Luftkvalitet og diesel

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Kan bekrefte, utslippsproblemene fra dieselmotorer var godt kjent på den tida.

N

Nifelheim

Gjest
Skal man bedre luftkvaliteten i byene må man legge til rette for syklister og kollektivtrafikk. Og det vil gå på bekostning av bilistene som må avstå plass. Noe politikerne ikke tør å gjøre for bilen er ei hellig ku i Norge.

Bergen skal jo bygge flere veitunneller og anlegge flere parkeringsplasser i sentrum. Blir ikke bedre luft av det.

Det samme gjelder i Oslo. Var et ramaskrik da prinsens gate (eller hvilken det var) ble stengt for biltrafikk for å slippe trikken frem. Alle gater innenfor ring 1 burde stenges for biltrafikk for å fremme kollektivtrafikk og syklister. Bor du innenfor ring 1, trenger du ikke bil, eller du kan fint ta t-banen, toget, bussen, trikken til en parkeringsplass utenfor.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.648
Sted
Hus
Skal en stenge av byen, så kommer nok handelstanden til å brumme tenker jeg. Folk gidder ikke dra store bæreposer på trikk, bane eller buss.... :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det var noe på NRK-nyhetene på radio idag, mener det var en helt ny undersøkelse fra Transportøk inst om at dieselbiler forurenser enda mer enn man har vært klar over, de snakket om 10-40x (!) mer enn en tilsvarende ny bensinbil. Har ikke funnet det i nettavisene ennå, men dette var da dramatisk.

N

Nifelheim

Gjest
Brasse skrev:
Der har du grunnet til at jeg sluttet å lese nettavisen for 10 år siden da tv2 kjøpte den opp. Tabloid. Tabloid. Tabloid.

Noen forskere er begeistret for muligheten for økte bompenger eller enkelte forbuddsoner for dieselbiler grunnet høyere utslipp av NOx. Og hva er tittelen for artikkelen? "Dieselbiler kan bli forbudt på vinteren". For noe sprøyt. Det er politikerne som styrer, og politikere tør ikke en gang å innføre køprising. Forbud mot dieselbiler sitter 10000 ganger lenger inne.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Temmelig dramatisk kunnskap TØI bringer på bane. Dette er vel helt nye tall også, som man ikke har vært klar over til nå forsto jeg på NRK. Dersom dette skulle få like dramatiske konsekvenser ift avgifter, forbud osv så er det bortimot over-og-ut for dieselbiler når slikt trer i kraft.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.416
Torget vurderinger
12
Er ikke dette gammelt nytt? Svenskene har visst det i flere år ....

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.915
Athen har forbud mot dieselbiler i sentrum. Unntaket er Taxi og lastebiler/busser. Forbudet der er grunnet i svovelutslipp.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Er dette dieselhysteriet et særnorsk fenomen egentlig? Jeg synes det er litt merkelig at endel bilmodeller så å si utelukkende selges med dieselmotor, når dieselbiler egentlig burde være et nisjeprodukt. Slik man kjører i byene her til lands blir vel dieselmotoren nesten aldri skikkelig varm engang.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det med småkjøring med dieselbiler er vel kanskje tilgrunnliggende for noe av utslippsproblematikken også for alt jeg vet?

Særnorsk blir det vel i det øyeblikk man har en særnorsk regjering, med nissene i SV i ansvarshaverposisjon, som i sedvanlig trangsyn bestemmer seg for nærmest relativt sett å subsidiere kjøp av dieselbiler på bekostning av de som kjøper bensinbiler. Og andre biler (inkl hybrider, takket være tviholding på den latterlige effektavgiften) for den del. Og det har vi jo hatt en stund.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.960
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
- Tradisjonelt er diesel overlegent på driftsikkerhet og slitestyrke.

Det var en funksjon av effektuttak, og er selvsagt ikke lengre noe poeng, det er vel heller holdepunkter for at diesel kan gi flere problemer enn bensin for mange småkjørere iallefall.
Det skyldes at diesel går generelt på lavere turtall, at de er grovere bygd for å tåle den høye kompresjonen, samt at dieselolje er feit og virker smørende. Regn med at en dieselmotor har dobbel så lang levetid som en sammenlignbar bensinmotor. Drette kommer best til uttrykk i installasjoner hvor motorene utsettes for høyere belastning; f.eks ved marinisering. Her vil en diesel ha tre til ti ganger levetiden til en sammenlignbar bensinmotor.

