LP12 KEEL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    440
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Jeg har glassplate på Apollo, men også en Target med spon. Har ikke sammenliknet, har jo Trampoline vøttu :) Kanskje jeg burde. Men har liksom ikke vært særlig i hifi-sammnliknings-modus på noen år.

Mvh Vidar P
    Har Trampolin2 jeg også nå og da skal vel underlaget ha mindre å si. Vil nok senere sette på Solid bunnplata igjen og sjekke ut forskjellen.

Håper du ikke har sponplate til Target'en din, Vidar. Spon er ikke bra, plata skal være stiv, men så lett som mulig. Target brukte vel MDF, eller noe lignende, så vidt jeg vet....

FZ

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.265
    Torget vurderinger
    10
    Er egentlig ei vegghylle til LP12 alltid en god løsning? Rommet der jeg har mitt nr.2-anlegg, og planlegger å bruke LP12, har lett furupanel på liggende spikerslag. Har gjort meg noen tanker om at en slik lettvegg kanskje fanger opp mye lyd, og dermed kan være opphav til problemer minst på høyde med et gulv, som tross alt er langt mer solid. (Hos meg betong, siden det er snakk om ei lita kjellerstue).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FZ; neida, ikke MDF, mye lavere masse. Jeg har også det der Reference-racket til Target. 5-hyllers. De har samme sort-kledte platene. MDF er forresten spon, bare mer finkornet. Det har større masse enn LDF (vanlig "sponplate").

På Target's rack er det veldig lette lavmasse sponplater (fellesbenevnelse), og definitivt ikke så tunge og finkornede som MDF, men de virker å være evig stive nok. For alt jeg vet kan jo Target ha kalt det MDF, men det er det definitivt ikke! :)
    Iallefall ikke i "vår" betydning av materialet.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    440
    Torget vurderinger
    4
    MDF er vel Medium Density Fibre og jeg trodde det var lettere enn vanlig spon, men jeg har tatt feil før, selv om det er sjelden 8)

Uansett, enig med deg. Jeg har også et Target reference stativ (helsveist og lagd etter mål jeg sendte Target i '93) og de har samme hylleplatene som du sier. Ikke særlig tunge, men stive.

Skulle forresten gjerne ha prøvd en hylleplate i karbon under LP12. Den burde være lett og svært stiv.....

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    440
    Torget vurderinger
    4
    K.H. skrev:
    Er egentlig ei vegghylle til LP12 alltid en god løsning? Rommet der jeg har mitt nr.2-anlegg, og planlegger å bruke LP12, har lett furupanel på liggende spikerslag. Har gjort meg noen tanker om at en slik lettvegg kanskje fanger opp mye lyd, og dermed kan være opphav til problemer minst på høyde med et gulv, som tross alt er langt mer solid. (Hos meg betong, siden det er snakk om ei lita kjellerstue).
    Ut fra din beskrivelse ville jeg ikke valgt vegghylle. Prøv med et Ikea Lack-bord. Det finnes noen beskrivelser på nettet hvordan du bør modde dem. Blant annet skjærer de ut noen områder av bunnplata til bordet. Koster ihvertfall nesten ingenting å prøve...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg brukar Target med standardplata. Eg har ei oppleving av at dette materialet er i lettaste laget, og vurderer å få laga meg ei relativt tynn steinplate...
    LP 12 er rimeleg kjenslevar ovanfor underlaget, så det løner seg å eksperimentere. Eg prøvde ein gong Lack, men det fungerte mykje betre på mi vegghylle (som er Target, men modifisert med to ekstra bjelkar til skrufeste mellom stenderverket. Då eg la ny panel, fiksa eg litt). Men så har eg "vanleg" golv av sponplater, der springande ungar får stiften til å hoppe om eg ikkje gjer noko radikalt. Det vert sjølvsagt noko heilt anna med betonggolv.
    Har prøvd litt av kvart opp gjennom åra i dette rommet (flytta inn i nytt hus i 1984). Einaste spelar som har vore fullstendig utan påverknad frå underlaget, er gamle Dual 701. Eg har ikkje prøvd nokon av Goldmundane her i huset, men har mistanke om at også dei er rimeleg upåverkelege...

