|
Der har du grunnet til at jeg sluttet å lese nettavisen for 10 år siden da tv2 kjøpte den opp. Tabloid. Tabloid. Tabloid.Brasse skrev:
Det skyldes at diesel går generelt på lavere turtall, at de er grovere bygd for å tåle den høye kompresjonen, samt at dieselolje er feit og virker smørende. Regn med at en dieselmotor har dobbel så lang levetid som en sammenlignbar bensinmotor. Drette kommer best til uttrykk i installasjoner hvor motorene utsettes for høyere belastning; f.eks ved marinisering. Her vil en diesel ha tre til ti ganger levetiden til en sammenlignbar bensinmotor.Vidar P skrev:- Tradisjonelt er diesel overlegent på driftsikkerhet og slitestyrke.
Det var en funksjon av effektuttak, og er selvsagt ikke lengre noe poeng, det er vel heller holdepunkter for at diesel kan gi flere problemer enn bensin for mange småkjørere iallefall.
Nei. Diesel dominerer i stort sett i hele Europa. Sør Europa var vel først - der begynte vel diesel og dominere allerede på 80-tallet....Bach_Man skrev:Er dette dieselhysteriet et særnorsk fenomen egentlig? Jeg synes det er litt merkelig at endel bilmodeller så å si utelukkende selges med dieselmotor, når dieselbiler egentlig burde være et nisjeprodukt. Slik man kjører i byene her til lands blir vel dieselmotoren nesten aldri skikkelig varm engang.
Nå har ikke jeg prøvd den nevnte motoren men en samlet bilpresse er over seg av begeistring for Audis nye dobbelturbo tre liters sekser diesel på 313hk. Inkludert lyden som skal være "bedre" enn en V8'er bensin.Trondmeg skrev:Jeg mente nok bare at jeg synes diesel har kjip lyd uansett størrelse og sylinderantall.
Gamle dieseler måtte tynes og hadde kortere levetid en dagens som går på ett litt høyt tomgang. Et godt eksempel er VW gamle 1.6D på 50hk som sto i Transporter(!). Denne gikk vel ikke mer enn 100 000km da det var full gass og fullt turtall hele tiden for å få fremdrift.Vidar P skrev:Vi snakker om moderne bensinmotorer vs ditto diesler, mange av de nye bensinmotorene har også turbo og intercooler, og dermed er det en helt annen virkelighet enn for ganske få år siden.
En moderne diesel er fort oppe i turtall opp mot 5000 omdreininger, moderne dieselmoterer er stort sett turtallsvillige. Jeg lurer på hvordan du kjører hvis du nesten aldri er over 2500 omdreininger med en moderne diesel, du er iallfall den som er først i køen.Voff skrev:Gamle dieseler måtte tynes og hadde kortere levetid en dagens som går på ett litt høyt tomgang. Et godt eksempel er VW gamle 1.6D på 50hk som sto i Transporter(!). Denne gikk vel ikke mer enn 100 000km da det var full gass og fullt turtall hele tiden for å få fremdrift.Vidar P skrev:Vi snakker om moderne bensinmotorer vs ditto diesler, mange av de nye bensinmotorene har også turbo og intercooler, og dermed er det en helt annen virkelighet enn for ganske få år siden.
Nå er det riktig at dagens lavtrykksturbo bensinere nyanserer bildet noe da de har en dreiemomentskurve som en diesel og følgelig ikke trenger turtall i samme grad som før. Uansett er jeg rimelig sikker på at en bensimotor vil oppleve mere turtall i sin levetid enn en diesel; sistnevnte er jo neste aldri over 2500 omdreininger.
2500 i femte eller sjette gir er vel et sted mellom 130 - 150 km/t. Da er det stor sjanse for at du er først i køen ja ;D. Jeg har aldri prøvd en turtallsvillig diesel men alt er vel relativt :Anonym skrev:En moderne diesel er fort oppe i turtall opp mot 5000 omdreininger, moderne dieselmoterer er stort sett turtallsvillige. Jeg lurer på hvordan du kjører hvis du nesten aldri er over 2500 omdreininger med en moderne diesel, du er iallfall den som er først i køen.
Alle nye dieselbiler er relativt turtallsvillige, det være seg Toyota, BMW, Hyundai, Mazda (de merkene jeg har vært borti de siste par årene). Skal man akselerere eller kjøre forbi noen så passerer man fort 4000 omdreininger og motoren drar godt hele veien. Det er det som er det fine med moderne dieselmotorer, karakteristikken blir mer lik en bensinmotor.Voff skrev:2500 i femte eller sjette gir er vel et sted mellom 130 - 150 km/t. Da er det stor sjanse for at du er først i køen ja ;D. Jeg har aldri prøvd en turtallsvillig diesel men alt er vel relativt :Anonym skrev:En moderne diesel er fort oppe i turtall opp mot 5000 omdreininger, moderne dieselmoterer er stort sett turtallsvillige. Jeg lurer på hvordan du kjører hvis du nesten aldri er over 2500 omdreininger med en moderne diesel, du er iallfall den som er først i køen.. Uansett max dreiemoment er typisk mellom 1400 - 2500 og det er ingen hensikt å tyne noe utover dette dersom man vil max fremdrift i motsetning til mye bråk.
