinger" gjennom tidene til LP12 (fra andre produsenter, kits osv) skulle ha vist seg å være så effektive som reklamen sier, skulle vi nå ha vært kommet til et stadium hvor modda LP12 hadde vært knusende overlegen Linns originale. Eller hva?

Jeg har respekt for at Linn er så uhyre kresen på hva de "oppgraderer", og de har tydeligvis tunga i rett munn når de fortløpende evaluerer den egentlige lydmessige (for ikke å si musikalske) relevans av en gitt "oppgradering".
Det er i mange tilfeller mer snakk om sidesteg enn om oppgradering; folk har lett for å forveksle "forandring" med "forbedring". Der er Linn flinke. De gjør ingenting som ikke er en reell forbedring.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
440
Torget vurderinger
4
Står du på lønningslista til Linn, eller....? ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Står du på lønningslista til Linn, eller....?   ;)
Skulle nesten tro det ja. Neida, jeg mener det faktisk; Linn er flinke til å skille klinten fra hveten når det gjelder meningsfylte implementeringer til LP12-designet.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
440
Torget vurderinger
4
Skulle nesten tro det ja. Neida, jeg mener det faktisk; Linn er flinke til å skille klinten fra hveten når det gjelder meningsfylte implementeringer til LP12-designet.

Mvh Vidar P
Helt enig. Og Linn består fremdeles i motsetning til stort sett alle andre firmaer som har prøvd seg på å forbedre spilleren.
Men uansett synes jeg det er postitivt at andre prøver seg og kanskje kommer med ideer som Linn implementerer i spilleren selv etter hvert.
Bortsett fra å bruke 3.parts strømforsyning og PU har jeg vært tro mot LP12 og ikke latt meg friste til å prøve andres mod'er.
Du har jo en 3.parts mod du også, Vidar. Ringmat :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Helt enig. Og Linn består fremdeles i motsetning til stort sett alle andre firmaer som har prøvd seg på å forbedre spilleren.
Men uansett synes jeg det er postitivt at andre prøver seg og kanskje kommer med ideer som Linn implementerer i spilleren selv etter hvert.
Bortsett fra å bruke 3.parts strømforsyning og PU har jeg vært tro mot LP12 og ikke latt meg friste til å prøve andres mod'er.
Du har jo en 3.parts mod du også, Vidar. Ringmat  :)
Jeg har det. Og Aro også.. skjønt Naim er vel nesten 2.part...?
Ringmat er ikke alltid en oppgradering, det erkjennes. Den har sine svake sider, og er følgelig ikke like universell som filtmatta kanskje. Hos meg fungerer den bra imidlertid, men ikke så godt med MM pu'er av en eller annen grunn.

Mvh Vidar P

kapellmester

Bransjeaktør
Ble medlem
13.01.2005
Antall liker
439
Jeg har nettopp tilbragt 5 dager i England hvorav tre hos Chord Cable Company (vi starter med disse i Norge til nyttår - Englands mest solgte kabel merke - håper det blir norges mest solgte også , nok om det) Uansett poenget var at han som er markedssjef hos chord var tidligere eksport/salgssjef hos Linn (i den tiden de virkelig var store) og Sally Kennedy som er president for Chord var tidligere gift med ham som i dag eier Naim - i løpet av de tre dagene ble jeg tilbudt omvisning på Naim fabrikken som ligger i nærheten (takket nei da det ikke hadde interesse) MEN vi ble en kveld sittende å diskutere en del andre produsenter etc. bla oppgraderinger ol. Alan Gibb som overnevnte salgssjef heter hører stadig rykter om hva som foregår i Linn gjengen og han kunne bekrefte at Funk oppgraderingen er mye omtalt og omdiskutert i alle kretser som har interesse for Linn lp-12

Jeg skal ikke si mer enn det da det også er oss som improterer FunkFirm tingene skjønt alle oppgraderinger foregår på Funk fabrikken.

jeg kjenner også inngående til historien bak Naim kontr Linn , men det ville stride med reglene jeg er underlagt her på forum å si for mye om det...

uansett, mye her i livet er mer forandring enn fremgang - sånn er det bare - så får man heller inni mellom tenke som så at forandring fryder...

Linn LP-12 er meget bra men jeg føler den musikalsk sett er enda mer komplett med funk oppgraderingen - jeg har vært borti linn lp12 i veldig mange sammenhenger - hadde også en fullrigg linn en kort periode - foretrakk dette foran naim sine ting... også mer forandring enn forbedring - men igjen noen ganger vil forandring fryde...

til slutt vil jeg bare si at man egentlig skla være glad for alle de oppgraderingene som er blitt laget til gode platespillere som linn fordi at da vil ikke eieren bytte spiller men kanskje oppgradere i stede - det jeg mener er at man hindrer folk i å komme ut på glattisen men helt ny spiller - de fleste oppgraderinger er uansett ikke så dramatiske at de ødelegger linn's medføde musikalitet

nå skla jeg også starte med origin live som har oppgraderinger til linn - jeg tror jeg må skaffe meg en linn igjen for å virkelig komme til bunns i dette

trond seland
maxwell import

(for de med videre interesse for historie/sammenheng etc. mht til linn , naim etc får ta det pm men ikke forvent hurtig svar da jeg ikke har tid til å være så aktiv på sentralen)

kapellmester

Bransjeaktør
Ble medlem
13.01.2005
Antall liker
439
et lite innskudd i forhold til det der med bedre kontra anderledes.

På chord cable company er nesten alle ansatte musikere på et eller annen nivå - alt fra proff til nybegynner - siden jeg selv er musiker og har jobbert proffesjonelt med dette innimellom passet dette fint for min filosofi for hva jeg ønsker å importere/satse på.

på bakgrunn av dette var det utrolig moro å observere hvordan de avgjorde hva som er bedre og hva som bare er anderledes

vi hifi folk er ofte håpløst opptatt av kvantitet og glemmer ofte ekte kvalitet - hvor mye bass, hvor mye oppløsning, hvor gjennomsiktig, hvor utstrakt diskant osv

alt dette er selvsagt viktige parametre men i seg selv sier de forbasket lite om hvor bra et stereoanlegg oppnår sitt egentlige mål: å gjengi musikk.

hos chord sier de enkelt og greit til lytteren/testeren:

hvilke band ville du helst spilt med ?

(hvis lytteren er en musiker vel og merke)

og...

er det en audiofil de snakker med sier de:

hvilke band synes du var best?

den tilnærmingen til å teste produkter tror jeg er meget viktig og blir fort glemt i hifi kretser...

selv om alle visste dette fra før tror ejg det var greit å bli minnet på dette

Topp Bunn