B

break_out

Gjest
    Ser du har en egen ”setup jig” for Linn spilleren din FZ, hvor har du skaffet denne?

Ser de selger noen på Ebay, er det en av disse?

trondkj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Antall liker
    70
    Har noen av dere prøvd å sette spilleren på en hylle som er åpen under? Jeg har god erfaring med å sette spillere rett på store hylleknekter.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    440
    Torget vurderinger
    4
    break_out skrev:
    Ser du har en egen ”setup jig” for Linn spilleren din FZ, hvor har du skaffet denne?

Ser de selger noen på Ebay, er det en av disse?
    Kjøpte den for 500 kroner av en tidligere Linn-forhandler for mange år siden. Linn burde solgt disse til alle som er interessert i å skru selv. Gjør hele operasjonen mye lettere.....

S

Stover

Gjest
    K.H. skrev:
    Nå vet jeg lite om lp12 og underlag. refleksen har ført meg til kjøp av nevnte Apollohylle fra KP. som skal prøves når akustikk mm er på plass i nytt rom.

Tynn furupanel. Har akkurat det på veggene i et loftsrom. Panel rett bjelkelaget/ isolasjon. Panelet er montert på tvers av luftbølgene fra ht, helt fra knevegg og over hele himlinga.
    Naim spiller utrolig flott i det rommet.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Med betonggulv er vel kanskje en vegghylle ikke helt rett. Men om man har parkett over betong, så er vi vel plutselig tilbake til vegghylle?

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    440
    Torget vurderinger
    4
    Linn'en fikk seg en tur på jiggen i dag. Greit med en ny runde på fjærene etter at de har satt seg etter et par ukers bruk. Nå bouncer Keel'en som aldri før og nå skal den få stå på hylla noen måneder før skruene etterstrammes.

Var Keel'en verd penga? No doubt 8)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FZ; idag har vært en nydelig sommerdag. Du har brukt den til å ta LP12 på jiggen. Du har et alvorlig problem :)

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    440
    Torget vurderinger
    4
    Var ute i sola innimellom, Vidar, og fikk litt pepper her også pluss at noen lurte på hva/hvem som er viktigst for meg 8)

Uansett, i morgen blir det hytta og der er det bare en Planar 3 og den klarer garantert ikke å holde meg inne i finværet :)

quad_lars

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5
    FZ skrev:
    Var Keel'en verd penga? No doubt 8)
    Jeg kjenner meg igjen i din lovprising, for jeg har levd med Keel i snart seks måndeder, og jeg har ikke sett meg tilbake; jeg har mistet interessen for Hifisentralen, hifi og oppgraderinger (Ekos SE vil komme en dag, men det haster ikke). Jeg har spilt plate etter plate etter plate. Keel er etter min ringe mening et røverkjøp og er verd hver krone.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.540
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Det store spørsmålet er "to Keel..... or not to Keel" ........... eller er det ikke lenger et relevant spørsmål ? ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Rudi skrev:
    Det store spørsmålet er "to Keel..... or not to Keel" ........... eller er det ikke lenger et relevant spørsmål ? ;)
    Det er svært relevant for oss som samtidig må vurdere å gi opp våre armer.

Not to Keel er vel nærliggende for oss med Aro.. inntil videre. Så får vi se om Linn utvider Keel's repertoire; i så fall så er det vel "to Keel".

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du har jo jaggu blitt en skikkelig Linnist du, Rudi :)

Gratulerer med Keel.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    440
    Torget vurderinger
    4
    Rudi skrev:
    Så får jeg Keel jeg også da......... blir kanskje litt rart med Akito2b og Keel, men jeg får ta oppgraderingene i takt med hva lommeboka tillater.
    Gratulerer med et godt valg, Rudi, men hvorfor Akito? Averterte ikke du nettopp en nyere Ekos til salgs??