S-maxen jeg kjører legger turtallet umiddelbart ned til 1200 - 1400 hvis farta da ikke er for høy til at det er mulig i høyeste gir.
Men bevares, kjører du en diesel som en turtallsvillig bensimotor på 5000 omdreininger så har du ikke motor så veldig lenge.... ;D
Har ikke dette en sammenheng med dreiemoment?Voff skrev:2500 i femte eller sjette gir er vel et sted mellom 130 - 150 km/t.
Min C30 iDrive diesel har 1500 omdr. ved 80 km/t. Samme motor brukes i Focus 1.6.TDi.Ole I skrev:Har ikke dette en sammenheng med dreiemoment?Voff skrev:2500 i femte eller sjette gir er vel et sted mellom 130 - 150 km/t.
Jeg kjørte min 1,6l Focus bensin på tur forrige uke, og speedometer virket ikke, så jeg brukte GPS for å overvåke hastigheten og hadde et øye til turtallet.
Mine høyst uoffisielle målinger var slik:
5.gear:
100km/t = 3000rpm
80km/t = 2750rpm
Nettopp. Det høres ut som en fornuftig forskjell på TDi og bensinmotor. Bilene er vel også omtrent like tunge og med omtrentlig samme luftmotstand.Pink_Panther skrev:Min C30 iDrive diesel har 1500 omdr. ved 80 km/t. Samme motor brukes i Focus 1.6.TDi.Ole I skrev:Har ikke dette en sammenheng med dreiemoment?Voff skrev:2500 i femte eller sjette gir er vel et sted mellom 130 - 150 km/t.
Jeg kjørte min 1,6l Focus bensin på tur forrige uke, og speedometer virket ikke, så jeg brukte GPS for å overvåke hastigheten og hadde et øye til turtallet.
Mine høyst uoffisielle målinger var slik:
5.gear:
100km/t = 3000rpm
80km/t = 2750rpm
6 giret på vår helt nye Passat TDI er nesten ubrukelig i Norge. Ligger på under 1300/omr i 80km/h og det typiske turbodiesel dauv-heten på lavt turtall forekommer på ca 1250-1300 omr og under. Min forrige bensin turbo dro klokkerent og sterkt fra tomgang. Den hadde forøvrig 80% tilgjengelig dreiemoment (250nm) fra tomgang.Pink_Panther skrev:Min C30 iDrive diesel har 1500 omdr. ved 80 km/t. Samme motor brukes i Focus 1.6.TDi.Ole I skrev:Har ikke dette en sammenheng med dreiemoment?Voff skrev:2500 i femte eller sjette gir er vel et sted mellom 130 - 150 km/t.
Jeg kjørte min 1,6l Focus bensin på tur forrige uke, og speedometer virket ikke, så jeg brukte GPS for å overvåke hastigheten og hadde et øye til turtallet.
Mine høyst uoffisielle målinger var slik:
5.gear:
100km/t = 3000rpm
80km/t = 2750rpm
Her i Trondheim har de brukt mange millioner (sikkert over 100 mill) på å stenge et felt i Ila. Dette feltet ble ombygd til sykkelvei. Ombyggingen tok nesten 1 år. Så nå har syklistene en ny fin sykkelvei der de er beskyttet fra biltrafikken. Det er bare et problem:Nifelheim skrev:Skal man bedre luftkvaliteten i byene må man legge til rette for syklister og kollektivtrafikk. Og det vil gå på bekostning av bilistene som må avstå plass. Noe politikerne ikke tør å gjøre for bilen er ei hellig ku i Norge.
Skoda har vel en veldig ok bensiner til sine Octavia/Yeti med 1,8TSI som yter 160hK - grunnpris Octavia blir da 338K - det er vel ikke helt ut-priset? Samme maskin i en Superb har en grunnpris på 393K. Det er DIGER bildigiman skrev:Irriterende at det er nærmest umulig og kjøpe en ny familiebil med en god og moderne bensiner. Passat har en moderne 1.8 TSI, men den er priset seg seg selv ut av markedet i Norge og må spesial bestilles av Møller.
160hk TSI er en knall motor. Alt for dyr i en Passat Highline dessverre.Ole I skrev:Skoda har vel en veldig ok bensiner til sine Octavia/Yeti med 1,8TSI som yter 160hK - grunnpris Octavia blir da 338K - det er vel ikke helt ut-priset? Samme maskin i en Superb har en grunnpris på 393K. Det er DIGER bildigiman skrev:Irriterende at det er nærmest umulig og kjøpe en ny familiebil med en god og moderne bensiner. Passat har en moderne 1.8 TSI, men den er priset seg seg selv ut av markedet i Norge og må spesial bestilles av Møller.![]()
ah - så du ville anbefale en Octavia L&K med 160TSI motoren altså?digiman skrev:160hk TSI er en knall motor. Alt for dyr i en Passat Highline dessverre.Ole I skrev:Skoda har vel en veldig ok bensiner til sine Octavia/Yeti med 1,8TSI som yter 160hK - grunnpris Octavia blir da 338K - det er vel ikke helt ut-priset? Samme maskin i en Superb har en grunnpris på 393K. Det er DIGER bildigiman skrev:Irriterende at det er nærmest umulig og kjøpe en ny familiebil med en god og moderne bensiner. Passat har en moderne 1.8 TSI, men den er priset seg seg selv ut av markedet i Norge og må spesial bestilles av Møller.![]()
Tittet og testet Skodaene lenge og grundig, men siste modell av Passat trakk det lengste strået pga bedre støydemping en Superben.