Jeg vil hevde at det er i praksis umulig å slite ut en dieselmotor i en personbil i dag dersom den får riktig stell. Bilen vil ruste vekk før det intreffer....

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.960
Torget vurderinger
1
Bach_Man skrev:
Er dette dieselhysteriet et særnorsk fenomen egentlig? Jeg synes det er litt merkelig at endel bilmodeller så å si utelukkende selges med dieselmotor, når dieselbiler egentlig burde være et nisjeprodukt. Slik man kjører i byene her til lands blir vel dieselmotoren nesten aldri skikkelig varm engang.
Nei. Diesel dominerer i stort sett i hele Europa. Sør Europa var vel først - der begynte vel diesel og dominere allerede på 80-tallet....

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.960
Torget vurderinger
1
Trondmeg skrev:
Jeg mente nok bare at jeg synes diesel har kjip lyd uansett størrelse og sylinderantall.
Nå har ikke jeg prøvd den nevnte motoren men en samlet bilpresse er over seg av begeistring for Audis nye dobbelturbo tre liters sekser diesel på 313hk. Inkludert lyden som skal være "bedre" enn en V8'er bensin.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Turtall? For å ta et eksempel; vi har en diesel og en bensin av samme bil begge med automat (BMW F10), og bensinbilen går på 1200-1300rpm der dieselen går på 1700-1800. Riktignok større slagvolum, og biturbo, på bensinen men turtallet er slik det er allikevel.

Slitasje (alt annet likt) er en funksjon av effektuttak, dette er det liten tvil om. Du får meg ikke til å tro at ting er "grovere bygd" på en moderne diesel, og jeg vil glatt gjette at levetid/feilfrekvens på moderne biler snart vil vise sannheten i dette, og at diesler nå hverken er mer feilfrie eller lever lengre. Forresten så ser man allerede omtale om tall som tyder på dette i ymse feilrapporteringssystemer.

Vi snakker om moderne bensinmotorer vs ditto diesler, mange av de nye bensinmotorene har også turbo og intercooler, og dermed er det en helt annen virkelighet enn for ganske få år siden.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.960
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Vi snakker om moderne bensinmotorer vs ditto diesler, mange av de nye bensinmotorene har også turbo og intercooler, og dermed er det en helt annen virkelighet enn for ganske få år siden.
Gamle dieseler måtte tynes og hadde kortere levetid en dagens som går på ett litt høyt tomgang. Et godt eksempel er VW gamle 1.6D på 50hk som sto i Transporter(!). Denne gikk vel ikke mer enn 100 000km da det var full gass og fullt turtall hele tiden for å få fremdrift.
Nå er det riktig at dagens lavtrykksturbo bensinere nyanserer bildet noe da de har en dreiemomentskurve som en diesel og følgelig ikke trenger turtall i samme grad som før. Uansett er jeg rimelig sikker på at en bensimotor vil oppleve mere turtall i sin levetid enn en diesel; sistnevnte er jo neste aldri over 2500 omdreininger.
Dieselmotorer ER grovere bygd; det vises i deres høyere vekt enn sammenlignbare bensinmotorer til tross for lettvektsmaterialer. Når det gjelder effektuttak så er motorene kalibrert til det; fabrikantene operere med samme marginer på komponenter. Om noe, så er vel motorer med mer krefter kraftigere dimensjonert sånn for sikkerhets skyld.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
Voff skrev:
Vidar P skrev:
Gamle dieseler måtte tynes og hadde kortere levetid en dagens som går på ett litt høyt tomgang. Et godt eksempel er VW gamle 1.6D på 50hk som sto i Transporter(!). Denne gikk vel ikke mer enn 100 000km da det var full gass og fullt turtall hele tiden for å få fremdrift.
Nå er det riktig at dagens lavtrykksturbo bensinere nyanserer bildet noe da de har en dreiemomentskurve som en diesel og følgelig ikke trenger turtall i samme grad som før. Uansett er jeg rimelig sikker på at en bensimotor vil oppleve mere turtall i sin levetid enn en diesel; sistnevnte er jo neste aldri over 2500 omdreininger.
En moderne diesel er fort oppe i turtall opp mot 5000 omdreininger, moderne dieselmoterer er stort sett turtallsvillige. Jeg lurer på hvordan du kjører hvis du nesten aldri er over 2500 omdreininger med en moderne diesel, du er iallfall den som er først i køen.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.960
Torget vurderinger
1
Når det gjelder luftkvalitet og diesel så er vel det løst når neste EU krav trer i kraft (er det 2013?). Mellomstore og små dieselbiler trenger ikke engang partikkelfilter for å imøtekomme kravene (i følge VW-sjefen). Både partikler og Nox problematikken skal være løst såvidt jeg har forstått.....

