Hva er vitsen med å ha 7-8 grader høyere tur enn retur hvis det ikke er noe varmebehov?
Skal ikke her gå noe nærmere inn på termodynamikken og matematikken som ligger bak her, men når varmebehovet for et rom blir mindre, vil den motorstyrte ventilen som står på fordelingsmanifolden (denne får signal trådløst fra romføleren) åpne eller stenge tilførsel av varmt vann, ergo man sirkulerer aldri mere varmt vann enn det som trengs (ser da bort i fra den naturlige 'regulerings-tregheten' man alltid vil ha på gulvvarmesystemer, tenker da på hurtige væromslag og temperaturforandringer ute som forandrer varmebehovet raskere enn gulvvarmesystemet greier å regulere seg)
Temperaturen inn ut fra gulvsløyfene på shunten vil også forandre seg etter varmebehovet, men temperaturforskjellen (delta T) vil alltid holde seg på 5-7 grader.
På vinterstid her oppi nord med rundt 15 blå, ligger tilførsel temeraturen på ca 38-39 grader og retur ca 31-33 grader, nå ved 5-6 røde grader ligger tur temp på ca 33 grader og retur på ca 26 grader.
Hos meg er gulvamesystemet støpt ned i betong, plate på mark med ca 8 cm betong over rørene, både med tanke på dette, leggemønster, tykkelse på rør, og ikke minst temperatur variasjoner ute vil jo selvsagt ha stor betydning for hvordan man best mulig bør regulere systemet.
Glemte i farten å nevne noe vesentlig, jeg har gulvvarme på badet og på badet har jeg som folk flest? noe høyere gulv temperatur, det er en av hovedgrunnene til at jeg vil anbefale en noe høyere temperatur på akkumulatortanken..
Ser også at jeg skrev maks temperatur på laminat/parkett 38 grader.. skulle selvsagt være 28 grader..! temperaturen på gulvet vil uansett ikke komme så høyt, vil nok mest sansynlig ligge på rundt 22-23 grader på overflaten i stue og oppholdsrom.