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    440
    Torget vurderinger
    4
    Rudi skrev:
    Må ha "SE" sammen med Keel etterhvert, for og få råd til allt sammen må jeg selge ting som jeg får noe igjen for...... desuten er det tydlighvis ingen som vil ha en nesten ny Akito arm.
    Kommer nok også til å ende opp med en Ekos SE etterhvert, men nå spiller det så bra at den investeringen ikke nødvendigvis må skje med det første..........

B

break_out

Gjest
    FZ skrev:
    Rudi skrev:
    Må ha "SE" sammen med Keel etterhvert, for og få råd til allt sammen må jeg selge ting som jeg får noe igjen for...... desuten er det tydlighvis ingen som vil ha en nesten ny Akito arm.
    Kommer nok også til å ende opp med en Ekos SE etterhvert, men nå spiller det så bra at den investeringen ikke nødvendigvis må skje med det første..........
    Keel er et must, men så har en jo "ignorance is bliss" som en kan støtte seg på i mellomtiden ;).

Det samme kan en vell si om SE armen for ja den er nok 40% av oppgraderingen dersom en tenker keel og arm sammen.

Vidar: Selg Naim armen og få deg en keel med SE, du kommer aldri til å se deg tilbake.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    break_out skrev:
    Vidar: Selg Naim armen og få deg en keel med SE, du kommer aldri til å se deg tilbake.
    Takk for velment tips. Jeg er nok så begeistret for Aro, til mitt bruk, at den blir værende. Den får seg ny pu-venn nå, en DV XV-1S (og en Ortofon Winfeld forresten), og en Naim SuperLine riaa med 552 psu; så jeg tror den holder seg glad en stund til :)

Mvh Vidar P

B

break_out

Gjest
    Vidar P skrev:
    break_out skrev:
    Takk for velment tips. Jeg er nok så begeistret for Aro, til mitt bruk, at den blir værende. Den får seg ny pu-venn nå, en DV XV-1S (og en Ortofon Winfeld forresten), og en Naim SuperLine riaa med 552 psu; så jeg tror den holder seg glad en stund til :)

Mvh Vidar P
    Det er helt klart imponerende saker du har på vei til deg, og jeg kan forstå at så lenge du har en forkjærlighet til Aro'en din så blir slike valg uaktuelle.

Du får satse på at Linn har laget en keel til Aro til neste gang det klør på vinylfronten.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg klarer ikke helt å se mudderet i Rohmanns lyd jeg; nær sagt tvert om så er den åpen og kvikk i overmål her.
    Kan det ha å gjøre med omkringliggende aspekter; armvalg, loading i riaa etc? Når den har et stifttrykk opp mot max så blir min litt tung også; men nedover mot minimum så kvikner den til påfallende.

Noen artikler i pressen og på fora har skrytt av Winfeld; men jeg har ikke hørt den ennå.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hadde jo rent glemt at vi hadde en egen Keel-tråd. Får komme hit med lytteinntrykk etterhvert; men det som slår meg er at alle instrumenter klinger mye rikere og mer naturlig. De får hver og en mer betydning i musikken.
    Jeg ble overrasket over hvor mye bedre Keel er på rytme og driv i en allerede rytmisk god platespiller. Jo mer komplekse innspillinger desto mer åpner Keel opp virker det som. Men jeg har bare hørt noen timer.

Var den uvant upfront? Eller var det jeg som hadde volumet for høyt? I første fall, hvis det blir et vedvarende inntrykk, så kan jeg kanskje vurdere å gå fra Ringmat tilbake til filt.

Bruksanvisningen med Keel var veldig grei, med presis tekst og gode bilder.