Merkes særlig på grusvei og grovslitt asfalt hvor siste Passat er tyst og Superb har mere støy fra hjulbuene. Viktig å poengtere at dette er den siste 2011+ Passaten. Forrige Passat hadde mere plagsom hjulstøy.
Helt klartOle I skrev:ah - så du ville anbefale en Octavia L&K med 160TSI motoren altså?digiman skrev:160hk TSI er en knall motor. Alt for dyr i en Passat Highline dessverre.Ole I skrev:Skoda har vel en veldig ok bensiner til sine Octavia/Yeti med 1,8TSI som yter 160hK - grunnpris Octavia blir da 338K - det er vel ikke helt ut-priset? Samme maskin i en Superb har en grunnpris på 393K. Det er DIGER bildigiman skrev:Irriterende at det er nærmest umulig og kjøpe en ny familiebil med en god og moderne bensiner. Passat har en moderne 1.8 TSI, men den er priset seg seg selv ut av markedet i Norge og må spesial bestilles av Møller.![]()
Tittet og testet Skodaene lenge og grundig, men siste modell av Passat trakk det lengste strået pga bedre støydemping en Superben.
Merkes særlig på grusvei og grovslitt asfalt hvor siste Passat er tyst og Superb har mere støy fra hjulbuene. Viktig å poengtere at dette er den siste 2011+ Passaten. Forrige Passat hadde mere plagsom hjulstøy.![]()
Leste det her om dagen. Er vel tilgjengelig i Astra også mener jeg.Griffenfeldt skrev:Opel kommer snart med en Insignia med en 1.4 bensinturbo motor ( 140 hk ). Tidligere har de bare hatt 220 og 320 hk bensinmotorer. Jeg tolker det som et signal på dieselmotorens populæritetsfall. Usikker på hvor den legger seg prismessig, men forhåpentligvis rundt det 130 dieselversjonen koster.
Ut fra hva jeg leste for noen år siden (gammel kunnskap dette også): Motorene som selv uten partikkelfilter tilfredsstiller partikkelutslippskravene slipper ut svært liten masse partikler, men et høyt antall svært små partikler, og det er disse som finner veien forbi bronkier og trakeer og kommer helt, helt ned i alveolene lungene.Voff skrev:Når det gjelder luftkvalitet og diesel så er vel det løst når neste EU krav trer i kraft (er det 2013?). Mellomstore og små dieselbiler trenger ikke engang partikkelfilter for å imøtekomme kravene (i følge VW-sjefen). Både partikler og Nox problematikken skal være løst såvidt jeg har forstått.....
Temmelig tragisk med tanke på de nydelige bensin motorene som BMW har i stallen.otare skrev:Samme her, digiman. Jeg stakk innom Strandveien Auto her i Trondheim for å forhøre meg om muligheten til å prøvekjøre og evt bestille en BMW med bensinmotor, men fikk beskjed om at de ikke hadde noen prøvebil med bensinmotor, og at de i praksis ikke solgte biler med bensinmotor lenger. De så i det hele tatt litt rart på meg fordi jeg etterspurte en bil med bensinmotor - jeg fikk litt følelse av at de tenkte "hva slags raring er det der". Det var i hvertfall ikke aktuelt å la meg prøvekjøre en bensinBMW.
Det er kongerikets mest effektive toppskatt.otare skrev:Effektavgiften er en helt høl-i-huet avgift.
kikket litt på Opel sine bilkonfigurasjonssider og så at det er ytterligere en bensinmotor tilgjengelig. 1.6T med 180hk. Med alt utstyret jeg må ha, inkl navigasjon, opc pakke, hengerfeste ++ kommer bilen på 470K ( cosmo tourer )digiman skrev:Leste det her om dagen. Er vel tilgjengelig i Astra også mener jeg.Griffenfeldt skrev:Opel kommer snart med en Insignia med en 1.4 bensinturbo motor ( 140 hk ). Tidligere har de bare hatt 220 og 320 hk bensinmotorer. Jeg tolker det som et signal på dieselmotorens populæritetsfall. Usikker på hvor den legger seg prismessig, men forhåpentligvis rundt det 130 dieselversjonen koster.
VAG har jo hatt deres flotte TSI motorer i 4-5 år nå. Fiat, PSA gruppen, BMW, Mercedes har også alle flotte bensin turboer i stallen også.
Norske importører må bare få hodet ut av rompa og gjøre disse enklere tilgjengelig for folket i Norge. Møller så på meg som en spørsmåltegn når jeg sa at jeg foretrekker bensin og hvilken opsjoner har jeg med nye Passat?