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.960
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
En moderne diesel er fort oppe i turtall opp mot 5000 omdreininger, moderne dieselmoterer er stort sett turtallsvillige. Jeg lurer på hvordan du kjører hvis du nesten aldri er over 2500 omdreininger med en moderne diesel, du er iallfall den som er først i køen.
2500 i femte eller sjette gir er vel et sted mellom 130 - 150 km/t. Da er det stor sjanse for at du er først i køen ja ;D. Jeg har aldri prøvd en turtallsvillig diesel men alt er vel relativt ::). Uansett max dreiemoment er typisk mellom 1400 - 2500 og det er ingen hensikt å tyne noe utover dette dersom man vil max fremdrift i motsetning til mye bråk.
S-maxen jeg kjører legger turtallet umiddelbart ned til 1200 - 1400 hvis farta da ikke er for høy til at det er mulig i høyeste gir.
Men bevares, kjører du en diesel som en turtallsvillig bensimotor på 5000 omdreininger så har du ikke motor så veldig lenge.... ;D

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
Voff skrev:
Anonym skrev:
2500 i femte eller sjette gir er vel et sted mellom 130 - 150 km/t. Da er det stor sjanse for at du er først i køen ja ;D. Jeg har aldri prøvd en turtallsvillig diesel men alt er vel relativt ::). Uansett max dreiemoment er typisk mellom 1400 - 2500 og det er ingen hensikt å tyne noe utover dette dersom man vil max fremdrift i motsetning til mye bråk.
S-maxen jeg kjører legger turtallet umiddelbart ned til 1200 - 1400 hvis farta da ikke er for høy til at det er mulig i høyeste gir.
Men bevares, kjører du en diesel som en turtallsvillig bensimotor på 5000 omdreininger så har du ikke motor så veldig lenge.... ;D
Alle nye dieselbiler er relativt turtallsvillige, det være seg Toyota, BMW, Hyundai, Mazda (de merkene jeg har vært borti de siste par årene). Skal man akselerere eller kjøre forbi noen så passerer man fort 4000 omdreininger og motoren drar godt hele veien. Det er det som er det fine med moderne dieselmotorer, karakteristikken blir mer lik en bensinmotor.

O

Ole I

Gjest
Voff skrev:
2500 i femte eller sjette gir er vel et sted mellom 130 - 150 km/t.
Har ikke dette en sammenheng med dreiemoment?
Jeg kjørte min 1,6l Focus bensin på tur forrige uke, og speedometer virket ikke, så jeg brukte GPS for å overvåke hastigheten og hadde et øye til turtallet.
Mine høyst uoffisielle målinger var slik:
5.gear:
100km/t = 3000rpm
80km/t = 2750rpm

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.915
Ole I skrev:
Voff skrev:
Jeg kjørte min 1,6l Focus bensin på tur forrige uke, og speedometer virket ikke, så jeg brukte GPS for å overvåke hastigheten og hadde et øye til turtallet.
5.gear:
100km/t = 3000rpm
80km/t = 2750rpm
Min C30 iDrive diesel har 1500 omdr. ved 80 km/t. Samme motor brukes i Focus 1.6.TDi.

O

Ole I

Gjest
Pink_Panther skrev:
Ole I skrev:
Voff skrev:
5.gear:
100km/t = 3000rpm
80km/t = 2750rpm
Min C30 iDrive diesel har 1500 omdr. ved 80 km/t. Samme motor brukes i Focus 1.6.TDi.
Nettopp. Det høres ut som en fornuftig forskjell på TDi og bensinmotor. Bilene er vel også omtrent like tunge og med omtrentlig samme luftmotstand.

S

Stereo_Mono

Gjest
Pink_Panther skrev:
Ole I skrev:
Voff skrev:
5.gear:
100km/t = 3000rpm
80km/t = 2750rpm
6 giret på vår helt nye Passat TDI er nesten ubrukelig i Norge. Ligger på under 1300/omr i 80km/h og det typiske turbodiesel dauv-heten på lavt turtall forekommer på ca 1250-1300 omr og under. Min forrige bensin turbo dro klokkerent og sterkt fra tomgang. Den hadde forøvrig 80% tilgjengelig dreiemoment (250nm) fra tomgang.
Irriterende at det er nærmest umulig og kjøpe en ny familiebil med en god og moderne bensiner. Passat har en moderne 1.8 TSI, men den er priset seg seg selv ut av markedet i Norge og må spesial bestilles av Møller.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.289
Sted
Trondheim
Nifelheim skrev:
Skal man bedre luftkvaliteten i byene må man legge til rette for syklister og kollektivtrafikk. Og det vil gå på bekostning av bilistene som må avstå plass. Noe politikerne ikke tør å gjøre for bilen er ei hellig ku i Norge.
Her i Trondheim har de brukt mange millioner (sikkert over 100 mill) på å stenge et felt i Ila. Dette feltet ble ombygd til sykkelvei. Ombyggingen tok nesten 1 år. Så nå har syklistene en ny fin sykkelvei der de er beskyttet fra biltrafikken. Det er bare et problem:
Syklistene sykler fremdeles i veien - de bruker ikke den nye sykkelveien - og køene har blitt 3 ganger så lange med de konsekvensene det har for tomgangskjøring og utslipp.

O

Ole I

Gjest
digiman skrev:
Irriterende at det er nærmest umulig og kjøpe en ny familiebil med en god og moderne bensiner. Passat har en moderne 1.8 TSI, men den er priset seg seg selv ut av markedet i Norge og må spesial bestilles av Møller.
Skoda har vel en veldig ok bensiner til sine Octavia/Yeti med 1,8TSI som yter 160hK - grunnpris Octavia blir da 338K - det er vel ikke helt ut-priset? Samme maskin i en Superb har en grunnpris på 393K. Det er DIGER bil :)

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.289
Sted
Trondheim
Effektavgiften er en helt høl-i-huet avgift. Min BMW diesel er trimmet ned for salg i Norge, med den konsekvens at forbruket (og dermed utslippet av NOx/CO2) er 10-15% høyere enn det ville vært hvis motoren hadde hatt den effekten den er bygd for.

S

Stereo_Mono

Gjest
Ole I skrev:
digiman skrev:
Skoda har vel en veldig ok bensiner til sine Octavia/Yeti med 1,8TSI som yter 160hK - grunnpris Octavia blir da 338K - det er vel ikke helt ut-priset? Samme maskin i en Superb har en grunnpris på 393K. Det er DIGER bil :)
160hk TSI er en knall motor. Alt for dyr i en Passat Highline dessverre.
Tittet og testet Skodaene lenge og grundig, men siste modell av Passat trakk det lengste strået pga bedre støydemping en Superben.
Merkes særlig på grusvei og grovslitt asfalt hvor siste Passat er tyst og Superb har mere støy fra hjulbuene med samme dekk. Viktig å poengtere at dette er den siste 2011+ Passaten. Forrige Passat hadde mere plagsom hjulstøy.

O

Ole I

Gjest
digiman skrev:
Ole I skrev:
digiman skrev:
Tittet og testet Skodaene lenge og grundig, men siste modell av Passat trakk det lengste strået pga bedre støydemping en Superben.
Merkes særlig på grusvei og grovslitt asfalt hvor siste Passat er tyst og Superb har mere støy fra hjulbuene. Viktig å poengtere at dette er den siste 2011+ Passaten. Forrige Passat hadde mere plagsom hjulstøy.
ah - så du ville anbefale en Octavia L&K med 160TSI motoren altså? ;)

S

Stereo_Mono

Gjest
Ole I skrev:
digiman skrev:
Ole I skrev:
digiman skrev:
Merkes særlig på grusvei og grovslitt asfalt hvor siste Passat er tyst og Superb har mere støy fra hjulbuene. Viktig å poengtere at dette er den siste 2011+ Passaten. Forrige Passat hadde mere plagsom hjulstøy.
ah - så du ville anbefale en Octavia L&K med 160TSI motoren altså? ;)
Helt klart :) Hadde TSI motor i min MK6 Golf. Dog den med turbo og kompressor (1.4 160hk).
Superbe motorer disse TSI sakene. Savner den ofte til tider, men måtte prioritere om på behovene. Komfort, sikkerhet og god plass er det viktigste hvor jeg er nå i livet. Få bli en GTI om 15-20 år ;D

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.159
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Opel kommer snart med en Insignia med en 1.4 bensinturbo motor ( 140 hk ). Tidligere har de bare hatt 220 og 320 hk bensinmotorer. Jeg tolker det som et signal på dieselmotorens populæritetsfall. Usikker på hvor den legger seg prismessig, men forhåpentligvis rundt det 130 dieselversjonen koster.

S

Stereo_Mono

Gjest
Griffenfeldt skrev:
Opel kommer snart med en Insignia med en 1.4 bensinturbo motor ( 140 hk ). Tidligere har de bare hatt 220 og 320 hk bensinmotorer. Jeg tolker det som et signal på dieselmotorens populæritetsfall. Usikker på hvor den legger seg prismessig, men forhåpentligvis rundt det 130 dieselversjonen koster.
Leste det her om dagen. Er vel tilgjengelig i Astra også mener jeg.
VAG har jo hatt deres flotte TSI motorer i 4-5 år nå. Fiat, PSA gruppen, BMW, Mercedes har også alle flotte bensin turboer i stallen også.
Norske importører må bare få hodet ut av rompa og gjøre disse enklere tilgjengelig for folket i Norge. Møller så på meg som en spørsmåltegn når jeg sa at jeg foretrekker bensin og hvilken opsjoner har jeg med nye Passat?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Voff skrev:
Når det gjelder luftkvalitet og diesel så er vel det løst når neste EU krav trer i kraft (er det 2013?). Mellomstore og små dieselbiler trenger ikke engang partikkelfilter for å imøtekomme kravene (i følge VW-sjefen). Både partikler og Nox problematikken skal være løst såvidt jeg har forstått.....
Ut fra hva jeg leste for noen år siden (gammel kunnskap dette også): Motorene som selv uten partikkelfilter tilfredsstiller partikkelutslippskravene slipper ut svært liten masse partikler, men et høyt antall svært små partikler, og det er disse som finner veien forbi bronkier og trakeer og kommer helt, helt ned i alveolene lungene.

Hele omleggingen til mer dieselvennlig avgift var drevet av at symbolpolitikk for klimasaka er blitt alle tings mål, og andre vesentlige helse- og miljøhensyn er blitt mer eller mindre verdiløse. Landbruksproduksjon av fuel og synet på avskoging av regnskog som primært et CO2-problem er andre eksempler.

Det man visste da SV med venner endret avgiften var at om 100 år ville man helt sikkert ikke kune spore eller beregne noen som helst klimaeffekt av vedtaket. Man visste også at om de samme 100 år ville det beregnede antall dødsfall, luftveisplager, holde-seg-inne-dager for astmatikere osv. være betydelig. Selv om de ansvarlige bak endringen med en viss rett kan hevde at de nye TØI-tallene er noe styggere enn antatt så dreit de på draget, og mer eller mindre med vilje. Knis.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.289
Sted
Trondheim
Samme her, digiman. Jeg stakk innom Strandveien Auto her i Trondheim for å forhøre meg om muligheten til å prøvekjøre og evt bestille en BMW med bensinmotor, men fikk beskjed om at de ikke hadde noen prøvebil med bensinmotor, og at de i praksis ikke solgte biler med bensinmotor lenger. De så i det hele tatt litt rart på meg fordi jeg etterspurte en bil med bensinmotor - jeg fikk litt følelse av at de tenkte "hva slags raring er det der". Det var i hvertfall ikke aktuelt å la meg prøvekjøre en bensinBMW.

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
166
Sted
Nes Romerike
Ja, diesel er og blir noe dritt. Lukter vondt både før og etter forbrenning, sleipt og ekkelt, kokser seg i motoren på flere steder slik at ting blir vanskelig å løsne. Nei, det blir aldri noe mer diesel på oss. Opplest og vedtatt!

S

Stereo_Mono

Gjest
otare skrev:
Samme her, digiman. Jeg stakk innom Strandveien Auto her i Trondheim for å forhøre meg om muligheten til å prøvekjøre og evt bestille en BMW med bensinmotor, men fikk beskjed om at de ikke hadde noen prøvebil med bensinmotor, og at de i praksis ikke solgte biler med bensinmotor lenger. De så i det hele tatt litt rart på meg fordi jeg etterspurte en bil med bensinmotor - jeg fikk litt følelse av at de tenkte "hva slags raring er det der". Det var i hvertfall ikke aktuelt å la meg prøvekjøre en bensinBMW.
Temmelig tragisk med tanke på de nydelige bensin motorene som BMW har i stallen.
Nå er vel også nye spreke «små bensin» turboer tilgjengelig i nye 1 og 3 serie. De får også kjempe skyt.

VW er ute med en ny 140hk, 250nm TSI motor som skrur av 2 sylindere ved mulighet til neste år. Ca 20% reduskjon i forbruk. Noe slikt vil jeg ha i Passaten.

Ikke noe nytt, men uvanlig i en 4 syl motor:

Volkswagen has introduced a new cylinder deactivation technology for its 1.4 liter, 4-cylinder TSI power plant.

This announcement represents the first time a cylinder shutoff technology has been adapted to a 4-cylinder unit.

On the 1.4 liter TSI unit, 2 of the 4 cylinders are shut down when load is minimal or moderate on the engine. The deactivation can make for up to a 0.6 liter/100 km improvement in fuel-economy when coupled with a stop-start system.

Savings are even greater with certain drive modes. For example, at a constant speed of 50 km/h (28 mph) in 3rd or 4th gear, the deactivation technology can account for up to a 1.0 liter/100 km improvement in fuel-consumption.

The cylinder deactivation takes effect when the engine speed on the 1.4 TSI unit is between 1,400 and 4,000 rpm and torque load between 25 and 75 Nm (18 and 55 lb-ft).

The system works through sensors in the gas pedal which track the driving behavior. In a non-uniform pattern, such as in a roundabout, the system is suppressed so as to allow the driver access to full power if needed.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.289
Sted
Trondheim
Ja, og som fører til økt forbruk og utslipp. Som igjen fører til større inntekt grunnet drivstoffavgiften. 3 ting på en gang - det er jo rene Kinderegget!

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.159
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
digiman skrev:
Griffenfeldt skrev:
Leste det her om dagen. Er vel tilgjengelig i Astra også mener jeg.
VAG har jo hatt deres flotte TSI motorer i 4-5 år nå. Fiat, PSA gruppen, BMW, Mercedes har også alle flotte bensin turboer i stallen også.
Norske importører må bare få hodet ut av rompa og gjøre disse enklere tilgjengelig for folket i Norge. Møller så på meg som en spørsmåltegn når jeg sa at jeg foretrekker bensin og hvilken opsjoner har jeg med nye Passat?
kikket litt på Opel sine bilkonfigurasjonssider og så at det er ytterligere en bensinmotor tilgjengelig. 1.6T med 180hk. Med alt utstyret jeg må ha, inkl navigasjon, opc pakke, hengerfeste ++ kommer bilen på 470K ( cosmo tourer )
Nå ble jeg en smule fristet..

Topp Bunn