Vedlegg

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    Gratulerer med keel :). Jeg har hatt keel i spilleren min og vet hva den gjør. Er tilbake til Cirkus grunnet andre prioriteringer selv, men det spiller bra det også.

Vidar P skrev:
    Hadde jo rent glemt at vi hadde en egen Keel-tråd. Får komme hit med lytteinntrykk etterhvert; men det som slår meg er at alle instrumenter klinger mye rikere og mer naturlig. De får hver og en mer betydning i musikken.
    Jeg ble overrasket over hvor mye bedre Keel er på rytme og driv i en allerede rytmisk god platespiller. Jo mer komplekse innspillinger desto mer åpner Keel opp virker det som. Men jeg har bare hørt noen timer.

Var den uvant upfront? Eller var det jeg som hadde volumet for høyt? I første fall, hvis det blir et vedvarende inntrykk, så kan jeg kanskje vurdere å gå fra Ringmat tilbake til filt.

Bruksanvisningen med Keel var veldig grei, med presis tekst og gode bilder.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker. Hvordan opplevde du det å gå tilbake til standard subchassis da?

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    440
    Torget vurderinger
    4
    I følge Peter (Cymbiosis) er det særs viktig med en så tight kobling mellom lager og Keel som mulig. Jeg dro til det jeg klarte med den lange enden på unbracoen og da Peter var på besøk og satt opp spilleren var han fornøyd med tightinga mi.
    Men jeg ville aldri klart å tighte så hardt med Keel montert i spilleren, så hvis du skal etterstramme vil jeg anbefale deg å ta Keel'en ut av plinthet først, Vidar.
    Lejonklou har en litt annen vinkling og har kommet fram til et optimalt moment for stramming. Peter har testa det og mener sin egen måte gir en tightere lyd med enda høyere boogiefaktor.

FZ

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Keel må vel uansett ut hvis jeg skal etterstramme, såvidt jeg husker så kommer man ikke til disse tre skruene via topp-plata? Det fulgte med tre nye umbrako-skruer med Keel (som jeg ikke fant noe bruk for), disse er vel meningen å bruke til lageret, eller hva?

EDIT; har du sett noen pris på nytt lager forresten?

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    440
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Keel må vel uansett ut hvis jeg skal etterstramme, såvidt jeg husker så kommer man ikke til disse tre skruene via topp-plata? Det fulgte med tre nye umbrako-skruer med Keel (som jeg ikke fant noe bruk for), disse er vel meningen å bruke til lageret, eller hva?

EDIT; har du sett noen pris på nytt lager forresten?
    Det er mulig å komme til skruene fra toppen hvis du skyver Keel'en fra side til side, men jeg vil ikke anbefale det. Du får det neppe tight nok på den måten.

Kontrapunkt hadde en prisliste på LP12 deler for en tid tilbake på hjemmesiden. Skal se om jeg finner den. Skal du ha nytt lager anbefales det å skifte innertallerkenen samtidig.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke nødvendig å sjekke, vil ikke plage deg med det. Lageret mitt er tight og fint det, og lager ingen lyder i stetoskopet. Selv ikke i et Littmann Master Cardiology, hvor man ellers hører det meste :)

Jo, skal man etterstramme så må vel Keel ut ja. Men det får bli en annen gang kanskje. Mye styr det der.. og fikk det til ganske stramt med en torx og momentstang da.

Jeg tror det får bli bra med en oljeskvett, og en finjustering av bounce kanskje.

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    Helt greit. Blir mindre detaljer men det er fremdeles en god spiller. Fikk meg en Linto også i nedgraderingen, men den føles på flere måter som en oppgradering fra min tidligere rørriaa. Linto er mer tyst og eksakt, men en føler litt mindre nærhet på en måte.

Vidar P skrev:
    Takker. Hvordan opplevde du det å gå tilbake til standard subchassis da?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker. Nyanseringsnivået, både klangmessig og dynamisk, var noe jeg også merket meg med Keel/A ja.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn